تغییرات آب‌وهوا و تاثیر آن بر تولید و قیمت‌ موادغذایی

کشورهایی از جمله آفریقای جنوبی در معرض خطر بالای تاثیرات آب‌وهوایی بر قیمت موادغذایی هستند، زیرا رویدادهای شدید آب وهوایی مرتبط با تغییرات آب وهوایی، قابلیت اطمینان تولید موادغذایی را کاهش می‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از ویفروم، در دنیایی با افزایش جمعیت انسانی، تغییرات آب وهوایی ممکن است تاثیر جدی بر توانایی تولید غذای کافی داشته باشد.

تحقیقات در سال ۲۰۰۷ نشان داد که حدود ۳۰ درصد از نوسانات در محصول کشت‌شده به دلیل تغییرات آب وهوایی است. در این شرایط قابل‌توجه است که سیستم کشاورزی جهانی توانسته است نسبتا قوی باقی بماند و کمبود عمده موادغذایی نداشته باشد.

قیمت موادغذایی در دهه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای بی‌ثبات شده است. در حالی که تاثیرات زیادی بر قیمت موادغذایی وجود دارد، از جمله عملکرد محصول، تغییرات آب وهوا، تجارت بین‌المللی، و شیوه‌های مدیریت زمین، اجازه داده‌اند کمبود مواد غذایی در برخی مکان‌ها با مازاد تولید جبران شود و تولید در جای دیگر افزایش یابد.

افزایش دما

این امر به ویژه در مورد محصولاتی مانند جو، ذرت، ارزن، حبوبات، برنج و گندم واضح است. به نظر می‌رسد کشورهایی که بیشتر در معرض خطر کمبود موادغذایی هستند نیز بدترین آسیب را از افزایش دما می‌بینند. همچنین میانگین دمای بالاتر جهانی و رویدادهای شدید آب‌وهوایی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی، قابلیت اطمینان تولید موادغذایی را کاهش می‌دهد.

تغییر دیگر این است که چگونه افزایش گرما و بارندگی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی به طور فزاینده ای زمین‌ها را تخریب می‌کند و باعث می‌شود خاک تولید کمتری داشته باشد. این به دلیل از بین‌رفتن مواد غذایی و مواد آلی خاک است و اثرات منفی بر عملکرد محصول دارد. علاوه بر این، افزایش سریع سطح دریاها با افزایش نفوذ آب شور و سیل دائمی زمین‌های کشاورزی، این اثرات منفی را تشدید می‌کند.

کود و غذا

این نتایج پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای بخش‌های فقیرتر جهان دارد که کیفیت خاک در آن رو به کاهش است اما منابع لازم برای جبران آن با کودها را ندارند و اگر تغییرات آب‌وهوایی تشدید شود، نتایج نگران‌کننده‌تر می‌شوند.

بسیاری از جنبه‌های مدیریت زمین برای تولید مواد غذایی از جمله کشت محصولات مختلف در پاسخ به افزایش دما در دهه‌های اخیر تغییر کرده است. نتیجه کلی این تغییرات افزایش قابل‌توجه بازده مواد غذایی در بسیاری از نقاط جهان بوده و ممکن است از مدیران زمین انتظار می‌رود که راهبردهای خود را برای تغییرات آب‌وهوایی تطبیق دهند اما اگر تغییرات آب‌وهوایی منجر به شکست همزمان محصولات عمده ای مانند گندم، ذرت و سویا در دو یا چند منطقه جهان که بیشترین موادغذایی را تولید می‌کنند، شود، خطرات افزایش قیمت باعث گرانی بیش از حد موادغذایی در مناطق فقیرتر می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس