تشدید درخواست‌های اروپایی برای پیگرد قانونی «ریاض سلامه» و احتمال برکناری وی

درحالی که پوشش سیاسی برای ریاض سلامه در داخل لبنان همچنان پابرجاست برخی منابع از تشدید درخواست‌های اروپایی جهت پیگرد قانونی وی و احتمال برکناری‌اش خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، در حالی که پرونده پیگرد قانونی «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان همچنان باز است اما او همچنان از حاضر شدن در دادگاه امتناع می‌ورزد.   این در حالی است که بسیاری از طرف‌های داخلی لبنان بر حمایت خود از ریاض سلامه اصرار دارند.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان که پیش از این تهدید کرده بود در صورتی که پیگرد قانونی رئیس بانک مرکزی ادامه یابد استعفا خواهد کرد همچنان به دفاع از ریاض سلامه ادامه می‌دهد.   جریان المستقبل و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی نیز به این کمپین پیوسته و هجمه تندی علیه «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان  که بر لزوم پیگرد قانونی ریاض سلامه تاکید دارد، ترتیب دادند.

روزنامه اللواء لبنان در این زمینه گزارش داد که برخلاف شایعات مطرح شده، ریاض سلامه لبنان را ترک نکرده و طبق معمول در دفتر بانک مرکزی به کار خود ادامه می‌دهد.   همچنین او دیروز ریاست جلسه شورای مرکزی را بر عهده داشت.

روزنامه الجمهوریه نیز گزارش داد کسانی که از ریاض سلامه حمایت می‌کنند مدعی هستند که تیم رئیس جمهوری یک کارزار انتخاباتی علیه رئیس بانک مرکزی به راه انداخته است.   این در حالی است که پرونده‌های فساد مالی ریاض سلامه در داخل و خارج لبنان کاملا محرز شده و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان و سوئیس درخواست‌هایی برای دستگاه قضایی لبنان جهت همکاری با آنها برای تکمیل تحقیقات درباره پرونده‌های رئیس بانک مرکزی این کشور فرستاده‌اند.

روزنامه الاخبار نیز در گزارشی به همین مسئله پرداخته و اعلام کرد که طی دو روز گذشته چه در داخل لبنان و چه در اروپا صحبت‌هایی در خصوص برکناری ریاض سلامه و پیدا کردن یک جایگزین برای او مطرح شده؛ البته پوشش سیاسی داخلی از سلامه همچنان به قوت خود باقی است.   طرف آمریکایی نیز همچنان بر حمایت خود از ریاض سلامه تاکید دارد.   در این بین برخی اطلاعات حاکی از آن است که برخی طرف‌های لبنانی باب گفتگو با آمریکایی‌ها درباره شخص جایگزین ریاض سلامه را باز کرده‌اند؛ به ویژه اینکه  تعیین رئیس بانک مرکزی لبنان  نیاز به کسب موافقت قبلی آمریکا دارد.

منابع آگاه گزارش می‌دهند که خودداری لبنان از شرکت در نشست قضایی اروپایی که ماه گذشته در پاریس برای بررسی پرونده ریاض سلامه برگزار شد خشم طرف‌های اروپایی را برانگیخته است.   همچنین کشورهای اروپایی یک نامه توبیخی برای لبنان به دلیل عدم شرکت در نشست مذکور فرستادند.

به گفته این منابع، طرف اروپایی که مدارک و داده‌های مربوط به پرونده‌های فساد ریاض سلامه را در اختیار طرف لبنانی قرار داده بود منتظر بود که این کشور به برداشتن گام‌های اساسی جهت پیگرد قانونی ریاض سلامه کمک کند اما این اتفاق نیفتاد.   یکی از کشورهای اروپایی که ریاض سلامه و نزدیکان وی را متهم به  اختلاس و پولشویی کرده از لبنان می‌خواهد تا اطلاعات ویژه درباره حساب‌های مالی «رجا سلامه» برادر ریاض سلامه را در اختیار آن قرار دهد تا ثابت شود وجوهی که وارد این حساب‌ها شده به حساب‌های دیگری در داخل و خارج لبنان منتقل گشته است.

بر اساس این گزارش، با پول‌های اختلاس شده در لبنان املاکی در خارج از این کشور خریداری شده که متعلق به ریاض سلامه و نزدیکان وی است و در صورتی که لبنان به تکمیل تحقیقات این پرونده کمک کند حکم مصادره این اموال صادر خواهد شد.

این در حالی است که مقامات قضایی مربوطه در اروپا همچنان به بررسی پرونده ریاض سلامه ادامه می‌دهند و لبنان هر روز درخواست‌های بیشتری جهت پیگرد قانونی رئیس بانک مرکزی دریافت می‌کند. به ویژه آلمان تحقیقات گسترده‌ای درباره ثروت و دارایی ریاض سلامه آغاز کرده و تخمین می‌زند که ثروت او بیش از یک میلیارد دلار باشد و روشن است که چنین مبلغی با سرمایه‌گذاری‌های عادی به دست نمی‌آید.   همچنین نتیجه تحقیقاتی که در سوئیس و لبنان انجام شده شک و تردید آلمان در این زمینه را تقویت کرده و به لبنان اطلاع داد که اطلاعات بسیار خطرناکی درباره پرونده ریاض سلامه در اختیار داشته و برای تکمیل تحقیقات نیاز به کمک لبنان دارد؛ اتفاقی که هنوز نیفتاده است.

پیشتر رسانه‌های لبنانی به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور در راستای اجرای حکم احضاریه دادگاه به منزل ریاض سلامه در الرابیه رفتند؛ اما او را نیافتند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس