کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی با  تصویب لایحه بودجه ١۴٠١

سازمان برنامه و بودجه کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی با  تصویب لایحه بودجه ١۴٠١ خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از سازمان برنامه و بودجه، با توجه به اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه، کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی، افزایش راندمان آبیاری، به‌منظور تقویت آبخوان‌ها و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب و تامین آب شرب از سیاست های مهم دولت سیزدهم در رفع مشکل کمبود آب در لایحه بودجه است.

بررسی لایحه بودجه در حالی به ایستگاه پایانی خود در مجلس رسیده که یکی از مهمترین خواسته های مردم و مطالبات نمایندگان مجلس رفع مشکل کمبود آب و مشکلات ناشی از خشکسالی است که بیشتر نقاط کشور را درگیر خود کرده است. به همین منظور مدیریت تنش آبی در کشور از اولویت های مهم دولت سیزدهم بوده و منابع بخش آب در لایحه بودجه افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اگر نمایندگان مجلس نگاه مثبتی به تصویب لایحه بودجه داشته باشند اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منابع آب با رشد ۴/ ۲۴ درصدی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۱۵ هزارو ۲۴۲ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد و در این میان با توجه به برنامه ارائه‌شده از سوی وزارت نیرو مبنی بر بهره‌برداری از طرح‌های اولویت‌دار آن دستگاه، اعتبارات برنامه تأمین آب، رشدی در حدود ۴۳/۶ درصد خواهد داشت.

با توجه به‌ضرورت توجه ویژه به بخش آب به دلیل وقوع خشک‌سالی در سنوات اخیر در کشور، علاوه بر اعتبارات فوق، ردیف ۲-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با عنوان «تأمین آب، آب‌رسانی اضطراری به شهرها و روستاها با اولویت مشارکت بخش غیردولتی و جبران حقابه‌های قانونی منتقل‌شده به بخش آب» با اعتباری معادل ۱۳۰هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که پس از تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی، می‌توان از ظرفیت‌های این ردیف برای کمک به طرح‌های اولویت‌دار تأمین آب و آب‌رسانی به شهرها و روستاها استفاده کرد.

از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف برنامه‌های غیرضروری و موازی بوده و در فصل منابع آب نیز برنامه «توسعه منابع آب در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک» و طرح‌های مرتبط با این برنامه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به ماهیت آن‌ها به برنامه‌های تأمین و عرضه آب اضافه شده است.

همچنین با توجه به‌ضرورت تأمین آب شرب پایدار شهرها، ابلاغ تخصیص اعتبارات طرح‌های آب‌رسانی به شهرها جزو اولویت‌های اصلی در سال جاری بوده است و در کنار آن به‌منظور تکمیل طرح‌های مهار آب‌های مرزی، تخصیص اعتبارات طرح‌های برنامه توسعه منابع آب در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک نیز با اولویت ویژه‌ای پیش‌بینی و ابلاغ شده است.

مهم‌ترین طرح برنامه بهبود بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب به طرح «مطالعه و اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیل در محدوده استان‌ها» است که اعتبار این طرح در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با رشد ۸/۲ درصدی از ۴ هزار و هفتصد میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ۵ هزار و هشتاد و پنج میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

اعتبارات این ردیف عمدتاً به‌منظور تقویت آبخوان‌ها و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی دریافت مبلغ ۶۰۰ ریال به ازای هر مترمکعب از منابع آب زیرزمینی هم در جهت احیای منابع آب زیرزمینی صورت گرفته است و بر اساس بند هـ تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بخش عمده‌ای از منابع حاصل از این محل برای برنامه‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب پرداخت می‌شود.

بنابر این گزارش با توجه به اعتبارات پیش‌بینی شده در لایحه بودجه، کاهش تعداد شهرهای دارای تنش آبی، افزایش راندمان آبیاری، به‌منظور تقویت آبخوان‌ها و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب، تامین آب شرب از سیاست های اصلی دولت سیزدهم در رفع مشکل کمبود آب است که با همکاری مجلس و نمایندگان مردم بیشتر این اهداف قابل دستیابی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس