کتاب «ولایت و انسان سازی» منتشر شد

کتاب «ولایت و انسان سازی» برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری باموضوع ولایت و انسان سازی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «ولایت و انسان سازی» به قلم اسماعیل فخریان به‌تازگی در ۱۴۰ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

محتوای کتاب «ولایت و انسان سازی» برگرفته از بیانات مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است و چینش این بیانات براساس نگاه کلان ایشان به موضوع ولایت و انسان سازی بوده است.

براساس این کتاب جامعه، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گذرگاه رشد انسان است. هر قدر محیط و قوانین یک جامعه، بیشتر منطبق بر فطرت آدمی باشد، به همان میزان شکوفایی استعدادهای بی‌پایان انسان‌ها نیز فزونی می‌یابد.

از این نظر که انسان‌ها ناگزیر از زندگی جمعی و اجتماعی هستند، پس باید فضای زندگی جمعی انسان‌ها را جوری ساخت و مدیریت کرد که بتوانند در این محیط، پله‌های تکامل انسانی را طی کنند.
دین به عنوان «یگانه مرجعِ بی‌نقص در راهنمایی بشر» تمام لوازم، شرایط و ابزار ساخت یک جامعه الهی را بیان کرده و این قوانین را در قالب «کتاب» به انبیا داده تا بیایند و جامعه‌ای در خورِ شأن انسان بسازند.

بعد از انبیا، اولیایء الهی نیز متکفّل همین وظیفه خطیرند بوده و مأمور به دستگیری از انسان‌ها در قالب ایجاد یک نظام و جامعه اسلامی می‌باشند.

بر اساس قاعده امامت، خداوند متعال، در عصر غیبتِ حضرت حجة‌بن‌الحسن‌المهدی (روحی‌فداه) انسان‌ها را بی راهنما و رهبر رها نکرد، بلکه ولایت خود را به فقهای عظیم‌الشأن اسلام اعطا کرده تا ایشان خط انبیا و امامان معصوم را ادامه دهند. در عصر غیبت، وظیفه ولی‌ّ‌فقیه، بی کم و کاست، همان وظیفه انبیا و اولیا، یعنی ایجاد کارخانه انسان‌سازی است.

در برشی از این‌کتاب آمده است:

حدود ولایت و حاکمیت فقیه، همان حدود فقه است. تا هر جای زندگی بشر که فقه اسلامی، یعنی احکام الهی گسترده است، ولایت و حاکمیت فقیه هم تا همانجا گسترده است و چون می‌دانیم که فقه اسلامی هیچ امری از امور زندگی بشر را از حکم الهی بیرون نمی‌داند و همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فردی و اجتماعی مشمول حکم الهی است، پس حاکمیت ولی‌فقیه هم شامل همه امور فردی و امور اجتماعی و امور سیاسی و امور اقتصادی و امور نظامی و امور بین‌المللی و همه چیزهایی است که در قلمرو حکم اسلامی و شرعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس