کد خبر 1052796
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
دکتر علی دارابی

پاسخ به شبهات و پرسش ها در زمینه "ولایت فقیه" ، یکی از فصول اصلی کتاب است.

به گزارش مشرق، دکتر علی دارابی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

عنوان کتاب جدید من و دوست فاضلم دکتر مسعود مطلبی درباره «فقه سیاسی» است.

درباره "فقه سیاسی" آثار و تالیفات متعددی در این سالها نوشته شده است.

"کتاب فقه، سیاست و حکومت" چند ویژگی و امتیاز دارد:

 کتاب درس دانشگاهی است و با زبان دانشجویان و نسل جوان نوشته شده است.

پاسخ به شبهات و پرسش ها در زمینه "ولایت فقیه" ، یکی از فصول اصلی کتاب است. سوالات مهمی چون "انتخاب یا انتصاب ولی فقیه، زمان دار و مدت دار بودن دوره رهبری ، حق و نحوه اعتراض و انتقاد به رهبری، ...» از جمله این پرسش هاست.

کتاب در ۷ فصل "کلیات و مفاهیم فقه" ، تاریخچه فقه و اجتهاد شیعی، مکتب ها و مدرسه های فقهی، چیستی و چرایی فقه سیاسی، و فقه حکومتی، نظریه ولایت فقیه، شبهه شناسی ولایت فقیه و ۴ ضمیمه "واژگان و اصطلاحات فقهی" فرق ، مکاتب و سلسله های مذهبی- سیاسی، مفاخر و نام آوران حوزه مطالعات فقهی و گاه شمار فقه ، سیاست و حکومت تدوین شده است. کار مهمی که در گاه شمار صورت گرفته است و برای نخستین بار می باشد یک نمودار زمانی و خطی از عصر نبوت تاکنون و مکاتب و اعصار فقهی و مهمترین سخنگویان و فقهاء هر دوره را همراه با حکومت های وقت آمده است.

 درباره «ولایت فقیه» سه نظریه وجود دارد:

 برخی آن را «انتصابی» و از ناحیه امام معصوم می دانند و این دسته همه اختیارات که امام معصوم (ع) داشته است را برای ولی فقیه قائل هستند.

 دسته دوم ولایت فقیه را امری «انتخابی» و از ناحیه رأی مردم می دانند. حدود و اختیارات، زمان و مدت و نحوه انتخاب و عزل را قانون بر پایه آراء مردم تعیین می کند. • دسته سوم اختیارات بسیار محدودی برای ولی فقیه قائل هستند و بیشتر آن را در امور حسبیه می دانند.

آراء و گفتمان این سه نظریه و فقهاء و صاحب نظران هر یک را به تفصیل در کتاب مورد اشاره قرار داده ایم.

کتاب بیش از ۳۰ جدول و نمودار دارد که برای دسته بندی کردن مطالب انتقال پیام به مخاطب کمک شایانی می کند.

برای پژوهش و تدوین کتاب ۵ سال فرصتی بود که برای این اثر صرف شده است. امید آنکه مورد قبول محققان، پژوهشگران و صاحبنظران و استادان قرار گیرد و با نقد و راهنمایی نویسندگان را در چاپ های بعدی کتاب یاری فرمایند.

از دکتر حسن فارسی معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران که زمینه چاپ و انتشار کتاب را فراهم نمودند و از استاد فاضل و گرانقدر جناب دکتر محسن اسماعیلی؛ استاد دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری که با دیباچه وزین و ارزنده نویسندگان را مور لطف قرار دادند صمیمانه سپاسگزاری می نمایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس