کد خبر 1340138
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
ایران عراق ایران

وزیر برق موقت عراق طی اظهاراتی اعلام کرد که ۱.۶۹ میلیارد دلار از پرداخت‌های این کشور برای واردات گاز ایران به تعویق افتاده است و قرار است یک هیئت برای گفتگو در مورد این موضوع به تهران سفر کند.

به گزارش مشرق، وزیر برق موقت عراق طی اظهاراتی اعلام کرد که 1.69 میلیارد دلار از پرداخت‌های این کشور برای واردات گاز ایران به تعویق افتاده است و از واشنگتن خواسته است تا با وجود تحریم‌های تهران اجازه پرداخت نقدی را بدهد.

علیرغم ذخایر عظیم نفت و گاز، عراق همچنان برای تامین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است و در حال حاضر یک سوم گاز و برق خود را تحت معافیت شدیدا کنترل شده از تحریم های ایالات متحده، از همسایه خود یعنی ایران تامین می کند.

این محدودیت‌ها زمانی اعمال شد که واشنگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در سال 2018، تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران وضع کرد. این تحریم ها عراق را ملزم می‌کند که هزینه واردات انرژی خود از ایران را به صورت غیرنقدی پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، محدودیت‌های اعمال شده ایران را ملزم می‌کند که از پول گاز برای تامین مالی واردات محصولات کشاورزی و دارویی خود استفاده کند که باید به صورت موردی توسط مقامات آمریکایی تأیید شود.

عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی این کشور گفت که معوقات عراقی در پرداخت ها به ایران اکنون بالغ بر 1.69 میلیارد دلار است.

وی گفت: این وجوه در بانک تجارت عراق باقی مانده و به دولت ایران پرداخت نشده است.

این مقام عراقی افزود: قرار است با این بودجه، (ایران) محصولات غذایی و یا دارو بخرد. این امر مستلزم بررسی طولانی مدت توسط دولت ایالات متحده یا سایر نهادها قبل از انجام خرید است.

وی گفت: با توجه به اینکه دولت آمریکا به ما اجازه واردات گاز را داده است، باید به ما اجازه دهد که این وجوه را آزاد کنیم.

کریم گفت که قرار است یک هیئت عراقی برای گفتگو در مورد این موضوع "در روزهای آینده" به تهران برود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • فرشید IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    1 0
    به این جمله توجه کنید : "این مقام عراقی گفت: با توجه به اینکه دولت آمریکا به ما اجازه واردات گاز را داده است، باید به ما اجازه دهد که این وجوه را آزاد کنیم." واقعا ، وقاحت تا به کجا، که زورگویی ، برای دیگر کشورهای ذلیل ، نسخه اش را دیکته کند.!!!
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    4 0
    کویت تمامی غرامت جنگی را از دولت عراق دریافت کرد چرا دولت ما اقدام جدی برای دریافت غرامت جنگ تحمیلی با وجود متجاوز شناخته شدن دولت سابق عراق انجام نمی دهد
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    1 0
    عراقی ها اگه وجدان داشتند باید از زیر سنگ هم که بود پول ما رو جور می کردن تو این شرایط بد اقتصادی بدهیشون می دادن ، هی برن و بیان برای من پول نمیشه من هزار گرفتاری مالی دارم این چه جور حساب و کتابیه که اینا دارن.
  • مسعود IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    پول ایران را تا ندادند گاز و برق ندهید،بروند از آمریکا بخرند
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    3 0
    چرا کسی پیگیر گرفتن خسارت میلیارد دلاری جنگ نیست؟
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    پرداخت بدهیه ایران چه ربطی به امریکا داره دلارهارو به صورت نقدی باکامیون بفرستین بیاد یا تبدیلش کنین به طلا بدهیتون رو بدین اصلا ایران چرا انقد درمورد این بدهیا بی خیالن حالا اگه دوتا قسط مابمونه جا فوری حساب خودمون وضامن رو خال میکنین یا اگه بدهی برق وگازمون بمونه سریع میبینی دونفردر خونه یخه مون رو چسبیدن که پول رو بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس