کد خبر 1340109
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۳ تا ۵ درصد از حق‌السهم دولت از اپراتورها را به بحث توسعه فیبر نوری اختصاص داده‌اند ابراز امیدواری کرد کل خانواده ICT پای کار بیایند تا به هدف‌گذاری راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برسند.

به گزارش مشرق،   «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در مراسم «آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری FTTx» وعده داد هفته آینده شبکه زیرساخت کشور تا ۷۰ درصد افزایش یابد و همچنین در این باره اظهار داشت: «این مهم طی یک فرآیند ۹ ماهه محقق خواهد شد و با استفاده از تجهیزات تماما تولید داخل به وقوع می‌پیوندد. ما می‌خواهیم ظرفیت زیرساخت فعلی ۳۰ ترابیت بر ثانیه کنونی را تا پایان دولت به ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه برسانیم.»

وزیر ارتباطات در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فیبر نوری، این پروژه را کاری سخت و زمان‌بر دانست که نیاز به هماهنگی‌های مختلف دارد و بخش خصوصی باید در آن شرکت کند.

به اعتقاد وی انتقاداتی که از سرمایه‌گذاری‌های دولت در زمینه توسعه اینترنت شده درست نیست چراکه اکنون دیگر راه ارتباطی مردم براساس پروژه‌های عمرانی و ایجاد اتوبان نیست. وی همچنین ادامه داد: «مردم به جای تردد در اتوبان‌ها، با استفاده از اینترنت کار خود را پیش می‌برند. استفاده از بستر ارتباطات و شبکه فیبر نوری جایگزین جا به جایی درون شهری شده است از همین روی بایستی این حوزه را جدی گرفت.»

وزیر ارتباطات با تاکید بر اهمیت شبکه ارتباطی کشور بر اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: «دولت سیزدهم با توجه به این مهم به دنبال ایجاد زیرساخت پرسرعت، پایدار و امن در سراسر کشور است.  ما تصمیم گرفتیم بین سه تا پنج درصد حق السهم دولت را برای این پروژه مصرف کنیم. از کل سه درصد حق السهم توسعه دهندگان اینترنت ثابت و ۵ درصد از حق‌السهم اپراتورهای تلفن همراه گذشتیم تا بتوان این رشد و توسعه در حوزه فیبر نوری را به سرانجام برسانیم.»

او با اشاره به تعاملات با دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو بیان داشت: «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تمام دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شده‌اند هر گونه زیرساختی که در اختیار دارند را در صورت لزوم در اختیار بخش خصوصی قرار بدهند، موضوعی که می‌تواند به سرعت و شتاب هر چه بیشتر این پروژه کمک کند.»

به گفته زارع‌پور همچنین در لایحه بودجه بخشی برای تسهیلات در این زمینه پیش‌بینی شده تا با ارائه به بخش خصوصی و تحریک تقاضا از سوی مردم، آن‌ها را با این تسهیلات به استفاده از سرویس فیبرنوری تشویق کنیم.

او با تاکید بر اینکه پروژه فیبر نوری وارائه اینترنت پرسرعتیکی از بال‌های شبکه ملی اطلاعاترا محقق خواهد کرد، افزود: «بال دیگر این شبکه ارائه خدمات دولتی به صورت غیرحضوری است. این مهم دور نخواهد بود که مردم کارهای دولتی خود را بربستر شبکه پرسرعت و بنچره واحد خدمات دولتی انجام دهند.»

وزیر ارتباطات وعده داد فاز اول پنجره واحد خدمات دولت هوشمند سال آینده و در هفته ارتباطات افتتاح خواهد شد: «در قانون بودجه ۱۴۰۱ تمامی دستگاه‌ها مکلف شده‌اند تا تمام خدمات خود را الکترونیکی کنند و از طریق این پنجره واحد در اختیار مردم قرار دهند. این بدان معناست که مردم یک بار احراز هویت شده و به تمام خدمات دولتی الکترونیکی شده دسترسی پیدا خواهند کرد.»

به گفته وی توسعه فیبر نوری باعث می‌شود که شبکه تلفن همراه نیز پیشرفت کند: «این اتفاق یک آورده دیگر هم خواهد داشت و می‌تواند باعث شود ایران به هاب منطقه‌ای در بحث تبادل دیتا تبدیل شود.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس