کد خبر 1339687
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

قلب و عروق از مهم ترین تخصص های پزشکی حال حاضر در سطح دنیا به شمار می رود که پزشکان بسیاری به عنوان متخصص قلب و عروق در این حوزه فعالیت دارند. این پزشکان با در نظر گرفتن تمام شرایط بیمار خود بررسی ها و تشخیص های لازم را در راستای نوع بیماری انجام داده و پس از جمع آوری اطلاعات لازم به درمان بیماران با استفاده از رویکردهای درمانی مختلف می پردازند. عمل جراحی قلب به عنوان یک عمل تخصصی به شمار می رود که لازم است با دانش بالایی انجام پذیرد. متخصصینی که این نوع جراحی ها را انجام می دهند قفسه سینه را برش داده و به این طریق به قلب انسان دسترسی می یابند. پس از دسترسی به ترمیم بافت، عضلات و دریچه های آسیب دیده می پردازند.

عمل جراحی قلب باز از عمل های پیچیده متخصصان قلب

عمل جراحی قلب باز چگونه انجام می شود ؟

عمل قلب باز به عنوان یکی از جراحی های مهم قلب و عروق به شمار می رود که توسط متخصصین قلب و عروق انجام می شود. طی این جراحی قفسه سینه بیمار شکافته شده و آسیب های ایجاد شده ترمیم می شوند. به طور معمول این جراحی حدود 3 تا 6 طول می کشد و دارای مراحل و فرآیندهای خاصی است که باید با دقت بسیار بالایی انجام شوند. از مهم ترین مراحل عمل قلب باز می توان به موارد زیر اشاره نمود که هرکدام اهمیت خاص خود را دارند.

· درگام اول بیمار با استفاده از مواد بیهوشی خاصی  بیهوش می شود تا طی انجام عمل دردی را حس نکند.

· پس از بیهوش شدن جراح قلب با استفاده از ابزارهای خاصی برش هایی 20تا 25 سانتی متری را بر روی قفسه ی سینه ایجاد می نماید تا به این طریق بتواند به قلب بیمار دسترسی یابد.

· پس از برش دادن قفسه سینه نوبت به برش جناغ سینه می رسد. طی این امر همه یا بخشی از جناغ سینه برش داده می شود تا جراح قلب بتواند به قلب برسد.

· در گام بعدی زمانی که پزشک به قلب دسترسی یافت بای پس از ریوی انجام می شوند که طی این مرحله بیمار به دستگاه بای پس ریوی متصل می شود. این دستگاه وظیفه دارد تا از ورود خون به قلب جلوگیری نموده و شرایط لازم برای انجام جراحی قلب توسط جراح قلب را فراهم سازد.

· در این مرحله پزشک با استفاده از یک رگ سالم یک مسیر جدید را برای رگ مسدود شده ایجاد      می کند تا قلب بتواند عملکرد قبلی خود را به دست اورد.

· پس از ایجاد این مسیر استخوان های جناغ را با استفاده از سیم های خاصی می بندند و این سیم در داخل بدن بیمار باقی می ماند. در پایان جراحی محل برش بخیه زده می شود.

چه افرادی به جراحی قلب باز نیاز دارند ؟

به طور معمول افرادی که به بیماری عروق کرونر قلبی مبتلا می باشند لازم است برای درمان خود عمل قلب باز را انجام دهند. این بیماری که با نام بیماری قلبی کرونری نیز شناخته می شود قادر است تا شرایط بسیار خطرناکی را برای انسان ها رقم بزند. طی این بیماری رگ هایی که وظیفه انتقال دادن خون و اکسیژن به عضله های قلب را بر عهده دارند مسدود می شوند.

دلایل مختلفی می توانند زمینه های بروز این گرفتگی ها را فراهم سازند که از مهم ترین آن ها می توان به رسوب نمودن چربی در دیواره های رگ های کرونری اشاره نمود. این رسوبات می توانند این رگ ها را تنگ نموده و عبور خون را مختل سازند. زمانی که انتقال خون و اکسیژن به درستی صورت نپذیرد حملات قلبی رخ می دهد. در چنین شرایطی لازم است حتما به متخصص قلب مراجعه نموده و عمل جراحی قلب باز را انجام داد تا این گرفتگی ها برطرف شده و قلب به شرایط طبیعی خود برگردد.

عمل جراحی قلب باز از عمل های پیچیده متخصصان قلب

هزینه جراحی قلب باز

عمل های جراحی قلب و عروق در دسته جراحی های گران قیمت در سراسر دنیا قرار دهند و زمانی که بیمار تحت پوشش بیمه نیز نباشد متحمل هزینه های بیشتری می شود. انجام چنین عمل هایی به دلیل پایین بودن مالیات و کم بودن هزینه های زندگی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر هزینه کمتری برای بیماران به همراه دارد به همین دلیل است که کشورمان بهترین گزینه برای انجام عمل قلب باز به شمار می رود.

هنگامی که پس از جراحی از خواب بیدار می‌شوید، دو یا سه لوله در قفسه سینه خود خواهید داشت. این‌ها برای کمک به تخلیه مایع از ناحیه اطراف قلب شما هستند. ممکن است خطوط داخل وریدی (IV) در بازوی خود برای تامین مایعات و همچنین یک کاتتر (لوله نازک) در مثانه برای خارج کردن ادرار داشته باشید.

شما همچنین به دستگاه هایی متصل خواهید شد که بر قلب شما نظارت می‌کنند. در صورت بروز مشکل، پرستاران در نزدیکی شما خواهند بود تا به شما کمک کنند.

خطرات عمل قلب

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا اشاره این به خطرات انجام عمل قلب باز داشته باشیم. طی انجام این جراحی ها ممکن است افراد دیابتی با عفونت زخم سینه خود مواجه شده و شرایط بدی را تجربه کنند اما این تنها خطر این نوع جراحی ها به شمار نمی رود. در صورتی که در انتخاب جراح قلب دقت عمل لازم را به کار نگیرید ممکن است با خطرات متعددی دیگری نیز رو به رو شوید که از مهم ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد.

· بروز مشکلات تنفسی

· لخته شدن خون

· از دست دادن مقدار بالایی خون

· ضعف حافظه

· درد سینه و تب های خفیف

· نارسایی های ریوی

· نامنظم شدن ضربان قلب

· سکته های قلبی یا مغزی

عمل جراحی قلب باز از عمل های پیچیده متخصصان قلب

چه متخصص قلبی برای انجام جراحی مناسب تر است ؟

پاسخ به این پرسش می تواند به شما کمک کند تا جراح مناسبی را برای انجام عمل قلب باز انتخاب نمایید. در حال حاضر جراحان بسیاری را می توان یافت که چنین جراحی هایی را انجام می دهند اما آیا همه ی آن ها ویژگی های یک متخصص قلب حرفه ای را دارا می باشند ؟ خیر نمی توان در این راستا نظر قطعی داد بنابراین بهتر است در انتخاب خود دقت عمل لازم را به کار گیرید.

برای مشاهده لیست کامل از دکتر های قلب و عرق برای در مان انواع بیماری های قلبی می توانید لیست دکتر قلب و فوق تخصص قلب و عروق را مشاهده کنید و از بین بهترین دکترهای قلب، پزشک مورد نظر خود را پیدا کنید.

از مهم ترین ویژگی های بارز جراحان قلب مجرب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

· بهره مندی از تخصص بالا برای انجام جراحی

· توانایی تشخیص درست و انتخاب بهترین جراحی

· برخورداری از قدرت تصمیم گیری بالا

· آشنایی کامل با فیزیولوژی سیستم تنفسی

                                                                                          


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس