دیپلمات ایرانی: این طرف غربی است که باید اعتماد مردم ایران را جلب کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان گفت، لغو کامل تحریم‌های آمریکا به منظور بهره مندی ایران ازجنبه‌های مالی برجام بسیار اساسی است.

به گزارش مشرق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروز انقلاب اسلامی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های این کشور انجام داد و گفت، انقلاب ایران جنبش سیاسی،اجتماعی بود که نتایج و پیامدهای مهمی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اجتماعی داشت.

«احمد نادری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونان در گفت‌وگو با روزنامه «گریک سیتی تایمز» در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت، موضوع لغو کامل تحریم‌های آمریکا به منظور بهره‌مندی ایران ازجنبه‌های مالی برجام بسیار اساسی است و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

وی در زمینه پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت:«خوشبختانه انقلاب با حضور پویای مردم در صحنه پیروز شد و کشور ما پس از سال‌ها وابستگی به قدرت‌های جهانی به استقلال واقعی دست یافت. انقلاب ایران یک جنبش سیاسی،اجتماعی بود که نتایج و پیامدهای مهمی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اجتماعی داشت.»

سفیر ایران در یونان همچنین بر پیشرفت شگفت انگیز ایران در زمینه علم تاکید کرد و گفت: «فناوری نانو یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست و ایران در حال حاضر ششمین قدرت برتر دنیا در زمینه تولید محصولات نانو است.

وی در زمینه پیشرفت ایران در حوزه هوافضا پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: «ایران  پیشرفت قابل توجهی داشته است. ایران یکی از قدرت‌های نوظهور در حوزه فناوری هوافضا و یازدهمین کشور در توسعه این فناوری است.»

ایران، اسرائیل را به رسمت نمی‌شناسد

وی در زمینه رابطه با آمریکا و از سر گرفته شدن مذاکرات تهران و واشنگتن گفت: «چند هفته‌ای است که گروه ایرانی با تضمین‌های لازم و البته مبنی بر عدم خروج طرف آمریکایی از این توافق، در حال مذاکره برای احیای برجام است. اطلاعاتی که از آخرین نتایج مذاکرات در اختیار داریم نشان می‌دهد که پیشرفت‌های نسبتا خوبی حاصل شده است و اگر طرف‌های دیگر به‌ویژه آمریکایی‌ها حسن نیت لازم را از خود نشان دهند و از مطالبات بیش از حد خود صرف نظر کنند، قطعاً می‌توان به توافق خوبی در این زمینه دست یافت.»

نادری ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران علیرغم عدم اجرای تعهدات و زیر پا گذاشتن توافقات طرف مقابل، تاکنون حسن نیت لازم را برای دستیابی به یک توافق خوب از خود نشان داده است. بدیهی است موضوع لغو کامل تحریم‌ها به منظور بهره مندی ایران از جنبه‌های مالی برجام بسیار کلیدی است و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.»

نادری افزود: «طرف‌های برجام نباید انتظار داشته باشند که هزینه تصمیم‌های فاجعه‌بار و اشتباه از جمله خروج غیرقانونی ترامپ از برجام از جیب مردم ایران پرداخت شود در دستیابی به یک توافق خوب، طرف غربی باید اعتماد مردم ایران را جلب کند و از مسیر اشتباهی که تاکنون در پیش گرفته است بازگردد.»

طرف غربی باید اعتماد مردم ایران را جلب کند

وی در خصوص روابط ایران و رژیم صهیونیستی گفت: « اساسا ما کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. اسرائیل یک قدرت اشغالگر است که سرزمین‌های فلسطین را با خشونت، تجاوز و آپارتاید اشغال کرده است، در حالی که چندین سال است که خواسته‌های جامعه جهانی و قطعنامه های سازمان ملل برای تخلیه سرزمین‌های اشغالی را نادیده می‌گیرد. دولت غیرقانونی اسرائیل متأسفانه به جای پاسخگویی در یک دادگاه بین‌المللی به دلیل جنایات، نسل کشی و تروریسم دولتی وهمچنین تولید تسلیحات اتمی و کشتار جمعی، به عنوان یک شاکی ظاهر می‌شود که مردم سایر کشورها را تهدید می‌کند.»

نادری افزود: «اگر رژیم اشغالگر اسراییل قدرت و شهامت حمله به جمهوری اسلامی ایران را داشت، قطعاً تا به حال این کار را انجام می‌داد. رژیم آپارتاید اسرائیل به خوبی می‌داند که کوچک‌ترین حمله به جمهوری اسلامی ایران پاسخی قاطع و فاجعه‌بار خواهد داشت.»

نادری در زمینه روابط ایران و عربستان نیز گفت: «ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم اسلامی در خاورمیانه هستند و دوستی و همکاری بین آنها می‌تواند کمک شایانی به صلح، ثبات و امنیت در منطقه کند. ما بارها آمادگی خود را برای برقراری مجدد تماس‌ها، گفت‌وگوها و حل مشکلات و اختلافات موجود اعلام کرده ایم. رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با نخست وزیر عراق از مذاکرات با عربستان سعودی نیز استقبال کرد.»

وی ادامه داد: «ما آماده ادامه این گفتگوها با عربستان در چارچوب مذاکرات قبلی در بغداد هستیم زیرا این گفتگو را نه تنها به نفع دو کشور، بلکه به نفع کل منطقه می‌دانیم .ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم، اما تاریخ و زمان دور بعدی مذاکرات به اراده ریاض بستگی دارد. هر زمان که این اراده انجام شود، ما در بغداد خواهیم بود.»

همکاری ایران و چین بلند مدت و راهبردی  است

سفیر ایران در یونان در زمینه روابط تهران با پکن گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با چین راهبردی و عمیق است .چین به عنوان یک کشور بزرگ آسیایی وهمچنین یک قدرت بزرگ جهانی سال‌هاست که روابط بسیار خوب و راهبردی با جمهوری اسلامی ایران دارد.از نظر اقتصادی، چین اولین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و پروژه‌های بسیاری را از طریق سرمایه گذاری یا تامین مالی در ایران انجام داده است.»

نادری افزود: «از سوی دیگر مواضع دو کشور در سطح بین المللی به طور قابل توجهی به هم نزدیک می‌شود و نمونه بارز آن مخالفت دو کشور با سیاست یکجانبه گرایی و استفاده از دیپلماسی زور علیه کشورها است.از این رو بر اساس این سابقه طولانی روابط حسنه، سال گذشته سند جامع راهبردی با عنوان برنامه همکاری جامع 25 ساله بین دو کشور امضا شد.»

وی در خاتمه گفت: «هدف این تفاهم‌نامه ایجاد نقشه راه برای همکاری بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین و ارتقای روابط آنها به یک مشارکت راهبردی فراگیر است .این تفاهم نامه شامل اقتصاد، فرهنگ، سیاست، مجلس، قضایی و موارد دیگر است که پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به چین، اجرایی شدن آن اعلام شد. امیدواریم اجرای این برنامه افق‌های جدیدی را در همکاری و روابط راهبردی دو کشور باز کند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    2 0
    من از طرف خودم میگم که یک یانکی گاوچرون هیچوقت نمیتونه اطمینان منو جلب کنه!! یه یانکی که دورو برتون هست، دستتون همیشه باید روی ماشه باشه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس