آمریکا دنبال پیاده کردن سناریوی عراق در روسیه؛ اما پوتین، صدام نیست

یک رسانه عربی در تحلیلی به آخرین تحولات بحران روسیه و اوکراین و تلاش واشنگتن برای وارد کردن پوتین در این جنگ پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر این روزنامه نوشت: اگر برنارد لویس، خاورشناس آمریکایی به کمک مسؤولان موجود در دولت آمریکا از جمله ریچارد پرل و پل ولفوویتز نقشه‌های جنگ و دخالت‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه و مشخصا افغانستان و عراق و سوریه را طراحی کرد، هنری کیسینجر، شاگرد او و مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و وزیر خارجه اسبق این کشور نقشه راه جدید آمریکا برای مقابله با روسیه را طراحی کرد تا از طریق دروازه اوکراین آتش جنگ را در وسط اروپا شعله ور کنند و همانند کاری که با صدام در عراق کردند، از طریق جنگ مستقیم و تحریم‌های سخت و شدید اقتصادی ولادیمیر پوتین را از حکومت ساقط کنند.

نویسنده آورده است: به جزئیات بیشتری می‌پردازیم و می‌گوییم که این روزها تمام دنیا به خاطر هیستری جنگ بوجود آمده نفس‌های خود را حبس کرده است، هیستری که جو بایدن و کابینه‌اش آن را تشدید می‌کنند و با سازماندهی ارتش‌ها و ناوها و زیردریایی‌های هسته‌ای در مرزهای دریایی و زمینی روسیه، هیزم بر آتش می‌ریزند و از طریق رسانه‌های قدرتمند هجمه‌هایی ادعایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مطرح می‌کنند و او را به اتخاذ تصمیم حمله به اوکراین و تجزیه این کشور متهم می‌کنند.

عطوان می‌گوید: آیا تاکنون در طول تاریخ شنیده‌ای و یا خوانده‌اید که طرف مدافع، ساعت بروز جنگ را از قبل برای دشمنش مشخص کند؟ این امر اکنون رخ داده است و چه پارادوکس عجیبی است.  بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکایی که شب و روز آن را دنبال می‌کنیم جنگ اوکراین بزودی اتفاق خواهد افتاد و ما با چشمان خود در حال دیدن این مساله هستیم.

در این تحلیل آمده است: مسؤولان آمریکایی می‌گویند که حمله روسیه به اوکراین با بمباران هوایی به شرق این کشور آغار می‌شود، سپس روس‌ها از طریق زمینی و بوسیله تانک‌ها هجوم می‌آورند تا با اوکراینی‌های افراطی و راست گرای مورد حمایت آمریکا در منطقه دونباس مقابله کنند زیرا اقلیت روس‌ها در همین منطقه مستقر هستند. جو بایدن می‌گوید که سناریوی این حمله روسی در تاریخ ۱۶ فوریه کنونی آغاز خواهد شد در حالی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز می‌گوید که بروز این جنگ تقریبا قطعی است و اولین گلوله روس‌ها قبل از ۲۰ فوریه شلیک خواهد شد، آیا هر دوی این مقامات آمریکایی در نشست ستاد ارتش روسیه که موعد جنگ را مشخص می‌کنند، حضور داشتند؟ آمریکا و بیشتر دولت‌های اروپایی از اتباع خود خواسته‌اند که فورا اوکراین را ترک کنند، این کشورها دیپلمات‌های خود در کی‌یف را نیز فراخواندند و با استناد به اطلاعاتی که ترویج می‌دهند، تاکید می‌کنند که همانند اتفاقی که در افغانستان افتاد زمان لازم برای ایجاد راه‌های هوایی برای بازگرداندن این اتباع وجود ندارد.

عبدالباری عطوان می‌نویسد: روسیه به خوبی از این سناریوی ترسناک آمریکا آگاه است و شب و روز از طریق رسانه‌های کم تاثیر خود تاکید می‌کند که به دنبال جنگ نیست و تنها چیزی که می‌خواهد این است که آمریکا و هم‌پیمانان آن مطالبات امنیتی این کشور را برآورده کنند که در دو مطلب اساسی خلاصه می‌شوند؛ اول عدم گسترش ائتلاف ناتو از طریق پیوستن کشورهای همجوار روسیه که پیش از این عضو ائتلاف ورشو بودند و در راس آن‌ها اوکراین قرار دارد، دوم عدم استقرار سامانه‌های موشکی راهبردی و هسته‌ای در کشورهایی مانند لهستان، رومانی، بلغارستان و اوکراین که امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کنند. علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک گسترده و سفرهای فشرده مقامات اروپایی به مسکو که آخرین آن‌ها ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بود و نشست با پوتین،  همتای روس خود ۶ ساعت طول کشید و اخیرا نیز به مدت ۴۰ دقیقه تلفنی گفت‌وگو کردند، تمام مطالبات روسیه مورد پذیرش قرار نگرفت.

این نویسنده سرشناس جهان عرب می‌گوید: آمریکای "بایدن" می‌خواهد که روسیه "پوتین" را وارد جنگ با اوکراین کند همانگونه که دولت بوش "عراق صدام" را وارد جنگ با کویت کرد تا این امر منجر به وضع تحریم‌های اقتصادی کشنده علیه روسیه شود و با تکرار سناریوی افغانستان و عراق جنگی خونین راه بیندارند و روسیه متحمل شکست شود. برخی دولت‌های اروپایی مانند آلمان و در درجه پایین‌تر فرانسه مخالف سناریوی دولت بایدن هستند بنابراین دولت بایدن بدون شعله ور کردن آتش این جنگ نمی‌تواند تحریم‌های شدید با حمایت‌های اروپایی علیه روسیه وضع کند به همین دلیل آمریکا اکنون همانند کاری که در افغانستان و عراق و سوریه کرد درحال آموزش دادن مجاهدین افراطی اوکراینی برای مقابله با حمله روس‌ها است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: به نظر می‌رسد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امروز از مستی خود به هوش آمده است و مهلکه و پرتگاهی که خود و کشورش در آن افتاده‌اند را درک کرد، رسانه‌های جهانی از جمله خبرگزاری رویترز به نقل از او اعلام کرد که هشدارها نسبت به حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین منجر به ترس و نگرانی می‌شود و کمکی به ما نمی‌کند، از آن‌هایی که این هشدارها را می‌دهند می‌خواهیم که به ما دلیل قاطعی مبنی بر حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین بدهند.

در این تحلیل همچنین آمده است: ای جی پی تیلور، مورخ سرشناس بریتانیایی می‌گوید که جنگ جهانی اول بعد از تصمیم برلین برای سازماندهی نیروهای نظامی خود حتمی شده بود و بعد از آن تنها به دنبال "بهانه" ای برای آغاز جنگ بودند بنابراین بهانه جعلی ترور ولیعهد اتریش را به وجود آودند. اکنون به نظر شما دولت بایدن و هم‌پیمانان آن در اتاق‌های سیاه با اشراف کیسینجر و شاگردان آن چه بهانه‌ای خواهند تراشید؟

نویسنده در پایان تحلیل خود آورده است: پوتین صدام حسین نیست و روسیه نیز عراق نیست و دیدار پوتین با شی جینپینگ، همتای جدید چینی خود ائتلاف جدیدی را به وجود آورد که پایه‌های آن موشک‌های هسته‌ای است؛ موشک‌هایی که سرعت آن ها ۹ برابر سرعت صوت است و نهایتا تا ۷ دقیقه توان رسیدن به شرق آمریکا را دارند. نظریه‌های کیسینجر "پیر" به رئیسش جو بایدن "پیر" دیگر خیلی قدیمی شده و عمر آن‌ها تمام شده است و پایان رهبری آمریکا بر جهان چه با جنگ اوکراین و چه از طریق دیگر آغاز شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 1
    روسیه یک ابرقدرت هسته‌ای هست که‌ مخوف‌ترین سلاح هیدروژنی جهان را در اختیار دارد به‌ این آسانی نيست آمريکا وائتلافش واردجنگ باآن شوند
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    جالب و درست گفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس