کد خبر 1339218
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
یکه‌تازی پورتو در پرتغال؛ برتری در حضور طارمی

پورتو در طول دو فصل اخیر آماری فوق‌العاده را در لیگ پرتغال از خود به‌جای گذاشته است و رکورد شکست‌ناپذیری خود را به ۵۰ مسابقه افزایش داده است.

به گزارش مشرق، درخشش مهدی طارمی باعث شد پورتو در یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای چند فصل اخیر فوتبال پرتغال برابر رقیب اصلی خود در کورس قهرمانی به تساوی رسیده و فاصله امتیازی خود با اسپورتینگ را همچنان در عدد ۶ حفظ کند. ستاره ایرانی تیم کونسیسائو پس از چند بازی نیمکت‌نشینی دوباره در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفته بود و بازهم یکی از ارکان اصلی موفقیت تیمش در این دیدار حساس و تاثیرگذار که احتمالا نقش مهمی در تعیین قهرمان این فصل خواهد داشت، بود. پورتو که خیلی زود دروازه خود را بازشده دید پس از اینکه با دو گل از میهمان خود عقب افتاد، کارش بسیار دشوار شد و به نظر می‌رسید بالاخره پس از مدت‌ها طعم تلخ شکست در لیگ را خواهد چشید. اتفاقی که در ۴۹ بازی قبلی نیفتاده بود و شاگردان کونسیسائو به نظر دیگر با چنین وضعیتی آشنایی ندارند اما برابر مدافع عنوان قهرمانی و اصلی‌ترین رقیب خود در کورس قهرمانی این فصل کارشان گره خورد. با این حال وجود بازیکنی چون مهدی طارمی که همیشه در بزنگاه‌ها به کمک تیمش آمده همیشه این امیدواری را بین هواداران و کادرفنی تیم به وجود می‌آورد که فرصت برای جبران هر نتیجه‌ای وجود دارد.

خاطره بد مدافع اروگوئه‌ای از طارمی

در این بازی سرنوشت‌ساز باز هم این طارمی بود که تیمش را از یک شکست بدهنگام نجات داد و با یک پاس گل در نیمه‌نخست و گل تماشایی و دیدنی‌ای که در اواخر مسابقه زد اجازه نداد تا اسپورتینگ فاصله خود را با پورتوی صدرنشین کم کند و به‌عقیده بیشتر سایت‌های معتبر که به عملکرد بازیکنان نمره می‌دهند، بهترین بازیکن زمین و ستاره پورتو لقب گرفت. این دیدار پربرخورد یک اخراجی در طول بازی و چهار کارت قرمز و چندین‌بار درگیری و زدوخورد بین بازیکنان و کادرفنی دو تیم داشت که باعث شد داور مسابقه کار سختی برای کنترل مسابقه داشته باشد. سباستین کوتس، مدافع اروگوئه‌ای اسپورتینگ در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد تا کار تیمش بسیار سخت شود. در اخراج این بازیکن نیز طارمی تاثیرگذار بود و کارت زرد اول این بازیکن که اصلا از طارمی خاطره خوبی ندارد به‌دنبال خطا روی مهاجم ملی‌پوش پورتو به دست آمد.

طارمی در نخستین فصل حضورش در فوتبال پرتغال و در سومین بازی خود برای ریوآوه برابر اسپورتینگ به میدان رفت و در اتفاقی جالب و کم‌سابقه سه پنالتی برای تیمش گرفت که از قضا هر سه خطا را کوتس روی او انجام داده بود و درنهایت پنالتی سوم این مدافع باتجربه باعث اخراجش شد تا ریوآوه این بازی را با برتری ۳ بر ۲ به پایان رسانده و نتیجه‌ای درخشان به کمک مهاجم تازه‌وارد خود کسب کند. طارمی این‌بار هم باز برای کوتس دردسرساز شد و اخراج این بازیکن باعث شد فشار روی تیمش بسیار زیاد شود و درنهایت هم طارمی با ضربه سر غیرقابل‌مهار خود یک امتیاز حساس بازی را به حساب دراگون‌ها واریز کرد.

بیشتر بخوانید

عملکرد ستاره ایرانی در بازی جنجالی مقابل اسپورتینگ

طارمی نگذاشت پورتو ببازد

سایت «پورتوگل» پرتغال درباره این دیدار و نمایش عالی طارمی می‌نویسد: «دیدار جنجالی و پرحاشیه دو تیم صدر جدول برنده نداشت و البته در پایان بازی و بعد از سوت داور درگیری‌ها به‌شدت ادامه داشت که باعث شد بازهم شاهد کارت‌های قرمز داور باشیم. متاسفانه این دیدار جذاب با حواشی زیاد و آمار ضعیف دو تیم در بی‌اخلاقی و جنجالی که ایجاد شد، همراه بود و باعث شد این دیدار که یکی از مهم‌ترین بازی‌های این فصل بود تحت‌الشعاع این مسائل قرار گیرد. با این حال رویارویی دو تیم بزرگ پرتغالی با اتفاقات فوتبالی زیبایی هم همراه بود ازجمله چهار گل که همگی تماشایی بودند و هواداران حاضر در ورزشگاه از یک فوتبال جذاب و عالی لذت بردند. دو گل اسپورتینگ می‌رفت تا کار را برای پورتو تمام کند اما طارمی که در اوایل بازی یک فرصت بسیار خوب را از دست داده بود با یک پاس گل و یک گل بسیار زیبا که در اواخر مسابقه زد، اجازه نداد تا تیمش بازنده این مسابقه لقب بگیرد. ضربه سر خوب این بازیکن ایرانی باعث شد کونسیسائو و تیمش همچنان روند بدون شکست خود را حفظ کرده و به یکه‌تازی در لیگ ادامه دهند. در اواخر مسابقه البته تیم او فرصت رسیدن به گل برتری را داشت اما این اتفاق رخ نداد. پس از پایان مسابقه برای دقایقی شاهد درگیری بزرگی پشت دروازه اسپورتینگ بودیم که این بازی را تحت‌الشعاع قرار داد و ممکن است محرومیت و جرائمی را برای بازیکنان و اعضای کادر فنی دو تیم به‌دنبال داشته باشد. این بازی مخلوطی از زیبایی و زشتی در فوتبال پرتغال بود.»

۵۰ بازی بدون شکست

پورتو در طول دو فصل اخیر آماری فوق‌العاده را در لیگ پرتغال از خود به‌جای گذاشته است و رکورد شکست‌ناپذیری خود را به ۵۰ مسابقه افزایش داده است. آخرین باخت این تیم در هفته ششم فصل پیش و برابر پاکوس فریرا بود که ۳ بر ۲ باختند و از آن زمان تاکنون برابر هیچ حریفی تسلیم نشده‌اند. البته این تساوی باعث توقف یکی‌دیگر از رکوردهای عالی این تیم شد؛ چراکه شاگردان کونسیسائو هر ۱۶ بازی قبلی خود در لیگ را برده بودند و این روند فوق‌العاده با تساوی جمعه‌شب متوقف شد.

مهدی طارمی هم یک آمار جالب‌توجه در پورتو دارد و آن هم شکست‌ناپذیری در بازی‌هایی است که در لیگ پرتغال از ابتدا در ترکیب تیمش به میدان رفته است. طارمی از ابتدای فصل پیش که به این تیم پیوسته است تنها در دو مسابقه لیگ طعم شکست را چشیده است که در هردو مسابقه به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین شده است.

سایت «گل‌پوینت» هم با دادن امتیاز ۷.۸ به طارمی او را به‌عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی کرده و می‌نویسد: «شیرها در بازی کلاسیک لیگ پرتغال با دو گل پیش افتادند اما فابیو ویرا و مهدی طارمی ستاره‌ها و قهرمانان پورتو بودند که اجازه ندادند فاصله ۶ امتیازی دو تیم کم شود. پورتو در ۱۱ بازی قبلی خود برابر این تیم بدون شکست بود و با پنج برد و ۶ تساوی آمار خوبی برابر این رقیب دیرینه داشته است. مرد اول این مسابقه فوروارد ایرانی پورتو بود که امتیاز ۷.۸ می‌گیرد و عنوان باارزش‌ترین بازیکن زمین را به دست آورد. او در این بازی بسیار جنگنده و پرتلاش بود و درنهایت با یک گل زیبا بازی خوبش را کامل کرد. این چهاردهمین گلش در این فصل و دوازدهمین گل او در لیگ بود که روی یک ارسال بی‌نقص از فابیو ویرا حاصل شد. او با دوندگی زیاد خود تقریبا تمام خط حمله تیمش را پوشش می‌داد و تقریبا در همه نقاط زمین حریف دیده می‌شد. گاهی طارمی را در مرکز خط حمله می‌دیدیم و دقایقی بعد به کناره‌ها می‌رفت تا حملات تیمش را از این بخش پایه‌ریزی کند. او در طول مسابقه پنج شوت زد که سه‌تای آنها درون چهارچوب بود، یک گل، یک پاس گل و سه پاس کلیدی دیگر آمارهای خوب این ستاره ایرانی بود. او ۱۱بار در زمین حریف صاحب توپ شد و ۶ بار نیز در دوئل‌های هوایی موفق ظاهر شد تا شبی خوب را با لباس پورتو سپری کند. این بازی درکنار زیبایی خود از نظر انضباطی شرایط خوبی نداشت و برخوردها و درگیری‌های بازیکنان دو تیم باعث شد بارها مسابقه متوقف شود. اگرچه مجموعا بازی ۱۰۵ دقیقه طول کشید اما فقط ۴۳ دقیقه توپ در جریان بود و این ۶ دقیقه کمتر از میانگین لیگ در این فصل است. این آمار بدترین روند در یک مسابقه فوتبال در ۱۸ لیگ برتر دنیاست که نشان می‌دهد بازی بیشتر متوقف بوده و درگیری‌ها متن مسابقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.»

پایان طلسم گل نزدن به اسپورتینگ

طارمی در اواخر سال ۲۰۲۱ با بحران گلزنی مواجه شده بود و هرچه تلاش می‌کرد نمی‌توانست این طلسم را بشکند تا اینکه بالاخره در دیدار با بنفیکا در آخرین روز سال قبل توانست با یک گل و یک پاس‌گل درخشش دوباره‌ای داشته باشد. حالا دیگر فشار از روی او برداشته شده بود و طارمی در بازی بعد برابر استوریل پرایا نیز همین روند را تکرار کرد و تیمش باز هم برد اما باوجود این نمایش خوب، کونسیسائو او را برابر بلننسس و فامالیکائو نیمکت‌نشین کرد و به ترتیب ۵۱ و ۲۰ دقیقه برای تیمش به میدان رفت اما جالب اینکه او باز هم برای تیمش در هر دو مسابقه گلزنی کرد.

دعوت به اردوی تیم ملی ایران برای دیدار برابر عراق و امارات باعث شد بازی با ماریتیمو را از دست بدهد اما در عوض برای تیم اسکوچیچ دو گل ۳ امتیازی زد تا صعود ایران به قطر ۲۰۲۲ قطعی شود. در بازگشت به پرتغال، طارمی باز هم برابر آروکا نیمکت‌نشین شد اما در دیدار مهم جمعه شب کونسیسائو ریسک نکرد و در غیاب لوئیس دیاز که در نیم‌فصل راهی لیورپول شده بود دیگر ستاره تیمش را در ترکیب اصلی قرار داد و از این تصمیم خود ضرر نکرد.

سایت «givemesport» نیز درباره این مسابقه نوشته است: «پورتو اگرچه در مصاف با اسپورتینگ با دو گل عقب افتاد اما طارمی یکی از بازیکنانی بود که ناامید نشد و می‌دانست که تیمش می‌تواند این نتیجه را جبران کند. درنهایت او و یارانش برابر حریفی که ۱۰ نفره شده بود به تساوی رسیدند. این بازی بسیار پربرخورد و خشن دنبال می‌شد و پس از گل تساوی طارمی، زد و خوردها هم بیشتر شد و در پایان مسابقه هم شاهد اتفاقاتی تلخ بین بازیکنان دو تیم بودیم.»

روزنامه «آبزرویدور» پرتغال نیز با اشاره به اینکه طارمی همه کاره این مسابقه بود، در گزارش خود آورده است: «پس از اینکه باعث شد سیاستین کوتس یک کارت زرد دریافت کند(که اشتباه هم بود) با یک پاس‌گل و یک گل، طارمی توانست در بازگشت به ترکیب اصلی تیمش بسیار تاثیرگذار باشد. او پیش از این بارها در ترکیب تیمش چنین اثرگذاری‌هایی را داشته است اما در این مسابقه حرف و حدیث‌هایی درباره شبیه‌سازی او به وجود آمد. پیش از این بارها هواداران پورتو از اینکه داوران خطاهای او را نمی‌گیرند معترض بودند اما این بار در دقیقه ۲۷ بازی اگر چه او باعث مصدومیت مچ سباستین کوتس شد اما داور به این مدافع اروگوئه‌ای کارت زرد نشان داد تا درنهایت این اخطار زمینه‌ساز اخراجش در اوایل نیمه نخست شود. طارمی در ۲۰ دقیقه پایانی با یک ضربه سر عالی دروازه حریف را باز کرد تا یک امتیاز از این مسابقه نصیب تیمش شود. این مهاجم ایرانی بالاخره توانست دروازه اسپورتینگ لیسبون را برای نخستین بار باز کند و طلسم ناکامی‌اش برابر این حریف شکسته شد. از سوی دیگر او در ۷ بازی اخیر تیمش ۵ گل زده و روند بسیار خوبی را طی می‌کند. او در میانه این بازی‌ها توانست نقش کلیدی در صعود تیم ملی ایران به جام‌جهانی نیز ایفا کرده و هر دو گل دیدارهای اخیر تیمش را بزند.»

سایت TSF هم او را موثرترین بازیکن این دیدار جنجالی نامیده و می‌نویسد: «دوئل غول‌های فوتبال پرتغال در هفته بیست‌ودوم لیگ بدون برنده بود و البته این نتیجه با نمایش بسیار خوب مهدی طارمی حاصل شد. ردپای او در بیشتر اتفاقات مهم بازی به سود پورتو دیده می‌شد. از اخراج بازیکن حریف تا هر دو گلی که تیمش زد. طارمی یک پای داستان بود و درنهایت نیز به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او که پس از نیمکت‌نشینی در سه بازی گذشته خود دوباره به ترکیب اصلی رسیده بود شبی فراموش‌نشدنی را برای خود رقم زد که می‌تواند به نوعی بازگشت او به ترکیب فیکس پورتو باشد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس