کد خبر 1338988
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
رای الیوم: ایران هیچگاه همسایگانش را تهدید نکرده است

تهران - ایرنا - پایگاه خبری «رای الیوم» نوشت: ایران از منظر نظامی هرگز تهدیدی برای بحرین، امارات و حتی عربستان سعودی نبوده است اما این کشورها به دلیل ترسی که آمریکا به آنها تلقین می کند همچنان نگران این احتمال و تهدید موجودیت رژیم های خود از سوی تهران هستند.

به گزارش مشرق، «رای الیوم» امروز (شنبه) در گزارشی با اشاره به اعلام رسمی بحرین مبنی بر استقرار دائم یک افسر نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در این کشور نوشت: درباره فایده و دلیل اینکه بحرین را بر آن داشت تا با استقرار یک افسر اسرائیلی در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس موافقت کند، سوالات متعددی در تریبون‌های عربی به وجود آمده است.  

در حالی که بحرین به گفته وزارت امور خارجه خود می‌گوید که این امر در چارچوب یک ائتلاف بین المللی بوده است. متشکل از ۳۴ کشور برای تضمین آزادی دریانوردی، که سؤالاتی را در مورد وجود نگرانی‌های بین المللی در مورد کشتیرانی ایجاد می‌کند. کشورهایی هستند که بحرین نامی از آن‌ها نبرده و در این اتحاد شرکت دارند.  

در حالی که وزارت خارجه بحرین گفته است این اقدام در چارچوب یک ائتلاف بین المللی متشکل از ۳۴ کشور برای آزادی کشتیرانی بین المللی انجام شده است و به فرض اینکه حتی اگر ایران که همسایه بحرین است از جمله کشورهایی باشد که منامه از آن‌ها می‌ترسد، پرسشی که ایجاد می‌کند اینکه چرا بحرین برای امنیت دریانوردی به رژیم صهیونیستی متوسل شده است و چرا نامی از کشورهای ائتلاف کننده با رژیم اسرائیل نبرده است.  

رای الیوم اضافه کرد: افسر دائمی که در بحرین منصوب شده و طی چند هفته اینده وارد منامه خواهد شد، افسر ارشد نیروی دریایی رژیم اسرائیل است و رابط ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خواهد بود و صحبت از مدیریت وی بر یک پایگاه نظامی واقع در سواحل بحرین در ۲۰۰ کیلومتری سواحل ایران است.  

 اقامت دائم یک افسر ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بی‌سابقه است و پس از روند عادی‌سازی روابط موسوم به «صلح ابراهیم» بین این رژیم و کشورهایی مانند بحرین، امارات، سپس مغرب  و سودان که در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، انجام می‌شود.  

«خالد الجیوسی» نویسنده این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه در بین ساکنان حاشیه خلیج فارس معروف است که بحرین یک «باغ پشتی» (حیاط خلوت) برای عربستان سعودی (شرق عربستان) است که توسط پل ملک فهد از منطقه شرقی آن جدا شده است، افزود: وجود یک افسر اسرائیلی در حیاط خلوت عربستان، ادعای سعودی‌ها نسبت به نظرشان به رژیم اسرائیل را زیر سوال می‌برد زیرا حضور این افسر اسرائیلی در منامه به آن‌ها (عربستان) نزدیک است.  

این موضوع (استقرار افسر ارشد نیروی دریایی اسرائیل در منامه) ادعای مقامات ریاض را گرچه سفر از پیش اعلام نشده   «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به «تل آویو» را انکار کردند و در چارچوب رسمی تاکید کردند که عربستان همچنان از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خودداری می‌کند و معتقد است که رژیم اسرائیل باید طبق ابتکار عربی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه فقید عربستان مطرح کرده حضور فلسطینی‌ها را در سرزمینشان به رسمیت بشناسد را زیر سوال می‌برد.    

رای الیوم افزود: به نظر می‌رسد «بنی گانتس وزیر جنگ رژیم اسرائیل که به تازگی به بحرین سفر کرده، موفق شده است مقامات بحرینی نسبت به حضور این افسر ارشد اقناع کند تا بر اساس توافقنامه همکاری امنیتی رژیم اسرائیل و به بهانه تامین امنیت کشتیرانی بین المللی از سرزمین بحرین استفاده کند و بحرین را در مقابل ایران که مخالف استثمار رژیم اسرائیل از اراضی خلیج فارس و تهدید امنیت آن است، قرار دهد.  

از سوی دیگر مخالفان نظام بحرین هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را رد می‌کند و حضور یک افسر این رژیم در کشورشان این سوال را مطرح می‌کند که میزان پذیرش حضور وی توسط مردم بحرین چقدر خواهد بود و ممکن است حضور این نظامی اسرائیلی منجر به درگیری مردم با مقامات بحرینی شود که از جمله کشورهای متاثر از انقلاب‌های «بهار عربی» بود در حالی که ایران از منظر نظامی هرگز تهدیدی برای بحرین، امارات و حتی عربستان سعودی نبوده است اما کشورها به دلیل ترسی که آمریکا به آن‌ها اعمال می‌کند همچنان نگران این احتمال و تهدید موجودیت رژیم‌های خود از سوی تهران هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس