گفت‌وگوی تلفنی بایدن و پوتین همزمان با افزایش تنش‌ها

همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن- مسکو، شبکه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از دقایقی پیش آغاز شده است.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، بر اساس اعلام کاخ سفید تماس تلفنی بایدن با پوتین از ساعت ۱۱ و چهار دقیقه به وقت محلی روز شنبه آغاز شده است.

سی ان ان مدعی است این تماس در میان تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از وقوع جنگ در اوکراین و ادامه حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین انجام می شود.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد آمریکا به دلیل نگرانی از حمله احتمالی روسیه به اوکراین در چند روز آینده، تعدادی از نیروها و مربیان نظامی خود را از اوکراین خارج کرده و دستور تخلیه اکثر کارمندان سفارت خود در کی یف را صادر کرده است.

پیش از تماس تلفنی امروز جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، لوید آستین با سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه بصورت تلفنی در مورد اوکراین گفت‌وگو کرد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد تا بر اساس ادعای وزارت خارجه آمریکا، در مورد نگرانی‌های شدید و مشترک مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین در چند روز آینده بحث و گفت‌وگو کنند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بلینکن بصورت واضح اعلام کرد که مسیر دیپلماتیک برای حل این بحران همچنان باز است اما لازمه آن کاهش تنش‌ها از سوی مسکو و ورود به مذاکرات با حسن نیت است.

بایدن آخرین بار در اواخر دسامبر با پوتین تلفنی گفت‌وگو کرد. او آخر هفته را در  تفریحگاه کمپ دیوید می گذراند.

روسای جمهوری آمریکا و روسیه هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) نیز با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله ایران و نیز بطور ویژه درباره اوکراین با یکدیگر گفت و گو کرده بودند.

رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه نیز در تماس ویدئویی با رهبران کشورهای غربی متحد واشنگتن، مسکو را در صورت حمله احتمالی به کی یف به پیامدهای شدید اقتصادی تهدید کردند.

کاخ سفید شامگاه جمعه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا  یک تماس ویدیویی محرمانه با رهبران کشورهای اقیانوس اطلس برگزار کرد و شرکت کنندگان در این نشست مجازی از  تداوم استقرار نیروهای نظامی روسیه در اطراف اوکراین ابراز نگرانی و بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی  از آمریکایی‌های ساکن اوکراین خواست تا این کشور را ترک کنند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور نیز در سفر به ملبورن استرالیا  ادعا کرد که حمله روسیه به اوکراین ممکن است پیش از خاتمه بازی‌های المپیک زمستانی پکن (ظرف چند روز آینده) انجام شود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی ادعا کرد در موقعیتی هستیم که اگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تصمیم بگیرد، حمله به اوکراین در هر زمانی می تواند اتفاق بیفتد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن اظهار داشت: می خواهم صریح بگویم، هر آمریکایی در اوکراین باید هر چه زودتر ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده این کشور را ترک کند. بدیهی است که نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم.

سالیوان با بیان اینکه ما دقیقا نمی دانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد، ادعا کرد اما اکنون خطر به اندازه کافی زیاد است و تهدید به اندازه کافی فوری است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد اگر حمله روسیه به اوکراین انجام شود، احتمالا با بمباران هوایی و حملات موشکی آغاز خواهد شد که به وضوح می تواند غیرنظامیان را بدون توجه به ملیت آنها بکشد. تهاجم بعدی شامل یورش یک نیروی عظیم زمینی خواهد بود.

غرب به ویژه آمریکا، به ادعاهایی مبنی بر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین که در دستور کارشان قرار داده اند، شدت بخشیده اند در حالی که مسکو ادعای داشتن برنامه ای برای حمله به اوکراین را رد می‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس