۹۰ درصد سینمای ایران فیلم خوب می‌سازند/ سیمرغ مردمی حذف شد تا از آرای مردمی صیانت کنیم

رئیس سازمان سینمایی معتقد است که ۹۰ درصد سینمای ایران فیلم خوب می‌سازند اما تنها ۱۰ درصد می‌دانند در سینما چطور بفروشند.

به گزارش مشرق، محمدحسین لطیفی در برنامه «هفت» که بعد از اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر پخش شد، میزبان محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بود.

خزاعی درباره سختی‌ها و چالش‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: واقعیت این است که می‌خواستم یکسری مطالب را در مراسم اختتامیه بگویم اما شور جوایز اختتامیه را که دیدم، ترجیح دادم سخن را کوتاه کنم. طبیعتاً برگزاری جشنواره هر سال سخت‌تر می‌شود اما ما برای جشنواره فجر قواعدی داریم که دیگر فیلمساز نمی‌تواند بگوید آن‌ها را ندیده است؛ در واقع وقتی فیلمسازی در جشنواره شرکت می‌کند، قواعد را می‌پذیرد و وقتی می‌پذیرید، باید به آن‌ها و تصمیمات دبیرخانه احترام بگذارد. بنابراین وقتی هنوز در جشنواره این مدل پذیرش را نداریم، کمی کار سخت می‌شود. جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین جشنواره ایران و منطقه به حساب می‌آید و حتی عربستان و دیگر کشورها خواسته‌اند جشنواره فیلم راه‌اندازی کنند اما موفق نبوده‌اند، چراکه هنرمند و سینماگر ندارند و این همان سرمایه‌هایی است که ما در کشورمان داریم و به همین دلیل باید حواس‌مان به هنرمندان باشد و قدر آن‌ها را بدانیم.

وی به محدودیت‌هایی که از سوی نهادهایی برای سازمان سینمایی ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و افزود: بضاعت و سرمایه هنری در همه رشته‌ها برای ما وجود دارد اما در عین حال، باید سینما را آن‌قدر آزاد بگذارند که مدیریتش در دست سازمان سینمایی باشد. سازمان سینمایی بتواند کارش را به‌صورت مستقل انجام دهد. برخی نهادها و سازمان‌ها هستند که سبب چالش‌هایی برای ما می‌شوند اما از همین جا اعلام می‌کنم که دیگر شاهد چنین دخالت‌هایی نخواهیم بود.

خزاعی به جشنواره فیلم فجر نمره قبولی داد و افزود: ماحصل کار همکاران و دوستان در جشنواره چهلم با توجه به شرایط موجود، نمره قابل قبولی می‌گیرد. فکر میکنم سال بعد و با شرایط بهتر، نسبت به دوره قبل به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی همچنین درباره زمزمه‌های اعمال محدودیت‌ها در سازمان سینمایی گفت: ما آمده‌ایم تا محدودیت‌ها را برداریم. فیلمسازها در چندین سال اخیر در مضامین خاصی محدود شده اند اما آیا همه سینمای ایران به طبقه خاصی محدود است و آیا ما اجازه داریم تسری دهنده این فضا باشیم؟ بنابراین این مسائل زائد باید حذف شوند تا به نقطه اوج برسیم. پرداختن به موضوعات مختلف در فیلم‌ها از راهکارهای ما برای از بین محدودیت‌هاست؛ مردم حق دارند روی پرده، سینمای ملی ببینند. خیلی وقت است سینمای ملی تبدیل به سینمای میلی شده است، چرا که قرار نیست اگر میل من چیزی را دوست دارد، آن را بسازم.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: تقریباً ۹۰ درصد سینمای ایران فیلم خوب می‌سازند اما تنها ۱۰ درصد می‌دانند در سینما چطور بفروشند. از طرف دیگر آیا باید به هر بهانه‌ای فیلم ساخت؟ آیا به قیمت فروش فیلم‌ها، باید آینده خانواده ها و جوانان را نابود کنیم؟ بنابراین ما از آن ۹۰ درصد سینما حمایت می‌کنیم.

۹۰ درصد سینمای ایران فیلم خوب می‌سازند/ سیمرغ مردمی حذف شد تا از آرای مردمی صیانت کنیم

وی اظهار کرد: فیلم‌هایی که اعتقادات دینی را تخریب کنند، برای باورهای اعتقادی ما مشکل ساز شوند و به تخریب خانواده بپردازند، پروانه ساخت نخواهیم داد. در همین رابطه، یکسری بسته های تشویقی برای فیلمسازان در نظر گرفتیم که اگر فیلمسازان فیلم هایی با موضوع خانواده شاد، پرجمعیت و موضوعات مبتنی بر استحکام خانواده بسازند، به آنها این بسته‌ها را اعطا خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: در سایت سازمان سینمایی، ۱۲ موضوعی را که به آن‌ها پروانه ساخت نمی‌دهیم، به‌صورت شفاف قرار داده‌ایم که تکلیف فیلمسازان را روشن کنیم.

خزاعی در سخنانش به بحث ممیزی‌ها و توقیف‌های بعد از اعطای پروانه نمایش اشاره کرد و توضیح داد: ما در سازمان شورای پروانه ساخت و نمایش داریم که توسط حاکمیت انتخاب شده است و وقتی شورای نمایش تصمیمی گرفت، دیگر نهادها و سازمان‌ها حق نظر دادن ندارند؛ اگر نظری و دیدگاهی درباره فیلم دارند باید قبل از اعطای پروانه نمایش نظرتشان را ارائه دهند. بنابراین اگر امضای معاونت مربوطه و شورا، پای مجوز باشد، دیگر قرار نیست کسی یا نهادی بتواند جلوی نمایش فیلمی را بگیرد! من به شخصه محکم پای فیلم‌ها می‌ایستم. چون متخصصان فرهنگی آن را برای اکران تایید کردند و بعد از آن قرار نیست نظر دیگری اعمال شود. توصیه می‌کنم هر نهاد یک گروه متخصص داشته باشند نه اینکه سه گروه با نظرات مختلف و متضاد جلو بیایند و هر کدام چیزی بگویند! در این میان تنها کسی که ضربه و آسیب می‌بیند، هنرمند است، بنابراین ما پشت هنرمند هستیم.

وی درباره موضوعات فیلم‌ها گفت: در ساختن فیلم‌ها، نوعی بی‌عدالتی محض در پرداختن به همه مضامین داریم و نمی‌بینیم که چه می‌سازیم و چه تاثیری روی مخاطب خواهد داشت. فکر کردیم به چه سمتی می‌رویم و چه تاثیراتی روی خانواده می‌گذاریم. حتی در دنیا نیز باید و نبایدهایی برای ساختن فیلم‌هایشان دارند، پس در دوره جدید، اجازه نمی‌دهیم هر فیلمی ساخته شود. از طرفی وقتی می گوییم سینمای دینی؛ یعنی شاخصه‌های سینمای دینی را در فیلم‌ها لحاظ خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه درباره حذف سیمرغ مردمی از چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: آقای نادران اولین بار موضوع تخلف را اعلام کردند و قرار شد داوری مردمی را بررسی کنیم. طی بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم، یکسری سینماها در زمان نمایش برخی فیلم‌ها اینترنت‌شان قطع شده است! همچنین بین آرای اعلام شده و آرایی که از جریان رای‌گیری خارج شده‌اند، تناقض وجود داشته است. خیلی‌ها گفتند اگر این کار را انجام دهیم، خودزنی بزرگی انجام داده‌ایم اما من معتقدم که ما از آرای مردمی صیانت کردیم. وقتی تخلف صورت می‌گیرد، باید محکم بایستیم و معتقدم باید تکلیف را روشن می‌کردیم. این ماجرا توسط حراست سازمان سینمایی در حال بررسی است که چرا اینترنت چند سینما در ساعات مشخصی قطع شده است.

وی همچنین در مورد اطلاع برخی رسانه‌ها از آمارهای مردمی و تخلفات سینماها بیان کرد: در حال بررسی هستیم که مشخص شود، خبرنگار و رسانه مربوطه آمار را از کجا آورده‌اند؟ همچنین در سینماهایی که تخلف صورت گرفته باید مشخص شود عمدی در کار بوده است یا خیر و در نهایت کسانی که آرا را تکثیر کردند، نیز باید مشخص شوند.

خزاعی همچنین به پخش شدن بخش‌هایی از فیلم سینمایی «علف‌زار» در جریان جشنواره فجر، گفت: این موضوع را کمیته حراست سازمان سینمایی پیگیری می‌کند؛ این بخش از فیلم «علف‌زار» روی سه پایه جلوی پرده یکی از سینماها ضبط شده است که باید مشخص شود سینمای نمایش دهنده کدام سینما بوده است.

منبع: سایت سازمان سینمایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس