تجهیز نفربرهای سپاه به برجک‌های جدید/ آتش BMPها قدرتمندتر می‌شود

موسسه شهید زین ‌الدین سازمان تحقیقات و جهاد خوکفایی نیروی زمینی سپاه برجک جدید برای نفربرهای این نیرو طراحی و تولید کرده است که ویژگی‌های بارزی نسبت به برجک‌های متداول این نفربر دارد.

به گزارش مشرق، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه برجک جدیدی را برای نفربرهای BMP-2 خود بکار گرفته است.این برجک جدید توسط متخصصان موسسه شهید زین‌الدین این سازمان طراحی و تولید شده و در حال عملیاتی شدن در نیروی زمینی سپاه است.

 این برجک جدید،‌ برخلاف برجک‌های متداول BMP-2 که توپچی درون برجک قرار دارد، به منظور حفظ ایمنی توپچی و فرمانده، بدون سرنشین طراحی شده است. به این ترتیب برجک جدید به یک سامانه هدفگیری و کنترل آتش جدید مجهز شده که با استفاده از آن، توپچی درون محفظه نفربر قرار می‌گیرد تا ضمن هدفگیری و شلیک علیه اهداف، از خطرات احتمال ناشی از برخورد پرتابه‌های ضد زره و انفجار مهمات درون برجک مصون بماند.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , تجهیزات نظامی ایران , تجهیزات نظامی ,
نفربر BMP-2 با برجک معمولی

سامانه کنترل آتش جدید طراحی شده برای این برجک امکان قفل روی هدف و تیراندازی شبانه و حرارتی را نیز به کاربر خود می‌دهد و علاوه بر این به استابلایزر( لرزش گیر) نیز مجهز شده است تا در زمان حرکت نفربر در زمین‌های ذوعارضه کمترین میزان خطا در شلیک صورت گیرد.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , تجهیزات نظامی ایران , تجهیزات نظامی ,
نفربر BMP-2 در حال شلیک با برجک جدید

اما ویژگی اصلی که این برجک را نسبت به برجک‌های متداول نفربرهای BMP-2 متمایز می‌کند،‌ آرایش تسلیحاتی آن است. این برجک علاوه بر اینکه به یک توپ 30 میلیمتری 2A42 مجهز است به یک قبضه تیربار PKT هم محور با توپ اصلی،‌یک قبضه تیربار 12.7 NSVT و یک نارنجک انداز 30 میلیمتری نیز مجهز است.


آرایش تسلیحاتی برجک جدید شامل توپ 30 میلیمتری در وسط، تیربار PKT‌ در کنار آن/ تیربار NSVT سمت راست و نارنجک انداز 30 میلیمتری سمت چپ

این آرایش تسلیحاتی علاوه بر آنکه نقش موثری در افزایش قدرت آتش نفربرهای زرهی  دارد، این امکان را نیز به آنها می‌دهد تا در صحنه نبرد بتوانند با طیف گسترده‌تری از اهداف در فواصل مختلف مقابله کند.

علاوه بر این، در برجک جدید بجای آنکه مهمات در داخل نفربر قرار گیرد، در محفظه بالایی و پشتی برجک قرار می‌گیرد تا ضمن آسن تر شدن فرآیند بارگذاری مهمات، خطرات ناشی از انفجار در مهمات آسیبی به خدمه داخل نفربر نرساند.

سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه , تجهیزات نظامی ایران , تجهیزات نظامی ,
نمای پشتی برجک جدید

آنطور که متخصصان موسسه شهید زین‌الدین می‌گویند، فاز بعدی ارتقا این برجک، نصب موشک‌های ضد زره هدایت شونده و همچنین نصب این برجک روی نفربرهای‌ سری بی تی آر است.

همچنین قرار است در جریان ارتقا نفربرهای BMP-1 به نفربرهای BMP-2 نیز از این برجک جدید استفاده شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    9 0
    تاسف انگیزه که موشک ضد زره روی این برجک جدید نصب نمیشود. البته این طرحها زمانی ارزشمند خواهد بود که فراگیر شوند نه در حد یک یا دوتا نفربر !!!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 0
    یک نکته ای که در طراحی و ساخت این برجک مغفول مانده این هستش که می بایستی به گونه ای طراحی میشد که سلاح های ضد تانک کمترین تأثیر را روی آن داشته باشن ولی برجک طوری طراحی شده که با یک آر پی جی ساده هم برجکش منهدم میشه و نفر بر از کار می افته.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 0
    برجک قبلی با حالت آیرودینامیکی که داره خیلی میتونه در برابر تهاجمات مقاومت کنه ولی برجک جدید اصلاً این حالت رو نداره. نمی دونم چرا در ساخت ادوات به این نکات ساده توجه نمیشه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس