کد خبر 1338775
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
مسافران تالاب میانکاله

۱۵۰ شکارچی نقاب زده به تالاب میانکاله یورش برده و بعداز مواجهه با محیط بانان به سمت آنها شلیک کردند، هرچند گفته می شود عدم صدور پروانه شکار ، دلیل این یورش گروهی بوده است.

به گزارش مشرق، انتشار تصاویری از حضور ده‌ها شکارچی مسلح در تالاب میانکاله در روزهای اخیر مورد توجه و انتقاد دوستداران و فعالان محیط زیست قرارگرفت.

آنطور که محیط بانان منطقه گزارش کرده اند، تعدادی از شکارچیان به صورت گروهی در محدوده جغرافیایی استان گلستان وارد تالاب میانکاله و مناطق اطراف جزیره آشوراده شدند و پس از مواجه شدن با محیطبانان، با آن‌ها درگیر شده و حتی به سمت آنان تیراندازی کردند.

حسینعلی ابراهمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تایید وقوع این درگیری‌ها در محدوده جغرافیایی استان گلستان، اظهار داشت: حدود ۱۰ روز پیش نزدیک به ۱۵۰ شکارچی برای شکار غیرمجاز وارد منطقه آشوراده شدند که با مقاومت یگان حفاظت محیط زیست مازندران و نیروی انتظامی بندرترکمن تعدادی از آن‌ها دستگیر و ادوات غیرمجازشان ضبط شد.

علت یورش ۱۵۰ شکارچی به تالاب میانکاله چه بود؟

اعتراض نسبت به عدم صدور پروانه شکار با شلیک به محیط بانان!

وی افزود: هفته گذشته و چند روز بعد از نخستین حضور گروهی شکارچیان، بار دیگر این افراد به همان منطقه رفتند و با محیطبانان درگیر شدند که طی چند روز این درگیری رخ داد. حتی در یکی از روزها به سمت محیطبان‌ها تیراندازی کردند که چند ساچمه هم به محیط بان‌ها اصابت کرد و خوشبختانه با توجه به امکانات پوششی و حفاظتی به آنها آسیب جدی وارد نشد.

 برخی از کارشناسان محیط زیست این نمایش را به نوعی خودنمایی شکارچیان استان های شمالی و بخصوص مازندران و گلستان در اعتراض به عدم صدور پروانه شکار دانسته اند.

حمید میرزاده فعال محیط زیست با اشاره به اینکه از منابع محلی اطلاعاتی در این زمینه به دست آورده که البته این اطلاعات را رسمی ندانسته در این باره گفت: ظاهرا از چند روز قبل فراخوان مجازی از طرف شکارچیان اعلام شده و افراد چند قایق را برای این کار آماده کرده‌اند (که البته قایق‌ها توقیف شده است) و عده‌ای نیز پس از توقیف قایق‌ها در محدوده‌هایی که آب پایین آمده با پای پیاده حاضر شده‌اند و پا به تالاب گذاشته‌اند.

وی ابراز داشت: حرفشان اعتراض به عدم صدور پروانه شکار پرنده است هرچند در سال‌های گذشته هم که پروانه صادر شده است، بنا به دلایل مختلف از نیمه فصل شکار ممنوع شده است و اعتراض این افراد به این شکل و با این دلیل است.

آنطور که از سوی فعالان محیط زیست گزارش شده است جمعیت این نمایش نزدیک به ۱۵۰ نفر از مردم محلی بود که اسلحه به دست و نقاب پوشیده در دفعات مختلف به آشوراده و محیط باناش یورش برده اند که با دخالت نهادهای نظامی، جمع آنها متفرق شده است، چند محیط بان زخمی شده و چند نفر نیز دستگیر شدند.

علت یورش ۱۵۰ شکارچی به تالاب میانکاله چه بود؟

آیا شلیک به محیط بان و یورش به منطقه حفاظت شده مصداق محاربه است؟

برخی فعالان محیط زیست این عمل را مصادق بارز محاربه دانسته و ابراز داشتند، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باید با تک تک آنها برخورد شود.

بنابرماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، محاربه عبارتست از کشیدن سلاح به قصد جان، مال، یا ناموس مردم با ارعاب آنها به  نحوی که موجب ناامنی در محیط شود.

بندر ترکمن تنها ۲ محیط بان دارد

حر منصوری فعال محیط زیست در محدوده میانکاله نیز با اشاره به اینکه تصاویر منتشرشده مربوط به روزهای گذشته است گفته است: روال سال های گذشته هم بر این بود که در شمال بندرترکمن چند نفر قایق های سبک به تعداد زیاد به صورت غیرقانونی اجاره داده و تعداد زیادی شکارچی غیرمجاز هماهنگ وارد آب های شمال شرقی جزیره شده و به نظر می رسد چند فراخوان مجازی جهت مقابله با این موضوع به راه افتاده و شکارچی های غیرمجاز در اعتراض به این موضوع با نقاب و بهره گیری از کاهش تراز آب کانال چپغلی به سمت سواحل آشوراده می آیند.

وی در ادامه توضیح داد: محیط بانان شهرستان بندر ترکمن تنها  ۲ نفر هستند و برای کمک به آنها نیروهای محیط زیست میانکاله در چند قمست تقسیم شده و این روزها بین قسمت شرقی (آشوراده) و غربی در رفت و آمد هستند.

گشت حراست دریایی چرا واکنشی نداشت؟

حر منصوری با انتقاد به اینکه مراکز متعدد گشت حراست دریایی در آشوراده وجود دارد  که نسبت به کوچکترین حضور ما واکنش نشان می دهند و اما در مقابل این گونه برنامه کاری انجام نمی دهند و به  بهانه های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. اظهار داشت: به نظر می رسد موضوع چه از دید اجتماعی و چه از دید نظارتی و مدیریتی با حضور مسئولان دو استان و صنف شکارچی ها باید بررسی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع مهم دیگر اینکه عدم صدور پروانه شکار یکی ازدلایل جدی اینگونه رفتارهای هنجارشکنانه جمعی از طرف شکارچی هاست. طی سالهای گذشته چندین بار هزینه صدور دفترچه از شکارچی های مجاز گرفته شد و بعدها به بهانه های مختلف اجازه شکار قانونی داده شد و هزینه آنها پرداخت نشد و حالا هزینه های این بی تدبیری را طبیعت را باید محیط بانان و حتی در صورت درگیری خانواده های محیط بانان و شکارچی ها پرداخت کنند.

علت یورش ۱۵۰ شکارچی به تالاب میانکاله چه بود؟

کشمکش مسئولان آتش زیاده خواهی ها را شعله ورتر کرد

اما سهیل اولادزاد فعال محیط زیست مازندرانی این اتفاق را در واکنش به صحبت های اخیر استاندار گلستان می داند که اخیرا درباره دخالت‌های محیط زیست مازندران در جزیره آشوراده، گفته بود: در حوزه خلیج گرگان و شبیه جزیره آشوراده قانون‌گذار تکلیف را روشن کرده و اقدامات آنجا باید در شورای راهبری تصمیم‌گیری شود و اقدام یک استان به صورت یکطرفه و مواجه شدن محیط زیست بهشهر با موضوعات توسعه‌ای استان قابل پذیرش نیست.

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان نیز در واکنش به اظهار نظر معاون محیط زیست گلستان و به کار بردن نام محیط زیست مازندران برای حوزه جزیره آشوراده گفت: آشوراده حوزه سرزمینی استان گلستان است و به هیچ عنوان به اداره استان همجوار اجازه دخالت نخواهیم داد و از این به بعد اگر آنها بخواهند در حوزه استان وارد شوند به شدت برخورد خواهیم کرد.

مدیریت تالاب میانکاله طبق قانون بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران است

گفته می شود این رخداد مربوط به قسمت‌هایی از تالاب میانکاله در مرزهای سرزمینی استان گلستان است اما طبق مقررات و ضوابط قانونی، مدیریت تالاب میانکاله به دلیل قرار داشتن بخش بیشتری از این تالاب در محدوده مازندران، بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست  استان مازندران است.

کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در واکنش به این اظهار نظر استاندار با اشاره به اینکه همه باید برای حفاظت از عرصه‌های محیط زیستی یک زنجیره واحد باشند، ادعای مطرح شده مبنی بر دخالت حفاظت محیط زیست مازندران در امور سرزمینی گلستان را هم تایید نکرد و گفت: ما در چارچوب ضوابط هر نوع همکاری که به سود اهالی منطقه باشد و آسیبی به عرصه وارد نکند انجام داده‌ایم. مدیریت بر میانکاله قطعا هیچ سود اقتصادی برای مازندران ندارد. اما برای زیستمندان دو استان قطعا سود زیادی دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 1
    چرا اسلحه های با مجوز وبی مجوز جمع نمیشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس