بحران اوکراین چه ارتباطی به ایران دارد؟

نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد مذاکرات درباره توافق همکاری نظامی بین کپنهاگ و واشنگتن در جریان است و ممکن است حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را شامل شود.

به گزارش مشرق، «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک روز پنجشنبه گفت، کپنهاگ در حال مذاکره با واشنگتن درباره توافقی نظامی است که ممکن است حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را نیز شامل شود.

بیشتر بخوانید:

انگلیس از احتمال ارسال نیروی بیشتر به اوکراین خبر داد

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فردریکسن گفت، این مذاکرات به درخواست آمریکا و از حدود یک سال پیش آغاز شده و در این مدت واشنگتن برای افزایش همکاری با متحدان ناتو در حوزه بالتیک و اسکاندیناوی تلاش کرده است.

نخست‌وزیر دانمارک افزود: «ما خواستار حضور قوی‌تر آمریکایی‌ها در اروپا و دانمارک هستیم. اما اوضاع پیرامون و داخل اوکراین به روشنی تأکید می‌کند  که نمی‌توانیم از صلح، آزادی و امنیت خود چشم‌پوشی کنیم و همچنین [مسائل اوکراین] این نکته را برجسته می‌کند که چرا همکاری نزدیک‌تر با آمریکایی‌ها مهم است».

او درباره توافقی که مذاکره بر سر آن در حال انجام است گفت:‌ «چنین توافقی مستقیماً بین ایالات متحده و دانمارک راه را برای همکاری‌ها و فعالیت‌ها در شماری از مناطق نظامی دانمارک باز خواهد کرد. این توافق ممکن است حضور سربازان آمریکایی در خاک دانمارک را هم شامل شود».

فردریکسن متذکر شد این توافق، رزمایش‌های نظامی، افزایش همکاری در زمینه ناوبری و ذخیره تجهیزات نظامی آمریکا برای مواقع مورد نیاز را شامل می‌شود ولی بعید است ساخت پایگاه نظامی آمریکایی در دانمارک را در بر بگیرد. همچنین همکاری نظامی در گرینلند که بخشی از خاک دانمارک محسوب می‌شود جایی در این مذاکرات ندارد.

این تأکید نخست‌وزیر دانمارک در حالی مطرح می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا خریدن گرینلند از دولت کپنهاگ را پیشنهاد کرده بود که با انتقادهای شدیدی همراه شد.

برخلاف دانمارک که تاکنون میزبان سربازان آمریکایی نبوده، نروژ به‌مدت چند دهه به آمریکایی‌ها اجازه داده در مرزهایش رزمایش برگزار کند. نروژی‌ها در توافقی با آمریکا که هنوز در پارلمان این کشور تصویب نشده قرار است به آمریکایی‌ها اجازه دهند در این کشور مجاور روسیه، تأسیسات فرودگاهی و پایگاه نظامی بسازند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    1 0
    الان همۀ غربگداها میخوان دختراشونو بفرستن کپنهاگ شاید یه داماد تروریست یانکی گیرشون اومد !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس