روسیه: تجدیدنظر در توافقنامه مینسک پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین دربر دارد

مسکو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داد که تجدیدنظر در توافقنامه مینسک توسط آمریکا پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین در پی دارد.

به گزارش مشرق، زاخارووا روز چهارشنبه در نشست هفتگی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آمریکا خواهان بازنگری در توافقنامه مینسک است که باعث تشدید مناقشه در دونباس خواهد شد.

وی افزود: ما بر این باوریم که رفع تنش ها در اوکراین بسیار سریع تحقق می یابد. برای این منظور باید تحویل سلاح به این کشور را متوقف کرد و مستشاران و مربیان نظامی غربی از اوکراین خارج شوند.

زاخارووا خاطرنشان کرد: ارتش اوکراین هم با کشورهای عضو ناتو رزمایش مشترک برگزار نکند و همه تسلیحات خارجی که در اوکراین مستقر شده است به خارج از این کشور منتقل شود.   

توافق آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

زاخارووا در ادامه سخنان خود از ترزا ریبیرا مسئول امور آزادی رسانه های سازمان امنیت و اروپا خواست تا در وضعیت پیرامون منع پخش برنامه های شبکه تلویزیونی راشاتودی به زبان آلمانی در آن کشور و محدودیت فعالیت شبکه رادیو و تلویزیون آلمان دویچه وله در روسیه، موضع صریح اتخاذ کند.

روسیه هفته گذشته در پاسخ به منع فعالیت راشاتودی در آلمان، دفتر دویچه وله در مسکو را بست و پخش برنامه های این شبکه را در روسیه متوقف کرد.  

آمریکا و ناتو که سیاست فشار بر روسیه و تضعیف این کشور را دنبال می کنند، مدعی هستند که  روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. مقامات عالی روس بارها به صراحت اعلام کرده اند چنین طرحی در دستور کار مسکو نیست.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه است و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس