کد خبر 1337503
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
شبح مرگ در مرزهای اروپا/سوءاستفاده سیستماتیک یونان از مهاجران

اتحادیه اروپا تحت عنوان حفاظت از مرزهای خود در برابر بحران مهاجرت دست به نوعی اقدام‌های سادیستی می‌زند.

به گزارش مشرق، پیدا شدن جسد یخ زده ۱۹ مهاجر در مرز یونان و ترکیه، گزارش‌های مربوط به سوءاستفاده سیستماتیک یونان از مهاجران و نقض آشکار قوانین بین المللی توسط این کشور را تقویت کرد.

به گزارش «impakter»، کشف اجساد ۱۹ مهاجر که بدون کفش و با لباس‌های کم بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده بودند، تنش میان ترکیه و یونان بر سر مهاجرت را وارد مرحله جدیدی کرد.

تنش سیاسی میان ترکیه به عنوان میزبان بزرگ‌ترین جمعیت پناهنده در جهان معادل ۴ میلیون نفر و یونان که اقدام‌های مهاجرتی شدیدی را اتخاذ کرده، اخیرا به شدت بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید:

قربانی شدن ۷ پناهجو در سواحل ایتالیا

ضمن این که حادثه مذکور، شواهد دال بر نقض قوانین بین المللی مهاجرت از سوی یونان را تکمیل کرد.

سال هاست که اجرای قوانین مرزی در اروپا توجیه کننده سوءرفتار از مهاجران شده است.

نقض قوانین بین المللی در مرزهای اروپا فراتر از به عقب راندن مهاجران بدون در نظر گرفتن درخواست پناهندگی آن‌هاست.

پلیس و افسران مرزی در برخی از کشورهای اروپایی مانند کرواسی و یونان به شکلی سیستماتیک، مهاجران را مورد ضرب شتم، تجاوز جنسی، تحقیر و سرقت قرار می‌دهند.

سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر تاکنون گزارش‌هایی در رابطه با سوءرفتار دلخراش از مهاجران در مرز یونان منتشر کرده اند که شامل دزدی اقلامی مانند لباس از مهاجران و فرستادن آن‌ها به دریا بدون لباس می‌شود.

در گزارش عفو بین الملل در این رابطه، آمده است که افسران مرزی یونان وسایل نوزادان شامل شیرخشک، بطری، پوشک و ... را نیز از آنان گرفتند.

این گزارش با شواهدی از ضرب و شتم با چماق، شوک الکتریکی، میله چوبی و فلزی، باتوم و شکستگی استخوان مهاجران بر اثر ضرب و شتم و ... مستند شده است.

البته موضوع گرفتن لباس مهاجران از آن‌ها غالبا با گزارش‌هایی مبنی بر آزار جنسی آنان همراه است.

مهاجران همچنین می‌گویند که زنان مهاجر توسط افسران مرد مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت مقاومت مورد ضرب و شتم قرار و آزار و اذیت می‌گیرند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر (HRW) که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد، یافته‌های مشابهی را نشان داد و صراحتا اعلام کرد که نیروهای امنیتی یونان «پناهجویان و مهاجران را بازداشت کرده و هدف تجاوز، تجاوز جنسی و سرقت قرار داده و در نهایت آنان را مجبور به بازگشت به ترکیه کرده‌اند.»

تحقیق «Lighthouse Reports» با مشارکت رسانه‌های خبری مختلف در اواخر سال گذشته نیز وجود «ارتش در سایه» را تایید می‌کرد.

این ارتش متشکل از نیروهای امنیتی از کرواسی و یونان که مرتکب طیف گسترده‌ای از سوءاستفاده‌ها شده اند، توسط اتحادیه اروپا تامین بودجه می‌شود.

تحقیقات مذکور حتی توانسته بود ویدئوهایی از نیروهای امنیتی مرزی یونان تهیه کند که در حال به دریا فرستادن مهاجران بدون جلیقه نجات و با قایقی خاموش پر از جمعیت بودند.

در کنار هم نهادن این گزارش‌ها نشان دهنده نوعی سادیسم است که تحت عنوان حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

یک زن مهاجر در مورد تجربه خود در یونان به جزئیات چگونگی دستگیری اش و دیگر مهاجران، زندانی شدن در کانتینرهای باری تنگ با هوای کم، بدون غذا یا دسترسی به توالت، ضرب و شتم مهاجران از جمله زنان باردار و کودکان و سرقت تلفن همراه و ... پرداخت.

همه این جنایت‌ها در حالی رخ می‌دهد که یونان یکی از ۷۵ کشور امضاکننده میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

در عین حال، اتحادیه اروپا، رویکرد منعطفی در قبال یونان و دیگر کشورهای اروپایی ناقض قوانین بین المللی پناهندگی دارد و به شکست آژانس کنترل مرزهای اتحادیه اروپا و شراکتش در نقض حقوق بشر توجهی ندارد.

براساس تحقیقات سال گذشته «گاردین»، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با حمایت از آژانس کنترل مرزهای این اتحادیه، از عملیات غیرقانونی به عقب راندن دستکم ۴۰ هزار پناهجو در دوره شیوع کرونا استفاده کردند و آن‌ها را با مرگ ۲ هزار نفر مرتبط دانست.

بازداشت مهاجران در مکان‌های مخفی فراقانونی یا «مکان‌های سیاه»، جایی که آن‌ها در شرایط وخیم و بدون دسترسی به کمک حقوقی نگهداری می‌شوند، امتناع از رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی و طیف وسیعی از آزارهای بدنی که در بالا توضیح داده شد، یک سابقه خطرناک اروپایی را ایجاد می‌کند.

کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه، سوء رفتار یا مجازات غیرانسانی یا تحقیرآمیز (CPT) بارها از یونان خواسته است تا مراکز بازداشت خود را اصلاح کند که به گفته این کمیته «رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز» با کودکان و افراد آسیب پذیر دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    4 2
    این نوعی نژاد پرستی کثیف و غیر انسانی هست اروپایی ها توان این رفتار ها خواهند داد
  • ناصر IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    3 1
    از جنایت کاران صلیبی بهتر از این نمیشه انتظار داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس