الاخبار: برخورد صدر با آیت‌الله سیستانی؛ اولین مانع بر سر راه پروژه مقتدی صدر

راه دستیابی صدر به اولین هدف خود هموار نیست و مسائل مختلفی تحقق تلاش‌های او را دشوار کرده‌ مانندتوهین یکی از رهبران جریان به مرجعیت عالیقدر شیعیان که به مانع جدی در مسیر تحقق پروژه صدر تبدیل شده‌ است.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی درباره تحولات سیاسی اخیر عراق و تصمیمات مقتدی صدر از بابت  تحریم جلسه پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری جدید این کشور نوشت: پس از توهین یکی از رهبران جریان صدر عراق به آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان که خشم میلیون‌ها نفر از حامیان ایشان را برانگیخت، شانس این جریان برای تشکیل دولت اکثریت ملی کاهش یافت. علاوه بر این مشکل مانع ایجاد شده در مسیر انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق نیز کار او را دشوار کرده و به مانعی بر سر راه تلاش‌های مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای تشکیل چنین دولتی تبدیل شده است. همچنین تهدیدات امنیتی‌ای که گریبانگیر عراق شده و منشأ آنها ائتلاف بین‌المللی – منطقه‌ای است را نیز باید به این موانع افزود.

درگیری با مرجعیت دینی در نجف، باعث ایجاد ایستگاهی منفی در مسیر پروژه مقتدی صدر برای حکومت بر عراق شد، به ویژه که این پروژه بیشتر مبتنی بر پراکندگی احزاب دیگر، درگیری عراق در پرونده‌های مختلف و اختلافات قومی و قبیله‌ای است تا قدرت خود جریان صدر و این مسائل انعطاف‌پذیری بالایی را به مقتدی صدر برای ائتلاف با طرف‌های مختلف بدهد.

با این حال، نحوه کنترل جریان صدر توسط مقتدی صدر به ویژه پس از اظهاراتی که طی دو روز گذشته مطرح کرد، عراقی‌ها را نسبت به شکل گیری یک دیکتاتوری جدید در کشورشان نگران کرده است، به ویژه پس از آنکه حازم الاعرجی، یکی از رهبران برجسته جریان صدر به مرجعیت عالیقدر شیعیان توهین کرد و گفت که تصمیمات سیاسی و شرعی عراق صرفا از حنانه، محل اقامت مقتدی صدر در نجف صادر می‌شوند.

اقدام الاعرجی موجی از خشم را برانگیخت که به تظاهرات مردمی و تشکیل کمپین علیه صدر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و اظهارات بعدی الاعرجی که گفت مقتدی صدر به او دستور داده است عذرخواهی کند؛ کمکی به این وضعیت نکرده است.

این کاهش "مجازات" برای الاعرجی به دلیل حمله او به مرجعیت و میلیون‌ها حامی ایشان، انتقاداتی را برانگیخت، به ویژه اینکه صدر به اخراج یا توقف فعالیت متخلفان مشهور است. این واکنش مقتدی صدر با عجله او در صدور بیانیه‌های محکوم کننده و تعلیق فعالیت یکی از مقامات جریان متبوعش به دلیل انتقاد از یک رقاص، مقایسه شد که در یک مصاحبه تلویزیونی نیمه برهنه گفته بود "قویاً از مقتدی صدر حمایت می‌کند. "

این اقدام درباره مرجعیت، ممکن است نقطه تحولی در مسیر تشکیل دولت جدید عراق باشد، به ویژه اینکه بخش پنهانی از قدرت جریان صدر مبتنی بر بی‌طرفی سیاسی آن از نظر مرجعیت عراق است و همین مساله  به این جریان اجازه داد تا با شعارهای ضد فساد، خود را همسو با مرجعیت نشان دهد و مقتدی صدر همین مساله را شعار خود برای تشکیل دولت اکثریت ملی کرده است و چارچوب هماهنگی شیعیان را به صورت کامل کنار زده و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند.

تلاش برای دور زدن مرجعیت دینی عراق مساله بسیار حساسی است، چراکه صدر، به عنوان یک روحانی و فرزند مرجع شهید سید محمد محمد صادق صدر، آرزو دارد که بزرگترین مرجع برای شیعیان در عراق باشد، به ویژه اینکه او به فراگیری علوم در قم ادامه می‌دهد و در این مسیر از کثرت حوزه‌های علمیه شیعه بهره می‌برد.

کمپین تشکیل شده علیه صدر پیشرفت قابل توجهی داشته است و وی متهم به حمایت از پروژه‌ای شده است که در نهایت منجر به گرو دادن کشور به آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات می‌شود و بسیاری معتقدند که صدر با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی همذات پنداری می‌کند که امروز به مدیریت امور عراق می‌پردازد.

بنابراین؛ این روحانی جوان چاره‌ای جز ارزیابی مجدد اوضاع و دستور به نمایندگان خود نداشت تا در جلسه امروز پارلمان برای انتخابات رئیس جمهوری  شرکت نکنند و مذاکرات دولت جدید را متوقف کنند.

اختلافات کردها؛ مانع بعدی در مسیر صدر

اختلافات کردها بر سر ریاست جمهوری نیز به مانعی در برابر جاه طلبی‌های صدر تبدیل شده است. طوری که مسعود بارزانی که با مقتدی صدر هم‌پیمان شده است می‌خواهد از شانس تعیین رئیس جمهوری توسط کردها استفاده کند و به همین دلیل حزب دموکرات کردستان عراق هوشیار زیباری را به منظور رقابت با برهم صالح برای تصدی پست ریاست جمهوری نامزد کرده است.

مسعود بارزانی علی‌رغم اینکه پس از توقف موقت نامزدی زیباری توسط دادگاه فدرال در تماس با مقتدی صدر بر ادامه ائتلاف با جریان صدر تاکید کرد؛ اما او نیز به دنبال تحقق بخشیدن به خواسته‌های خود و کنار زدن اتحادیه میهنی کردستان عراق با تعیین هوشیار زیباری به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق در مقابل برهم صالح است.

این درحالی است که مقتدی صدر برای تشکیل دولت علاوه بر ۷۳ نماینده خود به ۳۱ نماینده حزب دموکرات و ۶۷ نماینده ائتلاف "حاکمیت"، (متشکل از ائتلاف تقدم و عزم) دارد.

به طور خلاصه، به نظر نمی‌رسد که راه برای دستیابی صدر به اولین هدف خود، یعنی تضعیف چارچوب هماهنگی شیعیان در قدرت و سپس استفاده از دولت جدید برای اصلاح ساختار حشد شعبی به عنوان قدرت اصلی مخالفانش در راستای در اختیار گرفتن تصمیم گیری شیعیان عراق هموار باشد.

آنچه تحقق اهداف جریان صدر را پیچیده‌تر می‌کند، این است که بی‌طرفی منطقه‌ای که صدر پرچم آن را برافراشته است، در کشور مانند عراق که در آن این حجم از مداخلات خارجی در هم تنیده شده است توهمی بیش نیست.

با این وجود؛ جهتی که وقایع در عراق در پیش خواهد گرفت بستگی به این مساله دارد که صدر چه خواهد کرد، این درحالی است که وی از زمان برگزاری انتخابات تاکنون او بارها پایبندی خود را به موضعش نشان داده است و این مساله این احتمال را جدی کرده است که انتخاب فعلی وی نهایی شود، مگر اینکه شرایط منجر تغییر در اعتقادات موضع او شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    29 2
    صدر همون شخصیته که قرار عراق را به آشوب بکشه.شیعیان عراق از اخرین مرحله صافی هم باید عبور کنن اما هزینه ی بسیاری میدن و البته عبرت نمیگیرن بلکه فقط ساکت میشند
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      10 1
      قدر حاج قاسم را بعدا بیشتر خواهند فهمید
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    8 15
    خوب ایران با عدم اجازه به عادل المهدی برای برگزاری انتخابات زودهنگام تقریبا تمامی رشته ها را از دست داده و با مهره های دست چندم دارد همه چیز را از دست می دهد در حالی که ترکیه با ده درصد نفوذ ایران بازیگر قدرتمندتری در عراق است متاسفانه و صد متاسفانه دیپلماسی مشرق هم شده فحش و فحش بازی
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    15 4
    مقتدی صدر فردی بشدت فاسد و چشم اسراییل در عراق است.
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 1
      شما هم مقصرید که سنگش یه زمان به سینه میزدید عرب جماعت ۹۰ در بی معرفتن چکار کردن با امام حسین
    • وطن دار IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      دوست عزیزی که فرمودید عرب جماعت ۹۰ درصد فلان اند ...لطفا بگید چطوری این آمار رو بدست آوردید حرف شما عین این می مونه که یه نفر بگه ایرانی جماعت وطن فروشه مثل رجوی مصیح علی نژاد.... پس این رو بدون هر قومی رو به خوباش می شناسند نه به بدهاش اگر میخواین مرام اعراب رو نگاه کنید ابومهدی سیدحسن نصرالله عماد مغنیه رو نگاه کنید در رابطه با جریان صدر هم این رو بدونید اینها دشمن ایران نیستند این هوش ایرانیان رو میرسونه که وقتی طراحی میکنند جوری این کار رو میکنند که دوستان هم به اشتباه می افتند عراق یه کشور اشغال شده و به شدت پر از نفوذی و جریانات وابسته به غربه کار کردن با آن به این راحتی که شما میگید نیست اگر کل جریانات در عراق به طرفدار ایران یا طرفدار آمریکا و ... تقسیم بشوند این باعث جنگ و ناامنی و عدم ثبات عراقه واین چیزی که آمریکا میخواد چون عراق چسبیده به ایرانه اما آمریکا اون طرف دنیاست میدونید چرا نفوذ ایران مهارناشدنیه (به قول خود آمریکایی ها)؟ چون ایران در کشور مقصد به گروه ها یا گروهی قدرتمند ثابت میکنه که منفعت ملی اش در دوستی با ایران و تقابل با آمریکا و... است کاری که ایران در لبنان کرد(جوری که مسیحیان که زمانی دشمن حزب الله بودند هم مجبور به ائتلاف با اون شدند) در یمن کرد در سوریه کرد ........ تا حدی که طرف حاضره هشت سال بجنگه و دنیا باهاش دشمنی کنه اما طرفشون نره جریان صدر عده ای رو که حرف از بی طرفی و منافع ملی عراق میزنند رو به زیر پرچمش میاره و این ها به زودی می فهمند بحث ایران نیست بحث اینه گاو شیر ده باشی یا وطن دوست که هدفت آقایی و آبادی کشورته اونوقت خودت می فهمی چرا ایرانی‌ها چهل سال تحریم اند اما کم نمیارند و میخوان ادامه بدند
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    15 2
    بیطرفی در عراق، یعنی بی عرضگی و بی غیرتی.
  • احمد شیرازی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    11 1
    صدر میگه به دنبال توازن سیاسیه تو عراقه ولی در عمل کفه ترازو رو داره در جهت منافع جبهه غربی عربی بالا میبره یه چیزی حتمیه حشد الشعبی قابل حذف شدن نیست.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    10 2
    کاری با سیاستهای کلی مقتدی صدر ندارم ولی اینکه او در یکی از مصاحبه هایش بجای اصطلاح قانونی خلیج فارس از کلمه خلیج خالی استفاده کرده نشان می دهد او مخالفت ضمنی با ایران را به عنوان پلی برای آوردن رای بیشتر مورد استفاده قرار داده است ولی این حربه به تدریج خاصیت خود را دارد از دست می دهد چون اکثریت مردم عراق حامی جدی جبهه مقاومت و همچنین جمهوری اسلامی ایران هستند و مقتدی صدر بیشتر از این نمیتواند با تحریک احساسات ملی گرایانه در عراق به بهانه مقابله با ادعای پوچ مداخله ایران در عراق اکثریت رای دهندگان را فریب دهد.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      جريان صدر درعراق بادلارهای سعودی واماراتی وهمکاری آمریکا اسرائیل رای جمع کردن به‌ همین‌ خاطر سعی می کنند دراهداف آن‌ها عمل کنند ودر اين راه با دومانع روبرو هستند یک مرجعيت عراق آقای سيستاني ودیگری حشد الشعبی
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      اکثریت قریب به اتفاق عربها حتی دوستان وفادار ایران کلمه فارسی را در انتهای خلیج نمیاورند و خلیج تنها میگویند و شاید توقع بیجایی از انها باشد ابراهی که 50 درصدش طول تاریخ در اختیار اعراب است را خلیج فارسی بنامند و ما هوشیارانه باید مراقب ملاحضات انها در میان تعصبات بقیه اعراب باشیم
    • ناشناس IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      بیشتر مردم عراق طرفدار مقاومت هستند .!! در عراق تجمعات آزاد است مردم عادی طرفدار مقاومت نخواهند بود. شاید بیشتر به خاطر تبلیغاتی است که بر علیه مقاومت می شود.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 0
    مقتداصدر ملعبه ای اردستان آل سعودست
  • SE ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 1
    فارغ از شخصیت صدر، نکته جالب اینه که این آقا و حزب اش بیشترین رای مردم عراق رو گرفتنن..
  • فرزند ایران IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 0
    ناراحتی از حرف های خودی ها همیشه بیشتر از دشمنان بوده
  • رضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 0
    سوء نیت مقتدی صدر در عرصه سیاسی و طمع ورزی ایشان به جایگاه عالی مرجعیت و روابط خاص با خاندان سلطنتی عربستان بر کسی پوشیده نیست ، بدون تردید مقتدی صدر در فکر تشکیل یک دیکتاتوری محض است ، این آقا نه تنها با آیت الله سیستانی بلکه با حشد الشعبی هم به شدت زاویه و مشکل داره و هیچ دور از ذهن نیست اگر روزی نام مقتدی صدر در فهرست عاملین و آمرین ترور سردار سلیمانی به چشم بخوره
  • CA ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    در بهترین حالت ابوموسی اشعریه.
  • مهدی IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    از روزی که مقتدی صدر وارد سیاست شداما همیشه خورشید پشت ابر نمیمونه و صدر حوان چهره ی کریه و ضد ایرانی خودش رو نشون داد و هنوزم دیر نشده سیاستمداران ایران بزرگ باید هرچه سریعتر اونو ولش کنن به حال خودش تا بفهمه که به کی باید احترام بذاره
  • M.M IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 0
    زنده باد آیت الله سیستانی....
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    این بی وجدان خدا رو هم نمیشناسه فقط قدرت طلبه و حزب باد
  • حسين DE ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 0
    اين يارو مقتدى صدر كم كم داره تاريخ مصرفش بپايان ميرسه.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    مردم عراق باید مواظب باشند که صدر به اسم مقابله با فساد ، خودش دیگتاتور نشود . باید مستمر حقوق انسانی و اجتماعی خود ار طلب کنند
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    خاک عالم توسرمزدورش دستش روشده ک سرسپرده امارات و انگلیسه. کم کم نفاقش داره رومیشه این میزان رای هم که اورد بخاطرهزینه هایی هست ک کرده وپول امارات ودشمنان عراق را هدایت کرده به سمت خرید رای بعضی ازمردم ریزش رای شدیدی خواهدداشت اگه انتخابات بدرستی برگزاربشه ازدوباره
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    این مزدور سعودیه و اسراعیل هست، اما طرفداراش تو خواب خرگوشی بسر میبرن
  • ماحسون IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    بازم تاکئید میکنم آخرالزمانه، اینارو هم باید به توپ بست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس