سردار جعفر آبادی

فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران گفت: پرتابگر قاصد موتور مرحله اولش موتور قدر F بود که ساخت وزارت دفاع است. ما برنامه‌هایی داریم که موتورهای آپر استیج را در اختیار وزارت دفاع قرار دهیم.

به گزارش مشرق، سردار علی جعفرآبادی روز دوشنبه در نشست تخصصی برنامه صنعت فضایی کشور در دولت سیزدهم که در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، اظهار داشت: پرتابگر  ماهواره در کشور ما در بخش دفاعی تعریف شده و ورود سپاه به حوزه پرتابگر هم در چند سال اخیر بود، اما هرچه می گذرد توجه فرماندهان عالی سپاه به اینکه سپاه باید برنامه بلند مدت و مدونی در حوزه فضایی داشته باشد، بیشتر می‌شود.

وی افزود: از سال ۹۵ که حضرت آقا در دیداری فرمودند و ابراز نگرانی کردند از اینکه بعضی طرح های فضایی کشور متوقف شده است، عزم سپاه برای ورود به حوزه ماهواره و پرتابگر آغاز شد و گام اول آن هم پرتاب ماهواره نور با پرتابگر قاصد بود.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: بعد از پرتاب ماهواره نور تمام انرژی ما صرف این شد که موتورهای فضایی به بلوغ برسد که در اثر این بلوغ در چند سال آینده پرتاب‌های متعددی در کشور خواهیم داشت.

فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه با بیان اینکه آنچه در کشور اتفاق خواهد افتاد، حضور تثبیت شده جمهوری اسلامی ایران در فضا طی چهار سال آینده خواهد بود، تصریح کرد: جراحی‌هایی در ساختار فضایی کشور لازم است و امیدوارم مهربانی و دلنازکی باعث نشود که از این جراحی صرف نظر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ماهواره می‌توانیم با بخش کشوری همکاری داشته باشیم، گفت: می‌شود ماهواره‌هایی را چند منظوره استفاده کرد که همکاری‌هایی را با سازمان فضایی و وزارت دفاع داریم و از این جهت با برنامه کشوری همراهی خواهیم کرد.

سردار جعفرآبادی در خصوص پرتابگرها با بیان اینکه حوزه پرتابگر نیازمند تقویت تعامل بیشتر است، عنوان کرد: پرتابگر قاصد موتور مرحله اولش موتور قدر F بود که ساخت وزارت دفاع است. ما برنامه‌هایی داریم که موتورهای آپر استیج (مرحله بالا) را در اختیار وزارت دفاع قرار دهیم که اکنون هم توافق‌نامه‌ای میان سپاه و وزارت دفاع برای این موضوع منعقد شده است.

فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه با بیان اینکه در کشورمان به دلیل شرایط خاص باید حتما به سمت بومی‌سازی زیرسیستم‌ها برویم، گفت: واردات زیرسیستم‌ها به دلیل اینکه چند دست می‌چرخند، اگر دچار اشکال باشند قابل بازگشت نیستند، از سویی دشمن در حوزه خرابکاری صنعتی ورود می کند چراکه برنامه فضایی کشور خاری در چشم دشمن است و لذا باید رویکردمان بومی سازی باشد.

وی همکاری خارجی و انتقال دانش را لازمه کار فضایی در کشور برشمرد و گفت: جبران بخشی از عقب‌افتادگی‌ها را می‌توان با استفاده از راه‌های میان‌بر انجام داد. مثلا اگر بخواهیم یک ماهواره سنجشی با دقت نیم متر داشته باشیم، قطر لنزش باید ۸۰ سانتی‌متر باشد یا طولش ۱ تا ۲ متر باشد که در حال حاضر امکان ساخت دوربینش در کشور وجود ندارد، اما مثلا می توانیم چهار تا ماهواره یک متر داشته باشیم که دقت تصاویر آن را با پردازش تصویری به نیم متر برسانیم.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: از بستر موجود می‌توانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم چرا که در حال حاضر هزاران ماهواره در فضا داریم که می توانیم بخشی از نیازهایمان را با استفاده از آن برطرف سازیم.

فرمانده فضایی نیروی هوا فضای سپاه در خصوص موضوع زیست فضایی، خاطرنشان کرد: چون برنامه‌های کشور در این حوزه خوب پیش نرفته، پرداختن به این موضوع در این مقطع می‌تواند موجب اتلاف سرمایه شود؛ اما می‌توان از این رهگذر برای کارهای دیگر استفاده کرد.

وی گفت: ایده نجات ماهواره با توجه به وضعیت فعلی پرتابگرها می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد که با توجه به بررسی‌های ما اگر یک پرتابگر تا مرحله پنجم دچار اشکال شود چون در کشور خودمان است امکان نجات ماهواره وجود دارد و در کشور ما می‌شود این کار را پیش برد.

سردار جعفرآبادی ادامه داد: اگر ماهواره را بتوانیم نجات دهیم، مرحله بعد آن می تواند زیست فضایی و ارسال انسان به فضا باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • FI ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 16
    ولی ۴-۵ بار شکست خوردیم! موشک ها نرسیدند به آن سرعت مورد احتیاج که بتواند ماهواره را به مدار تزریق کند یا مستقر کند.بجای حرف عمل را بیشتر کنید...
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      2 2
      حاجی جان! قشنگ کنار گود نشستی میگی لنگش کن
    • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      3 1
      از خودت حرف درمیاری که آروم بشی!
  • SE ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    8 0
    درود یر تلاشگران صنعت هوافضای ایران
  • مسعود IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 6
    یه سوال؟ در حال حاضر ماهواره بر سیمرغ ۹ بار پرتاب شده و مرحله دوم آن دچار ایراد بوده و در ۹ پرتاب مرحله یک به خوبی عمل کرده حالا سوال من اینجاست که با توجه به اینکه موتور مرحله اول سیمرغ میتونه وزن ۱۴۵ تن رو بالا ببره ماهواره بر فقط ۸۵ تن وزن داره و آن طور که بیان شده قراره یک مرحله میانی به سیمرغ اضافه بشه و سیمرغ حذف بشه حالا چه اصراری بر پرتاب سیمرغ وجود داره؟ در صورتی که میشه مرحله دوم سیمرغ رو بر روی ذوالجناح تست کرد و هزینه پرتاب ذوالجناح هم کمتر از یک پنجم سیمرغ هست یعنی به جای یک پرتاب سیمرغ میتونیم در سال ۵ بار ذوالجناح رو پرتاب کنیم به نظرم وقت آن هست که سیمرغ برای همیشه کنار گذاشته بشه و بر روی مرحله دوم سیمرغ که همان مرحله سوم سریر میشه بر روی ذوالجناح کار بشه واقعا این ماهواره بر سیمرغ ترمز برنامه فضایی رو کشیده
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      4 1
      هرتن تراست قابلیت حمل یک کیلوگرم محموله رو داره- فکر کنم شما 145 تن تراست رو اشتباه متوجه شدید.
    • دکتر هوافضا NL ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      2 1
      اولآ 6 بار پرتاب شده نه 9 بار!! دوما هیچ ماهواره عملیاتی در این پرتاب های تستی نبوده دو پرتاب اول هم بدون ماهواره بوده اصلا سوما هزینه هر کیلو به دلار در سیمرغ خیلی ارزان تر از یک اسباب بازی ای میشه که فقط چند کیلو رو به مدار می بره هر چی وزن بیشتر به مدار بره اقتصادی تر هست
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    9 1
    از حالا به فکر ساخت ایستگاه فضایی (ولو خیلی کوچک) باشید و طراحی مفهومی آن را بین دانشگاهها به مسابقه بگذارین. طراحی آینه مقعر به قطر 2 متر برای رصد زمین (نه ستارگان!) از فاصله 36000 کیلومتری را از حالا شروع کنید. با چنین آینه ای هرچیزی را روی زمین با دقت عالی می شود دید.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      1 3
      فکر کنم رادار سار همون کار آینه مقعر رو انجام میده. در ثانی ایران توی فرستادن ماهواره به فضا مونده ایستگاه فضایی رو از کجا بیاره؟! مگه تکنولوژی ساخت ایستگاه فضایی اصلا در ایران وجود داره؟علم و فناوری الکی بدست نمیاد باید زیرساخت و پیشرفت باشه تا به قله های علم رسید
  • نادر IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 0
    ضمن تحسین تلاشهای صورت گرفته از یک بعد دیگر هم شاید کارهایی کرد استفاده از ماهواره ها ی موجود در فضا از طریق هک یا هرچی که شما اسمشو میذارین
  • SE ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    ماهواره نور چی شد ؟
  • سیدمهدی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 3
    در حال حاضر هزاران ماهواره در فضا داریم که می توانیم بخشی از نیازهایمان را با استفاده از آن برطرف سازیم. به شما داروی بیماران پروانه ای رو نمی دهند خدمات ماهواره ای هزاران ماهواره رو بدهند ؟ یه کم مردم رو صاحب عقل تصور کنید
    • سید محمد IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      0 1
      ایران اسراییل رو هک کرده اسراییلیها از ماهواره هایی استفاده میکنن که لابد کد داره اون کدها هم تو اطلاعات هک شده هست الان ما با چشم های اونا داریم میبینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس