مدیرعامل توانیر

مدیرعامل شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق ایران(توانیر) گفت: طبق برنامه‌های وزارت نیرو در پایان دولت سیزدهم هیچ روستا و یا سکونتگاهی بدون برق نخواهد بود.

به گزارش مشرق، «آرش کردی» در آئین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو با حضور رییس‌جمهوری در حوزه ستادی این وزارتخانه افزود: به‌طور میانگین جمیع شاخص‌های صنعت برق در ۴۰ سال اخیر رشدی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر داشته که در نوع خود رقم بی‌نظیر و قابل‌تحسینی است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی چهار هزار و ۳۰۰ روستا به شبکه سراسری برق دسترسی داشتند، اما به برکت انقلاب، با احتساب ۲۱۱ روستایی که امروز به شبکه برق متصل شدند، این رقم به ۵۷ هزار و ۹۶۶ روستا خواهد رسید و همواره طی ادوار مختلف پس از انقلاب این رقم صعودی بوده است و در حال حاضر همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار به شبکه برق دسترسی دارند.

کردی خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین هر روز چهار روستا به شبکه برق متصل شده و افزایش تعداد روستاهای برق‌دار بیش از ۱۳ برابر بوده و میزان دسترسی به شبکه برق در مناطق روستایی و شهری به ترتیب ۹۹.۹ و ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه صنعت برق ایران در بحث خدمات‌رسانی در جهان پیشرو بوده است، ‌ ادامه داد: متوسط نرخ نبود دسترسی به شبکه برق در جهان حدود ۱۵ درصد است درحالی‌که این رقم در کشور ۰.۳ درصد است که آن‌هم مربوط به بخش عشایر کوچنده و فصلی است.

کردی ادامه داد: برنامه‌هایی برای این بخش در نظر گرفته‌شده است که می‌توان به توزیع ۱۰ هزار سیستم قابل حمل خورشیدی اشاره کرد.

وی افزود: برای تحقق برنامه مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به روستا و شهرهای کوچک بیش از ۱۵۰ هزار انشعاب برق در روستاها توزیع‌شده و لازمه توسعه شبکه روستایی بهسازی شبکه برق روستایی است.

کردی با بیان اینکه اعتباری بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد و ۵۵۰ میلیارد تومان در بخش روستایی به‌صورت اختصاصی هزینه خواهد شد، بیان کرد: امسال برق‌رسانی به ۲۵۰ روستا در دستور کار قرار گرفت که برق‌رسانی ۲۱۱ روستا با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان امروز انجام خواهد شد.

به گفته وی، برای ۲۱۶ روستای سخت‌گذر که به دلیل نبود توجیه اقتصادی و یا نبود امکان اتصال به شبکه، با نبود برق روبرو بودند از طریق توزیع سلول‌های خورشیدی برق‌رسانی صورت گرفته است.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: در زلزله اندیکا ۳۰۰ سیستم  خورشیدی تولید برق تحویل داده شد، این دستگاه یک باطری لیتیومی با ظرفیت ۵۷۰ ولت‌آمپر با داشتن ۴ خروجی روشنایی و دو پورت یو اس بی می‌تواند برق عشایر را تا دو روز تأمین کند.

وی افزود: عمداً نیاز بخش روستایی مربوط به روشنایی است و با یک‌بار شارژ شدن برای دو روز برق را تأمین خواهد کرد و همه تجهیزات این امر در داخل تأمین می‌شود.

کردی با بیان اینکه یکی از اقدام های مهمی که بنا به سیاست‌های ابلاغی رهبری صورت گرفته این بود که زیرساخت در روستا را به‌گونه‌ای داشته باشد که قابلیت مهاجرت معکوس را داشته باشد، افزود:  تعداد زیادی از روستاها از ابتدای انقلاب برق‌رسانی شده است که این تعداد روستا نیاز به بهسازی و توجه به شبکه برای کاهش تلفات برق دارد، امسال نیز در همین خصوص نزدیک به ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شد که نشان از اهمیت این بخش برای وزارت نیرو  دارد.

مدیرعامل توانیر گفت: طبق برنامه‌های وزارت نیرو در پایان دولت سیزدهم هیچ روستا و یا سکونتگاهی بدون برق نخواهد بود و افتخار این پوشش ۱۰۰ درصدی برای دولت سیزدهم خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس