احیای ۱۰۰۰ و ۵ واحد راکد صنعتی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احیای هزار و ۵ واحد راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش مشرق، علی رسولیان در نشست خبری از احیای هزار و ۷۱۷ واحد راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از اول سال خبر داد و گفت: هزار و ۵ واحد از هزار و ۷۱۷ واحد یادشده بعد از استقرار دولت سیزدهم احیا شد که امیدواریم تا پایان سال تعداد واحدهای احیا شده به دو هزار واحد برسد.

وی اضافه کرد: تعداد واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با کاهش ۱۸ درصدی به ۱۲ هزار و ۶۷ واحد رسیده که ۶۲ درصد از این واحدها امکان راه‌اندازی مجدد را دارند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بنا داریم زمین را از کسانی که بنای ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را ندارند پس بگیریم که در این باره امسال برای ۵۴۶ قرارداد در محاکم قضایی حکم آزادسازی دریافت کردیم که از این طریق ۳۵۵ هکتار بازپس گرفته شد، ضمن این که دارندگان ۳۳۴ قرارداد در مراحل داوری انصراف دادند که به واسطه آن ۴۲۲ هکتار دیگر نیز بازپس گرفته شد به این ترتیب ۷۷۰ هکتار را در ابطال و انصراف ۸۸۰ قرارداد بازپس گرفتیم.

هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان طرح عمرانی آماده بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی
رسولیان گفت: امسال در ۳۱ استان کشور، ۳۹۰ طرح عمرانی به ارزش هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان، در ۲۲۸ شهرک و ناحیه صنعتی آماده افتتاح داریم که شامل طرح‌های آبرسانی، برق رسانی، تصفیه فاضلاب، محوطه سازی، اصلاح معابر، گازرسانی، آتش نشانی و مخابرات است.

وی افزود: همچنین ۳۹۵ طرح صنعتی نیز در ایام دهه فجر آماده بهره برداری است که شامل طرح‌های تولیدی و صنعتی است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: هم اکنون ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور داریم که از این میزان تعداد شهرک‌های صنعتی ۵۰۱، نواحی صنعتی ۳۲۷ و ۴ منطقه هم ویژه اقتصادی است.

رسولیان افزود: امسال برای تامین زیرساخت‌های ضروری شهرک‌ها و نواحی صنعتی، شش هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد که این میزان در سال گذشته دو هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: امسال برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۰ هزار و ۴۱۵ مگاوات، برق تامین کردیم که همچنان دو هزار و ۳۷۲ مگاوات کسری داریم ضمن این که برای جبران این کسری، برای تامین حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق با وزارت نیرو مشارکت کردیم البته رویکرد ما هم استفاده از برق خورشیدی در شهرک‌های جدید انرژی و ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس با استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرک‌های صنعتی است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین گفت: امسال برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۶ هزار و ۵۵۸ متر بر ثانیه آب تامین کردیم البته دو رویکرد برای تامین آب در این نواحی داریم که استفاده از پساب شهری و بازیافت آب صنعتی موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

رسولیان افزود: برای تصفیه هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب شهری تفاهم نامه امضا و مجوزها را اخذ کردیم و برای ۹۰۰ لیتر بر ثانیه نیز پیگیری‌ها در حال انجام است که در مجموع به دو هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

وی گفت: آب صنعتی بازیافتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای فضای سبز و یا در مواردی برای صنعت استفاده خواهد شد که البته در برخی شهرک‌ها این رویکرد اجرایی شده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در مجموع دو هزار و ۲۳ قرارداد فعال در حوزه‌های زیرساختی به ارزش بیش از شش هزار میلیارد تومان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال اجرا داریم که تاکنون ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رسولیان ادامه داد: سال گذشته ایجاد هزار واحد کارگاهی را وعده داده بودیم که تا این لحظه ۷۹۱ واحد برای کسب و کارهای کوچک تکمیل شده و ۲۰۹ واحد نیز در دست احداث است البته برای هزار و ۴۰۰ واحد هم برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته که عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این که امسال هفت هزار هکتار به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردیم گفت: البته رویکرد حمایت از ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی را نیز در پیش گرفتیم که در این باره برای ۹۷ شهرک خصوصی پروانه تاسیس صادر کردیم از این میزان ۶۴ شهرک پروانه بهره‌برداری گرفتند و در حال فعالیت هستند بقیه نیز در حال احداث است.

رسولیان گفت: هم اکنون ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند که از این میزان ۴۲ درصد واحدهای خرد با حداکثر ۱۰ نفر کارگر، ۵۱ درصد واحدهای کوچک دارای ۱۰ تا ۵۰ نفر کارگر، ۵ درصد واحدهای متوسط دارای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارگر و دو درصد هم واحدهای بزرگ هستند که نیروی انسانی آن‌ها بیش از صد نفر است.

وی همچنین افزود: شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای برای واحدهای تملک شده توسط بانک‌ها داشت که مالکان این واحدها بتوانند با ۱۰ درصد پیش پرداخت و مابقی با اقساط پنج ساله این واحدها را احیا کنند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، شش شهرک فناوری و ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار داریم ضمن این که اولویت ما در واگذاری زمین شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های دانش بنیان است ضمن این که برای این شرکت‌ها تخفیف ۱۰ درصدی در واگذاری زمین در نظر گرفتیم که همین مشوق‌ها باعث شد امسال ۱۳ شرکت دانش بنیان زمین را با اقساط ۴۸ ماهه از سازمان شهرک‌های صنعتی دریافت کنند.

رسولیان افزود: یکی از رویکردهای ما دانش بنیان کردن واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی است که در این باره امسال حدود هزار و ۱۹۰ واحد را دانش بنیان کردیم.

رسولیان گفت: برای ساخت شهرک تخصصی پوشاک همه مجوزهای لازم صادر شد، اما مشکل حقوقی وجود داشت که اگر حل شود فرآیند ایجاد این شهرک نیز هرچه سریعتر اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال در شرکت‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سه میلیارد دلار صادرات ثبت شد که عمده مربوط به صادرات صنایع غذایی، خشکبار، لوازم خانگی، صنایع فلزی و غیرفلزی، صنایع شیمیایی و کیف و کفش است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این که سامانه واگذاری الکترونیکی زمین را در شهرک‌های صنعتی به زودی راه‌اندازی خواهیم کرد گفت: به این ترتیب همه فرآیندها در واگذاری زمین شهرک‌های صنعتی الکترونیکی می‌شود و متقاضیان بدون مراجعه حضوری می‌توانند امور مربوط به درخواست را انجام دهند ضمن این که بنا داریم با انجام طرح آمایش سرزمین مشخص کنیم که کدام شهرک‌ها باید توسعه یابند و در کدام مناطق شهرک جدید باید احداث شود.

رسولیان همچنین گفت: امسال برق شهرک‌های صنعتی، ۱۳ هزار مرتبه معادل ۴۱ هزار ساعت، قطع شد که با طرح‌های اجرا شده و در دست اجرا امیدواریم این مشکل به نحو چشمگیری کاهش یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس