همایش بین‌المللی بررسی ابعاد تجاوز به یمن؛ شیخ زکزاکی: سکوت جهان در برابر فاجعه یمن بی‌معناست - کراپ‌شده

رهبر جنبش اسلامی نیجریه ضمن انتقاد از اقدامات ویران‌کننده کشورهای غربی، گفت که سکوت جهان در برابر فاجعه یمن بی‌معناست.

به گزارش مشرق، همایش مجازی «بررسی ابعاد تجاوز به یمن»، امروز (شنبه)، با سخنرانی اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان به صورت مجازی برگزار شد.

در این همایش بین‌المللی موضوعاتی از قبیل چرایی تجاوز ائتلاف متجاوزان به یمن، حق دفاع از سرزمین برای مردم یمن، پایداری و مقاومت مردم یمن در مقابل متجاوزان، جنایات جنگی ائتلاف متجاوزان در یمن، نقض گسترده حقوق بشری از سوی متجاوزان، ابعاد فجایع انسانی متجاوزان در یمن و نقش استکبار و صهیونیسم در تجاوز و فاجعه یمن، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سکوت مردم دنیا در برابر جنایات یمن بی‌معناست

شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که در این همایش مشارکت داشت، همگان را به تفکر درباره هدف نهایی کشورهای غربی از حمله به یمن فراخواند و گفت: «سکوت دنیا در برابر این فاجعه بی‌معنی است». رهبر شیعیان نیجریه افزود که جنگ یعنی مبارزه نظامی بین دو نیروی نظامی؛ اما در یمن یک خصومت و دشمنی و جنایات جنگی علیه بشریت در حال وقوع است».

شیخ زکزاکی ادامه داد: «این همه بمباران هوایی و حمله علیه مردم غیرنظامی، کشتن مردان و زنان و بچه‌ها در خانه‌هایشان و محل کار و تحصیلشان حتی حمله به اتوبوس بچه‌ها و زندان‌ها، حمله به بیمارستان‌ها و کشتن بیماران، پرستاران و دکترها به معنی جنگ نیست». وی امارات و عربستان را نماینده ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه و دیگر کشورهای غربی دانست و ابراز داشت: «همه این‌ها به دنبال برگرداندن رئیس جمهور مخلوع به این کشور است؛ اما واقعاً نتیجه این تجارت و کشتن مردم چیست؟»

شیخ زکزاکی در بخش دیگری از اظهاراتش همگان را به تفکر درباره هدف نهایی کشورهای غربی فراخواند و در عین حال، مطرح کرد: «اگر کسی می‌خواهد یک رئیس جمهور مخلوع را به کشوری باز گرداند و انتظار داشته باشد که مردان و زنان و بچه‌های آن کشور آن فرد را قبول کنند، با کشتن همه این‌ها شدنی است؟» رهبر جنبش اسلامی نیجریه همچنین با اشاره به جنایات لیبی، عراق و سوریه را شبیه جنایات کنونی در یمن توصیف و تصریح کرد: «کشورهای غربی همه چیز را نابود می‌کنند و این طراحی و توطئه جدیدی است که ساخته شده است که دوباره یک جنگ جهانی را به راه بیاندازند و این‌ها برای حفاظت از اسرائیل است».

وی در ادامه ضمن درخواست از کشورهای مختلف برای حل این مسئله، تأکید کرد: «سکوت دنیا در برابر فاجعه کشور یمن، که مردمش از برق، نفت، بنزین و تجهیزات پزشکی محروم هستند، معنی ندارد و همه باید به حل این مشکل کمک کنند». شیخ زکزاکی جنگ یمن را فاجعه‌ای انسانی توصیف و بیان کرد: «این مردم از خدمات درمانی هم محروم هستند؛ این موضوع برای جامعه امروز جهان معضل خطرناکی است؛ حق مردم یمن است که پاسخ دهند و واکنش نشان دهند، چون با بدترین شکل به این‌ها حمله می‌شود».

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در پایان تنها راه مردم یمن را مقاومت دانست و گفت: «امیدواریم این مسأله تمام شود و پیروزی به مردم یمن برسد و نیروهای مستکبر هر چه زودتر از بین بروند».

مردم یمن از کسی واهمه ندارند

شیخ «نمر زغموت» رئیس شورای اسلامی فلسطین از دیگر مشارکت‌کنندگان در این همایش که به ایراد سخنرانی پرداخت، در ابتدای اظهاراتش مردم یمن را شجاع و سربلند توصیف کرد و گفت: «تنها کافی بود که این مردم تسلیم شوند و متحمل این همه ظلم و ستم واقع نشوند؛ اما ایستادند و خداوند اجر شکیبایان را خواهد داد».

 رئیس شورای اسلامی فلسطین در ادامه با اشاره به آیه ۲۹ سوره حج گفت: «به مسلمانان که مورد قتل و غارت قرار گرفته‌اند، رخصت جنگ با دشمنان داده شد، زیرا آن‌ها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آن‌ها قادر است». وی افزود: «خداوند امتی را که در مقابل ظلم ایستادگی کنند تنها نمی‌گذارد و ظالمان به آن‌ها را هم رها نکرده و حتماً پیروزی را نصیب مردم مظلوم خواهد کرد».

شیخ زغموت مردم استوار یمن را که در مقابل آمریکا، صهیونیسم جهانی و برخی اعراب ایستاده‌اند و از وطن و عقیده خود دفاع می‌کنند ستود و ابراز داشت: «این ملت ترسی از کسی ندارند و بر این امر مصمم هستند که تسلیم صهیونیست‌های جهان و آمریکا نشوند و در مقابل فشارها سر خم نکنند».

رئیس شورای اسلامی فلسطین همچنین تأکید کرد: «اگر مردم یمن می‌خواستند، با تبعیت از استکبار جنگ متوقف می‌شد؛ اما آن‌ها ایستادگی کردند و آزادگی را برای خود طلبیدند. آن‌ها آنچه را که در درون خود دارند، مقدس شمردند ازاین‌رو یمن سعادتمند و عزتمندی را برای خود خریدند و به این نام شهرت یافتند». وی ادامه داد: «مردم بزرگوار یمن با تمام وجود از آرمان فلسطین دفاع کردند. خون‌های نثارشده، ایستادگی‌ها و تظاهراتی که در دفاع از مردم فلسطین انجام می‌شود، نشان از ایمان درونی این ملت بزرگوار دارد که با وجود این شرایط آرمان فلسطین را فراموش نکرده‌اند».

شیخ نمر زغموت همچنین بیان کرد: «امروز گروه‌های نیابتی و کشورهای استعماری  می‌بینند و حس می‌کنند که ظلمشان به مردم بعد از هفت سال چه خسارت‌هایی به آن‌ها وارد کرده است. اگر عاقل باشند از این ظلم‌ها و جنایات پشیمان خواهند بود».

شیخ زغموت در پایان گفت: آمریکا و صهیونیسم جهانی با تمام وجود و امکاناتی که دارند و با سیطره‌ای که می‌خواهند بر مردم یمن پیدا کنند، نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند. خداوند متعال مردم یمن را پیروز گرداند. او بر این امر قادر است. خداوند فلسطین را با سربلندی تمام به مردم خود باز گرداند. ما برای مردم خود پیروزی و عزت از خداوند منان خواستاریم».

پیروزی مردم یمن نزدیک است

شیخ «خالد ملا» رئیس جمعیت علمای عراق نیز که در این همایش شرکت کرده بود، تحریم اقتصادی ایران، آشوب‌ها در سوریه، عراق و یمن را اقدامی در جهت مقابله با برپایی حکومت‌های مردمی توصیف و در عین حال، تأکید کرد: «جنگ یمن برای متجاوزان هیچ ثمره‌ای جز سرافکندگی خودشان نخواهد داشت».

 شیخ خالد در ادامه اظهاراتش صحبت از یمن را باعث تبادر هفت سال مظلومیت و زجر کشیدن مردم مظلوم این کشور به اذهان دانست و اظهار داشت: «این ملت به دنبال مسالمت با همسایگان هستند؛ اما گرفتار کشتار و تجاوز و محاصره اقتصادی شده‌اند که این دغدغه بزرگ همه عدالت‌خواهان است».

رئیس جمعیت علمای عراق ظلم‌های وارده به مردم یمن را به علت خداپرستی این مردم دانست و عنوان کرد: «هنگامی که از یمن و دشمنی‌های با آن صحبت می‌شود، ظلم و ستم کشورهای استکباری و غربی به وسیله ائتلاف سعودی، هر مسلمانی را شرمنده می‌کند. اگر کار این همسایگان نبود، هیچ کس جرأت تجاوز به آسمان و سرزمین این کشور را نداشت».

وی در بخش دیگری از سخنانش جنگ یمن را بیهوده خواند و گفت: «در این هفت سال نتیجه این جنگ بیهوده را دیده‌اند. هر روز در این سرزمین مقدس کشتار می‌کنند و مردم یمن از امت اسلام و دانشمندان اسلامی انتظار دارند که به عرصه بین‌الملل وارد شوند و با جدیت بیشتری پیگیر این مسئله باشند. این جنگ هیچ سودی برای هیچ طرفی نداشته است».

شیخ خالد ملا همچنین عاملان جنگ‌های سوریه، عراق و یمن را دشمن دین، مذاهب و وحدت مسلمانان دانست و اظهار داشت: «این دشمنان به دنبال جنگی دائم هستند تا این منطقه روی آرامش به خود نبیند. آن‌ها نمی‌خواهند که آرامش و مسالمت و وحدت در اینجا برقرار باشد».

رئیس جمعیت علمای عراق امارات و عربستان سعودی را زمینه‌ساز تجاوز و ایجاد ناامنی دشمنان اسلام قلمداد کرد و در عین حال گفت: «این‌ها ثروت‌ها و زیربناها و تمام منطقه را به ویرانی می‌کشند. استواری مردم به آن‌ها نشان می‌دهد که به نتیجه‌ای نخواهند رسید. برخی از کشورها جرأت ندارند که از قتل‌ها و تجاوزات خود صحبتی کنند».

شیخ خالد ملا در ادامه بیان کرد: «خداوند متعال بارها فرموده است که به کسانی که ظلم کرده‌اند تکیه نکنید و پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند من ظلم را بر خود و بین شما حرام کردم چراکه آثار و تبعات بدی برای شما خواهد داشت. حال چگونه برخی از کشورهای اسلامی در برابر این ظلم ساکت هستند؟!»

رئیس جمعیت علمای عراق تحریم اقتصادی ایران، ناآرامی‌های عراق و دیگر موارد را دلیلی بر مخالفت با مردم منطقه و تشکیل نظامی مبتنی بر خواسته‌هایشان دانست و تصریح کرد: «این‌ها به دنبال این هستند که منطقه به سوی اسرائیل دست دوستی دراز کند. بر عهده همه ما است که در برابر این قضیه بایستیم؛ همانطور که جمهوری اسلامی ایران در مسئله یمن ورود کرده است و نشان داده است که با تمام مشکلات می‌توان پیروزی‌های چشمگیری داشت».

وی در پایان سخنانش خواستار مقابله با حاکمان ظالم منطقه شد و گفت: «همه مسلمانان باید با صدای بلند بگویند: کفایت می‌کند، از این ظلم به این امت بزرگوار دست بکشید! امت بزرگ اسلام پشتیبان امت یمن است. ما به منزله علمای این امت، همبستگی خود را با مردم، علما، شهدای یمن اعلام می‌کنیم و این مردم باید بدانند که پیروزیشان نزدیک است و ایستادگی این مردم زبانزد بوده و خواهد بود».

جنایت‌های علیه مردم یمن در تاریخ کم‌نظیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسینی کوهساری» مدیر مرکز ارتباطات بین‌الملل حوزه‌های علمیه جنایت‌ها علیه مردم یمن را کم‌نظیر توصیف کرد و گفت: «ملت یمن این درس ایثار و مقاومت و صبر و ایستادگی را به همه مردم دنیا مخابره می‌کند».

مدیر مرکز ارتباطات بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ادامه از تجاوزات ائتلاف سعودی به سرکردگی رژیم سعودی به یمن ابراز تأسف کرد و گفت: «ملت مظلوم یمن از سویی بر حق و از سویی مظلوم و در عین حال ملتی مقتدر هستند. جنایت‌هایی که امروز علیه ملت مظلوم یمن واقع می‌شود جنایت‌هایی است که از جهاتی در تاریخ کم نظیر است».

وی افزود: «امروزه بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی، آموزشی و علمی کشور یمن مورد حملات وحشیانه نیروهای مهاجم قرار گرفته است؛ بسیاری از دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، کارخانه‌های تولیدی و زمین‌های کشاورزی مورد حملات وحشیانه قرار گرفته است».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: «در خلال این سال‌ها بیش از ۳۵۰ هزار نفر انسان کشته شده‌اند و بسیاری از این افراد در جنگ هیچ نقشی نداشته‌اند. امروزه به اعتراف سازمان ملل متحد بیش از سی میلیون نفر از ملت یمن در گرسنگی هستند و نزدیک ده میلیون نفر از این افراد در حالت قحطی به سر می‌برند و حداقل مواد غذایی به مردم مظلوم یمن نمی‌رسد؛ دارو هم به این ملت نمی‌رسد».

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه از محاصره ملت یمن در شرایط پیش‌گفته همچنین انتقاد کرد و گفت: «امروز سوخت هم به این ملت نمی‌رسد؛ اگر در تصاویری که از یمن می‌رسد، دقت کنید می‌بینید که خودروها کنار خیابان‌ها پارک هستند و امکان رفت و آمد و جابجایی ندارند».

وی از محدودیت‌های تردد هوایی و دریایی مردم یمن نیز سخن گفت و بیان کرد: «رژیم آل سعود و همدستانشان با هم متحد شده‌اند تا یک ملت را از بین ببرند و آن‌ها را از حقوق طبیعی خود محروم کنند؛ وقتی این فجایع دردناکتر می‌شود که می‌بینیم در این اتفاقات بیشتر مردم یمن حامی دولت نجات ملی و حوثی‌ها هستند».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به حمایت قاطع پارلمان یمن از دولت نجات ملی تصریح کرد: «سازمان‌های ملی از دولت نجات ملی حمایت می‌کنند و دولت منصور هادی حتی در مناطق جنوبی یمن هم از رأی اکثریت و حمایت‌های مردمی بهره‌مند نیست.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: «اگر مبنا رأی اکثریت است، قطعاً رأی بیشتر مردم یمن با دولت نجات ملی است. اگر نخبگان یمن را مبنا قرار دهیم نیز امروز این نخبگان و گروه‌ها و قبال یمنی دل و رأیشان با دولت نجات ملی و حوثی‌ها است».

وی گناه ملت یمن را ایستادگی بر پای خود و اراده ملت یمن دانست و همچنین گفت: «این ملت نمی‌خواهد دخالت‌های بیگانگان را در امور داخلی خود بپذیرد و برای این اراده و تصمیم، امروزه از حقوق طبیعی خود محروم است و فرزندان یمن امروزه نمی‌توانند تحصیل کنند، به دانشگاه‌ها بروند، بیماران و مجروحان از بیمارستان محروم هستند».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری سکوت رهبران و نخبگان دنیای اسلام و دنیا و رسانه‌های بین‌المللی علیه این همه جنایت و همراه نبودن با ملت یمن را اسفبار توصیف و تأکید کرد: «ملت یمن ثابت کرده است که با ایمان، تکیه و توکل بر خداوند و تکیه و اعتماد بر اراده ملی خود و پاهای برهنه و دستان خالی می‌تواند در برابر حمله‌ها و هجوم بیگانگان بایستد».

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه اضافه کرد: «ملت یمن این درس ایثار و مقاومت و صبر و ایستادگی را به همه مردم دنیا مخابره می‌کند و به همه مردم دنیا منتشر می‌کند که اگر ما بخواهیم، می‌توانیم بر پاهای خود بایستیم و می‌توانیم بر مکر و فریب دشمنان و توطئه‌های آنان غلبه کنیم. پیروزی به قطع نزدیک است، چون خداوند اراده فرموده است که هر که او را یاری کند، خداوند نیز او را یاری خواهد کرد و اراده خداوند و نصرت الهی نصیب ملت مظلوم یمن خواهد شد».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در پایان اظهار داشت: «اگرچه ملت یمن مظلوم است، اما بر حق است و بر حقانیت خود ایستاده است و با اقتدار و ایستادگی بر این توطئه‌ها فائق خواهد آمد و لکه ننگی بر تاریخ امروز و بر سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های مدعی آزادی و صلح و حقوق بشر خواهد بود که چگونه علیه این همه جنایت علیه ده‌ها میلیون نفر از مردم مظلوم یمن سکوت کرده‌اند. و برگ افتخاری برای ملت یمن خواهد بود».

ائتلاف سعودی اماراتی از مسلمان کشی پشیمان خواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با مذمت ائتلاف سعودی-اماراتی که کفار را دوستان خود گرفته‌اند، در این همایش گفت: «از خدا و رسول او اطاعت کنید و بدانید که مسلمان‌کشی شما را به اهدافتان نمی‌رساند. او با انتقاد از نشنیدن صدای مردم مظلوم یمن به وسیله مردم جهان اضافه کرد: «می‌بینیم که هر روز چندین بار این کشور مظلوم به خاک و خون کشیده می‌شود و با سلاح‌های نامتعارف مورد تجاوز قرار می‌گیرد».

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: «محاصره اقتصادی، بهداشتی، سوخت و انواع محاصره‌ها قرار گرفته است و جنگ داخلی بی امان، همچنان تازیانه ظلم خود را بر بدن نحیف و لاغر و کم جان این ملت فرود می‌آورد». حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری با اشاره به جنگ و تهدیدات جنگی در خاورمیانه و تنش‌های سیاسی اجتماعی در خاورمیانه بیان کرد: «این جنگ‌ها و تهدیدات همچنان آتش فتنه را در این منطقه روشن نگه داشته است».

وی همچنین از متحد نبودن جهان اسلام انتقاد و تصریح کرد: «تمام ظلم و ستمی که امروز در منطقه شاهد هستیم، ناشی از ظلم و زور استکبار جهانی به سرکردگی انگلستان در قرن نوزده و آمریکا در قرن بیست و تداوم آن در قرن بیست و یکم به وسیله ائتلاف انگلیسی آمریکایی در منطقه است».

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نبود هوا برای نفس کشیدن، آب برای نوشیدن و غذا برای خوردن مردم یمن را مایه تأسف دانست و عنوان  کرد: «گرفتاری‌ها و مشکلاتی که این محاصره ایجاد کرده است، مردم مظلوم یمن را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است؛ ولی این ملت مقاوم، ایستادگی و مقاومت می‌کند و خبرهایی از پیروزی این جبهه می‌رسد که امیدواریم هر چه سریعتر این درگیری‌ها و جنگ به نفع مردم یمن و مقاومت به اتمام برسد».

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری همچنین از به کارگیری تسلیحات غیرمتعارف به وسیله غرب در این منطقه و آوارگی مردم یمن را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: «گناه این مردم تنها این است که می‌خواهند سرنوشت خود را به دست خود داشته باشند؛ اما متأسفانه ائتلاف سعودی اماراتی در این منطقه به جنایات خود ادامه می‌دهد».

وی مقاومت مردم مؤمن و وجود نام خداوند دراین منطقه را باعث ماندگاری این ملت دانست و گفت: «خداوند وعده یاری داده است که تا وقتی کسانی هستند که خدا را صدا می‌کنند آن‌ها را یاری خواهد کرد؛ و خداوند وعده داده است کسانی را بر کرسی و مسند اقتدار و حاکمیت جهان می‌نشاند که عباد الهی باشند».

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «همچنین خداوند به کسانی که با پیامبر هستند و ایمان به خدا آورده‌اند گفته است که نباید کفار را ولی خود قرار دهید و خط مایز خود را حفظ کنید و نشود که با کفار تداخل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیدا کنید که هر که چنین کند، خداوند روز قیامت او را مسلمان محسوب نخواهد کرد. هدایت خداوند شامل کسانی که ظلم می‌کنند نمی‌شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری افزود: «چرا باید ثروت مسلمانان صرف خرید یک باشگاه فوتبال در انگلستان یا خرید سهامی از شرکت صهیونیستی در آمریکا شود؟ این ثروت‌ها برای مسلمانان است؛ ما به حاکمان کشورهای اسلامی توصیه می‌کنیم که به دامان جامعه اسلامی و امت واحده اسلامی باز گردند و از حمایت کفار دست بردارند. که امروز نمونه‌ای از آن را شاهد هستیم».

وی آیه ۱۱۳ سوره هود را آیه‌ای تکان دهنده توصیف و گفت: «علی‌رغم اینکه خداوند چنین تهدیداتی را برای کسانی که همراه و همکار با ظلمه باشند، می‌بینیم که برخی همراه و همکار استکبار شده‌اند، آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و اف بر امیران، پادشاهان و حاکمانی که عادی سازی ارتباط با ظلمه، استکبار جهانی و بویژه رژیم غاصب کودک کش صهیونیستی را در دستور حاکمیت خود قرار داده‌اند».

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی نه یکبار بلکه چندین بار مسلمان‌ها را از سرزمین‌های خود اخراج کرده است و اعلام می‌کنیم که مسیر عادی‌سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی هیچ چیزی جز فتنه در جهان اسلام و بدبختی و سرنگونی برای شما نخواهد داشت».

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری در بخش پایانی سخنانش به دشمنان مردم یمن که از هر سلاحی استفاده می‌کنند و دریغی از کشتن زنان و کودکان و پیران ندارند، توصیه کرد: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول؛ شما از خدا و رسول او تبعیت کنید؛ مسلمان کشی عاقبت به خیری ندارد؛ شما با کشتن مردم یمن نمی‌توانید صاحب این خاک شوید؛ یمنی‌ها مقتدر و مقاوم هستند؛ علیرغم اینکه گرسنه هستند و دستانشان خالی است، اما مقاومت و ایستادگی خواهند کرد».

ائتلاف سعودی حرمت همسایگی، همدینی و هم‌زبانی را هم نگه نداشت

شیخ غازی حنینه رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان از دیگر مشارکت‌کنندگان در این همایش با انتقاد شدید از بی‌احترامی ائتلاف سعودی به مردم کشورهای عربی گفت: «تمام تلاش خود را برای حمایت از مردم یمن به کار می‌بندیم و هم‌صدایی با این مردم مظلوم کوچکترین کاری است که هر مسلمان باید انجام دهد».

 شیخ غازی حنینه در ادامه از تعرض قوای استکبار و دشمن قسم‌خورده صهیونیست و همراهی عرب‌های منطقه و خلیج فارس که هیچ حرمت دینی، همسایگی و برادری اسلامی و عربی با مردم یمن را مراعات نکرده‌اند، مورد انتقاد قرار داد و گفت: «این ملت مقاوم مستحق پیروزی هستند».

رئیس رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین ضمن بابرکت خواندن مقاومت هفت‌ساله مردم یمن، اظهار داشت: «پیامبر اکرم درباره این ملت و امت فرموده‌اند ایمان از یمن است و حکمت از این سرزمین نشأت گرفته است». وی همچنین تصویر رسم شده از مردم یمن را نشان از التزامشان به عقیده و پیرویشان از پیامبر اکرم (ص) در مواجهه با ظلم و پیروزی حق توصیف و تصریح کرد: «یمن مثال آیه ۳۹ سوره حج است که برای عقاید خود ایستادگی می‌کنند تا هر آنچه در باطن و عقایدشان از جهات سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی است حفظ شود».

شیخ حنینه ایستادگی ملت یمن را به علت پیروی آن‌ها از رهبر انصارالله دانست و گفت: «این سید بزرگوار که ملت خود را به سمت کرامت انسانی سوق می‌دهد؛ همان ملتی که تمام ظلم و تجاوزها را پس می‌زنند، از مردم خود خواسته است که این چند سال ایستادگی کنند. یمنی‌ها هر روز از منبع و ذات و ریشه‌دار بودن عقیده خودشان نشان می‌دهند که چه مردم استواری در دین هستند و زیر سیطره ظالمان نمی‌روند».

رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان، امت یمن را پرچمدار اسلام راستین در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: «این ملت سال‌ها خود را به این صورت نشان دادند. همانطور که می‌دانیم اصل اسلام از یمن و منشأ لغت عرب هم از یمن است. ما این قوم را نصرت می‌دهیم و کمک می‌کنیم. این کمترین چیزی است که می‌توانیم در حقشان انجام دهیم. آن‌ها در خط مقدم قرار دارند و ما پشت سرشان حرکت می‌کنیم. ما از این ایستادگی و استواری آن‌ها در مقابل ظلم و ستم تشکر می‌کنیم».

شیخ حنینه ایستادگی را باعث به وجود آمدن ترس در دل صهیونیست‌ها دانست و بیان کرد: «صهیونیست‌ها می‌دانند که اگر یک لحظه فکر هجوم به این سرزمین را داشته باشند، حتماً ضرر خواهند کرد. یمن با این ایستادگی نشان داد که سال‌ها ظلم کفایت می‌کند و اگر دست نکشند خونشان و شهرهایشان با ارزش‌تر از خون و شهرهای مردم یمن نخواهد بود. شما هم حتماً مورد هجوم قرار خواهید گرفت. ما هواپیماهای بدون‌سرنشین را می‌فرستیم و تمام عمق‌ها و مناطق استراتژیک شما را مورد هدف قرار می‌دهیم تا مردم مناطق خلیج [فارس] به حکام خود فشار بیاورند».

وی در پایان گفت: «لازم است که همه مردم جهان با این مردم به پا خیزند و با حمایت از آن‌ها، ایستادگیشان را مورد توجه قرار دهند تا ببینند که چه موقعیت سختی را تحمل می‌کنند. هر کسی که مردم یمن را حمایت کند حق را در مقابل ظلم حمایت و کمک کرده است و مستضعفین را در مقابل مستکبرین حمایت کرده است؛ ایستادگی در مقابل ظلم و کنار مردم یمن افتخاری برای ما است.

مردم یمن گرسنه ایستادگی می‌کنند؛ اما تسلیم نمی‌شوند

«مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر لندن که در این همایش مشارکت کرده بود، از وخامت اوضاع در یمن و نداشتن غذا و دارو به شدت انتقاد کرد و گفت: «این مردم بدون هیچ امکاناتی و با وجود تخریب تمام زیرساخت‌هایشان ایستاده‌اند و در مقابل مستکبران سر فرود نمی‌آورند. حمایت ما از مردم یمن نه به خاطر حمله کشورهایی ثروتمند به آن، بلکه به خاطر مسأله نسل کشی طی شش سال اخیر در این کشور است».

رئیس کمیسیون حقوق بشر لندن در ادامه بمباران‌های کور و کشته شدن غیر نظامیان را محکوم کرد و افزود: «علاوه بر این تمام زیرساخت‌ها و بیمارستان‌ها از بین رفته است؛ سازمان ملل هم یمن را یکی از بزرگترین فجایع عنوان کرده است. هر سال اعلام می‌شود که مردم یمن مورد ظلم هستند و و هزاران بچه به خاطر سوء تغذیه از بین می‌روند و تجهیزات پزشکی به اتمام رسیده است و بیمارستان‌های اندکی باقی مانده که نابود نشده است؛ حتی به نان دسترسی ندارند».

 شجره همچنین تحریم را نیز جنایت جنگی علیه افراد غیرنظامی قلمداد کرد و تأکید کرد: «تحریم یکی از مهم‌ترین عواملی است که همه را از بین می‌برد. ایالات متحده و اروپایی‌ها و کشورهای دیگر به امارات متحده و عربستان تسلیحات می‌فروشند تا غیر نظامیان را مورد حمله قرار دهند و اعلام می‌کنند که این فروش تسلیحات به خاطر پول است».

وی ادامه داد: «مقدار پولی را که برای خرید این تسلیحات و جنگ افزارهای یمن هزینه می‌کنند، یک یا یک و نیم درصد کل درآمد این کشورها است؛ یعنی مبلغ خرید این تسلیحات در اقتصاد کشورهای غربی تأثیری ندارد، بلکه این کشورهای خود فروخته از طرف آن‌ها جنایت می‌کنند. باید به مجامع بین‌المللی فشار وارد کنیم چون جان میلیون‌ها نفر در خطر است؛ ما باید به سازمان ملل متحد فشار بیاوریم».

رئیس کمیسیون حقوق بشر لندن همچنین ابراز تأسف کرد و گفت: «البته دولت‌های غربی حق وتو دارند و این موضوع را وتو خواهند کرد؛ اما ما باید فشار خود را وارد کنیم و آزادانه حرف خود را بگوییم و در تمام تریبون‌ها حرف خود را بزنیم که یمن باید آزاد شود و ما باید از آن حمایت کنیم. وی عربستان و امارات را در حال ضررهای روز افزون عنوان کرد و گفت: نم برای یمنی‌ها دعا می‌کنم و زمانی این‌ها پیروز خواهند شد و دعا می‌کنم که یمنی‌ها و حوثی‌ها مستقل شوند و مستبدان و زورگویان درس عبرتی خواهند گرفت و در دادگاه عدل الهی محاکمه خواهند شد».

مردم یمن هیمنه استکبار را فرو ریخته است

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ «عبد الله الدقاق» از علمای مبارز بحرین از دیگر مشارکت‌کنندگان در همایش گفت: «مردم مظلوم یمن با ایستادگی خود در برابر ائتلاف سعودی، هیمنه استکبار را در هم شکسته‌اند. از جهت دینی معلوم است که در روایات آخر الزمانی، [سید] یمانی از این سرزمین ظاهر و خارج می‌شود که پرچم خراسانی زمینه‌ساز و پرچم نصرت‌دهنده به انقلاب امام مهدی (عج) است».

وی دیدگاه استکبار جهانی به ایران و یمن را یک نگاه دینی ارزیابی کرد و ابراز داشت: «آن‌ها اتفاقات دینی و عقایدی را مورد توجه قرار می‌دهند و این دو منطقه مورد نظر امام زمان (عج) است». این عالم بحرینی در بیان بُعد دوم که موقعیت استراتژیک یمن باشد، اظهار داشت: «از جهت دسترسی به دریای سرخ و خلیج [فارس] و باب المندب این منطقه بسیار منطقه مهمی است و کشتی‌های تجاری از این گلوگاه عبور می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیشتر ثروت‌های آفریقایی در جنوب شرق این قاره یعنی سومالی و جیبوتی هستند که یمن نزدیک این منطقه قرار دارد».

حجت‌الاسلام والمسلمین الدقاق ادامه داد: «از این جهت دسترسی به این ثروت بسیار زیاد، یمن را قادر به دسترسی به این منبع ثروت می‌کند که امارات هم متوجه سواحل جنوبی این کشور شده است و می‌خواهد به این منطقه تسلط پیدا کند و به باب المندب تسلط داشته باشد. امارات برای به دست آوردن منطقه‌ای استراتژیک در جهان به دنبال به دست آوردن آن منطقه نزدیک خودش را مورد توجه قرار داده است. این کشور با تسلط بر این منطقه به‌راحتی می‌تواند بر باب المندب تسلط پیدا کند و دسترسی به این منطقه برای امارات ثروت بالایی را به همراه خواهد داشت».

این عالم بحرینی در بیان بُعد سوم این جنایات گفت: «عبدالعزیز آل سعود، مؤسس رژیم سعودی وصیتی دارد که اگر بخواهید عربستان قوی خود را حفظ کنید، باید یمن را ضعیف نگه دارید؛ پس ناچار هستند که یمن را ضعیف نگه دارند. حکام سعودی در این مسیر عسیر و نجران را با پنج میلیارد دلار از حکومت علی عبدالله صالح اجاره کردند و بعد از تمام شدن مدت اجاره این دو را به خود ملحق کردند و با پرداخت پانزده میلیارد دلار او را ساکت کردند و هیچ گاه استقلال یمن را تحمل نخواهند کرد».

حجت‌الاسلام والمسلمین الدقاق بُعد چهارم را شکستن سیطره استکبار عنوان کرد و ادامه داد: «ارباب بیشتر کشورهای عربی، آمریکایی‌ها هستند، در حالی که یمن این کار را انجام نداد و اکنون در حال خروج از سیطره آمریکا است. یمن این استعداد را دارد که مستقل باشد و این ترسی را برای کشورهای منطقه و استعمار ایجاد کرده است».

وی بُعد پنجم را وجود یمنی با ملتی قوی و دارا بودن سرزمینی حساس عنوان کرد و افزود: «این منطقه جغرافیای مهم و بزرگی است، ظرفیت اقتصادی خوبی دارد و ظرفیت جمعیتی این منطقه هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ یمن در میان کشورهای خلیج [فارس] بالاترین جمعیت را دارد؛ از گاز، نفت و کشاورزی برخوردار است؛ مساحت جغرافیایی بالایی هم دارد».

عبد الله الدقاق در پایان گفت: «عربستان و کشورهای دیگر از این موقعیت یمن می‌ترسند. این تجاوز بر یمن اماراتی سعودی نیست بلکه در اصل آمریکایی-صهیونیستی است؛ در درجه اول دشمن آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند؛ اما خواهیم دید که یمن پیروز خواهد شد و موقعیت خود را در این منطقه خاص کسب خواهد کرد».

هفده دولت عربی و شصت کشور اروپایی به جنگ یمن آمده است

«عبدالقادر عنتر» مشاور نخست وزیر  یمن نیز در این همایش سخنرانی کرد و  ایستادگی مردم یمن را برگرفته از منش و روش امام حسین علیه الاسلام دانست و گفت: «هفده دولت عربی و شصت کشور اروپایی به جنگ مردم یمن آمده‌اند؛ اما این مردم مظلوم با دست خالی همچنان در برابر این متجاوزان ایستاده‌اند».

مشاور نخستوزیر یمن در ادامه تجاوز علیه یمن را سازماندهی‌شده و از سوی آمریکا دانست و بیان کرد: «هفده دولت عربی و شصت کشور اروپایی و رژیم صهیونیستی امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و در این جنگ مشارکت دارند.این‌ها بدون فکر و هدف هشت سال است که تمام امکانات خود را به کار برده‌اند و شهرها، زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و پل‌ها را تخریب کردند؛ تمام تأسیسات کشور یمن را مورد هجوم قرار دادند».

وی در مقابل مردم و ارتش یمن را با پیروزی‌های به دست آمده مسلط بر آمریکا عنوان کرد و گفت: «گروه‌های یمنی و قهرمانی‌ها و شجاعت‌هایشان نشان داد که پیروزی‌هایی را با اراده خود به دست آوردند و بزرگترین دشمن جهان را تحقیر کردند. سبب این پیروزی‌ها توکل بر خداوند متعال است و مصدر و منشأ این حرکت درس گرفتن از قیام امام حسین (ع) است».

عبدالقادر عنتر افزود: «این حرکت مبتنی بر قیام امام حسین (ع)، باعث شده است با این سلاح کم و هواپیماهای بدون سرنشین به پیروزی‌های چشمگیری دست بیابند و در عمق کشورهای مجاور عربی عملیات انجام دهند. این موشک‌ها تودهنی محکمی بر دهان عربستان و امارات بود که درس خوبی را به حکام این کشورها بود».

مشاور نخست‌وزیر یمن افزود: «این ایستادگی درس به حکام بی‌عقل کشورهای عربی بود که مذاکره با آن‌ها فایده‌ای ندارد مگر اینکه ضربه محکمی به آن‌ها وارد شود؛ این‌ها که ادرار شتر را خرید و فروش می‌کردند و از عقل بهره‌ای ندارند، غیر از زور هیچ چیز در مقابلشان پاسخگو نخواهد بود. شاید به این طریق به خودشان بیایند».

وی در پایان گفت: «انقلاب یمن در امتداد انقلاب امام حسین است که قیام امام حسین (ع) در تاریخ بشری بزرگترین انقلاب در مقابل دشمنان است».

جغرافیای یمن محدوده ایمان، عزت و مقاومت است

«قدیر آکاراس» رئیس مؤسسه کوثر ترکیه از دیگر شخصیت‌های مشارکت‌کننده در این همایش بین‌المللی، یمن را جدا از نقشه جغرافیایی آن و محدوده ایمان، عزت و مقاومت دانست و گفت: «اکنون جبهه مقاومت به محدوده خاصی متعلق نیست و تمام منطقه جبهه مقاومت است. این ملت با عشق و علاقه به پیامبر و اهل بیت (ع) با وحدت مردمی در برابر حملات و اشغالگری‌ها مقابله می‌کنند».

مدیر موسسه کوثر ترکیه اشغالگری و جنگ را یک جرم بین‌المللی و انسانی و خلاف حقوق انسانی توصیف کرد و افزود:«هر ملت در محدوده جغرافیایی خود می‌تواند آزادانه زندگی کند؛ اما در جهان امروز شاهد این هستیم که مستکبران به سرپرستی آمریکا و صهیونیسم و به کمک عوامل خود فروخته در کشورهای اسلامی به‌ویژه در منطقه خاورمیانه در تلاش برای ناامنی در منطقه هستند».

وی همچنین مردم یمن را ملتی در مقابل صهیونیسم و امپریالیسم عنوان کرد و اظهار داشت: «این مقابله در نگاه آمریکا و صهیونیسم بسیار خطرناک است؛ این‌ها دیگر به صورت مستقیم وارد جنگ نمی‌شوند و تنها جنگ را بین مسلمانان ایجاد می‌کنند؛ سعودی و کشورهای عربی را متحد کرده و ائتلافی ظلمانی را به وجود آورده‌اند که شبانه‌روز نظامی، غیر نظامی، کودک و بزرگ یمن را با بمب‌های خود قتل عام می‌کند».

قدیر آکاراس در  ادامه بیان کرد: «جنگ یمن ثمره ایستادگی مردم این کشور در برابر آمریکا و صهیونیسم و مستکبران است؛ یمن که قسمتی از بیداری اسلامی در منطقه بوده است، انقلابی برای آزادی حقوق انسانی و از بین بردن فقر و نداری و تلاش برای زندگی با عزت برای همه است و در مسیر بیداری اسلامی گام برداشته است».

مدیر موسسه کوثر ترکیه حقوق بشر را معترف به گذشته سیاه کشورهای غربی عنوان کرد و اضافه کرد: «این کشورها هیچ گاه به حقوق انسانی، آزادگی و استقلال بشر اهمیت نداده‌اند و این‌ها تنها زمانی که به سودشان باشد، این شعارها را به زبان بیان می‌کنند».

وی ادامه داد: «ما امروز در فلسطین، یمن، سوریه، عراق و افغانستان قدم‌های بیداری اسلامی را به وضوح شاهد هستیم؛ طبق فرموده رهبر عزیزمان امام خامنه‌ای بیداری اسلامی بنیان‌گذار سبک جدید زندگی اسلامی است و با اتحاد و حرکت یکپارچه و پایدار باید امپریالیسم را از منطقه و خاورمیانه اخراج کنیم».

قدیر آکاراس همچنین رژیم صهیونیستی را سرطان منطقه خواند و گفت: «تا زمانی که این سرطان در منطقه است، هیچ کشور مسلمان، غیر مسلمان، عرب، فارس، ترک، شیعه یا سنی روز خوش نمی‌بینند؛ بنابراین هر چه زودتر با اتحاد و وحدت، با تمام قدرت‌های موجود در منطقه باید اخراج امپریالیسم و صهیونیسم را انجام دهیم».

مدیر موسسه کوثر ترکیه در ادامه بهترین الگوی تلاش‌ها و مجاهدت‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان شهید منطقه و قدس اعلام کرد و تصریح کرد: «آن‌ها به ما آموختند که تا قدس آزاد نشود، هیچ کشوری نمی‌تواند آزاد باشد؛ پس آزادی یمن در گرو آزادی قدس است؛ یمن محدوده جغرافیایی نیست، یمن محدوده ایمان، عزت و مقاومت است؛ یمن در قلب تمام آزادمردان یک دغدغه است و سمبل ایستادگی و مقاومت است».

وی ادامه داد: «امروز کارهای عربستان با ایجاد ائتلافی که بر علیه یمن کرده است، هیچ تفاوتی با جنایات صهیونیست‌ها ندارد و مشابه آن‌ها است؛ برای همین مردم یمن یک زخم عمیق در دل جهان اسلام هستند و مسلمانان باید با وحدت و اتحاد به کمک مردم یمن بشتابند. دیگر جبهه مقاومت مختص یک کشور و منطقه نیست بلکه کل جهان بویژه خاورمیانه محدوده جبهه مقاومت است؛ سلام بر مردم یمن و سلام بر مجاهدان در برابر امپریالیسم و صهیونیسم و سلام بر تمام شهدای این راه».

آمریکا در ورود به جنگ با  مردم استوار یمن حماقت کرد

«سید فادی السید» رئیس مرکز امت واحده لبنان نیز در این همایش گفت: «ورود آمریکا به جنگ با یمن حماقتی بود که در حال حاضر ترسیده‌اند و در آینده جز شکست برایشان نخواهد داشت. آمریکا و صهیونیسم پشت قضیه هستند و در این جبهه عربستان و امارات هستند تا بر هر چه در یمن است سیطره پیدا کنند و فرهنگ و سرزمین آن‌ها را مورد هجوم و تجاوز قرار دهند».

مدیر مرکز امت واحده لبنان ادامه داد: «این‌ها اقتصاد یمن و زیربناهای یمن را مورد تهاجم قرار دادند و اصل قضیه را بر ملت یمن به خاطر موقعیت استراتژیک یمن صورت گرفته است؛ چرا که یمن در رأس باب المندب و در مهم‌ترین منطقه تجارت جهانی قرار گرفته است و مهم‌ترین مشکل اسرائیل صادراتی است که نمی‌تواند به هر منطقه‌ای ورود کند و از این جهت می‌خواهد این منطقه را مورد هجوم در دسترس خود قرار دهد».

وی اشتباه دشمنان یمن را در این دانست که فکر می‌کنند گروه‌های کوچکی در یمن مقاومت می‌کنند و اظهار داشت: «تمام یمن با گوشت و استخوان خود در حال دفاع هستند و از پیشینه و سرزمین خود دفاع می‌کنند؛ یمن از حق خود دفاع می‌کند و تمام قوانین جهانی به این اشاره می‌کنند و همه قائل هستند که این‌ها از وطن و سرزمین خود دفاع می‌کنند و بر هیچ کس تجاوزی صورت نداده‌اند».

سید فادی السید همچنین شروع جنگ به وسیله سعودی در تلاش برای آزادی یمن را فریبی آشکار توصیف کرد و گفت: «اگر قصدشان نجات یمن بود، تمام راه‌ها، زیربناها، بیمارستان‌ها و مخابرات را تخریب نمی‌کرد؛ در حالی که تمام این‌ها را مورد هجوم قرار داده است؛ بنابراین امر بزرگتری در میان است؛ تاریخ شهادت می‌دهد که این‌ها تا به حال نتوانسته‌اند و تا ابد هم نخواهند توانست بر این ملت و قوم استوار، سیطره پیدا کنند».

مدیر مرکز امت واحده لبنان اضافه کرد: «این ملت پابرهنگانی هستند که هیچ کس نمی‌تواند بر اراده آن‌ها سیطره پیدا کند؛ آن‌ها از عزت خودشان استفاده می‌کنند و این را از امام علی (ع) گرفته‌اند که آن‌ها را به اسلام دعوت کرد و با نفس‌های مبارک امام و دستور پیامبر به اسلام رو آوردند و این عقیده در درون آن‌ها ریشه دواند و به دلیل ایمانشان است که این استواری را در درونشان مشاهده می‌کنیم».

وی در ارتباط با بُعد نظامی نیز اظهار داشت: «ملت یمن از کرامت خود دفاع می‌کنند؛ با وجود این حصار و تجاوزات دریایی، هوایی و زمینی، که نشان می‌دهد استعمار پشت این قضیه است، موشک‌های پیشرفته‌ای تولید کردند و برای خود قدرتی تأثیرگذار شدند، که حالا نه تنها عربستانی‌ها بلکه اسرائیلی‌ها از این قدرت می‌ترسند. پا گرفتن و قدرتمند شدن مردم یمن در این منطقه برای رژیم صهیونیستی خیلی وحشتناک است؛ با وجود این نداری‌ها، فشارها و زخم‌های سنگین یمن، رشدشان عجیب و چشمگیر بوده است. امارات و عربستان اصل نیستند؛ این‌ها وسیله و آلت دست آمریکا و اسرائیل هستند».

مدیر مرکز امت واحده لبنان توضیح داد: «وقتی می‌بینیم که یمن امارات را از عمق مورد اصابت قرار می‌دهد، حساب دست آمریکا می‌آید که یمن در چه سطحی هست؛ هر ضربه و هر جوابی یک سیلی بر آمریکا است و نشان می‌دهد که در چه سطحی از قدرت و قوت قرار دارند. موشک‌های بالستیک، هواپیماهای بدون سرنشین که عربستان و امارات را مورد اصابت قرار دادند، در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم دید که اسرائیل و تلاویو را مورد اصابت قرار می‌دهند که البته اسرائیل، امارات و عربستان در یک کشتی هستند. این حملات در جواب زخم‌هایی است که یمن در این‌ها خورد».

سید فادی السید در بخش پایانی اظهاراتش بیان کرد: «امروز آمریکا از قدرت نظامی یمن می‌ترسد؛ حماقت آمریکایی‌ها و قصدشان در نابودی یمن یا سیطره بر آن، خداوند هم مکر کرد و استواری یمنی‌ها را مشاهده کردیم و پرچمدار پرچم اسلام و پیروی از پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) شدند؛ این فرصتی بود تا خود را نشان دهند و به یک قدرت استراتژیک در منطقه‌ای خاص تبدیل شدند».

یمن قوی‌ترین کشور عربی از حیث قدرت بازدارندگی است

اکبری معاون دبیر کل مجمع بیداری اسلامی که در این همایش مشارکت کرده بود، تسلط بر یمن را بیش از عربستان و امارات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی مهم دانست و گفت: «اکنون یمن از حیث قدرت بازدارندگی قوی‌ترین کشور عربی در جهان است. آن‌ها با حمایت‌های بین‌المللی و ائتلاف منطقه‌ای و ابزارها و تکنولوژی و برتری نظامی که داشتند تصور می‌کردند به زودی به این نتیجه برسند».

معاون دبیر کل مجمع بیداری اسلامی برنامه‌ریزی دقیق و سریع برای تسخیر یمن را عاملی برای سکوت موقت سازمان‌های بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: «عربستان سعودی تصور می‌کند که یمن جزئی از عربستان است و همچنان باید در راستای سیاست‌های عربستان سعودی ایفای نقش کند».

وی با تشریح موقعیت استراتژیک و حساس یمن توضیح داد: «یمن می‌تواند در ترانزیت اقتصاد جهان بسیار مؤثر باشد؛ به این دلیل امارات متحده معتقد است که اگر این بنادر در اختیار امارات نباشد، عملاً یمن می‌تواند جایگزین امارات باشند و نقش آن را کاهش دهند و ترانزیت که امروز یکی از مزیت‌های اقتصادی امارات است را از آن بگیرند؛ حتی پیش از این بنادر یمن را اجاره می‌کردند تا اختیار امور را در دست داشته باشند».

 اکبری همچنین با اشاره به تاریخ مقاومت مردم یمن در مقابل عثمانی و سپاه مصر با اراده‌ای پولادین ابراز داشت: «یمن نشان داده است که اگر بخواهد اراده خود را حفظ کند و پیروز شود می‌تواند موفق باشد. با این انگیزه در مقابل تمام فشارهای عربستان سعودی و ائتلاف مذکور ایستادند و پیروزی‌های پی در پی را به دست آوردند؛ یمن به پیروزی‌هایی و قدرت منطقه‌ای دست یافت».

وی افزود: «یمن با عبرت از حزب الله و فلسطین توانمندی‌هایی را به دست آورد که امروز از حیث پهبادها و موشک‌های بالستیک می‌تواند نقشی را ایفا کند. که اکنون یمن از حیث قدرت بازدارندگی قوی‌ترین کشور عربی در جهان است و می‌تواند تمام تهدیدات علیه خود را خنثی کند».

دکتر اکبری همچنین به فشارهای مختلف امارات و عربستان از راه های مختلف پرداخت و نتیجه گرفت: «با تمام این فشارها، مردم یمن نشان دادند که تسلیم شدنی نیستند و هر موقع اراده کنند، در هر لحظه در عمق ۱۵۰۰ کیلومتر می‌تواند اهداف خود را مورد هدف قرار دهد و دشمن را به این وادار کند که تسلیم شود».

معاون دبیر کل مجمع بیداری اسلامی در ادامه به تلاش‌های رژیم صهیونیستی و پیشنهاد تحویل گنبد آهنین و سیستم‌های لیزری پیشرفته برای نگه داشتن امارات در جبهه جنگ علیه یمن اشاره کرد و گفت: «این راهکارها هم برای امارات و عربستان کارساز نخواهد بود؛ یمن امروز از موقعیت برتری برخوردار است؛ به لحاظ سیاسی هم همیشه پای میز مذاکره آماده بوده‌اند و در هر مقطعی که مذاکره کرده‌اند به وعده‌های خود عمل کرده‌اند و سعی کرده‌اند نقض تعهد نکنند».

وی درباره ترغیب امارات و عربستان به وسیله آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: «با استقلال مردم یمن منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی بیشتر تهدید خواهد شد؛ تصور نظام سلطه این است که اگر باب المندب را از دست بدهد و آن با تنگه هرمز پیوند بخورد، می‌تواند یک مشکل جدی و اساسی و راهبردی برای نظام سلطه و کشورهای غربی ایجاد کند؛ به این دلیل به طور جدی ایستاده‌اند و عربستان و امارات را مجبور کرده‌اند که پای کار بایستند و از منافع آتی آن‌ها دفاع کنند».

 اکبری گفت: «یمن تمام تکنولوژی و سلاح کشورهای غربی را به چالش کشید؛ البته سلاح‌هایی که به کشورهای عربی فروخته شده است در حدی است که مشکل و چالشی برای رژیم صهیونیستی ایجاد نکند؛ هرچند بگویند که با این‌ها همپیمان هستند؛ چون اگر روزی از کنترل آن‌ها خارج شود تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود».

معاون دبیر کل مجمع بیداری اسلامی درباره افق آینده مردم یمن نیز اظهاراتی را مطرح و اضافه کرد: «مردم یمن ایستاده‌اند و نزدیک به پیروزی هستند؛ بایدن در شعارهای تبلیغاتی خود ادعا می‌کرد که راه حلی را برای یمن پیدا خواهد کرد و از این بحران خارج خواهد شد، اما پیروزی یمن در این منطقه می‌تواند نهایت ضعف و ناتوانی رژیم سلطه و سازمان‌های بین‌المللی را نشان دهد و برای تمام کشورهای آزادی‌خواه، مستضعف و مسلمان دنیا امیدی را ایجاد کرد که می‌توانند با تکیه بر خداوند متعال پیروز شوند».

وی تصریح کرد: «پیروزی در یمن می‌تواند آغاز یک بیداری در جهان اسلام و جهان مستضعفین باشد که می‌توانند با تکیه بر امکانات خود به پیروزی برسند. وضعیتی که امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد که به نوعی رو به افول هستند، پیروزی یمن می‌تواند آغازی بر این باشد که سلطه کشورهای استکباری از جهان اسلام کاهش پیدا کند و به این امید باشیم که جهان اسلام به وحدتی برسد و در مسیر تحقق تمدن نوین بتواند برگردد و عزت اسلامی خود را برگرداند و احیا کند و به عنوان توانی متکی به قرآن و وعده‌های الهی به عنوان بازیگر اصلی در نظم آینده جهانی ایفای نقش کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس