کد خبر 1335780
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
سردار حاجیان

سخنگوی پلیس در خصوص قانون بکارگیری سلاح و مواردی که توان عملیاتی پلیس را کاهش می‌دهد سخن گفت.

به گزارش مشرق، سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی و فرهنگی و سخنگوی فرماندهی انتظامی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص قانون به کارگیری سلاح توسط انتظامی کشور اظهار داشت: قانون بکارگیری سلاح در ۱۷ ماده مصوب سال ۱۳۸۰ است؛ اگرچه تهدیدات، روزها و ساعتها و شرایط جغرافیایی و زمانی و مکانی تغییر کرده است؛ این قانون در سال ۱۳۸۰ در خصوص حمل سلاح و به کارگیری سلاح برای نیروهای مسلح و بالاخص انتظامی اختیاراتی را لحاظ کرده است.

 وی گفت: در ماده ۲ شرایطی گذاشته که اولاً باید مامور آموزش دیده باشد و از لحاظ روانی سالم باشد؛ در ماده ۳ هم ۱۰ شرط و در ماده ششم هو ۶ شرط گذاشته اند یعنی مامور در موقع درگیری و در صحنه جرم در کسری از زمان اتفاق می‌افتد و باید بلافاصله تصمیم گرفته و از سلاحش در راه دفاع از مردم استفاده کند باید ۱۶ یا ۱۸ مورد شرط را در ذهن خود مرور کند که آیا این شرایط وجود دارد یا نه.

 سخنگوی پلیس تصریح کرد: همین موارد توان را از پلیس می گیرد ؛ توان عملیاتی پلیس را کاهش داده و این فقط در خود ماهیت قانون است، حالا در ترتیبات رسیدگی اگر اتفاقی افتاد و پلیس در صحنه از سلاح استفاده کرد شرایط دیگری را باید دوباره سپری کند که آنهم بحث شرایط اثبات این وضعیت است.

 سردار حاجیان ادامه داد: پلیس باید خودش اثبات کند که در چنین شرایط و وضعیتی وجود داشته و از اسلحه استفاده کرده است؛ قاعدتاً یک پلیس بعد از عملیات باید یک پروسه قضایی، درگیری قضایی، سوال و جواب، بازخواست و بازجویی بشود که چرا و چگونه از اسلحه استفاده کرده؛ آیا چنین شرایطی وجود داشته است؟ از آن طرف هم بعضا وکیل مدافع می‌گوید نه تو آن شرایط را نداشتی! که این مسائل قاعدتا پلیس را دچار یک درگیری ذهنی، اجتماعی و خانوادگی کرده و توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد.

 گفتنی است در پی شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه بیدزرد که با ضربه چاقوی مجرم به گلو به شهادت رسید موجی از انتقادات درباره قانون بکارگیری سلاح به وجود آمد تا جایی که بسیاری از مسئولان کشور بر اصلاح قانون بکارگیری سلاح تاکید کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    مگ سرباز و زخمی نکرده بعد اقدام به حمله به سرهنگ دوم کرده خب دیگه چه جای تعلل
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      شاید میخواسته با سرباز شوخی کند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    باید این قانون حذف شود و اجازه تام به مامور داده شود
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 0
    این آدمکش قبلا از اینکه سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر به شهادت برساند به سرباز وظیفه حمله و او را به شدت زخمی کرده است. در رویاروی با سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر ظاهرا درخواست گرفتن اسلحه سرهنگ را دارد و خود تا حد ممکن به سرهنگ می چسباند. مامور نیروی انتظامی در این شرایط قرار نیست به سر اوباش شلیک کند که نتواند جوابگو باشد. او می توانست با شلیک تیر هوایی فرد مهاجم را بترساند و در صورت نیاز به پای مهاجم شلیک نمایید.(مطابق قانون) سوالی که اینجا مطرح می شود چرا ایشان در این شرایط چنین عکس العملی نداشته و اجازه داده است مهاجم به او نزدیک و بعد از هل دادن چند باره وی را با قمه به شهادت برساند.
    • فرید IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      0 0
      دلیلش اینه که این بنده خدا خبر نداشت که درگیری با دوربین مدار بسته در حال ظبط هست و میتونه توی دادگاه به فیلم دوربین استناد کنه و از تعقیب قضایی و خلع درجه و توبیخ نجات پبدا کنه !
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 0
    دیگه وقتی یک شرور با قمه به پلیس حمله می کنه ، پلیس باید بهش تیراندازی کنه دیگه اینکه خیلی بدیهی و واضح است . واقعا من تعجب می کنم که ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم ! تمام کشورهای دنیا وقتی پلیس مواجه میشه با یک چاقو کش که آنهم داره جان پلیس را به خطر میندازه ، پلیس بهش شلیک می کنه . من واقعا تعجب می کنم که چرا ایران این جوریه
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    اين قانون ۱۷ ماده که‌ اصلاح‌طلبان برای تضعیف اقتدار نیروی انتطامی تصویب کرده‌اند وبرخورد میدانی پلیس با مجرمان تضعیف نمودن باید برداشته بشود واختیار تام به پلیس دربرخورد با اشرار وارازل واوباش داده‌ بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس