پلیس نمایه نیروی انتظامی نمایه

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور گفت: اگر پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چه وضعیتی قرار داشته که از اسلحه‌اش استفاده کرده است.

به گزارش مشرق، سردار مهدی حاجیان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به شهادت ناجونمردانه شهید علی اکبر رنجبر، درباره قانون بکارگیری سلاح اظهار کرد: برای حمل و بکارگیری سلاح، قانون "بکارگیری سلاح" در ۱۷ ماده وجود دارد که مصوبه حدوداً ۲۰ سال پیش است.

بیشتر بخوانید:

نباید آن‌قدر دست پلیس بسته باشد که رگ مأمور را بزنند!

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور افزود: قانون مذکور با عنوان "بکارگیری سلاح" به نیروهای مسلح مخصوصاً انتظامی اختیاراتی داده است، در ماده دو قانون مذکور، شرایطی از جمله سالم بودن مأمور از نظر روانی و آموزش وی، در ماده سه، ۱۰ و در ماده ۶، ۶ شرط گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

چگونه اصلاح طلبان چاقوی اوباش علیه پلیس را تیز کردند

وی تصریح کرد: یعنی در موقع درگیری، یک مأمور که در کسری از زمان باید تصمیم بگیرید و از سلاح خود برای دفاع از مردم استفاده کند، شرایط مذکور را باید در ذهن خود پرورش دهد که آیا این شرایط وجود دارد یا خیر لذا شرایط مذکور باعث می‌شود توان ریسک از پلیس گرفته شده و توان عملیاتی پلیس کاهش پیدا می‌کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: در روند رسیدگی نیز اگر پلیس در صحنه جرم از اسلحه استفاده کرد، باید اثبات کند که در چه وضعیتی قرار داشته که از اسلحه‌ استفاده کرده است یعنی بعد از یک عملیات قاعدتاً پلیس باید وارد پروسه‌های و درگیری‌های قضائی، بازجویی، بازخواست و سؤال و جواب شود که چرا از اسلحه استفاده کردی؟ چگونه از اسلحه‌ات استفاده کردی؟ آیا شرایط رعایت شده است؟ بعضاً نیز وکیل مدافع [طرف مقابل پرونده] می‌گوید آن شرایط لحاظ نشده و قاعدتاً پلیس را دچار یک درگیری ذهنی، خانوادگی و اجتماعی می‌کند که این موضوع توان عملیاتی پلیس را می‌گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرید IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 0
    قانون به جا مانده ار دوران مرحوم مغروق بهتر از این نمیشه !!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    سلام گرچه در جامعه ما عادی شده که هر وقت اتفاقی سخت می افتد بحث پیرامون علت آن رواج می یابد و پس از مدتی چراغ بحث خاموش می شود اینکه نیروی انتظامی حافظ امنیت کشور است و باید توان لازم برای این مسئولیت را داشته باشد تردیدی نیست اما در این حادثه آنچه که کاملا واضح است تردید مامور شهید در استفاده از سلاح است که ضارب را جری نمود با توجه به اینکه در این شرایط قانون حمل و بکارگیری سلاح استفاده از آن را مجاز بلکه لازم میداند پس تعلل چرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس