کد خبر 1335306
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
بیش از ۵۰۰۰ واحد صنعتی ایجاد شد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۹ ماه امسال برای ۵۳۷۵ بنگاه پروانه بهره‌برداری صادر شده که در نتیجه آن نزدیک به ۱۱۴ هزار اشتغال صنعتی ایجاد شده است.

به گزارش مشرق، بر اساس این آمار در ۹ ماهه امسال برای ۲۹ هزار و ۴۵۸ بنگاه جواز تاسیس و برای ۵۳۷۵ بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵.۵ و ۴.۹ درصد افزایش داشته است.

سرمایه پیش بینی شده در این مدت برای جوازهای تاسیس معادل ۹۶۵ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴۵.۸ درصد افزایش داشته است. میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در ۹ ماهه امسال نیز ۱۶۷ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس این آمار، پیش بینی شده با اجرای پروژه‌هایی که جواز تاسیس آن‌ها تا پایان فصل سوم امسال صادر شده، برای ۷۱۷ هزار و ۹۹۵ نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه پارسال با افزایش ۱۳.۴ درصدی مواجه بوده است. پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال ۱۱۳ هزار و ۹۹۷ نفر را فراهم کرده که نسبت به ۹ ماهه پارسال حدود ۱۵.۷ درصد افزایش داشته است.

اصفهان از تهران جلو زد

در این میان جزئیات این آمار که برای مدت هشت ماهه اول امسال منتشر شده، نشان می‌دهد بیشترین تعداد جواز تاسیس در استان‌های یزد، آذربایجان شرقی و سمنان و کمترین تعداد جواز تاسیس نیز در ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و گیلان صادر شده است. بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان‌های کشور نیز مربوط به اصفهان، تهران و خراسان رضوی بوده و کهگیلویه و بویر احمد نیز کمترین پروانه را داشته است.

سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از کل جوازهای تاسیس و پروانه‌های بهره برداری در هشت ماه نخست امسال نیز ۱.۱ و ۳.۲ درصد بوده است. این در حالی است که مناطق آزاد و ویژه تجاری با قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی با اهدافی از جمله حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری های نوین در امر تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغالزایی راه اندازی شده‌اند. همین قوانین محدودتر بارها باعث گلایه کارگران و تولیدکنندگان شده است.

گفتنی است که تعداد صدور جواز صنعتی به نوعی نشان دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و پروانه‌های بهره‌برداری به معنی واحدهایی است که فعالیت خود را آغاز کردند.

گروه‌های کالایی پرطرفدار

همچنین گروه‌های "مواد غذایی و آشامیدنی"، "ساخت مواد و محصولات شیمیایی"، "سایر محصولات کانی غیر فلزی" و "محصولات از لاستیک و پلاستیک" از جمله گروه‌های کالایی پرطرفدار و "فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت‌های مشابه‌" کم‌طرفدارترین گروه کالایی در این مدت بوده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس