جزئیاتی از واگذاری ۷ منطقه راهبردی ایران در زمان پهلوی + تصاویر

حاکمیت پهلوی بر ایران یک نقطه تمایز با همیشه تاریخ دارد و آن واگذاری نواحی مختلف از سرزمین ایران بدون هیچ‌گونه درگیری است.

به گزارش مشرق، روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: کشاکش نبردهای خونین و جنگ‌های مختلف بارها نقشه جغرافیایی ایران را دستخوش تغییر کرده و عرض و طول آن را کم و زیاد کرده است.

دوره تقریبا ۵ دهه‌ای حاکمیت پهلوی پدر و پسر بر ایران، اما از حیث واگذاری مرزهای کشور یک نقطه تمایز با همیشه تاریخ دارد و آن واگذاری نواحی مختلف از سرزمین ایران بدون هیچ‌گونه درگیری است.

رضاخان که برای کسب قدرت و انتقال پادشاهی از قاجار به پهلوی نیازمند عدم برانگیختن حساسیت شوروی بود و در دوره وزیرالوزرایی خود از قصبه فیروزه چشم‌پوشی کرده بود، با همین عادت پا در وادی قدرت نهاد و در معاهده سعدآباد با بخشیدن گوشه‌هایی از ایران به هریک از ۳ همسایه دیگر حاضر در این معاهده یعنی عراق، ترکیه و افغانستان هزینه آنچه ثبات در منطقه خوانده می‌شد، یک‌تنه از جیب ملت ایران پرداخت کرد. بعدها پهلوی پسر نیز با پای‌گذاشتن در مسیر پدر همین رویکرد را نسبت به نقشه جغرافیایی ایران درپیش گرفت و ننگی را از خود در تاریخ به جای گذاشت که توسط امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر وی با افتخار به شوهر دادن بحرین تعبیر شد. مناطقی که در نگاه پهلوی با بی‌اهمیت شمرده‌شدن از ایران جدا شد، هریک از موقعیت ژئوپلیتیکی برخوردار بودند که رقیبان با پی بردن به آن دست تعدی را به‌سمت‌شان دراز کرده بودند. در ادامه به بررسی ماجرای جدایی نواحی‌ای از ایران که پهلوی چوب حراج برآن‌ها زد، پرداخته شده است.

 واگذاری ۷ منطقه راهبردی ایران

 

آرارات

در فاصله سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۹ شمسی کردها در منطقه آرارات بر ضد دولت ترکیه به پا خاستند. در سال ۱۳۰۶ «ممدوح شوکت‌بیگ» سفیر ترکیه در تهران، ضمن ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه ایران از آغاز اقدامات نظامی ترکیه بر ضد کردهای آرارات در ماه ایلول (نهمین ماه در تقویم ترکیه) خبر می‌دهد. شوکت‌بیگ همچنین از مقامات ایرانی می‌خواهد ایران نیز در انجام این اقدامات با دولت ترکیه مشارکت داشته باشد.
عملیات ترک‌ها بر ضد کردها در آرارات در شهریور ۱۳۰۹ آغاز شد و آن‌ها از سمت بازرگان و کوه (آی‌یک) وارد خاک ایران شده و کردها را به محاصره خود درآوردند.

ارتش ایران برای کمک به ترکیه غیر از عقب‌نشینی از سرحد به کردهای ایران اجازه نداد به کردها در آرارات کمک کنند. کوه آرارات کوچک برای دولت ترکیه، جهت سرکوب کردها و نیز تسلط بر آذربایجان، اهمیت راهبردی داشت. آن‌ها پس از عقب‌نشینی نیروهای ایرانی آرارات کوچک را اشغال کردند، اما پس از پایان جنگ آن را تخلیه نکردند.

پس از سفر رشدی‌بیگ (وزیرخارجه وقت ترکیه) به ایران در بهمن ۱۳۱۰، موضوع تعیین حدود در دستورکار قرار گرفت. به این ترتیب در ناحیه آغری‌داغ (آرارات) قطعه زمینی از کوهستان مذکور به دولت ترکیه تسلیم شد و درعوض دولت ترکیه در ناحیه بارژ مقداری از اراضی خود را به دولت ایران واگذار کرد. درضمن در ناحیه قطور که سال‌ها بین دولت دو کشور محل اختلاف بوده و خط سرحدی مبهم مانده بود، دولت ترکیه پذیرفت مقداری از اراضی محل منازعه را به ایران واگذار کند. به این ترتیب خط سرحدی مشخص شد و اختلافات مرزی به‌طور موقت رفع شد. به‌دنبال این توافق، کمیسیون تعیین حدود ایران و ترکیه، پس از مدتی وقفه در اواخر سال ۱۳۱۱ کار خود را دوباره از سر گرفت و عملیات تعیین حدود و نشانه‌گذاری مرزی از محل برخورد رودهای ارس و قره‌سو آغاز شد و تا اواسط سال ۱۳۱۳ در کوه دالانپر، یعنی در نقطه مرزی مشترک میان ایران، ترکیه و عراق، پایان یافت.

براساس قرارداد سعدآباد در سال ۱۳۱۶، آرارات کوچک که در خلال لشکرکشی ترک‌ها بر ضد کردها به اشغال نظامیان ترک درآمده بود، به دولت ترکیه واگذار شد و در مقابل دولت ترکیه از ادعایش بر ناحیه قطور که اصولا براساس پروتکل ۱۹۱۳ به ایران واگذار شده بود، صرف‌نظر کرد.

حراج سعد آباد

برای اطلاع از اهمیت ژئوپلیتیکی منطقه آرارات (آغری‌داغ) نامه سرهنگ ریاض، آتاشه نظامی ایران در پاریس به مقامات سیاسی ایران محل رجوع مناسبی است. او با اشاره به تسلط این منطقه بر دره ارس، راه‌آهن جلفا و فلات مجاور می‌نویسد: «اگر ترک‌ها روزی نظر خوبی نسبت به ما نداشته باشند، مقصودشان این خواهد بود که حائل و نوار کردنشین را که بین آذربایجان و ارض‌الروم است، برطرف کنند.»

او در ادامه گزارش خود ضمن هشدار نسبت به اینکه رفع این حائل به نفع ما نیست، در اختیار داشتن کوه آرارات کوچک را باعث تثبیت بهتر حکمیت ایران در منازعات دانسته و می‌گوید: «اگر این کوه را از دست بدهیم، نه فقط نقطه راهبردی مهمی را از دست داده‌ایم، بلکه کردها نیز از ما سرخورده می‌شوند و به جلب‌توجه و مساعدت دیگران روی خواهند آورد.»

با وجود این هشدارها سرانجام بنا به نظر رضاشاه، این کوه راهبردی از قلمرو ایران خارج و به ترک‌ها داده شد.

سرلشکر ارفع در خاطرات خود درمورد بی‌توجهی رضاخان به منطقه آرارات می‌نویسد: «من نقشه‌ها و کاغذها را جمع کردم و یک‌راست به کاخ سلطنتی رفتم و به اتاق داخل شدم و گفتم عرایضی دارم. چند دقیقه بعد شاهنشاه وارد شدند، درحالی‌که من نقشه‌ها را روی میز پهن کرده بودم. همین که نقشه‌ها را دیدند، فرمودند: «موضوع چیست؟» من شروع کردم به توضیح دادن که فلان تپه چنین است، فلان منطقه چنان است، آنجا سخت مورد نیاز ماست، و از این حرف‌ها…، ولی پس از مدتی که با حرارت عرایضی کردم، با کمال تعجب دیدم اعلی‌حضرت چیزی نمی‌فرمایند. وقتی سرم را بلند کردم، دیدم شاه با حالت مخصوصی به من نگاه می‌کند، گویی به حرف‌هایم چندان توجهی ندارد و تنها چشم به چشم من دوخته است تا ببیند من چه می‌گویم. من سکوت کردم. فرمودند: «معلوم است منظور مرا نفهمیدی… بگو ببینم این تپه اینجا از آن تپه که می‌گویی بلندتر نیست؟» عرض کردم: «بلی قربان.» ... فرمودند: «آن را چرا نمی‌خواهی؟ این یکی چطور؟» عرض کردم: «بلی.» فرمودند: «منظور این تپه و آن تپه نیست. منظور من این است که دودستگی و جدایی که بین ایران و ترکیه از چندین صد سال وجود دارد و همیشه به زیان هر دو کشور و به سود دشمنان مشترک ما بوده است، از میان برود. مهم نیست که این تپه از آن که باشد. آنچه مهم است این است که ما با هم دوست باشیم.»

قره سو

درحال‌حاضر ترکیه با در دست‌داشتن ناحیه قره‌سو که با آرارات کوچک از ایران جدا شد، توانسته با جمهوری آذربایجان هم‌مرز شود. مناقشات قره‌باغ و تلاش ترکیه برای بهره‌برداری از این مناقشات در جهت اشغال کریدور زنگزور نشان داد همین هم‌مرزی با آذربایجان، اردوغان را به طمع انداخته تا برای رسیدن به آسیای میانه و تحقق آرمان‌های نوعثمانی‌گرایانه خود دست به بحران‌آفرینی در مرزهای شمالی ایران بزند. چه‌بسا اگر چنین امکانی در زمان رضاخان به ترکیه داده نمی‌شد، حال بعد از گذشت یک قرن تبعات آن را در بحران قره‌باغ شاهد نمی‌بودیم.

تجزیه سیستان

جدایی افغانستان از ایران در معاهده پاریس یک مناقشه آبی را بین دو کشور برجای گذاشت. مناقشه‌ای که بعد از یک قرن و نیم هنوز تبعات آن دامنگیر مردم جنوب‌شرق ایران است. درقبال این مناقشه آبی، اما بدترین مواجهه را رضاخان از خود نشان داد.

رضاخان که تصمیم گرفته بود در توافق سعدآباد هزینه رویای ثبات و از بین‌رفتن مناقشات مرزی در منطقه را به‌تن‌هایی و البته از جیب مردم ایران پرداخت کند، افغانستان را نیز از این بخشش کریمانه بی‌نصیب نگذاشت.

قبل از توافق سعدآباد رضاخان برای پایان‌دادن به مناقشه آبی با افغانستان، آتاتورک را به‌عنوان حکم معرفی کرد و او هم نماینده‌ای به ایران فرستاد. نتیجه مذاکرات امضای توافقی به ضرر منافع ایران بود. مطابق این توافق که درابتدا پنهانی بسته شد و در زمان پیمان سعدآباد آشکار شد، ۱۶۰ فرسخ از خاک ایران شامل مناطق (هشتادان، موسی‌آباد، شمتیغ و...) در شرق ایران به افغانستان واگذار شد و در مقابل قرار شد ایران و افغانستان به‌طور مساوی از آب هیرمند استفاده کنند که این مورد با ساخت سدی روی هیرمند توسط افغانستان زیر پا گذاشته شد و ایران از حقابه خود محروم ماند، یعنی دشت ناامید بدون هیچ دستاوردی از دست رفت. دشت ناامید منطقه‌ای در امتداد مرز ایران و افغانستان است که در میان چندمنطقه پرارتفاع واقع شده و بخشی از آن به‌وسیله رودخانه فراه و شاخه‌های فرعی آن آبیاری می‌شود. اگر این دشت امروز در دست ایران قرار داشت، مردم منطقه می‌توانستند از منابع آبی آن بهره‌مند شوند. همان‌طوری که روزگاری از آن برای کوچ‌نشینی و دامپروری بهره می‌بردند. چه‌بسا استفاده از موقعیت حاصلخیز این منطقه نیز ضمن رونق کشاورزی می‌توانست مانع از فرسایش خاک شده و آنچه امروز به بادهای ۱۲۰ روزه معروف شده، متوقف می‌ساخت.

افغانستان و سیستان و بلوچستان

منطقه چکاب، منطقه دیگری از دشت ناامید بود که برای اعتمادسازی به افغانستانی‌ها داده شد. رضاشاه در توجیه این واگذاری به شوکت‌الملک، حاکم سنتی چکاب، معتقد است: «ارزش چکاب چه از لحاظ سوق‌الجیشی و چه از نظر وجود مراتع برای دام‌ها بدان پایه نیست که همسایه خود ناراضی باشد و روابط دو دولت ایجاد سوءتفاهم کند.» سیاست اهدای خاک برای جلوگیری از ناراحتی همسایگان همان سیاستی است که رضاشاه را قانع کرد تا مناطق کوهستانی آرارات را تقدیم دست ترک‌زبان خود یعنی آتاتورک کند.

اروندرود و مناطق نفتی بین قصرشیرین و خانقین

پیدا شدن نفت در جنوب‌غرب ایران عثمانیان را به طمع انداخت تا برای تسلط بر مناطق نفت‌خیز وارد درگیری با ایران شوند. نتیجه این مناقشات به پروتکل استانبول در ۲۰ آذر ۱۲۹۰ انجامید. پروتکلی که مطابق آن حق دریانوردی روی اروند از ایران سلب شده و مناطق نفتی بین قصرشیرین و خانقین نیز از ایران جدا می‌شد. این پروتکل هیچ‌وقت رسمیت پیدا نکرد؛ اما منجر به ایجاد یک مناقشه مرزی دائمی شد. با شکست طرف عثمانی در جنگ‌جهانی اول بخشی از سرزمین‌هایی که امروز عراق خوانده می‌شود از عثمانی جدا شد. از آنجا که عراق قبل از اعلام استقلال در سال ۱۳۱۱ نیاز به صلح با همسایگان خود داشت، در مذاکره با ایران پذیرفت هر دو کشور به‌طور مساوی بر اروند حق حاکمیت داشته باشند. اما عراق بعد از اعلام استقلال به‌عنوان وارث خودخوانده امپراتوری عثمانی مدعی حاکمیت بر سراسر شط‌العرب و اروندرود شد.

درنهایت رضاخان طی معاهده سعدآباد در سال ۱۳۱۶ مناطق نفتی مورد مناقشه را به عراق واگذار کرده و حق کشتیرانی در اروندرود به‌جز ۵کیلومتر از آب‌های مقابل آبادان تا خط تالوگ را نیز از ایران سلب می‌کند. درواقع مسیر اروند به‌کلی به عراق واگذار شد و مرزهای ایران تا حد سواحل شرقی اروند عقب نشست. مطابق قرارداد الجزایر مجدد خط تالوگ اروند به‌عنوان مرز دو کشور تعیین شد؛ اما معاهده سعدآباد که رضاخان تن به پذیرش آن داد، بهانه‌ای را در اختیار صدام قرار داد تا وی با دستاویز قراردادن آن، قرارداد الجزایر را پاره کرده و با ادعای دوباره بر حاکمیت اروند جنگ تحمیلی علیه ایران را آغاز کند.

اترک

مطابق پیمان آخال سرزمین‌های شمالی اترک به روسیه واگذار شد؛ اما روس‌ها با حملات پیاپی به ایران برخی سرزمین‌های ایران شامل (سرخس کهنه، قصبه فیروزه، قریه حصار و حاشیه شیخ‌حسینقلی) را اشغال کرده و مرز را ۳۰ کیلومتر به جنوب آورده و نهر موسی‌خانی را به‌عنوان رود اترک قلمداد کردند. مطابق قرارداد ۱۹۲۱ دولت شوروی ریاکارانه پذیرفت مرزهای معاهده ۱۸۸۱ را به رسمیت شناخته و سرزمین‌های اشغالی را به ایران واگذار کند؛ اما این اتفاق هیچ‌وقت نیفتاد و رضاخان با سکوت مصلحت‌اندیشانه برای کسب قدرت به اشغال این مناطق رسمیت بخشید و مناطق جنوب اترک را به دولت شوروی هدیه داد.

منطقه فیروزه هم قطعه ای جدا افتاده از مام وطن

قصبه فیروزه که در زمان قاجار اشغال و در زمان پهلوی دوم رسما به روسیه داده شد، شهری استراتژیک در ۳۰ کیلومتری غرب قوچان است که در دامنه رشته‌کوه‌های بین ایران و ترکمنستان قرار دارد. این شهر امروزه به‌عنوان منطقه‌ای ییلاقی به تفرجگاه مردم ترکمنستان تبدیل شده است.

حتی مطابق قرارداد آخال نیز قصبه فیروزه به‌طور رسمی به روسیه واگذار نشده بود و این مناطق مدت‌ها در اشغال دولت شوروی باقی مانده بود؛ اما در زمان پادشاهی قاجار دولت شوروی براساس قرارداد ۱۹۲۱ متعهد شده بود که مناطق اشغالی در دوره روسیه تزاری ازجمله قصبه فیروزه را به ایران بازگرداند، بااین‌حال این تعهد هیچ‌وقت اجرایی نشد و رضاشاه که مدتی قبل از کودتا جایگاه رئیس‌الوزرایی ایران را برعهده گرفته بود این حق را مسکوت می‌گذارد تا بتواند رضایت شوروی را برای انتقال حکومت کسب کند، به همین جهت زمانی که به نخست‌وزیری می‌رسد، با شومیاتسکی، سفیر وقت شوروی در ایران، مذاکره کرده و متعهد می‌شود که منافع شوروی را در ایران تامین کند. رضاخان در مشی از دست‌دادن سرزمین‌های متعلق به ایران روی قاجار را سفید کرد و بدون هیچ جنگی منطقه فیروزه را صرفا با هدف کسب قدرت از دست داد.

ییلاق فیروزه

کار ناتمام رضاشاه را پسرش تمام کرد و تیر خلاص را برای جدا شدن فیروزه شلیک کرد. پس از رسمیت‌بخشیدن به اشغال فیروزه در دوره رضاشاه با پایان دوره پهلوی اول پس از کودتای ۲۸ مرداد با معاوضه فیروزه با بخشی دیگر از سرزمین‌های اشغال‌شده ایران به این قضیه خاتمه داده شد. در دوره زاهدی، موافقت شد به جای فیروزه در ناحیه مغان صدکیلومترمربع از زمین‌های مورد اختلاف به ایران واگذار شود. همچنین ۲۰ کیلومترمربع در سرخس و ۲۰ کیلومترمربع در «دیمان» و بخشی از زمین‌های مورد اختلاف در «یدی اولر» در نزدیکی آستارا به ایران واگذار شد.

مناطق مرز شمال‌غرب

در جریان اشغال ایران در جنگ‌جهانی دوم ارتش شوروی با پیشروی در حدود مرزی آذربایجان مناطق (مغان، نمین، باغچه‌سرا، یدی‌اولر، دیمان، تازه‌کند و بهرام‌تپه) را مورد اشغال قرار داد که تا پایان دوره رضاشاه نیز هیچ تلاشی برای بازگرداندن این سرزمین‌ها به ایران نشد و درنهایت در دوره زاهدی بخشی از این مناطق با قصبه فیروزه معاوضه شد و بخشی نیز برای همیشه از خاک ایران جدا شد.

بحرین

در قرن ۱۹، انگلستان با سوءاستفاده از وضعیت نامطلوب حکمرانی قاجار چندین قرارداد را با شیخ‌نشینان بحرین که آن زمان جزئی از خاک ایران بود، امضا کرد. انگلستان بعدها با استناد به همین قراردادها این ادعا را مطرح کرد که از زمان انعقاد اولین قرارداد یعنی قرارداد ۱۸۲۰ بحرین را کشور مستقل می‌دانست. انگلستان در نفوذی که طی سال‌ها در بحرین برای خود ایجاد کرده بود، شیوخ بحرین را برای اعلام استقلال تحریک کرد. در ۱۴دی سال ۱۳۴۷ محمدرضا پهلوی در گفت‌وگویی با مجله بیلتز سیاست انگلیس برای جدایی بحرین از ایران را استعماری می‌خواند؛ اما در قبال استقلال این کشور به‌راحتی کوتاه آمده و می‌گوید: «من می‌خواهم بگویم که اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند، هرگز به زور متوسل نخواهیم شد، زیرا این خلاف اصول سیاست دولت ما است که برای گرفتن این سرزمین خود، به زور متوسل شویم. ثانیا گرفتن و حفظ کردن سرزمینی که مردم آن با شما ضدیت داشته باشند چه فایده‌ای خواهد داشت!؟» سخنان محمدرضا پهلوی در این مصاحبه مطبوعاتی درواقع نقطه پایانی بر ادعای حاکمیت ایران نسبت به بحرین بود.

در مذاکرات محرمانه میان ایران و انگلیس بر سر مساله بحرین در ۱۳۴۶ خورشیدی در مونترو سوئیس دوطرف به این نتیجه رسیدند که موضوع را به دبیرکل سازمان ملل ارجاع دهند که وی مساعی خود را در ارتباط با آن به‌کار اندازد.

استان بحرین در ایران

درحالی‌که برای استقلال کشورها نتایج رفراندوم محل استناد است، درمورد استقلال بحرین به نتایج یک نظرخواهی گزینشی اکتفا می‌شود.

نظرخواهی از ۱۰ فروردین ۱۳۴۹ خورشیدی از بین شیوخ بحرین آغاز شد و ویتوریو وینتسپیرگیچیاردی، دیپلمات ایتالیایی و مدیر دفتر سازمان ملل در ژنو از طرف اوتانت مامور انجام این کار شد. وی پس از پایان ماموریت دوهفته‌ای خود در بحرین گزارش برداشت‌های خود از صحبت با مردم و گروه‌های بحرین را که به ادعای وی از علاقه آنان به استقلال حکایت می‌کرد، تسلیم دبیرکل کرد.

با اعطای این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۷۸ خود را در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ خورشیدی صادر کرد که در آن خواسته مردم بحرین مورد تایید قرار گرفته بود.

اسدالله علم در خاطرات خود درمورد واگذاری بحرین چنین نوشته است: «گوینده رادیو ایران خبر جدایی بحرین را چنان با افتخار خواند که گویی هم‌اکنون بحرین را فتح کرده‌ایم.»

براساس اسناد ساواک، وقتی در جلسه یکی از احزاب، از هویدا درباره علت واگذاری بخشی از مملکت به اجانب سوال شد، وی پاسخ داد: «بحرین دختر ما است، دختر بزرگ می‌شود، به خانه شوهر می‌رود.» معلوم نبود اگر حکومت پهلوی ادامه پیدا می‌کرد، دیگر کدام قسمت‌ها به تعبیر دولتمردان این حکومت قرار بود شوهر داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 21
  • GB ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    55 19
    اینا رو نگید دوستان اصلاح طلب بهشون برمیخوره جالبه اینا خودشون رو طرفدار دموکراسی و انتخابات جا میزنن ولی در عین حال حامی شاهان پهلوی هم هستن از اون جالب تر طرفدار مصدق هم میگن هستن
    • روزبه IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      20 2
      شاهان وطن دوست یا پت و مت وطن فروش! انصافا این سلطنت طلبا با چه رویی از این دو تا پا و مت طرفداری میکنن؟
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      15 12
      هیچ کدوم از این مناطق دست ایران نبوده.این ها مناطقی بودند که دو کشور مدعی مالکیت بودن چون در دوره قاجار حدود مرزی کاملا مشخص نبود.در این دوره با همسایه ها توافقاتی شد مثلاً آرارات به ترکیه واگذار شد و در عوض خوی به ایران رسید و...
    • حاجی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      6 5
      شاه بد بود
    • US ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      3 2
      چرا چرت و پرت میگی؟ من هد اصلاح طلبم ، ولی میگم سنگ تو روح رضا شاه
    • US ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 2
      چرا چرت و پرت میگی؟ من هد اصلاح طلبم ، ولی میگم لجن تو روح رضا شاه
    • پارسا IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      این دروغاتون خیلی وقته تاریخ مصرفش تموم شده
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    44 6
    خیلی جالبه هیچ کدوم از این موارد در کتاب های درسی نیست؟؟ ولی برجام به عنوان افتخاررررررر دییییپیییلماایییییییی هست؟؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      1 3
      منبع؟
    • نژاد اریایی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      6 6
      با این آدرس غلط دادن،به مخاطبین ،کاری ازپیش نمیبرند
  • حامی FR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    8 24
    مرسی
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    54 23
    لعنت خدا بر پهلوی
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 3
      لعنت
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      11 6
      لعنت به روح خاندان پهلوی همونایی که سال ۱۳۲۵کتابهای تورکی رودرتبریزآتش زدند
    • حاجی IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      5 2
      یعنی میگی پهلوی بد بود ؟
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      8 6
      لعنت خدا بر پالانیها
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      لعنت بر پدرش
  • رضا IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    32 16
    خاک فروشی ابتدا از قاجار استارتش زده شد
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      12 4
      قاجارها حداقل مرد بودند و در جنگ شکست خوردند و قراردادهای ننگین امضا کردند. پهلوی ها بدون شلیک گلوله ای همه این خیانتها را مرتکب شدند.
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      10 3
      قاجار هدیه نداد چندین سال جنگ کرد و از دست داد
    • تبریزی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      8 5
      اولا در زمان قاجار در جنگ ها خاک از دست دادند و مانند پالانیها سرزمین را دست خوش به انگلیس و ترکیه ندادند مانند شوهر دادن بحرین!!!! در ثانی اول تا آخر قاجار را اگر از نظر وسعت بررسی کنی اول ایران را وسعت دادند بعد مقداری از آن را از دست دادند که در کل بیشتر از اولش بود. با بد گویی از قاجار نمیشود گندهای رضا ماکسیم نگهبان سفارت هلند و پسر الدنگش را ماست مالی مرد
    • اگاه IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      7 8
      مرد مومن نقشه ایران را از زمان هخامنشیان و ساسانیان و اشکانیان............. تا پهلوی مقایسه کن چطور میگی از زمان قاجار....... خوشبختانه فقط در زمان جمهوری اسلامی نتونستن از خاک ایران بکنن
    • رحیم IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      11 4
      قاجار کدام خاک را فروخت؟قاجار ابتدا تمامی خاک ها را ضمیمه ی ایران کرد و سپس با خون و شهادت خاک داد.نمونه اش جنگ آذربایجان با شوروی بود که تمام شهدا ترک آذربایجان ایران بودند و یک نفر فارس شهید نشد .مانده ام وارثین اینها که پدرانشان یک نفر هم شهید نداده اند مدعی زمان و زمانند.
    • AU ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      5 0
      یعنی باقیش حساب نمیشه! افشاریه،زندیه،صفویه، و ... کلی دیگه؟! تفاوتش به اینکه، ما فقط در دوره سلوکیان و پهلوی بود!
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 0
      پالانِ اجداد شپشویش بوده
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    49 23
    رضا پالانی خائن و پسر ابلهش.
    • رضا IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      6 2
      لعنت خدا بر سلسله قاجار
    • تبریزی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      3 3
      و نوه ابله ترش
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      3 2
      و اون طرفدارشون که منکر بدیهیات تاریخی هستن.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      4 3
      وایضا نوه ش که ادعای رهبری اپوزیسیون دارد
  • شهاب سنگ IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    8 2
    این واگذاری ها و خیانت ها از نسلی ب نسل دیگه خائنین رسیده از پهلوی ب اصلاح طلبان.
  • شهاب سنگ IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 3
    این واگذاریها و خیانتها از نسلی ب نسل دیگه خائنین رسیده از پهلوی ب اصلاح طلبان
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 2
    خدا خودش بندهای خوب و بد و بندهایی که به ملت خدمت کردن میشناسد و لعنت احمق ها را به خودشان برخواهد گرداند
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    6 5
    رضا شاه بیدار شو و لعنت ما را بر خودت ببین
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    9 2
    در شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، به بهانه طراحی این حمله تروریستی از خاک بحرین باید خاک بحرین را یک شبه به آغوش وطن باز می گرداندیم. ما از روسیه و چین در قضیه کریمه و تایوان حمایت کرده ایم حالا نوبت به اونهاست که در قضیه بحرین از ما حمایت کنند.
  • NL ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    5 1
    مشرق جان مطالب از این دست رو با ذکر سند بزن که ما هم بتونیم ازش استفاده ببریم.
  • ح ر IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    متاسفانه
  • محمد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 1
    خخخ
  • ناصر DK ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    6 2
    قاجار یک اشتباه کرد آنهم جنگ با شوروی بود اگر مثل پهلوی و بدون جنگ بخشی از خاک ایرانو میداد الان هم در قدرت بودن
  • ناشناس IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    6 3
    مشرق یک روز نامه دروغگوی پست
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 5
    فقط باید به ریش یه مشت هالو خندید که توی دهنشون میذارن که بیاین توی خیابان و بگین روحت شاد رضاشاه !!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    5 3
    با تمام توان اونا را خراب می کنید. خودتون چی ها را دادین؟
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    6 0
    چرا برای پس گرفتن آنها اقدامی نمی شود لطفاً اقدام کنید
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    4 8
    براستی رضاخان فقط برای مردم ایران قلدر و گردن کلفت بود، در مقابل اجانب گردنش از مو هم باریکتر بود!!!
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 1
    چی میشه گفت
  • محمد IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    5 3
    ومیلیاردها دلار ثروت این مملکت با اعتراف نزدیکان شاه مثل فردوست توسط محمدرضا پهلوی از این مملکت به سرقت رفت
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 1
    خیلی مفتضحه
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 4
    خدا لعنتشون کنه
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 4
    لعنت بر خاندان کثیف پهلوی
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 2
    بیشتر از اینا بوده. ولی صداش در نیومده
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 0
    خدا به فریادمون برسه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    5 1
    اگراین مطالب واین اتفاقات رادرکتاب های درسی بنویسند هم نسل جوان به گذشته وخیانت خاندان قاجاروپهلوی واقف می شود هم کشورهای متجاوزمتوجه می‌شودکه تجاوزات آنها ازذهن ملت ایران پاک نشده وازادعای جدیدباتوجه به قدرت نظامی ایران منصرف می شوندبرای مثال کشورکوچک باکووترکیه
  • KR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    4 0
    تاریخ منو به گریه میندازه
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 6
    من بچه قبل انقلابم اینقدر اونا مردم رو با رفتارشون تحقیر میکردن حد نداشت الان این گرونی وتحمل گرسنگی از اون زمان برای من قابل تحمل تر است.مردم اکثریت درفقر وبدبختی بودن با اینکه جمعیت از نصف کمتر بود کمتر از سی میلیون اکثریت درروستا بودن .نگه داری از کشور در اون زمان خیلی راحت بود کاری هم نمیکردن فقط در جشن تفریح بودن وساخت کاخ های مختلف برا هریک از بچه هاشون.فرح دیبا برای هر آرایش باهواپیما به فرانسه میرفت و.....
  • CA ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    6 0
    آیا وارد نشدن نیمی از آب هیرمند به ایران خود به خود باعث لغو قرارداد نمیشود؟ هر دادگاه عادلی این رای رو خواهد داد.
  • حسین IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 3
    بجز بحرین که خطای تاریخی بودبرای چانه زنی باید قدرت داشت ایران اشغال شده توسط متفقین چه ابزاری برای چانه زنی داشت؟؟
  • ایرانی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 3
    از قدیم یاد گرفتم یکطرفه قضاوت نکنم !!! هیچ چیز بی دلیل نیست !!! التماس تفکر
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 4
    اف بر خاندان پالان
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    6 0
    صاحبان اصلی سرزمین ایران مردم هستند
  • جنوب IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 0
    در مورد متن واگذاری بالا مگ زمان فروپاشی شوروی انقلاب و حکومت فعلی نبود ومناطقی که در زمان قاجار قرارداد نودنه ساله بسته بودن پایان یافت و مگه گرباچوف پیشنهاد برگردندن آذربایجان و ارمنستان و ترکمنستان و قزاقستان از جمله مناطق دیگه را به حکومت فعلی نداد که سردمداران فعلی بخاطر بی حجابی خانمها و داشتن فرهنگ شرقی همه این مناطق را ک دوبرابر فعلی کشور ایران است بخشیدن و اجازه استقلال به آنها دادن
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      3 0
      قزاقستان؟مرد حسابی قزاقستان کی مال ایران بوده؟
  • GE ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 7
    خدا لعنت محمدرضا پهلوی رو که به نام اصلاحات ارضی، زمینهای اجدادی ما را گرفت و دادبه دیگران و به خاک سیاه نشوند. حقش بود که با بیل و کلنگ دنبالش کردن و فراریش دادن وانتقام مارو گرفتن.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 2
    لعنت به پهلوی
  • از شهرستان سراب IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    5 3
    رضا شاه در امور کشور داری یک نادان به تمام معنا بود
  • DE ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 2
    میگن مادر رضا شاخ خیلی کرم داشته
  • GB ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    6 0
    دروغه، به خدا دروغه
  • دوست IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 1
    وقتی جنگی تو کارنبوده چطوری این مناطق رو دو دستی تقدیم کرده. جواهر داده درعوض سنگی که برای خودش بوده به خودش برگردوندن. بیسواد غیرایرانی ازاین بهتر نمیشه پسرش که احمق تر.
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 2
    خیانت آشکار پهلوی ها
  • ایرانم US ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 3
    از زمان صفویه خیانت کار تا به امروزحاکمانی تواین سرزمین حکمرانی کرد که فقط خیانت به خاکو بوم ایران کردن.
  • ح م IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    2 1
    قبلا زمین به عنوان باج میدادن...برای حفظ قدرت الان ببین چی میدن برای حفظ قدرت ازجیب ملت
    • حسین IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 0
      ابله از خاک مهمتر چی هست دیگه؟؟... ضمنا الان یه عده خون میدن ولی خاک نه...تو جنگ هشت ساله با همه دنیا یه تنه جنگیدن و یه وجب از خاک و ملک رو به دشمن ندادن
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    چرا برای پس گرفتن آنها اقدامی نمی شود لطفاً اقدام کنید
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    چرا برای پس گرفتن آنها اقدامی نمی شود لطفاً اقدام کنید
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    چرا برای پس گرفتن آنها اقدامی نمی شود لطفاً اقدام کنید
    • عباس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      0 0
      بنده خدا فکر دی اونا پس میدن؟ ایران یا باید جنگ راه بندازه و تبعتش را قبول کنه یا فعلا بیخیال بشه. مطمئنا عاقلانه اینه که فعلا اون چیزی را که داری سفت بگیر تا بقیه اش....
  • هموطن ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    1 0
    صد رحمت به قاجار که هرچی از دست دادن بعد از جنگ بوده. این سلسله خائن و گور به گور شده پهلوی و پدر و پسر بی عرضه تمام این نقاط استراتژیک را از بی عرضگی بخشیدن. هنوز هم خیانت ادامه داره چرا اینا را در کتابهای درسی نمی نویسند که نسل جوان بدانند و اینقدر بیخودی و کور کورانه از رضا پالانی تعریف نکنند. مردم ایران از نااگاهی و عدم مطالعه و ندونستن تاریخ اب تو اسیاب دشمن می ریزند.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا کسی درمورد اینا نمیگه چرا این حجم از خیانت لاف پوشی شده چرا چرا این همه کوتاهی شده من با خوندنش واقعا تعجب کردم
  • شهاب IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    همشون سرو ته یه کالباس بودن شما چرا مجازی خودتونو خسته میکنید
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    پهلوی وطن فروش
  • پارسا IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    اینم از شعور روشنفکران
  • پارسا IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    بحرین و آرارات اینقد تابلو شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس