کد خبر 1335114
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
توضیحات محمد خزاعی درباره حواشی "فجر"/ آثار انقلابی بیرون ماند!

رییس سازمان سینمایی با حضور در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد برخی از آثار انقلابی به جشنواره راه پیدا نکرد.

به گزارش مشرق، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با حضور در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگاران مهر و ایسنا به سوالاتی پاسخ داد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مسعود نقاش زاده چند روز مانده به جشنواره به کرونا مبتلا شده و چرا بلافاصله تمهیداتی در این زمینه اندیشیده نشده است، گفت: دوره ابتلا به اومیکرون ۵ روزه است و تمام پزشکان می‌گویند بعد از گذشت ۵ روز با انجام آزمایش بیماری برطرف شده است؛ برهمین اساس بعد از ابتلای آقای نقاش زاده به اومیکرون از آقای حمیدی مقدم خواستیم که یک سری از کارهای اجرایی جشنواره را برعهده گیرد. علی رقم اینکه وی درگیر مرکز گسترش نیز بود و نمی‌توانست شبانه روزی در کنار جشنواره باشد. ما پیش‌بینی می‌کردیم که بعد از ۵ روز و قبل از برگزاری جشنواره بیماری آقای نقاش زاده به پایان رسد، اما متاسفانه جواب آزمایش وی مثبت بود اما امیدوارم وی از شنبه در خانه جشنواره حضور داشته باشد.

خزاعی ادامه داد: مساله بعدی این است که قبل از شروع پیش فروش‌ها برای جشنواره، براساس هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت داشتیم می‌گفتند که پیکی در راه نخواهد بود و برهمین اساس پیش فروش‌ها انجام شد. حتی حساب کردیم که ظرفیت سینماهای مردمی بیش‌تر از ۶۰ درصد نشود همچنین شهرستان‌ها را بر ظرفیت ۵۰ درصد بستیم. با شروع پیک جدید سعی کردیم که برنامه برج میلاد را نیز تغییر دهیم.

وی ادامه داد: طبیعتاً زمانی که در شرایط فورس قرار می‌گیرید که قبل از آن مطمئن بودید که پیک کرونا در کشور شدت پیدا نمی‌کند، البته در پرانتز باید بگویم ممکن است تا ۳ هفته دیگر ممکن است کرونا در کشور بیشتر شود. به هرحال با تغییر روند کرونا برنامه ریزی ها تغییر می‌کند و باید برنامه‌های دیگری را اجرایی کرد. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در روزهای آینده شرایط بهتری در خانه جشنواره داشته باشیم.

خزاعی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات نسبت به صدور کارت در خانه جشنواره و کاهش ظرفیت در سینماهای مردمی توضیح داد: در سینماهای مردمی در حال حاضر بیشتر از ۵۰ درصد ظرفیت در نظر گرفته نشده است، چرا که مردم خودشان استقبال نکردند چرا که ترس از کرونا باعث شده هرچند مردم بلیت‌ها را خریده‌اند اما تنها برای حضور در یکسری از فیلم‌ها به سینما می آیند که آن هم بیشتر از یک یا ۲ فیلم نیست. قبل از شروع جشنواره ظرفیت سینماها صددرصد بود. اما دفتر جشنواره براساس تمهیداتی تصمیم گرفت در صورت بوجود آمدن اتفاقی ظرفیت‌ها را تغییر دهد. درباره صدور کارت برای خانه جشنواره اطلاعات چندانی ندارم، اما تعداد کارت با تعداد آدم‌هایی که در خانه جشنواره حضور دارند کمی متفاوت است. به عنوان مثال صدور کارت تنها مختص خانه جشنواره نبوده به این معنا که بیش از ۲۰۰ کارت برای نیروهای سالن‌های سینمایی صادر شده که در سالن‌های دیگر سینمایی حضور دارند. همچنین بیش از ۲۰۰ کارت برای ستاد اجرایی جشنواره صادر شده که حق استفاده از سالن‌ها را ندارند. برهمین اساس خانه جشنواره در برج میلاد ۱۷۰۰ نفر گنجایش دارد که پیشبینی برای هر سانس بیش از ۸۰۰ نفر نیست، درحال حاضر برای هرسانس بیشتر از ۵۰۰ نفر در سالن‌ها حضور ندارند و هیچ ازدحامی را شاهد نیستیم. البته در نشست‌های روز اول مشکلاتی داشتیم که برطرف شد. تاکید می‌کنم آقای نقاش زاده از روز اول که جشنواره را پذیرفتند تمام تلاش خود را کرده است. افزودن برنامه‌های فرهنگی به جشنواره حاصل تلاش این تیم بود و من در صورتی که نظری از من می‌خواستند به آنها کمک می‌کردم.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حمایت از سینمای انقلابی در دستور کار سازمان سینمایی قرار گرفته و این مساله تا چه اندازه در انتخاب فیلم‌ها در جشنواره موثر بوده است؛ بیان کرد: باید بگویم ۲ یا ۳ فیلم سینمایی با موضوع انقلابی داشتیم که در جشنواره حضور پیدا نکردند، جشنواره یک هیات انتخاب دارد که آزادانه گفتگو و بحث کردند و در نهایت به نتیجه رسیدند، آنها فیلم‌ها را دیده و براساس سیاست گذاری که برای جشنواره صورت گرفته فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند. البته یک فیلم در جشنواره حضور پیدا نکرد که آن هم پروانه نمایش نگرفته است. تمام آثاری که در رابطه با موضوع انقلاب بوده مورد بررسی قرار گرفتند؛ برخی از این آثار حتی محصول فارابی هم بوده اما بنا به دلایلی برای حضور در جشنواره انتخاب نشده است که شاید یکی از دلایل آن این بود که فیلم آماده نبوده‌اند، صاحبان این فیلم‌ها تلاش کردند تا آثارشان در جشنواره حضور داشته باشد حتی درخواست بخش خارج از مسابقه نیز کردند که با توجه به حجم برنامه‌ها چنین بخش‌هایی در جشنواره طراحی نشده بود. یادآور می‌شوم که برنامه‌های متنوعی در جشنواره طراحی شده و مخاطبان خاص خود را دارند حتی برخی از این برنامه‌ها با تعداد قابل توجهی در فضای مجازی دنبال می‌شود.

خزاعی گفت: جنس گفتمانی نیاز سینمای ایران است، نباید در جشنواره صرفاً نمایش فیلم و جلسات نقد و بررسی باشد، در آن دوره که من خودم دبیر جشنواره بودم سمینارها و گفتمان‌هایی برگزار کردیم که از آن جمله می‌توان به هالیودیسم و بیداری اسلامی اشاره کرد. معتقدم در کنار جشنواره این گفتمان‌ها باید شکل گیرد حتی معتقدم باید کلاس‌های آموزشی نیز در طول جشنواره برگزار شود تا یک فضای فرهنگی هنری در کنار فیلم دیدن در جشنواره داشته باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس