پیشنهاد ایران برای تسریع در اجرایی کردن پروژه «دروازه اکو»

وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد اجرایی کردن پروژه ایجاد «دروازه اکو» (ECO GATE) بین کشورهای عضو، به منظور بهره‌مندی کشورهای محصور در خشکی از تسهیلات و تخفیفات بندری تسریع شود.

به گزارش مشرق، رستم قاسمی چهارشنبه ۱۳ بهمن در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو، با تاکید بر اجرایی کردن پروژه ایجاد دروازه مشترک اکو (ECO GATE) بین کشورهای عضو، اظهار کرد: تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان دولت، شرکت‌های کشتیرانی فعال و سازندگان کشتی به منظور افزایش خدمات کشتی‌های رو-رو در دریای خزر پیشنهاد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از شرکت در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی-اکو و تشکر از کشور ترکیه و تلاش‌های کشورهای عضو و مدیریت دبیرخانه اکو برای برگزاری این نشست بیان کرد: انجام تمهیدات لازم برای الحاق به معاهدات و موافقتنامه‌های بین‌المللی حمل و نقلی و گمرکی و پیگیری جدی‌تر برای تسهیل صدور ویزا و همچنین لغو ویزا بین کشورهای عضو اکو درخواست می‌شود.

وی از راه اندازی مجدد قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و وجود ظرفیت ایجاد مسیر ترانزیتی جدید در چارچوب این کریدور از چین به اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: مساعدت کشور ترکیه در تأمین ناوگان این مسیر و ایجاد تسهیلات مرزی، تعرفه‌ای و گمرکی توسط سه کشور می‌تواند مفید باشد.

قاسمی با پیشنهاد انجام اقدامات مؤثر توسط دبیرخانه اکو و کشور پاکستان در جذب سرمایه از بانک‌ها و نهادهای بین‌المللی برای ساخت مسیر تفتان-کویته با خط استاندارد و خرید ناوگان مناسب برای سیر در این مسیر، تصریح کرد: رایزنی با نهادهای مالی و کشورها و شرکت‌های توانمند برای تأمین مالی پروژه‌های مسیر کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و برگزاری جلسات منظم بین ذی نفعان این کریدور بزرگ و اقتصادی ضرورت دارد.

وی با ابراز امیدواری از امضای یادداشت تفاهم اجرایی سازی کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنسان-ایران موسوم به KTI در حاشیه نشست سران اکو در ۵ آذر ۱۴۰۰ گفت: تداوم تردد آزمایشی کامیون‌ها (Test Run) در مسیر کریدورهای جاده‌ای KTAL و ITI تحت صحابت تیر، برای شناسایی و رفع موانع پیش روی حرکت منظم کامیون‌ها مفید خواهد بود.

انجام اقدامات لازم برای راه‌اندازی قطارهای کانتینری در کریدورهای قدیمی منطقه اکو نظیر کریدور ریلی آلماتی-تهران-استانبول و آلماتی-بندرعباس، ارائه تسهیلات ویژه برای راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافری در منطقه اکو در کلیه بخش‌های حمل و نقل و ضرورت افزایش رفاه اقتصادی و توسعه تجاری منطقه اکو از طریق تکمیل زیربناها، روانسازی بیشتر، روزآمد کردن رویه‌های ترانزیتی و تجارت درون منطقه‌ای و تبدیل آمال و آرزو به برنامه‌ای جامع و عملیاتی از دیگر موارد مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو بود.

در این اجلاس به زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی و گمرکی جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف و آمادگی ارائه خدمات ترانزیتی به کالاهای عبوری به کشورهای منطقه به ویژه کشورهای محصور در خشکی و اقدامات وزرات راه و شهرسازی برای جلوگیری از شیوع کرونا در پایانه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و مراکز تجمع کالا و مسافر اشاره شد.

یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ به ریاست عادل کارا اسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه و شرکت نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان، ارکین بک اوسواف وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان، ظفر حسن وزیر ارتباطات پاکستان، عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان، ایهام ماخاموف وزیر حمل و نقل ازبکستان، بریک کمالیف معاون وزیر صنعت و توسعه زیربنایی قزاقستان، مامتخان چاکیف مدیرکل حمل و نقل و ارتباطات آژانس تحت مدیریت کابینه وزرای ترکمنستان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شامل بانک توسعه و تجارت اکو، ایرو، اوتیف، UNECE، OSJD برگزار شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 0
    کاشکی مسکن سازی هم ازمزیت های کشورهایی همچون چین وسایراعضاکمک میگرفتیم اوج واجبات نهضت مسکنه. طرح ملی خوبه اماواقعاگرانه ونمیشه. مثلایه ادم عادی ک کارمندنیست از کجابیاره 1میلیاردوخرده ای فقط سود450میلیون بده یابرای 200 میلیون حدود800میلیون سودپرداخت کنه بانکها. حداقل این پولهادرصدیش بایدبلاعوض باشه. اولین مشکل قشرضعیف مسکنه. اگه دولت بخواد درعرض یکسالهم میشه 2الی 3میلیون مسکن ساخت بعدکارای دیگه دراولویته. مسکن مهرفوق العاده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس