ارتباط میکروبیوم های روده با ریسک سندرم کووید طولانی مدت

به گفته محققان، ترکیب میکروبیوم های روده با خطر ابتلا فرد به سندرم کووید طولانی مدت بعد از ابتلا به عفونت اولیه با کروناویروس مرتبط است.

به گزارش مشرق به نقل از زی نیوز، خستگی، ضعف عضلانی و بی خوابی، شایع‌ترین علائم سندرم کووید طولانی مدت هستند.

به گفته محققان دانشگاه هنگ کنگ، تعیین الگوی میکروبیوم ممکن است به شناسایی کسانی که با بیشترین احتمال ابتلاء به این سندرم روبرو هستند کمک کند.

یافته‌های محققان نشان داد که ۸۱ گونه باکتریایی با سندرم کووید طولانی مدت همراه بود.

به عنوان مثال، بعد از گذشت ۶ ماه از ابتلاء به کووید ۱۹، علائم تنفسی پایدار به شدت با چندین میکروب از جمله استرپتوکوک آنژینوزوس، استرپتوکوکوس وستیبولاریس، استرپتوکوک گوردونی و کلستریدیوم دیسپوریکوم مرتبط بود.

و چندین گونه باکتری شناخته شده برای تقویت سیستم ایمنی، از جمله Bifidobacterium pseudocatenulatum، F. prausnitzii، R. inulinivorans و Roseburia hominis، در افراد مبتلا به کووید طولانی در مدت ۶ ماه کاهش یافتند.

پروفسور «سیو انگ»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «ترکیب تغییر یافته میکروبیوم روده به شدت با علائم پایدار در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تا ۶ ماه پس از پاکسازی کروناویروس مرتبط است.»

سیو افزود: «با توجه به میلیون‌ها نفری که در طول پاندمی آلوده شده‌اند، یافته‌های ما انگیزه‌ای قوی برای در نظر گرفتن تعدیل میکروبیوم ها برای تسهیل بهبودی به موقع و کاهش بار سندرم پس از کووید ۱۹ حاد است.»

در بین ۱۰۶ بیمار بررسی شده، شایع‌ترین علائم سندرم کووید طولانی مدت بعد از ۶ ماه عبارت بودند از خستگی (۳۱ درصد)، ضعف حافظه (۲۸ درصد)، ریزش مو (۲۲ درصد)، اضطراب (۲۱ درصد)، و اختلالات خواب (۲۱ درصد).

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس