.

رژیم صهیونیستی هم در ادعاهای دولت آمریکا در خصوص اینکه روسیه قصد دارد به اکراین حمله کند شک کرده است.

به گزارش مشرق، ادعای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین با تشکیک‌های جدید مواجه شده و این بار «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اظهارات رئیس‌جمهور کشور متحد اصلی خودش را به چالش کشیده است.

علی‌رغم هشدارهای مکرر دولت بایدن درباره اینکه شرق اروپا به زودی صحنه درگیری میان نیروهای اوکراین و روسیه خواهد بود پایگاه آکسیوس به نقل از یائیر لاپید نوشته اسرائیل تصور نمی‌کند به این زودی میان روسیه و اوکراین درگیری‌های خشونت‌باری به وقوع بپیوندد.

مقام‌های صهیونیستی به آکسیوس گفته‌اند «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با لاپید تماس گرفته و از او خواسته خواستار میانجی‌گری برای کاستن از تنش‌ها بر سر تحولات اوکراین شود. این دومین بار در هفته‌های گذشته بود که بلینکن از لاپید خواسته بود چنین پیامی ارسال کند.

لاپید در مصاحبه با رسانه آمریکایی گفت: «در حال حاضر ارزیابی اسرائیل این است که ما شاهد یک درگیری خشونت‌آمیز نخواهیم بود. علاوه بر این من فکر نمی‌کنم جنگ جهانی قرار است از آنجا شروع شود.»

ادعاهای بایدن درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین حتی با انتقاد «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین هم مواجه شده است. او پنجشنبه شب انتقادات تندی را علیه دولت آمریکا مطرح کرد و گفت تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه وارد کرده است.

زلنسکی در نشست خبری یک و نیم ساعته خود گفت، دولت آمریکا باید اوضاع اوکراین را از طریق کی‌یف جویا شوند و در این زمینه از واسطه استفاده نکنند زیرا دولت اوکراین خطرات موجود از سوی روسیه را بهتر می‌داند.

او در ادامه گفت: «آنچه در رسانه‌های جمعی می‌شنویم این‌طور است که گویی سربازان در خیابان‌ها در حال تردد هستند و مردم به‌صورت گروهی در حال ترک خانه‌ها هستند. این‌ها درست نیست. ما به این ایجاد وحشت نیازی نداریم. ما در برهه مهمی قرار داریم. نمی‌گویم که تنشی وجود ندارد بلکه هشت سال است که تنش وجود دارد و بخش‌هایی از سرزمین ما اشغال شده است».

با وجود این، تحلیلگران می‌گویند دولت بایدن از دمیدن بر آتش تنش‌ها در خصوص اوکراین اهداف دیگری در نظر دارد. دولت بایدن همچنین این جنگ تبلیغاتی را در شرایطی آغاز کرده که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پرتو تضادهای شدید داخلی، دست و پنجه نرم کردن با بحران وجودی بعد از خروج از افغانستان و آشکارشدن شواهد فزاینده‌ای از حرکت نظم جهانی از نظم تک‌قطبی به سمت نظم جدید به یک «تهدید مشترک» برای متحد کردن اعضا جهت عبور از چالش‌های یاد شده و پیاده‌سازی برنامه «گسترش به سمت شرق» نیاز دارد.

از نقطه نگاه دولت بایدن، قاعدتاً هیچ مانعی برای این ایده‌پردازی وجود ندارد که القای خطر جنگ‌افروزی روسیه (و یا حتی صحنه‌سازی برای کشاندن روسیه به میدان چنین جنگی و بعد جا زدن او به آغازگر جنگ) قابلیت اجماع‌سازی در میان متحدان ناتو را خواهد داشت.

تنش‌زایی درباره خطر جنگ در اوکراین برای بایدن منافعی در داخل آمریکا هم دارد. یک تحلیلگر سی‌ان ان در این باره می‌گوید: «این راهبرد برای رئیس‌جمهوری که در داخل وضعیت متزلزلی دارد به منزله سپری است برای محافظت از خودش در برابر حملات جمهوری‌خواهان تندرویی که می‌خواهند قبل از فرا رسیدن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از او تصویر یک مماشات‌گر ضعیف را ارائه دهند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس