مصوبه کمیسیون تلفیق/ 10 درصد از عوارض واردات ماشین‌آلات به اشتغال اختصاص می‌یابد

۱۰ درصد از منابع حاصل از واردات خودروهای سنگین و راهداری صرف حمایت از اشتغالزایی و توسعه راه و آب روستایی در مناطق محروم خواهد شد.

به گزارش مشرق، با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، ده درصد از منابع حاصل از واردات خودروهای سنگین و راهداری صرف حمایت از اشتغالزایی و توسعه راه و آب روستایی در مناطق محروم خواهد شد.  

براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده در بخش هزینه‌ای تبصره ۸، با توجه به تنفیذ جز ۱۲ بند (ق) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل‌کشور، مالیات نقل و انتقال و سود ایجادی در شرکت‌های موثر ناشی از انتقال آورده غیر نقدی به شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس که به منظور ایجاد و تکمیل طرح‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی، زیربنایی و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و حمل و نقل شکل می‌گیرد و مجوز عرضه عمومی و تاسیس آن از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ می‌شود، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهد بود.

همچنین به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، به منظور توسعه روش‌ها و الگوهای تامین مالی و استفاده از ابزارهای مالی جذب سرمایه‌های بخش غیردولتی و اهرم سازی صنایع منابع عمومی برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه و پروژه‌های پیشران کمیته‌ای مرکب از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، دستگاه اجرایی ذی‌ربط (حسب مورد)، نمایندگان صندوق توسعه ملی، شورای هماهنگی، بانک‌ها و کانون بانک‌ها تشکیل می‌شود.  

این کمیته موظف است، نسبت به طراحی روش‌ها و ابزارهای تامین مالی پروژه‌های یاد شده به شورای اقتصاد اقدام کند. پیشنهادات کمیته مزبور با تصویب شورای اقتصاد برای تامین مالی پروژه‌های فوق لازم الرعایه است.

به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده، استانداران سراسر کشور مکلف شدند، به منظور ایجاد شفافیت در نحوه تخصیص اعتبارات به پروژه‌های عمرانی موجود در سرفصل آب (نظیر پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب روستایی و شهری) و پیشرفت واقعی این پروژه‌ها، گزارش «پیشرفت فیزیکی» این پروژه ها را در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها به سمع و نظر نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی برساند. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است، در پایان مرداد و بهمن ۱۴۰۱ گزارش تجمیعی از تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی سرفصل آب را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و امور داخلی و شوراها ارائه کند.

اعضای کمیسیون تلفیق همچنین ۱۰ درصد از محل منابع حاصل از واردات خودرو را برای کمک به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌های دولتی وزارت های علوم و بهداشت و دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه های فرهنگیان، پیام نور، شهید رجایی،   شاهد، جهاد دانشگاهی و سازمان نوسازی مدارس برای خرید تبلت دانش‌آموزی مناطق محروم و روستاها اختصاص دادند.  

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در نشست امروز عصر خود و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای تبصره ۸ این لایحه، با تخصیص هزار میلیارد تومان از محل منابع حاصل از واردات خودرو برای تجهیز ناوگان زیردریایی نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با الحاق یک بند به تبصره ۸ موافقت کردند که به موجب آن در راستای مدیریت بحران آب، سالم‌سازی محصولات کشاورزی و کاهش وابستگی در تامین خوراک دام با لحاظ مناطق محروم، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد، با همکاری سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت شش ماه برنامه ملی کاهش تبخیر سطحی از طریق توسعه آبیاری زیر سطحی، برنامه کاهش مصرف سموم شیمیایی و سالم سازی خاک، آب و محصول، برنامه قطع وابستگی و خودکفایی خوراک دام سبک، سنگین و طیور را تدوین و اجرا کند. سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف شد، این برنامه‌ها را مبنای تخصیص بودجه‌های صیانتی مربوطه قرار دهد.  

همچنین با موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با الحاق یک بند به تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱، با هدف توسعه به کارگیری ماشین آلات کشاورزی نوساز و در راستای توسعه سطح زیر کشت در دیمزارها، بانک‌های کشاورزی، ملی و توسعه تعاون موظف شدند، به نسبت مساوی مجموع مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین آلات مربوطه از تولید کنندگان داخلی که به تایید وزارت جهاد کشاورزی رسیده است را با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان معرفی شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کنند.  

این تسهیلات پس از انعقاد قرارداد خرید بین متقاضیان و تولید کنندگان ماشین آلات صرفاً در وجه تولیدکننده پرداخت می‌شود و اقساط مربوطه توسط متقاضی به بانک عامل باز پرداخت می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی نیز مکلف است، از طریق صندوق‌های زیرمجموعه تمهیدات لازم جهت تسهیل زمان تسهیلات مذکور را برای متقاضیان فراهم کند.  

براساس دیگر مصوبه این کمیسیون، کلیه صنایع آب‌بر (به تشخیص وزارت نیرو) موظف شدند تا پایان خرداد ماه نسبت به شفاف سازی ترکیب منابع آبی مورد استفاده اقدام کنند. وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو موظف هستند، بسته تنبیهی - تشویقی برای کاهش استفاده از آبهای سطحی و زیرزمینی توسط این صنایع و جایگزین کردن آن با پساب صنعتی و شهری را تا پایان شهریور ماه تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسانند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    وقتی شرکت.....توانایی تولید ماشین الات سنگین و داره چرا وارد میکنید چرا مانع تولید میشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس