اوکراین در باره خطر گسترش درگیری به سراسر اروپا هشدار داد

رئیس جمهوری اوکراین ضمن هشدار دادن در باره پیامدهای احتمالی برافروخته شدن آتش جنگ در سراسر اروپا در صورت هر گونه رویارویی نظامی با کشور همسایه اش روسیه، تاکید کرد که خطر درگیری قریب الوقوع نیست.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری اوکراین که پیش از انتخابات ۲۰۱۹ وارد صحنه سیاست شده، تلاش می کند خط ظریفی میان کاهش نگرانی های گسترده در باره رویارویی احتمالی با روسیه به منظور آرام نگهداشتن شهروندان و سرمایه گذاران خارجی از یک سو و درخواست کمک نظامی و مالی از هم پیمانان غربی ترسیم کند.

 زلنسکی هم زمان با امضای فرمانی برای افزایش شمار نیروهای مسلح اوکراین تا ۱۰۰ هزار نظامی در سه سال آینده و افزایش دستمزد نظامیان، افزود: هرگونه درگیری با روسیه که بیش از ۱۰۰ هزار نظامی در امتداد مرزهایش با اوکراین مستقر کرده، بر تمامی اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت و تنها جنگی میان اوکراین و روسیه نخواهد بود.

رئیس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه گفت که دولتش اقتصاد نگران از حمله نظامی روسیه را آرام و پول رایج کشورش را پس از یک دوره کاهش، دوباره تقویت کرده است.  من امروز با مسئولیت می توانم بگویم که شاهد تقویت پول ملی هستیم.

دولت زلنسکی از آنچه سخنان هشدارآمیز متحدان غربی در مورد حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین خوانده، انتقاد و اعلام کرده است هشدارهایی از این دست، به اعتماد اقتصاد اوکراین ضربه می زند.   

زلنسکی از زمان بالاگرفتن امکان وقوع جنگ در مرزهای شرقی کشورش، بارها خواستار آرامش در برابر استقرار نظامی روسیه در مرز با اوکراین شده و روز جمعه هم در یک نشست خبری گفت که هراس موجود نسبت به بروز جنگ بیش از اندازه است. او با رد ادعاهایی مبنی بر اینکه دولتش خطر قریب الوقوع جنگ را نادیده می گیرد، افزود: ما درک می کنیم که چه اتفاقی می افتد و در مورد این موضوع با مردم خود صحبت می کنیم.

درحالی که به دلیل احتمال جنگ، روسیه نیروهایی را در مرز با اوکراین به حال آماده باش درآورده و نگرانی ها در اروپا برای بروز یک جنگ در این قاره بالا گرفته، گزارش ها حاکیست که در اوکراین سیستم‌های نظامی واکنش اضطراری آزمایش و فراخوانی برای نیروهای ذخیره نظامی صادر نشده است.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

روسیه اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد. مسکو همچنین هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس