کد خبر 1334598
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
هند: تحویل سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه به دهلی نو آغاز شده است

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، خرید اس-۴۰۰ روسیه یک مساله داخلی است و به ناتو ارتباطی ندارد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که تهدیدها و فشارهای آمریکا و متحدانش در ناتو به ترکیه درباره خرید سامانه اس-۴۰۰ روسیه ادامه دارد، رجب طیب اردوغان خرید این سامانه پدافند هوایی را یک موضوع داخلی ترکیه است. در قرارداد آنکارا و مسکو گزینه برای یک سامانه دیگر اس-۴۰۰ هم وجود دارد. رئیس‌جمهور ترکیه آگوست ۲۰۲۱ گفته بود که آنکارا تردیدی در مورد خرید سری دوم اس-۴۰۰ از روسیه ندارد.  روسیه و ترکیه سال ۲۰۱۷ قراردادی را برای تامین چهار سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار امضا کردند که تحویل آن به طرف ترکیه‌ای در تابستان و پاییز ۲۰۱۹ انجام شد.

رجب طیب اردوغان در جریان سخنرانی در میان جمعی از جوانان در شهر «ترابزون» ترکیه موضع دولت این کشور درباره خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه را تکرار کرد و همچنین به انتقادهای کشورهای عضو ناتو درباره این قرارداد پرداخت.

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اهمیت روابط این کشور با روسیه و نقش آفرینی این قرارداد گفت: «توافق خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا گام مهمی در راستای توسعه همکاری‌های ترکیه و روسیه است. سامانه‌های روسی بسیار مهم هستند».

رجب طیب اردوغان افزود: «تحویل (سامانه‌ پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه) یک امر داخلی ترکیه است. این تصمیم ماست. ما این تصمیم را گرفتیم، با روسیه به توافق رسیدیم. از دیدگاه ناتو، این گام هیچ معنای منفی ندارد».

توافق ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو با روسیه برای خرید اس-۴۰۰، باعث تنش‌های واشنگتن و برخی دیگر از اعضای این ائتلاف با آنکارا شد و آنها ادعا کرده‌اند که استفاده از این سامانه باعث درز اطلاعات محرمانه ناتو خواهد شد. آمریکا سال ۲۰۱۹ در اعتراض، فروش اف-۳۵ به ترکیه را لغو کرد.

اظهارات رجب طیب اردوغان درباره عزم ترکیه برای خرید اس-۴۰۰ روسیه در شرایطی انجام شده که تا پیش از این مقام‌های ارشد آنکارا و مسکو بارها ادعاهای واشنگتن و دیگر اعضای ناتو درباره تهدید استفاده از این سامانه پدافندی را رد کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 2
    اردوغان هم با غرور کاذب و عناد میخواد ترکیه رو مثل ایران تحریم کنه و ارزش پولشو نابود کرده تورم رو افزایش بده و قدرت خرید مردم رو کاهش بده
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 4
    اردوغان هیچ به این سامانه نیازی نداشت نداره فقط زهنیت اسلام گراها در ترکیه از امریکا منفیه فقط قصد از این کار سیاسی بود و حالا که روسیه دوباره از چشم مردم خاورمیانه طرف منفی هستش مانده چ کنه
  • NL ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 2
    بنام آلب ارسلان، شاه ایران، دوباره گرجستان، نخجوان ایروان بادکوبه و آنکارا را دست بسته جلوی مادرمان ایران می اندازیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس