عملیاتی کردن کریدور شمال به جنوب

اگر توافقات معطل مانده با روسیه پیگیری شود، ایران می‌تواند سالانه ۲۰ میلیارد دلار فقط از طریق ظرفیت ترانزیتی درآمد کسب کند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: این ارزیابی را روزنامه فرهیختگان ضمن مرور ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه، عنوان کرد، می‌نویسد: سال ۲۰۰۰ که پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه شد، طرح راه‌گذر شمال - جنوب را مطرح کرد که یک مسیر ترانزیتی بسیار مهم است. این مسیر، جایگزین مسیر سنتی رسیدن بار و محصولات موردنیاز روسیه از کانال سوئز به این کشور می‌شود و یک‌سوم بازه زمانی مسیر سنتی گذشته است و فدراسیون روسیه را به شبه‌قاره هند متصل می‌کند. همان سال ۲۰۰۰، ایشان در سن‌پترزبورگ نشستی برگزار کرده و از سران وقت جمهوری اسلامی ایران و هند برای شرکت در این نشست دعوت کردند و در آن زمان، برای این موضوع، «توافقنامه عملیاتی راه‌گذر شمال - جنوب» به امضای طرفین رسید. بیش از ۲۲ سال است که از این اتفاق گذشته و این مسئله راه‌گذر شمال - جنوب

با فرازوفرودهای متعددی همراه بوده است. چند سال بعد از امضای این توافقنامه عملیاتی بود که پوتین در سفر به ایران که با مقام ‌معظم‌ رهبری هم دیدار داشت، مجددا درباره چابهار صحبت کرد. او اعلام کرد بندر چابهار، منطقه‌ای با ظرفیت‌های بالای ژئوپلیتیکی است. از نظر وی چابهار می‌تواند به قطب ترانزیتی در منطقه اقیانوس هند و خلیج ‌فارس تبدیل شود و به همین دلیل روسیه آماده سرمایه‌گذاری در چابهار است. بیان چنین اظهاراتی از سوی پوتین نشان می‌دهد عزم طرف روسی سال‌ها برای سرمایه‌گذاری در این منطقه جزم بوده است، زیرا هرچه تنش روس با غرب افزایش پیدا کند، احتمال اینکه طرف آمریکایی محدودیت بیشتری برای روسیه در رسیدن محصول به این کشور ایجاد کند، افزایش پیدا خواهد کرد. این مسیر ترانزیتی سنتی‌ای که الان روس‌ها برای انتقال کالا از آن استفاده می‌کنند، نمی‌تواند برای آنها در آینده کارآمد باشد؛ مسیری که عمده محصولات روسیه از مبدأ چین و هند از طریق آن می‌گذرد و نقشه آن این‌گونه است که از اقیانوس هند شروع می‌شود و بعد از آن در کانال سوئز و سپس دریای سیاه امتداد می‌یابد، این مسیر بسیار طولانی است و در آن احتمال رخ‌دادن تنش‌های متعدد و احتمالات مختلف دیگر وجود دارد.

در چند وقت اخیر برخی رویدادهای سیاسی در فضای بین‌الملل در اجرایی‌شدن طرح ترانزیتی شمال به جنوب مزید بر علت شد، این رویدادها عبارتند از، عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، زیرا کشورهای عضو این اتحادیه به‌دنبال یک مسیر ترانزیتی خوب و مناسب برای انتقال کالاهای خود هستند و در همین راستا مسیر ترانزیتی شمال به جنوب تا حد زیادی می‌تواند این توقع آنها را برآورده کند.

دومین رویداد نیز مربوط می‌شود به عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای، برای کشورهای عضو این پیمان مسائل مربوط به کریدورها و مسیرهای ترانزیتی بسیار مهم است.

در سفر اخیر آقای رئیسی به مسکو، پوتین می‌گوید سطح مبادلات تجاری میان ایران و روسیه مناسب نیست، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که باعث شده سطح مبادلات تجاری میان ایران و روسیه در سال‌های گذشته پایین باشد مربوط می‌شود به عملیاتی ‌نشدن و نبود زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران. بنابراین اگر بخواهیم به حجم خوبی از مبادلات با روسیه برسیم باید زیرساخت‌های آن را نیز به‌طور کامل فراهم و عملیاتی کنیم. در چند سال گذشته یکی از دلایلی که باعث شده عملیاتی‌شدن راه‌گذر ترانزیتی شمال به جنوب به تعویق بیفتد، نگرانی غربی‌ها از مبدل شدن ایران به قطب ترانزیتی منطقه بوده است، زیرا با اجرایی شدن طرح راه‌گذر شمال به جنوب، ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت خواهد داشت و خود این درآمد تا حد زیادی می‌تواند وابستگی ایران به فروش نفت را کاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    3 0
    اصلاح طلبان از سر سوز دل دایم مینویسند رفتن رئیسی به روسیه چه دست آوردی داشت خود انها میدانند که توافقات دو کشور در چند هفته به دست آورد تبدیل نمیشود و این برای به حاشیه بردن آن و گمراه کردن مردم است .اولا روسیه یک گلو گاه در دریای سیاه دارد که اگر کریمه را توسط اکراینو غرب از دست بدهد واقعا خفه خواهد شد و کریدور چابهار به شمال علاوه بر ارزان شدن کالا از شرق به اروپا مسیری دوم برای روسها خواهد بود و آن کشور نیازمند ایران خواهد شد و انگلیسی ها هرگز نمی خواهند این مسیر برای فشار به روسیه باز شود و اصلاح طلبان در این چند ساله اخیر فرمان غرب را اطاعت کرده و ایران را از عواید آن محروم نمودند و فقط گاها مبادرت به کارهای نمایشی در حد عکس گرفتن میکردند اما با آمدن دولت مردمی این درآمد سرشار نسیب ملت خواهد شد انشا اله
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    تحلیل یادتون رفته
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    راه گذر خوب است،تشکر از توضیحات.اما اتصال دریایی شمال و جنوب چه شد؟! اگر این طرح 20 میلیارد دلار درامد برای کشور داشته باشد! ان طرح بسیار فراتر از اینها درامد دارد! ضمن اینکه،یک گذرگاه تفریحی،اقتصادی،استراتژیک و .. به وجود می اورد! و سرزمین ها خشک در بیابان ها را اباد میکند و از خشکی در می اورد! باعث تمرکز و عدم خالی شدن بیابان میشود و ..! (*همون ابتدا کار غربی ها گفتن،کسانی که در این طرح کار کنن! تحریم میشون! این اتصال شمال و جنوب که در مقاله بیان شده،غربی ها رو عصبانی میکند! اما ساخت اون اتصال ابی بین شمال و جنوب! همه بی دین ها و غربی ها و .. رو عصبانی و دیوانه خواهد کرد! که مسلمان قادر به انجام کارهای بزرگ هستن و ما با تکیه بر خدا می توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم.)
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    سالهاقبل اقاى مهندس ايتى نماينده سابق مردم بيرجند كه پيگير احداث راه اهن چاه بهار بود دريك جلسه عمومى خبر اورد كه وزير راه ( مرحوم دادمان ) به ايشان گفته است بعلت نارضايتى امريكايى ها ازايجاد اين راه قادر به احداث ان نبست
  • DE ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    بدون توجه به منافع ابر قدرت ها ایران نباید ساکت بشینه و تماشاچی باشه بلکه برای پیشبرد منافع ایران اقدامات اساسی هر چه سریعتر انجام بشه ومسئولین ترانزیتی هرکاری که به نفع مردم ایران و تجارت استان ها با برون مرزهاست ، بدون تاخیر لازمه انجام بدن. ایجاد این جاده ترانزیتی بخودی خود میتونه تجارت استانها روبا دنیای بیرون توسعه بیشتر بده و شوق تولید به اشکال مختلف شکفته بشه.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    راه اندازی کریدور شمال به جنوب باید از مسیر مناسبش و در سریعترین زمان ممکن انجام شود !! امروز شروع به ساخت راه آهن رشت به آستارا کلید خورده است !!! ولی ساخت این مسیر ریلی حداقل 4 سال زمان می برد !!! در حالی که انشاالله با اتصال رشت به انزلی در حدامثر اواخر سال آینده !! می توان مسیر کریدور شمال به جنوب را از مسیر دریای خزر و به کمک کشتی های رو رو و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر صورت داد !!! صرفا برقراری سریع این کریدور نیازمند به اتصال ریلی رشت به انزلی و خرید کشتی رو رو و کانتینر یخچالی به تعداد کافی است !!!! که البته در دستورات آیت الله رییسی در سفر اخیرشان به گیلان دیده شد !!! ولی مهم اجرایی کردن این دستورات در اسرع وقت است !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس