کد خبر 1333961
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
کاخ سفید «حلقه نزدیکان پوتین» را به تحریم تهدید کرد - کراپ‌شده

سخنگوی کاخ سفید با بیان ادعاهای تکراری گفت در صورت حمله روسیه به اوکراین، حلقه نزدیکان رئیس جمهور این کشور و خانواده آن‌ها تحریم خواهند شد.

به گزارش مشرق، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید دوشنبه شب ضمن تکرار ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین گفت که واشنگتن در صورت وقوع این اتفاق حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را هدف تحریم قرار خواهد داد.

در نشست خبری سخنگوی کاخ سفید، خبرنگاری سوال خود را درباره اشاره اخیر دولت کی‌یف به تضعیف اقتصاد اوکراین بابت ادعای آمریکایی‌ها در زمینه حمله روسیه به این کشور مطرح کرد.

ساکی بدون اشاره به دویست میلیون دلار کمک تسلیحاتی این هفته آمریکا به اوکراین گفت: «ما از طرف خودمان و از نیات و مسئولیت خودمان صحبت می‌کنیم. تحلیل ما این است که نشانه‌های حمله قریب‌الوقوع وجود دارند، از جمله صدهزار نیروی نظامی در مرزهای اوکراین و تجهیزات و سلاح‌هایی که در راه هستند و همچنین در حال اعزام نیرو به بلاروس هستند».

 سخنگوی کاخ سفید افزود: «ما در حال همکاری دقیق با کنگره هستیم تا بینیم چطور باید روسیه را بابت اقداماتش پاسخگو قرار دهیم. تحریم‌های ما می‌توانند اثر بازدارندگی داشته باشند اما فعلا در این زمینه در حال رایزنی با کنگره هستیم».

او درباره نظر کاخ سفید درباره اصلاح قانون شمارش آرای الکترال انتخاباتی و اظهارات ترامپ در این‌باره گفت:‌ «همان‌طور که رئیس جمهور بایدن گفته است اقدامات او بارها تهدیداتی ماهوی را علیه دموکراسی ما ایجاد کرده است. اظهارات این هفته او در دفاع از کسانی بود که به کنگره حمله کردند و مأموران مجری قانون را بی‌رحمانه کتک زدند».

ساکی افزود: «او حتی به معاون وقت خود هم حمله [لفظی] کرد که به قول خودش باید انتخابات را ابطال می‌کرد. تمام این حرف‌های ترامپ یادآور این هستند که او تا چه اندازه فاقد شایستگی برای ریاست جمهوری است و حتی شماری از نزدیک‌تری متحدان وی، اظهاراتش را رد کرده‌اند».

 ترامپ یکشنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای با اشاره به ارائه لایحه اصلاح «قانون شمارش آرای الکترال» نوشت:‌ «در واقع، آنچه‌ آن‌ها می‌گویند این است که مایک پنس این حق را داشت که نتیجه را عوض کند و حالا می‌خواهند این حق را بگیرند. متأسفانه او از قدرت خود استفاده نکرد. او می‌توانست انتخابات را باطل کند».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «اگر معاون رئیس جمهور هیچ حقی نداشت با وجود تقلب‌ها و دیگر بی‌نظمی‌ها، نتیجه انتخابات را در جلسه سنا عوض کند، چگونه دموکرات‌ها و کسانی که فقط به اسم جمهوری‌خواه هستند مانند سوزان کالینز تقلا می‌کنند این لایحه را تصویب کنند که به معاون رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد نتیجه انتخابات را عوض کند؟»

جن ساکی در پاسخ به سوالی درباره بمب‌گذاری در دفتر یکی از رسانه‌های آمریکایی نیز گفت: «رئیس جمهور از این اتفاق مطلع است. با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط هستیم و می‌دانیم که اطراف ساختمان تخلیه شده است».

سخنگوی کاخ سفید درباره نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران اوکراین نیز گفت: «روسیه قدرت و توان تنش‌زدایی درباره اوکراین را دارد و باید نیروهای خود را از مرز اوکراین و داخل بلاروس عقب ببرد».

او همچنین تهدید کرد در صورت حمله روسیه به اوکراین، حلقه افراد نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و خانواده‌های آن‌ها تحت تحریم قرار خواهند گرفت. وی گفت: «بسیاری از این افراد با سیستم مالی غرب ارتباط عمیقی دارند. این فقط یکی از تلاش‌های ما برای ضربه زدن به روسیه از زوایای مختلف است».

وی مدعی شد: «هدف پوتین این است که میان غربی‌ها تفرقه ایجاد کند. او می‌خواهد ناتو را دچار شکاف کند. با این حال ما متحد هستیم و هوشیارانه اقدامات روسیه و لفاظی‌های بلاروس را دنبال می‌کنیم و هم‌زمان درب دیپلماسی را باز گذاشته‌ایم».

از چند سال قبل درگیری‌های پراکنده‌ای میان رژیم اوکراین و ساکنین منطقه خودمختار و روس زبان دونباس واقع در شرق این کشور در جریان است. اخیراً مقامات و رسانه‌های غربی مدعی حمله غریب‌الوقوع روسیه به اوکراین شده و تنش‌ها در این کشور را وارد دور تازه‌ای کرده‌اند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در نشستی خبری اعلام کرد حمله قریب‌الوقوعی علیه اوکراین وجود ندارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید برای کشورش نا آرامی داخلی است.

رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد از آمریکا گفت: «تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه زده است. آنچه در رسانه‌ها می‌شنویم این‌طور است که گویی سربازان در خیابان‌ها در حال تردد هستند و مردم در حال ترک خانه‌ها هستند. این درست نیست. نمی‌گویم تنشی نیست بلکه هشت سال است تنش وجود دارد».

سخنگوی کاخ سفید افزود: «جو بایدن در گفت‌وگو با امیر قطر هیچ هماهنگی درباره آزاد شدن آمریکایی‌های تحت بازداشت در ایران انجام نداده است. با این حال مذاکرات هسته‌ای ایران بخشی از این گفت‌وگو بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس