کد خبر 1333887
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
انگلیس افراد نزدیک به کرملین را به تحریم تهدید کرد

دولت انگلیس از رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا در مورد اوکراین «از لبه پرتگاه عقب‌نشینی» کند و هشدار داد که هرگونه تهاجمی، باعث تحریم شرکت‌ها و افرادی می‌شود که با کرملین ارتباط نزدیک دارند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، آمریکا و انگلیس در تلاش هستند تا در حقیقت این پیام را به پوتین بدهند که دارایی‌های ثروتمندان روس در خارج از این کشور، در صورت دستور رییس جمهوری روسیه به سربازان برای حمله به اوکراین، با مجازات مواجه خواهند شد.

این در حالی است که مسکو بارها ادعای اینکه قصد حمله به اوکراین به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی سابق را دارد، رد کرده است.

یکی از مقامات دولت انگلیس در این خصوص به رویترز گفته است آمریکا و متحدانش فهرستی از نخبگان نزدیک به پوتین یا در حلقه نزدیکان وی را تهیه کرده تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، آنها را تحت تحریم قرار دهند.

با این حال دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به این موضوع گفت تهدید به انجام چنین اقداماتی به منزله حمله به شرکت‌های روسی است و نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا در نهایت به شرکت‌های بریتانیایی و سهامداران غربی آنها آسیب خواهد رسید.

وی افزود: شما اغلب نمی‌بینید یا نمی‌شنوید که چنین اقدامات مستقیمی علیه تجارت صورت بگیرد. حمله هر کشوری به تجارت در روسیه حتما با اقدامات تلافی‌جویانه مواجه خواهد شد و در صورت لزوم این اقدامات بر اساس منافع ما تدوین خواهد شد.

به گزارش رویترز، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، لندن به مرکزی برای خروج گسترده پول از جمهوری‌های شوروی سابق تبدیل شده است.

همزمان اوکراین از تهدید اخیر انگلیس استقبال کرده و آن را راهی مهم برای جلوگیری از تصمیمات عجولانه از سوی نخبگان روس توصیف کرده است.

با این حال، فهرست تحریم‌ها نشان می‌دهد که انگلیس و فرانسه همچنان نسبت به آمریکا، موضع ملایم‌تری در قبال نخبگان تجاری روسیه اتخاذ می‌کنند. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۴، آمریکا ایگور سچین مدیرعامل شرکت روس نفت بزرگترین تولید کننده نفت روسیه را تحت تحریم قرار داد ولی اتحادیه اروپا و انگلیس چنین محدودیتی را برای سچین که در حلقه نزدیکان پوتین است، در نظر نگرفتند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که با اعتراضات داخلی بر سر رسوایی مهمانی‌های داونینگ استریت در دوران قرنطینه کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، قرار است این هفته به اوکراین سفر کند. وی همچنین اواخر امروز نیز با ولادیمیر پوتین تلفنی صحبت خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران در این خصوص گفت: چیزی که من به رییس جمهور پوتین خواهم گفت، چیزی است که قبلا هم گفته‌ام و آن این است که فکر می‌کنم همه ما نیاز است تا از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کنیم.

در هفته‌های گذشته آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا بارها ادعا کرده‌اند که روسیه با انتقال هزاران نفر از نیروهای نظامی خود قصد حمله به اوکراین را دارد.

روسیه اما هرگونه طرحی برای حمله به اوکراین را رد کرده و از سوی دیگر خواستار تضمین‌های امنیتی از جمله وعده ناتو شده که بر مبنای آن اوکراین هرگز به عضویت این ائتلاف نظامی در نخواهد آمد. مقامات روسی می‌گویند مقامات غربی دچار «روسوفوبیا – ترس از روسیه» شده‌اند و حق ندارند به روسیه بگویند که چگونه در خصوص به عضویت در آوردن کشورهای اروپای شرقی و همسایگان روسیه واکنش نشان دهد.

مقامات آمریکایی در این خصوص گفته‌اند که این کشور بسته تحریمی مشخصی را برای نخبگان روسیه که به این موضوع مرتبط هستند و اعضای خانواده آنها در نظر گرفته است و این بسته با همکاری متحدان آمریکایی در صورت حمله به اوکراین اجرایی خواهد شد.

یکی از اعضای دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود در این خصوص گفته است: افرادی که ما شناسایی کرده‌ایم در حلقه‌های داخلی کرملین یا نزدیک به آن هستند و در تصمیم‌گیری دولت نقش دارند یا حداقل در رفتار بی‌ثبات‌کننده کرملین شریک هستند.

انگلیس از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۸۰ فرد و ۴۸ نهاد روس را تحریم کرده است.

براساس این گزارش، این تحریم‌ها به انگلیس اجازه می‌دهد تا دارایی‌های افراد تحریم شده را مسدود و ورود آنها به خاک انگلیس را ممنوع کند.

شش فردی که گفته می‌شود نزدیک به پوتین بوده و در این فهرست قرار دارند، یوری کوالچوک، آرکادی روتنبرگ و نیکلای شاملوف تاجران روسی، سرگئی چمزوف افسر سابق کا. گ. ب، نیکلای پاترشوف دبیر شورای امنیت ملی روسیه و الکساندر بورتنیکوف رییس سرویس فدرال امنیتی روسیه هستند.

برخی سناتورهای آمریکایی خبر دادند که مجلس سنای آمریکا به دستیابی به توافقی برای تصویب قانون تحریم روسیه به دلیل تهاجم ادعایی علیه اوکراین، بسیار نزدیک شده که شامل مجازات‌هایی خواهد بود که شاید پیش از حمله احتمالی، به اجرا گذاشته شود.

به‌گفته این سناتورها، برخی از تحریم‌ها حتی ممکن است پیش از تهاجم روسیه و به علت عملکردهای پیشین مسکو مانند حملات سایبری به اوکراین و اقدامات برای تضعیف دولت اوکراین از داخل، به اجرا گذاشته شود.

به‌نظر می‌رسد که روس‌ها به‌هرحال باید خود را برای اقدامات تحریمی جدید غرب آماده کنند. سیاست تحریم، مدت‌هاست که از سوی آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنها اجرا می‌شود و ممکن است بار دیگر روس‌ها آماج این حملات تحریمی قرار گیرند، حتی اگر هیچ اتفاق خاصی در مرزهای روسیه و اوکراین نیفتد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس