حاج رضایی: طارمی حرف بدی نزد، چرا اسکوچیچ آن را به خودش گرفت؟/ عدم مدیریت فدراسیون باعث شد کار به اینجا بکشد/ کار راحتی مقابل لبنان و سوریه نداریم

کارشناس فوتبال ایران گفت: در همه جای دنیا نقد وجود دارد ولی انتقاد های آنها ریشه در واقعیت دارد و این نقد ها باعث رشد تیم می شود ولی متاسفانه نقد های وارد بر اسکوچیچ خارج از انصاف است.

به گزارش مشرق، روز سه‌شنبه تیم ملی ایران در چارچوب رقابت های انتخابی جام جهانی برای دومین بار باید به مصاف امارات در ورزشگاه آزادی برود. بازی برگشت این دو تیم با نتیجه یک بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

 شاگردان اسکوچیچ با پیروزی برابر عراق توانستند جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بگیرد ولی در سمت دیگر، امارات در وضعیت حساسی قرار گرفته است. این تیم حاشیه خلیج فارس در جایگاه سوم گروه A انتخابی جام جهانی آسیا قرار گرفته است و برای اینکه حضور خود را در پلی آف قطعی کند، نیاز به پیروزی در این مسابقه دارد.

امیر حاج رضایی در گفتگو با مشرق درباره این بازی گفت: با وجود اینکه تیم ملی ایران توانسته حضور خود را در جام جهانی قطر قطعی کند ولی هیچکدام از بازی‌ها نمی توانند جنبه تشریفاتی داشته باشند. سر گروهی ایران در گروهش بر سید بندی جام جهانی تاثیر مستقیم می گذارد. بنابراین هر سه مسابقه پیش روی تیم ملی حیثیتی است و باید با تمام وجود در این بازی ها حضور پیدا کنیم. به نظر می رسد که اسکوچیچ نیز به سه بازی آینده ایران با همین دید نگاه کند.

وی ادامه داد: نمی توان اتفاقا بازی با امارات را  پیش‌بینی کرد. امیدوارم که موفقیت‌های تیم ملی همچنان ادامه داشته باشد ولی اگر با دید تشریفاتی بودن به این مسابقه نگاه کنیم، ‌قطعا دچار یک اشتباه محاسباتی شده ایم.

کارشناس فوتبال ایران در خصوص نقش اسکوچیچ در صعود ایران به جام جهانی و انتقادهای وارد شده به او اظهار داشت: در جامعه باید نقد وجود داشته باشد. نقدی که منصفانه، مودبانه و سازنده باشد، بسیار ارزشمند است،‌ اما در مورد نقد های وارد بر سرمربی تیم ملی تندروی وجود داشته است. نقش اسکوچیچ در صعود ایران به جام جهانی غیر قابل کتمان است. نقدهایی که به ایشان می شود از انصاف به دور است و اگر آنانی که این نقدها را می کنند با زبان فوتبال آشنا باشند این تعابیر را به کار نخواهد برد. بنابراین نقش اسکوچیچ در صعود تیم ملی به جام جهانی فوق‌العاده اهمیت داشته است. اگر به اردبیهشت ماه سال جاری بازگردیم،‌ درمی یابیم که تیم ملی در آستانه یک فاجعه قرار داشت. با هنر ویلموتس و مدیرانی که با ایشان قرارداد بسته بودند، ما از عراق و بحرین شکست خورده بودیم و در آستانه حذف از انتخابی جام جهانی قرار داشتیم. در چنین شرایطی اسکوچیچ به تیم ملی اضافه شد و بحرین را در زمین خودش شکست داد. پیش از این هیچ مربی نتوانسته بود چنین کاری انجام دهد. سپس تیم ملی ایران از سد عراق گذشت و خود را از باتلاق بیرون کشید.

وی افزود: از زمان حضور ایشان در تیم ملی ایران، ما در هیچکدام از بازی ها شکست نخورده ایم. اگر کسی تا به حال روی نیمکت نشسته باشد،‌ کاملا درک می کند که پیروزی در یک مسابقه فوتبال خیلی سخت و ارزشمند است. در نتیجه عملکرد اسکوچیچ در تیم ملی قابل قبول بوده است. البته نقدهایی هایی به ایشان وارد است ولی بیشتر این نقد ها غیر منصفانه است. از طرفی ما چند بازی پیش رو داریم و وقت مناسبی برای نقد کردن نیست. به بهترین تیم های دنیا نگاه کنید، می بینید که در همه جای دنیا نقد وجود دارد ولی انتقاد های آنها ریشه در واقعیت دارد و این نقدها باعث رشد تیم می شود ولی متاسفانه نقد های وارد بر اسکوچیچ خارج از انصاف است و باعث تضعیف تیم ملی می شود.

مربی اسبق تیم ملی در مورد درخواست باشگاه‌ها مبنی بر پس گرفتن بازیکنان تیم ملی پس از بازی با عراق عنوان کرد: قوانین فیفا اجازه نمی دهد که در بازه زمانی مختص به بازی های ملی، بازیکنان در اختیار باشگاه ها قرار بگیرند. البته باشگاه ها می توانند دوستانه تقاضا کنند ولی سرمربی این اجازه را دارد که با درخواست آنها مخالفت کند. بنابراین آقای اسکوچیچ تصمیی کاملا منطقی در برابر درخواست باشگاه ها گرفتند.

حاج رضایی دربارهِ‌ی اقدامات لازم برای حضور در جام جهانی خاطر نشان کرد:  تیم ملی ایران کادرفنی فوق العاده ای دارند که کارشان را به خوبی بلدند. کادر فنی برای آماده سازی تیم از استاندارد های جهانی پیروی می کند. همچنین فیفا مبالغی به تیم های صعود کرده به جام جهانی می دهد. این پول ها برای خرید لوازم و تجهیزات، برگزاری بازی های دوستانه و برپایی اردو پرداخت خواهد شد. از طرفی بازیکنان تیم ملی باید تمرینات فشرده‌ای داشته باشند و فدراسیون باید امکانات را فراهم کند. در صورت نیاز سرمربی تیم ملی به بازی های تدارکاتی باید شرایط آن فراهم شود. به نظر می رسد که آقای اسکوچیچ تمام این موارد را بلد باشد و می تواند تیم را به خوبی برای جام جهانی آماده کند. البته برای آماده سازی باید تفکرات سرمربی تیم اجرایی شود که اجرا کردن این تفکرات بر عهده‌ی فدراسیون فوتبال است. فدراسیون فوتبال باید تمام امکانات را فراهم کند تا تیم ملی به شکل مسلح و با اکانات کافی به مسابقات جهانی اعزام شود.

وی افزود: لژیونر های نیمکت‌نشین شانس کمتری برای حضور در تیم ملی دارند. تمرین کردن با مسابقه، بسیار متفاوت است. سرمربی تیم ملی دائما در حال رصد بازیکنان است و عملکرد تک تک بازیکنان را زیر نظر می گیرد و این عملکرد ها تماما توسط مربیان تیم ملی ثبت می شود. در نتیجه آنها انتخاب می کنند که چه افرادی باید در تیم حضور داشته باشند. بازیکنی که روی نیمکت می نشیند، باید اقداماتی را انجام دهد تا بین نفرات تیم ملی قرار بگیرد. در جریان جام جهانی جمعا ۲۳ نفر به تیم ملی دعوت می شوند. پس بازیکنان باید تصمیماتی بگیرند که منجر به بازی کردنشان در تیم های باشگاهی باشد تا بتوانند در این لیست جای بگیرند.

حاج رضایی در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی می تواند از گروه خود در جام‌جهانی صعود کند یا خیر گفت: صعود از مرحله گروهی جام جهانی رویای بزرگی نیست. به نظرم انضباط مالی، زیرساخت ها،‌ توجه به تیم های پایه، توجه به فوتبال زنان و توجه به تکنولوژی رویاهای فوتبال ایران است. داوران ما امکانات کافی ندارند و همین امر باعث می شود که در تصمیم گیری خطا های زیادی داشته باشند. تکنولوژی به فوتبال ایران کمک شایانی می کند. البته صعود کردن تیم ملی از گروه خود بسیار با ارزش است ولی صعودی که باعث پیشرفت در همه زمینه ها شود، ارزش بیشتری خواهد داشت. در این جام یک تیم قهرمان خواهد شد و ۳۱ تیم به کشور خودشان باز خواهند گشت. جام جهانی همانند یک دانشگاه فوتبال است و ما باید از این دانشگاه بیاموزیم تا باعث پیشرفت فوتبال کشور شویم. اگر تیم ملی ایران از گروه خود صعود کند و به مانند ۵ صعود قبلی به جام جهانی آورده‌ای نداشته باشد، سودی برای فوتبال ما نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 2
    پس حتمن آقای کارشناس از تیم ملی ایران انتضار قهرمانی در جام جهانی را دارد
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      مثل اینکه شما گزارش را کامل نخواندید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس