کد خبر 1333287
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

اگر عاشق نوشیدن قهوه هستید، باید بگوییم دانشمندان خبرهای خوبی برایتان دارند. مطالعات جالبی در این زمینه انجام شده است که تاثیرات مثبت نوشیدن قهوه را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید از جزئیات این مطالعات باخبر شوید، با ما در ادامه همراه باشید.

آشنایی با تاثیرات قهوه در خطر ابتلا به ویروس کرونا

بیماری کرونا چیست؟

شاید روی کره زمین حتی کودکی نمانده باشد که نام این ویروس منحوس را نشنیده باشد و از اثرات و شرایط آن با خبر نباشد، اما اگر بخواهیم به طور کلی، گریزی بر این بیماری بزنیم، باید بگوییم ویروس کرونا (Covid-19) در اواخر سال 2019 در منطقه ووهان چین شناسایی شد و به سرعت مرگ و میر زیادی را ایجاد کرد. این ویروس ناشناخته که از خانواده ویروس‌های مربوط به آنفلونزا و سرماخوردگی است، اثرات زیادی روی سیستم تنفسی وارد می‌کند و از همین‌رو، در موارد حاد، منجر به تنگی نفس و درگیری شدید ریه می‌شود که در صورتی که بیمار نتواند با آن مقابله کند، مرگ اتفاق ناگواری است که برای فرد رخ خواهد داد.

اگرچه طبق گفته دانشمندان، این بیماری بیشتر افراد بالای 65 سال و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری قلبی هستند را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما کودکان و جوانان بسیاری نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. در حالی که بسیاری از آنها، از وضعیت سلامتی بسیار خوبی نیز برخوردار بودند.

تحقیقات زیادی بر این بیماری مشخص کرد که مواردی مانند مصرف ویتامین D، مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم و مواد غذایی مناسب، تاثیرات مثبتی بر کاهش ابتلا به این بیماری دارد. اما مطالعات جدید، خبر از مواد دیگری را می‌دهند که تاثیرات زیادی روی سیستم ایمنی دارند و در واقع به کمک آن می‌ایند و قهوه یکی از آنهاست.

مطالعه‌ای درباره تاثیر قهوه بر میزان ابتلا به کرونا

آشنایی با تاثیرات قهوه در خطر ابتلا به ویروس کرونا

مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه نورث وسترن انجام شد، نشان داد افرادی که یک یا چند فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که اصلا قهوه مصرف نمی‌کنند، 10 درصد کمتر در معرض ابتلا به کروناویروس کشنده قرار می‌گیرند. اگر در ادامه، نتایج و روش‌های تحقیق این مطالعه را بخوانید احتمالا با جدیت بیشتری ترغیب خواهید شد به سراغ بررسی قیمت انواع اسپرسوساز بروید. اگر مایل به خرید اسپرسو ساز شده‌اید، ما به شما مشاهده، بررسی و خرید مدل های اسپرسو ساز مباشی را پیشنهاد می‌دهیم که مدل‌های مختلفی از انواع اتوماتیک دارند و تجربه زیبایی برایتان خلق می‌کنند.

نتیجه به دست آمده از این مطالعه بدین ترتیب است: «مصرف قهوه با بیومارکرهای التهابی مانند CRP، اینترلوکین-6 (IL-6) و فاکتور نکروز تومور I (TNF-I) که با شدت و مرگ و میر کووید-19 نیز مرتبط هستند، ارتباط مطلوبی دارد.

همچنین این مقاله مشخص می‌کند: «مصرف قهوه با خطر کمتر ابتلا به ذات‌الریه در افراد مسن مرتبط است. بنابراین در یک جمع‌بندی می‌توانیم این‌چنین بیان کنیم که نوشیدن قهوه، اثر محافظت کننده‌ای بر سیستم ایمنی دارد».

این نتیجه پس از تجزیه و تحلیل سوابق 40000 بزرگسال انگلیسی در Biobank بریتانیا اعلام شد. البته در این مطالعه، دانشمندان ارتباط بین فاکتور رژیم غذایی مانند مصرف روزانه قهوه، ماهی چرب، گوشت فرآوری شده، سبزیجات سبز، میوه تازه، گوشت قرمز و غیره و کووید را نیز بررسی کردند.

همچنین مشاهده شد که مصرف کمتر گوشت فرآوری شده و سبزیجات بیشتر نیز می‌تواند احتمال ابتلا به کووید-19 را کاهش دهد. دانشمندان نشان دادند که مصرف حداقل 0.67 وعده سبزیجات (به جز سیب زمینی) می‌تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند.

نتیجه نهایی این مطالعه:

آشنایی با تاثیرات قهوه در خطر ابتلا به ویروس کرونا

عوامل تغذیه‌ای ممکن است بر ویژگی‌های متمایز سیستم ایمنی بدن و در نتیجه حساسیت به COVID-19 تاثیر بگذارد. بنابراین تشویق به رعایت برخی از رفتارهای تغذیه ای (به عنوان مثال، افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف گوشت فرآوری شده) ممکن است راهی مناسب برای مقابله بهتر با این ویروس باشد. برای مثال، مصرف حداقل 0.67 سبزیجات در روز (پخته یا خام، به استثنای سیب زمینی) شما را با احتمال بیشتری نسبت به ابتلا به کووید 19 ایمن می‌کند. برای بررسی نتیجه بهتر مصرف سبزیجات و تاثیر آن بر سیستم ایمنی، می‌توانید این مقاله را بخوانید.

سوال مخاطبان

چه نوع قهوه‌ای برای مقابله بهتر با ویروس کرونا مناسب است؟

راستش را بخواهید انواع مدل‌های قهوه‌ای که مصرف می‌کنید، نتایج مشابهی را دارند. بنابراین اینبار اگر به سراغ خرید قهوه روبوستا رفتید و یا تلفیقی از روبوستا و عربیکا را تهیه کردید و یا مدل‌های دیگر مانند قهوه فوری، تلخ و ترک را انتخاب کردید، حتما لذت بیشتری از نوشیدنشان خواهید برد، چرا که می‌دانید سیستم ایمنی شما نیز قوی‌تر خواهد شد.

آیا مصرف قهوه در کنار شیر، تاثیر ایمنی را کاهش نمی‌دهد؟

در حقیقت برای دریافت میزان بیشتری از مواد مغذی موجود در شیر و قهوه، بهتر است هر دو این موارد به صورت جداگانه مصرف شوند، چرا که تاثیرات تداخلی آنها به ویژه روی ماده معدنی کلسیم و جذب آهن اثبات شده است. اما بسیاری از افراد دوست دارند نوشیدنی قهوه را به شکل لاته و یا شیر قهوه مصرف کنند. در این حالت نیز تاثیرات اشاره شده در زمینه افزایش سیستم ایمنی از بین نخواهد رفت (اما احتمال کاهش اثر وجود دارد).

چه سبزیجاتی برای افزایش سیستم ایمنی بدن موثر است؟

به طور معمول شما می‌توانید انواع سبزیجاتی که دوست دارید را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. اما به دلیل اثبات تاثیر ویتامین سی روی سیستم ایمنی، مصرف انواع سبزیجات و میوه‌هایی که دارای این ویتامین هستند، می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد. برای انتخاب این نوع از مواد، می‌توانید به سراغ همه سبزیجات سبز رنگ بروید.

در حال حاضر، وضعیت شیوع کرونا در جهان به چه شکل است؟

ویروس کرونا در طی دو سال گذشته، به حالت‌های مختلفی جهش پیدا کرده است و نوع بسیار کشنده آن، دلتا، قربانیان زیادی را در جهان گرفت. اما در حال حاضر که در اوایل سال 2022 به سر می‌بریم، سویه اومیکرون این ویروس، در بسیاری از کشورهای دنیا منتشر شده که اگر چه قدرت شیوع بسیار بالایی دارد، اما میزان مرگ و میر بسیار کمتری دارد و به میزان بسیار کمتری دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند.

همچنان احتمال ابتلا افراد از راه تنفسی و یا لمس شیی آلوده وجود دارد و برای اینکه احتمال ابتلا به این بیماری را در خود کاهش دهید، به طور حتم از واکسن استفاده کنید و تزریق هر سه دوز واکسن را جدی بگیرید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس