کد خبر 1333024
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳
کنگره امریکا

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به افزایش فروش نفت ایران درباره بی‌اثر شدن تحریم‌ها به جو بایدن هشدار دادند.

به گزارش مشرق، در حالی که بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، مذاکرات وین برای مشخص شدن وضعیت نهایی برجام به مراحل نهایی خود رسیده است، «تام کاتن» سناتور تندروی جمهوری‌خواه و از منتقدان برجام به همراه ۹ سناتور دیگر جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از افزایش صادرات نفت ایران، خواهان اجرای تحریم‌ها علیه نفتکش‌های حامل نفت ایران و خریداران نفت ایران شدند. 
مذاکرات کمیسیون مشترک برجام پس از گفت‌وگوهای عصر جمعه متوقف و به هفته آینده موکول شد. مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپایی در واکنش به این اتفاق اعلام کرد به تصمیمات سیاسی نیاز است. «انریکه مورا» در توئیترش نوشت: «شرکت‌کنندگان برای مشورت و دستورالعمل به پایتخت‌های‌شان می‌روند تا هفته آینده بازگردند. اکنون به تصمیم‌های سیاسی نیاز است. برای همه شرکت‌کنندگان سفر خوشی آرزو می‌کنم». 
در همین حال نشریه «پولیتیکو» در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت: در حالی که مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند تا راهنمایی‌های سیاسی را درباره اقداماتی که در روزهای آینده باید انجام شود دریافت کنند، مقامات می‌گویند مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران در حال وارد شدن به مرحله نهایی خود است. به گزارش این رسانه آمریکایی، دیپلمات‌های غربی با ضرب‌الاجل اواسط فوریه برای احیای توافقنامه ۲۰۱۵ که خودشان تعیین کرده‌اند، روبه‌رو هستند. مقامات نگران پیشرفت‌های سریع هسته‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و همچنین گزارش قریب‌الوقوع آژانس اتمی که انتظار می‌رود جزئیات بیشتر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را شرح دهد و احتمالا اصطکاک‌های جدیدی را ایجاد کند، هستند. این بدان معناست که چند هفته آینده برای تعیین اینکه آیا توافق احیا می‌شود یا مذاکرات به طور کلی از بین می‌رود، حیاتی است. 
با این وجود در چنین شرایطی وبگاه «مارکت اسکرینر» گزارش داد سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به رهبری کاتن در نامه خود به بایدن که روز جمعه منتشر شد، نوشتند: «مالکان کشتی و مشتریان نفت ایران در چین بیشتر ریسک می‌پذیرند، زیرا معتقدند دولت شما برای تنبیه آنها به خاطر جرائمی که مرتکب می‌شوند، بسیار ضعیف و بلاتکلیف است». در ادامه این نامه با انتقاد از سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران، آمده است: «عدم تمایل شما برای انجام اقداماتی که می‌تواند مذاکرات هسته‌ای محکوم به شکست وین را به خطر بیندازد، به طور غیرقابل انکاری این مجرمان را جسورتر کرده است». 
 سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه در ادامه با تأکید بر رشد صادرات نفت ایران خاطرنشان کرده‌اند: «در همین حال، رشد فروش نفت، خزانه رژیم ایران را که زمانی خالی بود مجددا پر کرده و اهرم مهم آمریکا در قبال ایران را از بین برده و ایران را ترغیب کرده است که مذاکرات در وین را متوقف کند و به صورت غیرقابل برگشتی به سمت دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای پیش برود». سناتورهای جمهوری‌خواه در ادامه با اشاره به این موارد از دولت بایدن درخواست کردند اقداماتی را علیه صادرات نفت ایران در پیش بگیرد و نوشتند: «دیگر وقت آن رسیده که تردید را کنار بگذارید. شما امنیت ملی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهید». این نامه می‌افزاید: «ما از شما می‌خواهیم تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌هایی که نفت ایران را خریداری می‌کنند و همچنین علیه نفتکش‌های خارجی که تجارت غیرقانونی نفت ایران را زنده نگه می‌دارند، اجرا کنید». سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه نوشتند: «یادآور می‌شویم که تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران اجباری است و با اکثریت ۲ حزب به تصویب کنگره رسیده است. شما بالاتر از قانون نیستید و باید از نقض آن دست بردارید». 
نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن در حالی است که جو بایدن و تیمش در چند نوبت رایزنی‌های سطح بالایی با دولت چین برای خودداری از خرید نفت ایران انجام دادند تا جایی که در یکی از این مذاکرات «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در این باره شخصا به چین سفر کرد اما نه‌تنها تمام این تلاش‌های کاخ سفید با مخالفت پکن روبه‌رو شد که تهران و پکن با اجرایی کردن همکاری‌های جامع خود در سفر حسین امیرعبداللهیان به پکن، روابط خود را وارد سطح گسترده‌تری کردند. 
در همین حال مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از احیای توان صادرات 2.5 میلیون بشکه‌ای نفت کشورمان در روز خبر داده است. خجسته‌مهر گفت: وضعیت فنی ایران برای رسیدن به فروش2.5 میلیون بشکه در روز به چند هفته کاهش پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم این است که ظرفیت تولید نفت را به قبل از تحریم برگردانیم. وی افزود: یکی از اولویت‌ها این است که تا قبل از پایان سال ظرفیت تولید نفت را به قبل از تحریم‌ها برگردانیم و اکنون بخش قابل توجهی از آن برگشته و تا پایان سال هم ظرفیت تولید نفت به طور کامل به میزان قبل از تحریم‌ها بازمی‌گردد. 
از طرف دیگر، نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور آمریکا به موضوع مخالفت آنها با بازگشت آمریکا به برجام و ممانعت از هرگونه تخفیف تحریمی به ایران برمی‌گردد و این مساله از موانع داخلی بزرگ جو بایدن در بحث تضمین دادن به تهران در وین برای تعهد به عدم تکرار خروج از برجام توسط دولت فعلی و بعدی آمریکاست؛ چه اینکه انتخابات پیش روی کنگره ایالات‌متحده و شانس بالای جمهوری‌خواهان در این انتخابات از دیگر مصائب دولت ضعیف بایدن است. این در حالی است که این روزها گزارش‌هایی درباره شکاف و اختلاف‌نظر در تیم مذاکراتی آمریکا در وین به رهبری رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر نحوه مذاکرات و میزان سخت‌گیری به تهران منتشر شده که این اختلافات در نهایت منجر به جدایی 3 نفر از اعضای این تیم از جمله ریچارد نفیو و آرین طباطبایی، عضو ایرانی‌تبار هیات آمریکایی و مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه آمریکا شده است. بر این اساس یکی از گمانه‌زنی‌هایی که منابع غربی از انتشار اختلاف‌نظر تیم مذاکراتی دولت بایدن ارائه داده‌اند این بوده که هدف از انتشار گزارش شکاف تیم آمریکایی را پالس به جمهوری‌خواهان و پر کردن دست آنها برای مخالفت قاطع‌تر با احیای توافق و واگذاری امتیازاتی به ایران ارزیابی کرده‌اند. 
تام کاتن در این باره ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال ایران نوشت: «توافق هسته‌ای بایدن- ایران حتی از آنچه قبلا حاصل شده بود بدتر خواهد بود و وقتی جمهوری‌خواهان [در آمریکا] قدرت بگیرند، مجددا پاره خواهد شد». مشابه این مواضع را «تد کروز» دیگر سناتور پرنفوذ آمریکایی هم پیش از این گرفته و اعلام کرده بود برجام فقط در صورت ارائه آن در قالب یک «معاهده» به کنگره امکان‌پذیر است. 
در کشاکش این رویدادها، پولیتیکو در ادامه گزارش خود درباره مذاکرات وین نوشت که در بیانیه روز جمعه ۳ کشور اروپایی درگیر در این مذاکرات شامل فرانسه، آلمان و انگلیس آمده است: ژانویه فشرده‌ترین دور این مذاکرات تا امروز بوده است. همه می‌دانند در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیازمند تصمیمات سیاسی است. یک مقام آمریکایی در همین باره گفت: هیچ‌کس نباید تعجب کند که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم و در سخت‌ترین مسائل به تصمیم‌گیری‌های سیاسی نیاز داریم، بنابراین همه (مذاکره‌کنندگان) به پایتخت‌ها برمی‌گردند.
در ادامه این گزارش به ارزیابی مشابه «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین اشاره شده که گفت: «مذاکرات به مرحله پیشرفته‌ای رسیده که تصمیمات سیاسی مورد نیاز است». به گزارش پولیتیکو به نقل از مقامات آشنا با مذاکرات، نتیجه ممکن است به هر جهت پیش برود و در حالی که از زمان ازسرگیری متزلزل مذاکرات در نوامبر پیشرفت قابل توجهی حاصل شده اما ایالات متحده و ایران هنوز تمام مسائل باقیمانده را حل‌وفصل نکرده‌اند. 
طبق این گزارش، یک دیپلمات ارشد غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما به پایان این مذاکرات چشم دوخته‌ایم اما درک این نکته مهم است که مسائل سیاسی اصلی در همه موضوعات هنوز حل نشده است. دیپلمات ارشد غربی مورد استناد پولیتیکو گفت که پیشرفت‌هایی در موضوعات کلیدی از جمله نحوه برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده مجدد و چگونگی محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران و از همه مهم‌تر نحوه ترتیب‌بندی این مراحل به دست آمده است.
اما طبق این گزارش، مساله توالی هنوز به طور کامل حل نشده است. این دیپلمات گفت که این مذاکرات با سرعت کندی پیش می‌رود. مشکل این است که روند توالی نیازمند این است که مذاکره‌کنندگان به طور دقیق گام‌هایی را که در صورت بازگشت به توافق باید ۲ طرف ایران و آمریکا طی ماه‌ها بردارند، ترسیم کنند. 
در ادامه این گزارش آمده است: این امر می‌تواند شامل برداشتن نخستین گام از سوی آمریکا در رفع تعدادی از تحریم‌ها، از جمله آماده‌سازی زمینه برای فعال‌سازی مجدد تجارت جهانی با ایران باشد. ایران مشتاق است ببیند که تجارت واقعا دوباره پویا است تا تأییدی بر این باشد که تحریم‌ها برداشته شده است؛ برای مثال ببیند که می‌توانند یک نفتکش را بارگیری کنند و نفت آن را به خارج از کشور بفروشند. ایران هم به نوبه خود باید اقداماتی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود انجام دهد که احتمالا شامل ارسال مواد هسته‌ای اضافی به خارج از کشور و همچنین کنار گذاشتن بسیاری از سانتریفیوژهای پیشرفته خود است که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند.
با این حال، مطابق تحلیل پولیتیکو، مثل همیشه از اهمیت جزئیات نباید غافل شد که هنوز نهایی نشده است. طبق این گزارش، با همه این اوصاف، جو مذاکرات در وین نسبت به ماه دسامبر بهبود یافته است. روز پنجشنبه، «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده غرب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما در محدوده یک توافق احتمالی هستیم». او در جریان رویدادی که توسط بنیاد «کارنگی» برگزار شده بود، افزود: اما باز هم من قصد ندارم در این باره گمانه‌زنی کنم. [همچنین] یک شانس بسیار واقعی وجود دارد که این مذاکرات می‌تواند خیلی زود از بین برود. 
***
    آیزنکوت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشتباهی راهبردی بود   
فرمانده پیشین ارتش رژیم صهیونیستی خروج آمریکا از برجام را اشتباهی راهبردی خواند. «گادی آیزنکوت» در مصاحبه خود با روزنامه «معاریو» تصمیم سال ۲۰۱۸ آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اشتباهی راهبردی دانست.
بر اساس این گزارش، آیزنکوت در ادامه خروج آمریکا از برجام را محکوم کرد و مدعی شد این اقدام آمریکا «محدودیت‌های مشخص» را از ایران برداشته و مشروعیت لازم را به این کشور برای پیشبرد برنامه هسته‌ای داده است.
وی در این باره که آیا رژیم اسرائیل به تنهایی قادر به حمله به ایران است یا خیر، گفت که موضوع پیچیده است. آیزنکوت تصریح کرد به گفته ایهود باراک و نتانیاهو، نخست‌وزیران پیشین اسرائیل، موضوع حمله به ایران، علاوه بر تامین نیروی لازم، مستلزم پوشش مشروعیت جهانی است.
او خاطرنشان کرد: «چنین عملیاتی را نمی‌توان به صورت انفرادی و بدون هشدار قبلی انجام داد و این موضوع، در بردارنده مفاهیم عمیقی است و گفتمان موجود در این ‌باره از جدیت لازم برخوردار نیست».
***
وال‌استریت ژورنال‌: اتحاد روسیه، چین و ایران  نظم آمریکایی را تهدید می‌کند
وال‌استریت ژورنال در گزارشی اتحاد روسیه و چین با ایران در مقطع کنونی را مناسب برای از بین بردن نظم آمریکایی ارزیابی کرد. این رسانه نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی می‌نویسد: بحران اوکراین نقص در استراتژی رئیس‌جمهور بایدن در قبال ایران را آشکار کرد. واشنگتن به‌گونه‌ای با پکن و مسکو تعامل می‌کند که گویی آنها در منافع اصلی ایالات‌متحده در رابطه با ایران سهیم هستند، در حالی که این 2 کشور با تهران برای تضعیف نظم جهانی به رهبری آمریکا کار می‌کنند.
این گزارش با اشاره به دیدار اخیر وزرای خارجه آمریکا و روسیه می‌افزاید: زمانی که بلینکن صحبت می‌کرد، روسیه در حال برگزاری رزمایش دریایی مشترک با چین و ایران در اقیانوس هند بود. روز قبل از آن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، میزبان ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در مسکو بود. آقای رئیسی در سخنرانی خود در دومای این کشور، از «مقاومت»، جنبشی که ایران برای از بین بردن نظم تحت رهبری آمریکا در خاورمیانه رهبری می‌کند، صحبت می‌کند.
رئیسی گفت: «مقاومت» آمریکایی‌ها را از افغانستان و عراق بیرون راند و همچنین «الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه» را ایجاد کرد. با این روحیه، آقای رئیسی شکایت اصلی آقای پوتین را در رابطه با اوکراین بیان کرد و گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- به دنبال نفوذ در مناطق مختلف جغرافیایی است که منافع مشترک کشورهای مستقل را تهدید می‌کند.
وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: کارزار آقای پوتین برای تحت کنترل درآوردن اوکراین ارتباط مستقیمی با پروژه مشترک روسیه و ایران برای حمایت از بشار اسد در سوریه دارد. پایگاه‌های دریایی روسیه در سواستوپل، کریمه و در طرطوس سوریه، به عنوان مراکز عملیاتی برای حضور روسیه در مدیترانه عمل می‌کنند. رسانه آمریکایی تصریح می‌کند آقای پوتین ممکن است موافق باشد که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد با این حال، همکاری نزدیک مسکو با ایالات‌متحده برای دستیابی به این هدف، با اولویت فوری‌تر روسیه که تضعیف نظم تحت رهبری آمریکاست تداخل داشته و همخوانی ندارد. 
این گزارش درباره اتحاد تهران- پکن هم می‌نویسد: پکن بشدت به واردات نفت خاورمیانه وابسته است. هدف چین حفاظت از خطوط تدارکات طولانی و آسیب‌پذیر خود در برابر ایالات‌متحده است و آنقدر قوی نیست که در این مورد بتواند مستقیما آمریکا را به چالش بکشد، بنابراین از توانایی ایران استفاده می‌کند.
در صورت وقوع جنگ در تایوان، چین برای مقابله با تحرکات آمریکا به ایران نگاه می‌کند. از این رو محورهای این گزارش اینگونه است که اگر در گذشته درباره ایران میان واشنگتن، مسکو و پکن اشتراک نظر و منافعی وجود داشته اما در حال حاضر تضاد منافع آنها بیشتر است، چرا که مقابله با نظم آمریکایی برای روسیه و چین اولویت فوری‌تری پیدا کرده است، از این رو تهدید مشترک آمریکا محرکی برای این 2 کشور در نزدیکی و اتحاد راهبردی با تهران و تکیه کردن به ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای برای روزی است که در آسیا یا خاورمیانه درگیری و تنشی میان آنها با آمریکا رخ دهد.
منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    این ... ها کار دیگه ای جز عذاب دادن دیگران ندارن؟؟؟!!!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    «مالکان کشتی و مشتریان نفت ایران در چین بیشتر ریسک می‌پذیرند، زیرا معتقدند دولت شما برای تنبیه آنها به خاطر جرائمی که مرتکب می‌شوند، بسیار ضعیف و بلاتکلیف است»/// تام کاتن آمریکایی به جرم فشار دادن حلقوم 80 میلیون ایرانی باید حساب پس بده. دشمنی با مردم ایران بی مجازات نمی مونه.
  • MD ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    ای کاش لینک فیلم بیانات هاشمی و روحانی در مورد ناتوانی در فروش نفت و فشارها رو هم در پایین می‌آوردین تا مردم بفهمند که ما نمیخواهیم ژاپن اسلامی تحت تسلط آمریکا باشیم.
  • سیدمرتضی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    8 0
    ما در حوضه دیپلماسی سیاست خارجه هیچ وقت خط قرمزی نشون ندادیم مثلا نمیزاریم بانک مرکزی تحریم شه اگر اینطور شد... یانمیزاریم نفت تحریم شه نفت تحریم شد کسی حق نداره نفت از تنگه هرمز صادر کنه یا منابع نفتی حوزه خلیج فارس رو نابود میکنیو یا جنگ میکنیم یا هر گزینه ای دیگه وقتی اونها گزینه ای میارن برای نابودی کشور اینکار باید براشون هزینه بر باشه
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    1 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    1 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛
  • FR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    2 0
    امریکا نیاز به شوک درمانی الکتریکی دارد تا قدری عقلش سر جابیاید و بفهمد که قرار نیست تا ابد آمریکا برای دنیا تصمیم بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس