امارات عراق امارات

یک تحلیلگر اردنی با اشاره به بحران داخلی در امارات، درباره ایفای نقش منفی آن در صحنه سیاسی عراق هشدار داد.

به گزارش مشرق، «محمد احمد الروسان» سیاستمدار اردنی متخصص در امور منطقه‌ای، امروز (پنجشنبه، ۲۷ ژانویه)، درباره ایفای نقش منفی امارات در صحنه سیاسی عراق هشدار داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه، تصریح کرد: امارات در معامله توزیع کیک سیاسی بین ائتلاف‌های تقدم،  عزم، جریان صدر و حزب دموکرات کردستان دست بالا را دارد. ضمن‌ این‌که، امارات با همکاری عربستان سعودی نقش منفی عمیقی در عراق ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

السیسی از ترس حملات انصارالله به سرعت امارات را ترک کرد

الروسان افزود: امارات در حال تغییر نقش کارکردی خود در منطقه به نفع ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی با حساب کردن بر روی ائتلاف تقدم، عزم، جریان صدر و حزب دموکرات کردستان است.

وی با اشاره به اینکه امارات فراموش کرده است که از یک بحران امنیتی داخلی رنج می‌برد که جز با تکیه بر عصاهای صهیونیستی آمریکایی و اسرائیلی نمی‌تواند در برابر تهدیدکنندگان امنیت داخلی مقاومت کند، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال تشکیل یک ائتلاف چهارگانه متشکل از اسرائیل، امارات، عربستان سعودی و ترکیه است.

این در حالی است که رصد تحولات سیاسی عراق بیانگر نزدیک‌تر شدن حزب دموکرات کردستان عراق به ابوظبی پس از احزاب سنی عراقی، است. به طوری که «مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق، سە شنبە پیش( ۲۵ ژانویە) بە امارات سفر کرد، اولین دیدار خود در ابوظبی را با «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی و فرماندە نیروهای مسلح امارات انجام داد و درباره راهکارهای گسترش روابط دو جانبە میان عراق و منطقه کردستان با امارات  و روند سیاسی عراق و تحولات منطقە رایزنی کرد.

امروز «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز با اشاره به جدیدترین تحولات سیاسی این کشور گفت که حفظ عراق و دور نگه داشتن آن از پروژه اماراتی-آمریکایی برای کشاندن این کشور به سمت عادی سازی، «منوط به امتیاز دادن و حل اختلافات شخصی بین دو قطب چارچوب هماهنگی و جریان صدر است».

وی توضیح داد: «امارات در تلاش برای تقویت متحدان ابوظبی در جریان سیاسی عراق، موفق شد در داخل بیت سنی، دو ائتلاف عزم و تقدم را در یک حلقه واحد وارد کند و ریاست مجلس را به دست آورد».

این تحلیلگر سیاسی عراقی افزود:«پروژه آمریکایی - اماراتی بر روی تداوم اختلافات شخصی میان دو قطب بیت شیعی در "الاطار التنسیقی" (چارچوب هماهنگی) و جریان صدر به منظور تضعیف این مولفه سیاسی و به کرسی نشاندن حرف موافقان عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] در پارلمان حساب باز کرده است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس