وحیدی: خدمات‌رسانی تا پایان رفع مشکلات مناطق سیل‌زده ادامه دارد/ امهال وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده به‌مدت ۲سال

وزیر کشور گفت: بخش عمده معضلات شهری امروز در کشور ناشی از مهاجرت بی رویه از روستا به شهر است. باید روند مهاجرت یک طرفه از روستا به شهر با تقویت هویت‌های روستایی اصلاح شود.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی در اولین جلسه قرارگاه جهادی محرومیت زدائی روستاهای کشور گفت: رویکرد محرومیت‌زدائی اقدام  مقدس و ارزشمندی برای توسعه و آبادانی کشور است.

وی گفت: امروز در کشور انگیزه، توان، ظرفیت نیروهای انسانی، دانش مدیریتی و مادی برای تحقق امر مهم محرومیت زدانی در مناطق مختلف کشور وجود دارد و باید این کار به صورت جهادی و مردمی تحقق یابد.

وزیر کشور تاکید کرد: بسیاری از معضلات و چالش های اجتماعی در شهرهای کشور ریشه در مهاجرتهای بی رویه از محیط های روستایی به حاشیه شهرها دارد.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود با اظهار این امر که باید جریان دو طرفه مهاجرت به شهر و شهر به روستا در یک روال عادی و منطقی شکل گیرد؛ گفت: این طور نیست که هیچ مهاجرتی از روستا به شهر نباید شکل بگیرد چالش اصلی در آنجاست که جریان مهاجرت یک طرفه از روستا به شهر باشد و هر فرد روستایی حس کند که باید مهاجرت کند.

وی در این خصوص گفت: یکی از مکانیسم‌های کارآمد در اصلاح  جریان مهاجرت از روستا به شهرها، تقویت هویتهای روستایی است.

وحیدی در این خصوص گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت هویتهای روستایی اعم از فرهنگ دوستی، گذشت، در غم و شادی همدیگر شریک بودن، صدق و صمیمیت و مهربانی هستیم.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که باید مورد توجه جدی در روستاهای کشور در جهت حفظ هویت روستایی اتفاق بیفتد همان معماری روستایی است که باید این معماری متناسب با فرهنگ و تاریخ و آداب و سنن روستا باشد.

ضرورت سرعت بخشی به تشکیل دهیاری در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور از دیگر محورهای مورد اشاره وحیدی در نشست امروز بود و در این خصوص گفت: باید به طرق مختلف هویت و انسجام را در روستا تقویت بخشیم و این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که در مواقع بحران های طبیعی، حمایت های هلال احمر و سایر نهادهای خدمات رسان به روستاهای فاقد دهیار به سختی صورت می گیرد و برای همین ضرورت دارد همه روستاهای بالای بیست خانوار هر چه سریعتر دهیار داشته باشند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تقویت اقتصاد روستایی اشاره کرد و گفت: در موضوع توسعه اقتصاد روستایی باید رویکرد آمایشی داشته باشیم و هر روستایی متناسب با ظرفیت های محیطی و اقلیمی‌اش که می تواند حوزه های کشاورزی، صنایع دستی، صنعت دامداری، ماهیگیری و حتی گردشگری باشد، تقویت و فعال شود.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که رفع محرومیت زدائی در روستاهای کشور همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است؛ خاطرنشان کرد: باید با روحیه جهادی و رویکرد قرارگاهی بتوانیم با هم افزایی ظرفیت های داخلی و میدان داری مردم و کارآفرینان و صنعتگران و افراد صاحب نام و نشان روستا، تحولی عظیم در رفع محرومیت روستاهای کشور ایجاد کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    جناب وزیر تا وقتی مدیران و تصمیم گیران و کارمندان در شهرها از امتیازات بالاتر و حقوق و مزایای بیشتر برخوردارند و همه امکانات خوب برای شهرهایت مگه دیونه اند بیاند روستا یا روستاییا نخواند برند شهر بعنوان مثال کتابداران روستایی
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    شما آب پایدار براشون تامین کن هیچ کس مهاجرت نمی کنه ....تازه بازنشسته های شهری هم میرن روستا و بخش بزرگی از بحران بازنشستگی در ایران خودبخود حل میشه....تنها راه آب پایدار انتقال آب اقیانوس هند به فلات مرکزی ایران با شبکه ای از تونل های تو در تو است .....
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    اقای وزیر کشود نود در صد مسئولان از همین قشر مهاجر از روستا به شهر هستند اول اینها را به روستا بفرستید بعد مردم عادی را
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    5 0
    تو روستا هیچ امیدی برای کار نداریم. وضعیت تحصیل فرزندان در روستاها افتضاحه. نامردی و بی عدالتی بین شهر و روستا بیداد می کنه. همین نامردی و بی عدالتی بین شهرهای کوچک و بزرگ هم وجود داره. بین تهران و بقیه شهرها هم وجود داره.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 0
    مشرق خواهش میکنم نظرم را تایید کن. واقعیت این هست که دولت هرگز بودجه ای برای توسعه روستا را ندارد و اولویت های دیگری دارد ولی یک راه حل دیگر وجود دارد اگر میخواهید مردم از شهر مهاجرت کنند به روستا باید اجازه بدهید زمین های کشاورزی را تبدیل کنند به ویلا. اون وقت به خاطر اون ویلاها پای پمپ بنزین و سوپرمارکت و تعمیراتی و جاده و پل و اینترنت و برق فشار قوی هم به روستا باز میشه و دست دلال ها هم کوتاه میشه و کم کم یک سری کارهای خدماتی و حتی صنایع خیلی کوچک هم در روستا شکل می گیره و و مردم روستا انگیزه پیدا مس کنند برای ماندن
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      1 0
      ویلا سازی نظم و انضباط میخواد با برنامه و مشخص نه هر که هر جا خواست ویلا بزنه
  • DE ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    روند مهاجرت یک طرفه از روستا به شهر باید اصلاح شود/ هر روستایی متناسب با ظرفیت های محیطی و اقلیمی‌اش تقویت و فعال شود. وقتی افتاد فتنه ای در شام هرکس از گوشه ای فرا رفتند/ پسران وزیر ناقص عقل به گدایی به روستا رفتند روستازادگان چاکروند به وزیری پادشاه رفتند. هرچه روستاییه اومده شهر‌ داره پادشاهی میکنه. لهجه شون را عمل کردند رفتند انگل لیس مدرک دکتری خریدند‌ اومدند شاه شدند زنونابین.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    در کشاورزی صنعتی نیازی به نفر نیست. انبوه زمین های به هم پیوسته و هموار توسط ماشین آلات نه چندان پیچیده چندین برابر حالت سنتی محصول تولید می کنند و اگر آب کافی در اختیار شرکت های کشت و صنعت قرار داده شود عملا نیازی به حفظ روستاها نیست. اتفاقا کنترل هم رویشان بیشتر هست تا چاه های غیر اصولی حفر نکنند.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 0
      جاهایی هست که کشاورزان با هم متحد شده و کشاورزیشان صنعتی شده
  • NL ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    باید از بایدها گذر کرده و به عمل برسیم!!!!!!!!!!
  • NL ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    ان شاالله
  • احمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    اگر سیاست ها را تغییر ندهید پنج درصد دیگر نیز در این دولت روستاها خالی می شود.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    سیاست ها بایستی تغییر نماید الان برای نهضت ملی مسکن اعلام شد در شهرها 450 میلیون وام می دهند و در روستا 250 میلیون/ اگر شما در حاشیه شهر باشید چه کار می کنید وارد شهر می شوید یا به روستا بر می گردید ؟ دولت مردمی و انقلابی حواسش نباشد پنج درصد از جمعیت روستاها با دستان مدیران خودش کم خواهد شد و بر حاشیه نشینی افزوده می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس