کد خبر 1331600
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
دزدی افسانه‌ای خاندان پهلوی از ایرانیان

صدماتی که خاندان پهلوی به کشور ایران وارد کرد شاید تا دهه‌ها قابل جبران نباشد. از بین بردن سرمایه اجتماعی و فرهنگ کشور و همچنین آسیب جدی به باورهای مردم جامعه، تنها بخشی از اقدامات این خاندان است.

به گزارش مشرق، زمستان سال ۱۳۵۷ شمسی خبر خروج شاه ایران از کشور خود در صدر تمام رسانه‌های جهان قرار گرفت. محمدرضا پهلوی بعد از حدود ۳۰ سال پادشاهی و همراهی با انگلیس و سپس آمریکا بدون اعلام قبلی و پس از انجام یک نطق تلویزیونی سوار بر یک هواپیمای بوئینگ خاک ایران را ترک کرد تا جهان و منطقه غرب آسیا از ریل سابق خود خارج شده و دروازه‌های جدیدی را در برابر خود ببیند.

دزدی افسانه‌ای خاندان پهلوی از ایرانیان


فرار شاه معدوم از ایران

در آن زمان هیچ رسانه‌ای موضوع اول بین‌الملل خود را به اتفاقی جز ایران اختصاص نمی‌داد. مسائل مختلفی همچون؛ عاقبت خاورمیانه، کودتاهای احتمالی پیش رو، اظهارنظرهای مختلف صاحبنظران و ... همه و همه باعث شده بود تا کسی متوجه سرقت بزرگ خاندان پهلوی از ایران نشود. سرقتی که تا به امروز جزئیات کاملی از آن منتشر نشده و هنوز درباره آن سوالات بیشماری مطرح است.

این مساله البته از سوی ایران با نامه‌نگاری به سوئیس و برخی دیگر کشورها برای بازپس گرفتن پول‌های خارج شده دنبال شد اما تقریبا هیچ کشوری حاضر به پس دادن اموال مسروقه نشد و مدتی بعد که رسانه‌ها از جنجال سیاسی خارج شدند آرام آرام به سرقت اموال ایرانی‌ها نیز توجه کردند.

در همان سال‌ها کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای ضمن بررسی بخشی از فهرست اموالی که شاه از ایران خارج کرده بود با تیتر: «ثروت افسانه‌ای شاه ایران» نوشت: آیا ثروتی که شاه از ایران خارج کرده است افسانه‌ای است؟ بله، افسانه‌ای است، زیرا تا کنون هیچکس جز شاه مخلوع نمی‌داند هنگام خروج از ایران در ۱۶ ژانویه ۱۹۷۹ دقیقاً چه مقدار پول با خود برده است.

این رسانه ثروت احتمالی شاه را از میلیون‌ها تا میلیاردها دلار برآورد کرد و نوشت: آقای پل ادوایر که از سوی ایران برای بازپس گرفتن اموال مسروقه به عنوان وکیل انتخاب شده است معتقد است اگر همه چیز فراهم باشد لااقل 5سال طول می‌کشد تا میزان دارایی شاه مخلوع اندازه گیری شود. چرا که بسیاری معتقدند شاه و خانواده اش اموال و پولهای خارج شده را در حساب‌های محرمانه ذخیره کرده اند.

اسرار ثروت شاه

ساینس مانیتور نوشت: برخی دیگر بر این باورند که اسرار ثروت شاه را می‌توان از طریق دو تن از دوستانش «دیوید راکفلر» و «هنری کیسینجر» یافت. از آقای راکفلر، رئیس بانک چیس منهتن در نیویورک، در نشست سالانه آن در مورد رابطه این بانک با شاه سؤال شد؛ او به سهامداران گفت: «سیاست ما این نیست که در مورد روابط با مشتری صحبت کنیم یا حتی تأیید کنیم که آیا این مشتری ما هست یا خیر.»

دزدی افسانه‌ای خاندان پهلوی از ایرانیان


گزارش ثروت شاه در کریستین ساینس مانیتور

جالب اینجاست که همان زمان واشنگتن پست نیز گزارش داد وقتی پدر شاه، «رضاشاه» در سال ۱۹۴۱ مجبور به تبعید شد، «مدعی مالکیت ۱۰ درصد از زمین‌های کشور شد.» این یعنی چیزی حدود ۲ هزار کیلومتر مربع از زمین‌های حاصلخیز.

واشنگتن پست تصریح کرد شاه مخلوع برای رفع نارضایتی مقداری از زمین‌ها را به کشاورزان خرده پا پس داد، اما مقدار زیادی از آن را نگه داشت. مقداری از این زمین‌ها برای تامین مالی سرمایه گذاری‌های شاه در جاهای دیگر فروخته شد.

بخشی از فهرست پول‌های خارج شده

«یرواند آبراهامیان» از تاریخ‌نگاران برجسته ارمنی ـ آمریکایی در کتاب «ایران بین دو انقلاب» ضمن اشاره به مقاله روزنامه «نیویورک تایمز» در آن زمان درباره بنیاد پهلوی آورده است: «به نوشته نیویورک‌تایمز، در پس ظاهر فعالیت‌های خیریه، این بنیاد به سه منظور به‌کار می‌رفت: به‌عنوان منبعی از درآمد برای خاندان سلطنتی، به‌عنوان ابزاری برای اعمال نفوذ در بخش‌های مهم اقتصاد و به‌عنوان مجرای پاداش به حامیان رژیم. این استاد دانشگاه آمریکایی همچنین درباره اموال به‌غارت رفته توسط نزدیکان محمدرضا پهلوی و دربار سلطنتی با استناد به آمار بانک مرکزی در آغازین روزهای انقلاب اسلامی می‌نویسد: «بانک مرکزی ایران لیستی را از ۱۷۷ نفر از اشخاص برجسته (رژیم پهلوی) منتشر کرد که جمعا حدود ۲ میلیارد دلار را به خارج از این کشور منتقل کرده بودند. برخی از مهم‌ترین افراد در بین آنها بدین شرح است:

ـ جعفر شریف امامی، حدود ۳۱ میلیون دلار
ـ غلامعلی اویسی، ۱۵ میلیون دلار
ـ نمازی، ۹ میلیون دلار
ـ ناصر مقدم، ۲ میلیون دلار
ـ شهردار وقت تهران، ۶ میلیون دلار
ـ وزیر وقت بهداشت، ۷میلیون دلار
ـ مدیر شرکت ملی نفت ایران، بیش از ۶۰ میلیون دلار

دزدی افسانه‌ای خاندان پهلوی از ایرانیان

۴ میلیارد دلار ظرف دو سال

روزنامه‌ نیویورک‌تایمز نیز در تاریخ دهم ژانویه ۱۹۷۹، با استناد به گفته منابع بانکی جهانی نوشت که مبلغی بین دو تا چهار میلیارد دلار تنها در طول این دو سال آخر (۱۳۵۶ و ۱۳۵۷) از سوی خانواده سلطنتی ایران به آمریکا منتقل شده است.

در سال ۱۳۹۱ نیز روزنامه «فایننشال‌تایمز» به مناسبت بیداری اسلامی در کشورهای عربی میزان دارایی‌های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی را بدین شرح اعلام کرد: «محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است».

رضاخان در سال‌های سلطنت خود نزدیک به ۷ هزار دهکده و مناطق وسیعی از اراضی ایران را به املاک شخصی خود اضافه کرد. جواهرات سلطنتی نیز به این لیست اضافه می‌شود. نویسنده مقاله «معمای جواهرات سلطنتی پس از سقوط پهلوی اول» در آغاز یادداشت خود می‌نویسد: در هنگام خروج محمدرضا و فرح پهلوی از ایران، بخش اعظمی از همین جواهرات سلطنتی توسط چمدان‌های متعدد در کنار مبالغ هنگفتی ارز از کشور خارج شد: «فرح» دستور داد ۳۸۴ عدد چمدان و صندوق بسته شود. یک تیم از افراد مورد تأیید فرح جمع‌آوری و بسته‌بندی همه‌گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گرانبها، ساعت‌های تمام‌طلا و تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد را بر عهده داشتند. این گنجینه از جواهرات و عتیقه‌جات در مکان‌های امن کاخ نیاوران نگهداری می‌شد.

سرنوشت نامشخص چمدان‌های پر از جواهرات

بسته‌بندی و جمع‌آوری دلارهای آمریکایی که از ماه‌ها قبل نقداً جمع شده بود توسط بخش مالی دربار انجام شد. تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید و با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم و از نظر قیمت غیرقابل تخمین و تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس و تعداد معتنابهی از جواهرات دیگر و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی هستند. بسته‌بندی این گنجینه‌ها سرعتی خاص می‌طلبید که باید درون چمدان‌ها و صندوق‌ها جای داده می‌شد. در جریان این بسته‌بندی‌ها بسیاری از جواهرات توسط اعضای تیم بسته‌بندی دزدیده شد و هرگز ردپایی از آنها به‌دست نیامد.

دزدی افسانه‌ای خاندان پهلوی از ایرانیان


فرح و شاه در ویلای سنت موریتس سوئیس در سال ۱۹۷۰

البته این تنها بخشی از سرقت بزرگ خاندان پهلوی بود. آنها در سالهای قبل هم مبالغ هنگفتی را بابت خرید خانه و ویلا در کشورهای مختلف از جمله سوئیس، ایتالیا، انگلیس و آمریکا هزینه کرده بودند که یکی از معروفترین آنها کاخ گل رز در سوئیس بود که به مبلغ یک و نیم میلیون فرانک سوئیس خریداری شد و مدتی هم در اختیار برلوسکونی بود که در نهایت توسط خاندان پهلوی به مبلغ ۱۰ میلیون فرانک فروخته شد.

قصرها و جزیره‌های میلیون دلاری 

علاوه بر قصرها و باغ‌هایی که مستقیما به نام محمدرضا پهلوی و خاندان وی در آمده بود، شاه خارج از کشور نیز املاک بسیاری داشت که می‌توان به گران‌ترین خانه و پارک در حومه لندن، قصر و باغ‌های «استیل مانس» که ملکه الیزابت دوم در آنجا متولد شد، اشاره کرد. همچنین گران‌ترین باغ و ساختمان در ناپل (ایتالیا) متعلق به او بود. شاه در کاپری یک باغ بزرگ و ویلایی مجلل داشت. همچنین قصر مجللی هم در سنت‌موریس داشت که زمستان‌ها را در آنجا می‌گذراند به نحوی که سنت‌موریس سوییس در بین دیپلمات‌های خارجی به پایتخت زمستانی ایران معروف بود!

شاه در سال ۱۳۵۰ یک جزیره در اسپانیا به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و در مرکز جزیره یک ساختمان مدرن ساخت و اطراف آن را با دیوارهای مرتفع به سبک قرون وسطی محصور کرد و بقیه اراضی را هم به قطعات چند هزار متری تقسیم کرد و به سران نظامی و رجال سیاسی فروخت. 

طبق نوشته روزنامه «دیلی‌اکسپرس» چاپ لندن مورخ ۲۸ مارس ۱۹۷۸ شاه یک ملک بزرگ هم در منطقه کوه‌های راکی آمریکا به قیمت یک میلیون پوند انگلیس خریده بود. میزان ثروت و دارایی‌های شاه مخلوع در خارج از کشور به حدی بود که تنها اشرف پهلوی، ‌خواهر وی در نوروز سال ۵۳ در یک قمارخانه در شهر کن در یک شب ۱۵ میلیون فرانک باخت!

دزدی افسانه‌ای خاندان پهلوی از ایرانیان

زمین مشهوری در لس آنجلس که به گران‌ترین زمین جهان مشهور شد و رضاپهلوی سال ۲۰۲۱ آن را به قیمت یک میلیارد دلار فروخت

بی‌اعتنایی غربی‌ها برای پس دادن ثروت مردم ایران

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هنوز پاسخ مشخصی به آن داده نشده این است که چرا کشورهایی که حامی شاه ایران بودند و امروز داعیه حمایت از مردم جهان را دارند، تلاش نمی‌کنند بر اساس یک فرایند مشخص اموال مردم ایران را از بازماندگان این خاندان پس بگیرند یا حداقل اجازه دهند تا نمایندگان ملت ایران غارتگران پهلوی را مورد تعقیب قضایی قرار دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 263
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    همه اينها رو جمع بزني خسارت يك اختلاس 3 هزار ميلياردي انجام شده توسط يك مدير دسته چندم نميشه!
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      22 29
      اینجوری حساب نمیکنن برادرمن. اون مقداری که پهلوی غارت کرده رو به قیمت الان محاسبه کن میفهمی که ثروت کل کشور رو غارت کردن
    • ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      15 24
      اگر سواد داشتی این حرف رو نمی زدی! شاه ملعون و اطرافیانش چند میلیارد دلار برده میتونی حساب کنی؟!
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      14 21
      متاسفم برای این حساب کتابت. اموالی که پهلوی غارت کرده رو به نرخ الان حساب کن
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 7
      اتفاقا برعکس
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      19 5
      خخخخخ 35 میلیارد دلار کمتر از 3 هزار میلیارد تومان برو خودتو سیاه کن
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 4
      اگه بلدی جمع بزن ببینیم چقد میشه بدبخت
    • DE ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      11 0
      ۱۱:۲۵ - قبل از کامنت نوشتن قرصهات را بشور و بخور .
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 5
      اصلا هم اینطور نیست این قدرت رسانه ای دشمنه که این فکر و در ذهن شما انداخته خودت داری می گی 3هزار میلیارد بیش تر همه اینهاست اونوقت فایننشال تایمز می گه 35 میلیارد دلار فقط نقدی برده تازه این غیر اون 384 چمدون طلا و جواهرات کم نظیره مردم ایرانه حساب کن 35 میلیارد دلار که هر میلیاردش میشه 27هزار میلیارد تومن یه حساب سرانگشتی کنی میشه 35*27000=945000 میلیارد یکبار دیگه حساب کن 3 هزار در مقابل 945هزار میلیارد! البته دزدی بده از طرف هر بیشرفی باشه ولی همین غربی ها چه دیروز و چه امروز پول ایران رو نمی دند
    • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 1
      چشم نخوری
  • ناشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    شما باید از دزدیهای الان بنویسید .
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      11 20
      راست میگه این دزدان همان دوستان اعلی حضرتند
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 14
      چرا؟! که یه عده چهره ی منحوس پهلوی رو تطهیر کنن؟
    • SE ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 12
      1978 که انقلاب اسلامی پیروز شد، هر اونس طلا در جهان 193 دلار بود اما الان 1850 دلار است. یعنی نزدیک ده برابر. یعنی 35 میلیارد دلار دزدی شاه به دلار الان می شود 335.5 میلیارد دلار. سالی که گفتند خاوری 3000 میلیارد تومان را دزدیده - که خودش هم نزدیده بود فقط بخشی از رشوه ها را گرفته بود- یعنی در سال 2010 هر اونس طلا در دنیا 1222 دلار بود. یعنی دلار 1978 هم 6.3 برابر دلار زمان خاوری بود. پس با این حساب، پولی شاه دزدید در سال 2010 معادل 221 میلیارد دلار بوده است. آن روز هم دلار هزار تومان بود. پس در زمان خاوری معادل دزدی شاه بوده 221 هزار میلیارد تومان یا به طور دقیق 221,606,217,616,580 تومان. یعنی خاوری اگر کل آن سه هزار میلیارد را هم می دزدید، تازه در حدود یک صدم شاه دزدیده بود!! آن وقت چطوری این سلطنت طلبهای خبیث جرات می کنند جلوی این اختلاس از سه هزارمیلیارد بگویند؟
  • RO ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    54 7
    آقا الان بچسبین همین دو روز پیش از اپ تاپ 100تومن شارژ خریدم اما سیم کارت شارژ نکردند
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    20 82
    خداروشکر شاه دیگه نیست. انصافا خداروشکر
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    دزدی های الان رو بگیرید اگه راست می گید
    • علی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      17 98
      شاه و خانواده ش کل مملکت رو دارایی خودش میدونست. الان تو خودت تلاش کنی میتونی پیشرفت کنی. اما اونموقع چنین چیزی نبود. اوج پیشرفتت نوکری شاه و انگلیس و آمریکاییا بود
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      85 25
      دزدی های الان پیش دزدی های شاه دزد آفتابه دزدی هم نیست
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      93 7
      والله این برادرمان راست میگه، اگه راست میگید جلوی دزدی‌های الان رو بگیرید
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      38 63
      همه دزدیهای الآن پیش رضا پهلوی دله دزدیه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      35 4
      دزدیا هر کدوم هزار برابر
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      12 35
      توی اطرافیان ما دزدی سراغ نداریم اگه بین فامیل یا دوستانت سراغ داری معرفی کن پیگیری می کنند
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      21 21
      مگر نمیگیرن. این همه نمونه. تا برادر روحانی حتی زمانی که رئیس جمهور بود تو زندانه
    • امیر IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      16 11
      کلی نظر نده اگر مستند موردی اطلاع داری بگو البته اگر پیگیری شده واختلاسگر ودزد در حمایت کشورهای غربی قرار گرفته را هم بگو.
    • حسین IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      18 71
      آخه نفهم هرچقدر هم الان دزدی باشه به پای شاه و دربارش نمی رسه
    • ایران دردمند IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      12 44
      واقعا اونایی که منفی داده اند فکر و شعورشون چیه.......
    • ایرانی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 45
      دزدی دزدیه فرقی نمیکنه . اونم سر جای خودش باید بحث بشه . فعلا دزدی پهلویون رو بحث میکنند . اخه عده ای اون رو باور ندارند و البته عده ای هماین رو
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      15 71
      چیه از دزد بودن شاه ناراحت شدی؟! تموم دزدیهای دزدای بعد انقلاب رو جمع بزنی به پای دزدیهای شاه دزد و فامیل فاسدش نمیرسه خدا همه دزدا و طرفداراشونو لعنت کنه
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      24 1
      اونوقت کلی کسایی که تو رسانه ها میبینیم باس برن اون تو !
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 8
      بی ادب
    • ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      32 36
      شاه شخص اول مملکت بود. مقایسه شود با ثروت شخص اول مملکت حال حاضر
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 52
      دزدی شخص اول ملکت را ببین چی ها برد و شخص اول مملکت امروز را ببین چه اصلا دارد با این که با یک دستور می تواند همه را مال خود کند هرچند اگر این کار را بکند طبق قانون مجلس خبرگان وارد می شود
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 46
      خدایش لعنت کند
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      13 65
      بزرگوار ، اولا الان دزدی هرچه باشد یک هزارم دوران پهلوی نیست ، ثانیا ، نظام ، مقابله می کند درحالی که پهلوی خودش رییس دزدها بود .
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 1
      ما گرفتار مشتی رانت خوار و دلال هستیم آنهم در مسولین تصمیم گیر و اجرایی
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      5 15
      راست میگه این پول ها ا در رسانه های انورابی ببین که چطور خرج می کنند هم برای تطهیر آن دودمان و هم زدن نهاد خانواده
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    70 2
    از ثروت افسانه ای مسئولین هم بنویس.
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      7 12
      در مقابل اینا هیچن
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 66
    خداوند لعنت کند پدر ومادر خاندان پهلوی را
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 1
      قاجار دیگه برنمیگردن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    37 0
    خدایا همه کسانی را که پول این ملت بدبخت میخورند هدایتشان کن
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 53
    ملت برای همین شاه را انداخت بیرون
  • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    63 2
    بابا ول کنید پهلوی رو مگه الان پهلوی داره اختلاس میکنه
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      7 17
      اره پولای اختلاس جیب پهلوی و ضد انقلاب میره مدرک هست
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    51 9
    شکی در فساد خاندان پهلوی نیست ولی صدماتی که خاندان پهلوی به کشور ایران وارد کرد در مقابل صدماتی که برخی جریانها به ملت و مملکت ایران زده شد هیچ است،
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 16
      اتفاقا برعکس
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 77
    دوران قاجار و پهلوی ننگ تاریخ ایرانند.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    66 1
    آره الان تواین مملکت گل وبلبل است
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 10
      تا مملکت تو چی باشه
  • جواد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 54
    لعنت بر پخلوی
  • ابی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    19 15
    اولا اون شاه بود ..شاه رو با ثروتش میشناسن تو کل دنیا..
  • یک ایرانی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 56
    خدا لعنت کنه خاندان فاسد پهلوی رو. کل ثروت مملکت رو به یغما بردن که. مگه ارث پدریشون بوده؟
  • یک طرفدار پهلوی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 12
    من از این روشنگریت سوختم مشرق. خیلی بدی
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 1
      کریم تو مسلمون نیستی
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    28 1
    بعد از گذشت بيش از چهل ويك سال بع ازاخراج شاه هنوز خروج سرمايه هاى غارت شده ازجيب ملت ادامه دارد اقلا حلو اين بيرون رفت سرمايه ها را بگيريد
  • ناشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    32 5
    این دروغها به خاندان پهلوی نمی چسبد خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 12
      واقعا نمی فهمی یا از اون کیسه بهت میرسه حیوانات هم اینو می فهمن که شاه فاسد تاریخ بود بی سوادی تو بی داد می کنه فقط کافیه یک صفحه راجع به اون ملعون بخونی
  • مسلم IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 56
    فاسد ترین حکومت در طول تا ریخ این حکومت بود
  • رضا IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 2
    سلام من اصلا متن نخواندم ولی خدا وکیلی میشه گذشته را رها کنید
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 8
      وقتی بعضیا رها نمی‌کنند و دارن پهلوی رو تطهیر میکنن؟
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 6
    ۴۰ سال قبل انقد؟؟؟؟
  • فرهاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 4
    نویسنده عزیز، اون شاه بود
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 0
    اگر راست میگین و اعتقاد دارید که برد پس این خبرها رو به کسانی که الان دارن از جیب این مردم دزدی میکنن نشون بدین که آخر و عاقبت همه چیه
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 6
      اینهمه نشون دادن ندیدی؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 51
    مرگ بر شاه
  • امیر IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 31
    بر پدر ومادر اونا لعنت خدا باد.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    34 0
    عملکرد حضرات دراین سرزمین خود گویای میلیارد حرف است
  • هادی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    51 2
    اگه متنی که در مورد این پول ها و جواهراتی که نوشتید راست بود شک نکنید که شاه با این پول ها راحت میتونست تمام انقلابیون رو کنار بزنه و برگرده.....
  • یدالله IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    43 0
    لعنت بر پدر و مادر دروغگو
    • کاردان IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      18 0
      لعنت بر پدرو مادر هرچی دروغگوست
  • مهدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 13
    نباید التماس غربی ها رو کرد تا اموال ایران رو پس بگیرند ، باید با زور از اینها پس گرفت ، البته مانع از دزدی های فعلی کشور هم شد
  • مسعود IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    30 0
    ببین ادمین، خفه شو! باشه؟ زیاد خوردن خوب نیست.
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 12
      خودتی اسرائیلی
  • ایرانی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 55
    1000 برابر اینا رو شاه برده
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    63 0
    طبق آماری که در روزنامه های همین کشور قبلاً گفته شده هزینه روزانه مجلس چند میلیارد میشه حالا ماهانه ش که حتما توی ماشین حساب نمیشه حساب کرد تازه این قانونیشه حالا دزدی ها که از یه شهردار گرفته تا مدیر بانک و وزیر و ....جدا بعد روتون میشه این حرفها رو بزنین تازه اون ادعای آخرت و این حرفها رو هم نمی‌کرد
  • Reza IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    50 0
    با دزدی های الان مقایسه کنید
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 15
      که الان هیچ در مقابل اون هست
  • مسعود IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    43 0
    خداخودش مبدونه کی دزدتره
  • الیاس IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 3
    باز خوبه بعد 42 سال خبرش منتشر شده
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    35 0
    مردم میدونن
  • محمد نفیسی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    61 1
    خداوند دروغگو را رسوا کند
  • ناشناس IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 24
    خدا پدرش را و پدر تمام دزدهای ایران را لعنت کند
  • ایرانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    35 1
    بابا خجالت بکشین
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 42
    خیلی از کسانی که از این خاندان دفاع می کنند یا سنشون نمی رسه یا یادشان رفته فسادی که از حد تصور خارج بود و کسی از آن خبر نداشت از جنسی و اقتصادی و نا امنی.
    • محمد IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      13 2
      سن شما كه ميرسه فقط دزدي بابك زنجاني
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 20
    مردم رو احمق و نادان فرض کرده بودن! دست درازی شاه به جیب ملت
  • م.ن IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    28 16
    پول جزیره 700 میلیون دلاری
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 6
    هیچ صدمه ای بالاتر از این نبوده!؟؟
  • سامان IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    30 3
    کاش میزان رشد اقتصادی کشور هم بیان بشه
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 18
      اتفاقا خیلی کمتر از الان بود
  • جعفر IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 2
    کل این دزدیها یک هزارمش مشخص نشده
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 34
    پهلوی خائن
  • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 30
    هنوز ....هایی داریم که منتظر برگشتن دزد بزرگ یعنی ربع پهلوی هستند!
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    35 0
    من کاری به بقیه چیزها ندارم .ولی اعتقاد مردم قدیم ها خیلی بهتر بود .
  • علی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 39
    احسنت به مشرق. از این تاریخ ها بنویس تا طرفداران احمق پهلوی نتونن چهره ی حکومت منحوس پهلوی رو تطهیر کنن
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    34 2
    در عوض انها یک خانواده بودند و الان صدها خانواده
  • داودی تبار IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 33
    لعنت خدا بر پالانی دزد و کثیف و حقیر
    • بابک IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      لعنت
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 26
    روحش در عذاب، حتی جنازه‌اش رو هم بالای مملکت نگذاریدرد بشه
  • ایران دردمند IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    مردم شریف ایران حساب کنید
  • ناشناس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    21 1
    گذشته ها گذشته فکری برای دزدهای حال حاضر بکنیم .
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 4
      داره عمل‌ و برخورد میشه نه فکر
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 31
    خنده داره که وزیر محمد رضا می گفت: " شاه ما را که وزیر بودیم به اندازه سگ آمریکایی قبول نداشت چه رسد به مردم.
    • DE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 6
      اتفاقا مردم شاه را به اندازه سگ امریکایی براش ارزش قائل نبودند
  • فرهادی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 29
    پالانی دزد، خدا رو شکر که نابود شدن وگرنه چیزی از ایران و ایرانی نمی موند.
  • DE ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 29
    در سال ۱۳۹۱ نیز روزنامه «فایننشال‌تایمز» به مناسبت بیداری اسلامی در کشورهای عربی میزان دارایی‌های خارج شده توسط محمدرضا پهلوی را بدین شرح اعلام کرد: «محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده است».
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 22
    لعنت ابدی بر رضا پالانی ملعون و شاه گور به گور و سلطنت طلبان مزدور.
  • بهروز IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 1
    سلام. دزدی که شاه انجام داد زمان زیادی می گذرد، چرا دزدی بیت المال توسط بعضی افراد در این زمان صورت می گیرد چیزی نمی گوئید.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 0
    خخخخخخخ.....
  • نیما IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 28
    لعنت خدا بر شاه و طرفداران احمقش
  • حمید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    30 0
    آقا زاده ها که بیشتر بردند
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    28 1
    اون که شاه بود یه نفر بود امثال خاوری چقدر ثروت برده و میبرند
    • فرهادی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 14
      خودتو زدی به اون راه یا کلا نمیخوای فکر کنی؟ مبلغ اونموقع رو حساب کن به نرخ روز. ضمن اینکه پهلوی کل ثروت مملکت رو ارث خودشون میدونستن.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 5
      در مقابل شاه هیچن، بعدش شاه و فلانی نداره
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    41 1
    هرچقدر برده باشه به سه هزار میلیارد نمی رسه 8هزار میلیارد فرهنگیان دکل نفتی 35میلیارد دلاری که گم شده وووووووو
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 19
      بانک مرکزی ایران لیستی را از ۱۷۷ نفر از اشخاص برجسته (رژیم پهلوی) منتشر کرد که جمعا حدود ۲ میلیارد دلار را به خارج از این کشور منتقل کرده بودند. برخی از مهم‌ترین افراد در بین آنها بدین شرح است: ـ جعفر شریف امامی، حدود ۳۱ میلیون دلار ـ غلامعلی اویسی، ۱۵ میلیون دلار ـ نمازی، ۹ میلیون دلار ـ ناصر مقدم، ۲ میلیون دلار ـ شهردار وقت تهران، ۶ میلیون دلار ـ وزیر وقت بهداشت، ۷میلیون دلار ـ مدیر شرکت ملی نفت ایران، بیش از ۶۰ میلیون دلار
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 5
      لابد فرق دلار و تومان را نمی فهمید. آنهم دلار با ارزش آن زمان را که اگر با طلا محاسبه شود 20 برابر دلار الان ارزش دارد.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    15 0
    با سلام مشرقی ها شما که به منابع دزدی قبل از انقلاب به این راحتی دسترسی دارید وگزارش وجبی می نویسید ؟
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 1
      با سلام این کامنت را کامل درج ننمودید خسته نباشید دلاور
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    13 0
    مگر دزدی‌ها فرقي کرده ؟
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 26
    بعد همش در حرف هایشان از پهلوی ها تعریف و تمجید میکنند و اصلا به این افتخارات سنگین (دزدی اموال ملت) اشاره ای نمی کنند.
  • برزو IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 22
    دمت گرم مشرق
  • مهرداد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 23
    دزدیهایی که میشده از اینا بیشتر بوده
  • آزاده کوترکی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 29
    شاه دزد کثیف نجس از ....کمتر
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      17 0
      معلومه وضعت تو این دوره خوب بوده
  • جوادی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 25
    جلوگیری از تحریف تاریخ و بصیرت افزایی وظیفه ی نیروهای انقلابی هست. دمت گرم مشرق
  • ایران اریایی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 14
    خدا لعنت کند پابلانی ها را
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 2
    گیریم ۱۰۰ میلیارد دلار دزدیده قیمت دلار اون موقع ۷ تومن بوده میشه ۷۰۰ میلیارد تومن پول یه ویلای لواسونم نمیشه برادر خاوریتون چقدر برده بود؟
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 11
      آی کیو 100 میلیارد دلار اون موقع میدونی یعنی چی وقتی یه خونه بود 10 هزار تومان
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 9
      خیلی کمتر از پهلوی ای اسرائیلی
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 1
      اولا در مقابل شاه هیچ هست دوما چرا برادر کاناداتون خاوری رو نمیده و یه بار با بهانه های مختلف ماتع بازداشتش شد تا پول خرج پهلوی و ضدانقلاب شود؟؟
  • معین IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    واحد شمارش مروارید حبه نیست عدد هست حبه ماله قنده !
  • شهرام IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 2
    وقت بخير ممنون ميشم با توجه به اينكه شما امار دقيقي از دزدي خاندان پهلوي داريد در خصوص شرايط فعلي اطلاع رساني بفرماييد.
  • شسم IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 18
    چرا دروغ میگید ، خیلی بتر از اینا بود
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    23 1
    ای کاش از دزدی های الان هم می گفتید شما که به علت دزدی پهلوی را بیرون کردید خودتون چرا دزد شدید اون یک نفر بود شما هزاراندزد کدامش بگیرید
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 11
      از کجا میدونی خودشون دزد شدن؟ شاید هم قضیه کافر همه را به کیش خود پندارد هست
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 1
    خدمتهاشو ندیدید. ولی در مقابل ظلمش اونام دردی رو کم نمیکرد
  • ارش IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 10
    گذشته ها گذشته
  • داود IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 17
    مرگ بر شاه
  • مریم IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 18
    پهلوی دزد
  • مصطفی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 1
    همین طوره چرا که اکثر ثروتمندان ایران در کشور های خارجی ولخرجی میکنند
  • فردوس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 23
    لعنت خدا به پهلوی دزد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 29
    به خدا حکومت پهلوی شرف نداشت
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 20
      قسم نخور. میدونیم
  • علی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    35 1
    به اندازه یک قلم، فقط یک قلم دزدی های مرجان شیخ الاسلامی وخاوری و... بردند؟؟؟؟!!!!
  • حسین ضامنی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    21 2
    تو را خدا اینقدر در مورد شاه دروغ نگید اون افتضاحات رو با این اخبار سنگین، سبک جلوه میدهید
  • حسیبن منصور حلاج IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    16 4
    نوش جانشون .
  • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 36
    روحت ناشاد آقای پادشاه پهلوی
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 35
    لعنت ب پالانی
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      31 1
      خاوری هم از کانادا تاییدت میکنه!!
  • کریم از تهران IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    خدا وکیلی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    32 1
    ریاضی تون خیلی ضعیفه!!! به35میلیارد دلار میگید ثروت افسانه ای پس اسم 400هزار میلیارد دلار چی میشه؟؟!! انصاف نیست فقط بد نظام قبلی ایران رو میگید از دزدی‌های الآن هم بگید دیگه
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 25
      در مقابل اون هیجه
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    17 0
    چی شد روتون نمیشه نظرات رو بزارید
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 0
    تاج شاه و ملکه که هر دو تاش الان تو ایرانه، نکنه مستندات بقیه مقاله هم همینجوریه
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 19
    رسوای عالم هستند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    18 0
    نظر در حال بررسي!!!؟؟قطعا همه غير قابل انتشار تشخيص داده ميشه!
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 25
    لعنت خدا به پهلوی
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 23
      آمین
  • اسماعیل IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    21 10
    هرچقدر خوردن نوش جانشان بشه
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 23
    خداروشکرپهلوی تموم شد وگرنه الان هر استانمون تجزیه شده بود و از ایران نامی نبود
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      تو دیگه کی هستی
  • ناشناس IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    15 6
    اون موقع شاه و اطرافیان دزدی می کردند الانم که از چوپون بگیر که آب نمک میده برای گوسفندش چاق بشه تا آبدارچی فلان دهداری تا اون بالا که دیگه حساب کتاب نداره. خدا به ما رحم کنه
  • محمدی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 19
    ممنون از مشرق که روشنگری میکنه
  • من IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 24
    واقعا قلب آدم از اینکه قبلاها چه دوران سیاهی بوده درد میگیره
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      10 2
      ميدوني چرا چون ميگي اي كاش همش مال ما بود همه را ما ميخورديم البته الان قلب شما بايد سالم باشه چون همش مال خودتونو
  • پیام IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 20
    شاه بنده خدا همه ی مملکت رو میراث باباش میدونسته خب. مشرق چرا ایراد میگیری؟ کل ایران ملک شخصی شاه بوده مردم هم رعیت و خدمتکار.
  • ناصر IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 4
    این جمله ( صدماتی که خاندان پهلوی به ایران وارد کرد ) این جمله واقعا که ....هر چی فکر کردم فکرم واقعا به جایی نرسید که جواب شما باشه ...
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 16
      با فکر کردن خالی به جایی نمی رسی مغرت می سوزه برو مطالعه کن خواهی فهمید شاه فاسد خلقت بود
  • علی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 19
    مثل اینکه به اعداد و زمان توجه ندارید با پولی که خاندان وطن فروش پهلوی از ایران خارج کردند مال سال 57 یعنی با این پولها و جواهرات میشه کل ایرانو خرید
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 1
      جون دلار دلاره دیگه الان میلیون دلار همان میلیون دلاره !!!
    • SE ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 6
      خیر. دلار همان دلار نیست. 1978 که انقلاب اسلامی پیروز شد، هر اونس طلا در جهان 193 دلار بود اما الان 1850 دلار است. یعنی نزدیک ده برابر. یعنی 35 میلیارد دلار دزدی شاه به دلار الان می شود 335.5 میلیارد دلار.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 8
    بعضیا فکر میکنن اون حکومت هیچ دزدی نداشت
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    21 2
    همه دزدی پهلوی اندازه نیم قورت
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 13
      نیم قورت تو نمی شه؟
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 18
    قبل از ۵۷ فقط یک دزد بود آن هم شاه شاهدزد بود
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 14
      الآن به تو می گن دزدی شده اون موقع نمی گذاشتن کسی بفهمه اصلا به کسی ربطی نداشت همه چیز ملی شخصی شده بود
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    32 2
    عاقلان داند و تاریخ خود بهترین قاضی
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      8 1
      بله اگر بخونی
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 6
    میگن یکی انقد برذه که حداقل نود وپنج میلیارد ثروت داره
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 1
      بگو کیه؟ از همین میگن ها دروغ درست می کنید
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 1
      نکنه از فامیلهای خودته ازش خبر داری؟
  • محمودی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 21
    یارو شاه فکر کرده بوده مملکت مال خودشه بی شرف
  • حسن IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 0
    حق باشماس خخخخخ الان همه چی خوبه من چه قدر خوشحالم
  • لادن IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 15
    ممنون از تیم رسانه ای مشرق.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    13 2
    در اینکه خاندان پهلوی هم دزدی و غارت داشته شکی نیست ولی میزانش در مقایسه با اختلاس و دزدی الان بسیار کمتر بود.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    16 0
    رفسنجانی قبلا میکفتند که خودش قبلا پولدار بوده بعد مشخص شد که بعد انقلاب ثروت اندوزی کرد
  • ترسو IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 0
    لطفا در مورد دزدیهای معاویه فامیل هایشان از ایران بیشتر بنویسید !!!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 15
    ننگ و مرگ بر خاندان پهلوی
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    14 0
    امان از هر چی دزد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    17 0
    از حال حاضر حرف بزنید لطفا
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 15
    خدا لعنتشون کنه
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 15
    خداروشکر شرش کم شد
  • داور IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 21
    گور بابای شاه
  • . IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    ای وای
  • علی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 15
    پهلویها کل ایرانو غارت کردن
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 14
    خدا لعنتش کنه
  • علی رضا IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 4
    مشرق و سایر انقلابی های تندروی عزیز، شما با حکومت پهلوی رسما دشمن هستید ..... توقع داشتید شاه مملکت بدون قرونی پول از ایران بره؟! خب اونوقت خرج درمان و خرج زندگی خودش و خانوادش رو کی باید می داد؟ باید دستش رو جلوی غربی ها دراز می کرد تا آبروی ایران بیش از پیش بره؟؟! کمی بزرگ بشید و دست از کینه و نفرت دشمنی ناعادلانتون بردارید.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 0
    آره بابا تو راست میگی .
  • karimi IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 19
    حتی در مقابل دزدی های الان زیاده
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 2
    خدا خیرت بده
  • ناصر IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 11
    بخدا باورکنیدشاه مرده
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 8
    آیه قران که میفرماید سرنوشت ستمگران رو ببینید چه شد، شاه ملعون که نوکر امریکا و انگلیس بود این همه ثروت به چه دردش خورد خودش
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    منظورتون از اطرافیان شاه کیان؟
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 0
    با این مقاله ای که نوشتی
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    یا نمیدونید دلار چنده یا نمیدونید یه میلیارد چقدره . آخه یه میلیارد دلار واسه یه تیکه زمین وسط بیابون؟
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      آقای مشرق ، ؟!
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      0 0
      وقتی اینهمه اشراف ظالم دور هم جمع بشن واسه تفاخر ملیون و میلیارد معنا نداره
  • چمچاره IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    خداوکیلی.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 2
    اینقدر شاه شاه شاه ودیکتانور دیکتاتور دزد عیاش ....میگفتید دراین عکس
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    بله
  • هچ IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    ...
  • وحید IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 9
    پهلوی ها بشدت سعی دارن خودشونو تطهیر کنن تا بلکه امیدی پیدا کنن دوباره به شیوه ای دیگه بر این مردم حکومت کنن و کل ثروت مملکت رو غارت
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 20
    خدالعنت کنه پهلویهای بی وجدان رو
  • محمود IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    11 2
    شاه نه دزد بود نه خاعن نه دروغگو خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 16
    از حلقوم پهلویها پایین نره. الهی بشه بیماری براشون
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 7
    شاه سرنگون شد و رفت دیگه هم این ثروت افسانه ای به ایران باز نمی گردد ، باید جلوی ثروت هایی که الان از کشور خارج میشه رو گرفت
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 16
    گور پدر شاه
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 24
    لعنت به قاجار و پهلوی
  • ناظمی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 9
    غارت ایران
  • حسن IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    داشتم داشتم قبول نیست
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    خدا مرگ تون بده الهى
  • مصطفی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 18
    ای شاه خائن آواره گشتی ، کشتی جوانان وطن الله اکبر مرگ بر شاه مرگ بر شاه
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    11 0
    خاک بر سرت مشرق نیوز مگر کوری
  • فدا IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 18
    روان اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر همی ناشاد و روحش به جهنم
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 4
    وقتی رضا شاه را انگلیس تبعید کرد میگفتند خزانه پهلوی را بررسی کنید که چقدر باخودش برده،
  • راستگو IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 2
    اگراین حرفاصحت داره چراپیگیری نکردن ونمیکنند
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 14
    ازشاه بخاطر دزدی ووابستگیش به استکبار بدم میاد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 12
    من برنامه «دربار به روایت دربار» را دیدم خیلی جالب بود
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 16
    در حماقت طرفدارهای اون ملعون همین بس که هنوز نمی دونن مرده بابا مرده تموم شد
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 18
    طرفداران شاه پناهی ندارن جز شبکه مجازی ارتش صفحه هر کدام با 100 آی دی، منفی و مثبت در 22 بهمن مشخص میشه آدمهای واقعی میان نشون میدن شاه و شاه پرستان رفتن زباله دان تاریخ!
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 20
    زمان شاه ده درصد مردم سواد داشتن! می دونید چرا؟ برای همین روزها که نتونن کتاب گذشته را بخونن
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 18
    لعنت خدا بر شاه و دور و بری هاش. خاندان دزد و بی مصرف.
  • علوی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 6
    هر اونس طلا ۷۳ دلار بوده الان هر اونس طلا ۱۸۰۰ دلاره همه رقمهای دلاری رو در ۲۵ ضرب کنید تا ارزش روز اون پولها رو بفهمید یعنی ۴ میلیارد دلار پنجاه سال پیش معادل ۱۰۰ میلیارد دلار الان قدرت خرید داشته در هر صورت تاریخ رو باید با همه ی خوب و بدش نوشت حتی تاریخ جمهوری اسلامی رو
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 14
    اگر مشرق شماره تلفن بخواد بعد نظرو ثبت کنه همه طرفدارهای معلون میشن یه نفر اون هم اونور آبیه! قبلا یه نفرو گرفته بودنند 200 آی دی داشت
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    16 0
    آقا شما اومدید که مملکت را اصلاح کنید دیگر دزدی نشه
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 17
    زمان شاه روستای ما هیچی نداشت لباس نُوی مردم موقع عید با چندین وصله بود به خدا هیچی نداشتن همش تو بدبختی زندگی می کردنند الآن پادشاهی می کنن! برق گاز آب تلفن آسفالت خانه های مجلل دولت هم کمک های نقدی زیادی می کنه همشون اعتراف دارن
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 16
      دقیقا
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    22 0
    باید قبول کنید که زمانی خواهد رسید که آیندگان در مورد فساد، رانت، چپاول، لواسانات و .....قضاوت میکنند
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      5 13
      اون موقع هم آدم بیشعور زیاده
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 2
    شاه بینوا !
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 27
    این خاندان پهلوی نه غیرت دارن نه تعصب
  • فرزاد IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 35
    لعنت بر پهلوی
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 5
    شاه طفلی چکار کنه خب؟ بره کشور خارجی کارگری؟ کی خرج زن و بچه شو میداد؟ آخی دلم کباب شد!!!! خخخخخ
  • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 0
    تاریخ قضاوت خواهدکرد اونا بد بودن ولی ...
  • DE ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 24
    چی میگید شاه پولها را برداشت برای خودش .اصلا اینطور نیست کلی پول خرج میکنه ببینید چقدر منفی زدند و چقدر به نفع پالانی نوشتند بالاخره از یک جایی بهشون رسیده. راستی مثلا الان ساواکی های فراری منفی میزنند یا به نفع دزدی های شاه مینویسند یا هردوش.
  • غيرتي IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    2 1
    دزد دزد است فرقي نميكند چه شاه باشد وچه نباشد
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      8 1
      دقیقا،یه نگاه به محسن و فائزه و مهدی و یاسر بندازید.
  • majid IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 1
    چیزی نبوده، هرچی بوده سهمش از سفره پهلوی بوده، اشکال نداره که
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 9
    احسنت بر مشرق. به این مقابله با تحریف تاریخ ادامه بده.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      0 0
      آره به تحریف تاریخ ادامه بده ،هرچند جواب نمی ده ولی توناامید نشود اگه برا دیگران آب نمی شه براتو که نون می شه
  • GB ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 13
    ای پدرم هی ، شاه و دار دسته اش پشم گوسفند چیدن ودر رفتن
  • GB ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    12 0
    همین ۸ سال دولت روحانی چند برابر غارت وچپاول دوران پهلوی است ، چندین تن طلا وچندین میلیارد دلار به یغما رفته ای ۸ سال نوک کوه یخ میباشد ، عاقلان میدانند
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 11
    دیروز پهلوی تموم شد
  • GB ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    13 0
    عجیب‌ترین چیزی که در نظرات(کامنت‌ها) دیدم، تعداد مثبت‌ها و منفی‌های هر یک از کامنت‌ها است.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    بنی عباس اخر الزمان چه کسی است
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 11
    پهلوی ها با کودتا اومدن سر کار همچین کارهایی از آنها بعید نیست جالبه لقب شاه هم گرفتن!
  • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    اره
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    متاسفانه الان رقابت برای خارج کردنه.ظاهرا هم کسی علاقه نداره پیگیر خاوری بشه
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    درگیری برای رئیس شدن برای همین کارهاست. همه تلاش میکنند سود کنند با هر تخلف
  • راستگو IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    مسولین بایداماری تهیه کنندوثروتی که خانواده شاه به غارت برده اندپس بگیرندتمام گرفتاری ایران به دست خاندان پهلوی بوده است شاه درامریکاشهرک بزرگی ساخته بود ودرفرانسه همچنان وجاهای دیگه اون هارابه دادگاه بین المللی بکشید
  • حسن ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    محمدرضا هم دزدبودهم فاسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس