کد خبر 1331495
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
حسین شریعتمداری نمایه

اظهار نظر وزیر خارجه کشورمان و توئیت همسوی آقای شمخانی در حالی است که اولاً؛ آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند که مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند و نه حل و فصل مسائل فی‌مابین.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی» نوشت: بعد از ظهر دوشنبه هفته جاری آقای امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان در همایش ملی ایران و همسایگان ایران گفته‌اند: «طرف آمریکایی تاکنون از طرق مختلف پیام‌هایی را به ما ارسال کرده و خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است.»

و در ادامه توضیح داده‌اند: « اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت»!

دیروز آقای شمخانی، دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توئیتر خود متن کوتاهی نوشته بود که با اظهارات آقای امیرعبداللهیان همخوانی دارد. ایشان نوشته است: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد»!

و اما در این‌باره گفتنی‌هایی هست. بخوانید!

۱- با شناختی که از برادران عزیزمان آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی داریم و نیز با شناختی که آنها از چالش هسته‌ای چندین ساله ایران با آمریکا و متحدانش دارند بسیار بعید می‌دانیم که از طرح فریبی که در مذاکره مستقیم با آمریکا نهفته است بی‌خبر باشند، مخصوصاً آنکه هردو نفر آقایان نظر خویش را با چند « اما و اگر » همراه کرده‌اند اما از آنجا که محافل آمریکایی و پادوهای داخلی آنها بعد از این اظهارنظرها و با خوشحالی از اینکه امتیازی برای آمریکا در راه است، با دُمشان گردو می‌شکنند! اشاره به نکاتی را در این خصوص و طرح فریبی که احتمالاً پیش پای دولت قرار گرفته است ضروری می‌دانیم.

۲- اظهار نظر وزیر خارجه کشورمان و توئیت همسوی آقای شمخانی در حالی است که اولاً؛ آمریکایی‌ها بارها نشان داده‌اند که مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهند و نه حل و فصل مسائل فی‌مابین و ثانیاً؛ اگرچه مذاکرات وین روند پیچیده‌ای را طی می‌کند که ناشی از طفره رفتن اروپا از موضوع اصلی مذاکرات است، ولی صورت‌مسئله روشن است، آمریکا علاوه‌بر آنکه به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده است، با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود تضمین برجام باشد، از برجام خارج شده است و انتظار داشت ایران برای گنجاندن موضوعات جدیدی به برجام (نظارت بر صنایع موشکی و حضور در منطقه) با آمریکا به مذاکره بنشیند! (درخواستی که بیش از ۸ بار از سوی ترامپ تکرار شده بود). ولی ایران به این درخواست ترامپ (بخوانید درخواست مشترک آمریکا و اروپا) پاسخ مثبت نداد و طرح موذیانه و باج‌خواهانه دشمن ناکام ماند. اما چگونه؟.

۳- همین جا گفتنی است که برجام از نگاه آمریکا یک سند طلایی بود که با استفاده از دیپلماسی منفعلانه - بخوانید التماسی- دولت آقای روحانی و ساده‌لوحی تیم مذاکره‌کننده دولت قبلی به چنگ آورده بود و می‌دانست که خروج از آن به معنای از دست دادن این امتیاز بزرگ است. اما، با این وجود چرا ترامپ از برجام خارج شد؟! پاسخ را از زبان خانم موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات بشنوید. فدریکا موگرینی یک هفته پس از خروج آمریکا از برجام و زمانی که روحانی می‌گفت «شر یک مزاحم از سر برجام کم شد»! فاش کرد که «من از روحانی ضمانت گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، به برجام پایبند بماند»! ... اینکه، آقای روحانی با کدام منطق و بر اساس کدام اختیار، این تضمین را داده بود، سؤال درخور تاملی است که هرگز پاسخی به آن داده نشده است. ولی آنچه در این بند مورد نظر است اینکه آمریکا هنگامی از برجام خارج شد که اطمینان پیدا کرده بود ایران در برجام باقی می‌ماند. با این انتظار که محدودیت صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه را نیز به برجام اضافه کند! و در غیراینصورت هرگز حاضر به ترک این سند طلایی نبود. (ضمناً و خارج از موضوع، این پاسخ کسانی نیز هست که به کیهان خُرده می‌گرفتند چرا می‌گفت آمریکا هرگز از برجام خارج نمی‌شود).

۴- شواهدی که به آن اشاره شد حکایت از آن دارند که آمریکا مطمئن بود بعد از خروج از برجام، دور تازه‌ای از مذاکرات با موضوع برنامه موشکی ایران و حضورش در منطقه آغاز می‌شود و برجام ۲ و ۳ و ... (که به گفته هوشمندانه شهید سلیمانی نقطه پایان آن، از میان برداشتن جمهوری اسلامی ایران بود) شکل می‌گیرد! اما این ترفند آمریکا و متحدان اروپاییش با نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب ناکام ماند و به دولت اجازه ورود به دور مورد اشاره مذاکرات داده نشد.

۵- با تشکیل مجلس یازدهم و حضور اکثریت نمایندگان انقلابی در آن، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که برگرفته از نظر رهبر معظم انقلاب بود، به تصویب رسید و دولت را وادار کرد که در مقابل عدم پایبندی آمریکا به تعهدات برجامی خود، ایران نیز تعهدات برجامی خود را کاهش داده و اجرای آن را متوقف کند. درپی این اقدام غیرتمندانه مجلس یازدهم بود که آمریکا از سر استیصال خواستار بازگشت به برجام شد ولی همچنان از لغو تحریم‌ها طفره می‌رفت و نهایتاً لغو تحریم‌هایی که ترامپ وضع کرده بود را پیش می‌کشید و حال آنکه ایران خواستار اولاً؛ لغو همه تحریم‌ها، ثانیاً؛ راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها است و تنها در این‌صورت با حضور دوباره آمریکا در برجام موافقت می‌کرد.

کاهش تعهدات ایران باعث شد که غرب با مذاکره در چارچوبی که ایران تعیین کرده بود تن بدهد و این شرط پذیرفته شده بود که اولاً؛ ایران هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا ندارد و ثانیاً؛ فقط بعد از لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن از سوی ایران، آمریکا می‌تواند به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ به برجام بازگردد. مذاکرات وین با این چارچوب تعیین شده از سوی ایران و در اواخر دولت آقای روحانی آغاز شد. گفتنی است که دولت روحانی به شدت با طرح راهبردی مجلس مخالف بود ولی از آنجا که به قانون تبدیل شده بود چاره‌ای جز تمکین نداشت!.

۶- بعد از روی کار آمدن دولت آقای رئیسی، و با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد مذاکرات وین با چارچوب یادشده و توسط تیم جدید ادامه یافت. رئیس‌جمهور محترم اعلام کرد که تنها با لغو همه تحریم‌ها به آمریکا اجازه ورود دوباره به برجام داده خواهد شد و آقای امیرعبداللهیان اعلام کرد «تنها مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد ... چرا که، لغو همه تحریم‌ها حق قانونی و منطقی ماست» با این دستورالعمل بود که تیم مذاکره‌کننده کشورمان با حضور آمریکا در میز مذاکرات موافقت نکرد و تیم آمریکا را با تحقیری که صدای اعتراض بلینکن وزیر خارجه آمریکا را درآورده بود، پشت دیوار محل مذاکرات نگاه داشت.

۷- اکنون این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گوئید؟! و کدام بخش از صورت‌مسئله نامشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟! تحریم‌های برجامی و تحریم‌های دیگر نظیر تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... مشخص است. بنابراین مذاکره مستقیم برای چیست و چه ضرورتی دارد؟! ممکن است بفرمائید که باید نظر آمریکا نیز گرفته شود، که باید گفت مگر جناب امیرعبداللهیان نمی‌فرمایند که «طرف آمریکایی تاکنون به صورت Non paper (نوشته غیر رسمی) پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه کرده است؟» بنابراین نظر آمریکا را دارید. مذاکره مستقیم برای چیست؟!

۸- آقای امیرعبداللهیان در همایش همسایگان ایران می‌فرمایند «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را در برنامه کاری که برای مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم داشت، نادیده نخواهیم گرفت.»! خُب اگر «یک توافق خوب با تضمین بالا» در دسترس است، باید ابعاد آن نیز مشخص شده باشد تا آن را «توافق خوب با تضمین بالا » تلقی کنید. در این صورت مذاکره مستقیم چه ضرورتی دارد؟! و چنانچه ابعاد این (به قول شما) توافق خوب با تضمین بالا مشخص نشده، اولا؛ً چرا از آن باعنوان توافق خوب یاد می‌فرمائید؟! و ثانیاً؛ چه تضمینی هست که توافق خوب با تضمین بالا باشد؟! شما که هنوز نمی‌دانید چیست؟!

۹- پرسش بعدی از آقایان این است که مگر ابعاد برجام مشخص نیست و حتی متن آن با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تضمین نشده است؟‌ بنابراین اگر مقصود از مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام و لغو همه تحریم‌ها (چه برجامی و چه تحریم‌های دیگر) است که ابعاد و جزئیات آن مشخص است و نیازی به مذاکره، آن‌هم مذاکره مستقیم ندارد. همین جا باید پرسید که آقایان آیا فکر نمی‌کنید که تلاش آمریکا برای مذاکره مستقیم (در حالی که ابعاد مسئله کاملاً مشخص است‎) با هدف افزودن مواد دیگری به برجام صورت می‌گیرد؟! و اگر چنین باشد، که - هیچ احتمال دیگری در میان نیست- آیا تن دادن شما به مذاکره مستقیم با آمریکا فرو رفتن در باتلاقی که برای کشورمان تدارک دیده‌اند نیست؟! تردید نکنید که چنین است.

۱۰- استقبال گسترده مقامات و محافل آمریکایی و پادوهای کاسه‌لیس داخلی آنها از اظهارات آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی که در گزارش تیتر یک امروز کیهان به برخی از آنها اشاره شده است، به تنهایی و حتی بدون مراجعه به مستندات این یادداشت، به وضوح حاکی از آن است که برادران عزیزمان درپی آب به سوی سراب می‌روند! این اظهارات موجی از ابراز نگرانی در میان طیف گسترده نیروهای حزب‌اللهی و پا به‌رکاب انقلاب را نیز درپی داشته است و امید آنکه هرچه زودتر اظهارات نسنجیده خود را تصحیح کرده و شبهاتی که پدید آورده‌اند را برطرف کنند و بالاخره به قول خواجه شیراز؛

دور است سر آب از این بادیه هش دار

تا غول بیابان نفریبد به سرابت!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    58 48
    خدایا چقدر توهم
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      34 10
      مثل همیشه عالی. دمت گرم حاج حسین آقا و خدا بهت طول عمر با عزت بده و مستدام و مؤید باشی.
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      16 4
      اینقدر سخته فهمیدن این منطق که امریکا مذاکره رو برای مذاکره میخواهد؟
    • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      12 7
      اقای روحانی اوایل برجام خودش چندین با اظهار داشت برجام دو برجام سه و برجام چهار و به طرف امریکایی با این پیام رمز گرا داد
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      18 4
      ۱۶ سال مذاکره ، هشت سال دولت محمد خاتمی هشت سال دولت حسن روحانی تا خروجی برجام ایاهنوز فکر میکنید توهم است
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      12 5
      توهم نیست بهانه گیری های امریکا قبل انقلاب اسلامی با کودتا علیه دولت قانونی محمد مصدق تا امروز وجود دارد اگر اتحاد داشته باشیم امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
    • کریم IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      15 5
      روحانی هم اینا رو توهم می دونست که همه چی رو به باد داد. خدایا چقدر دوستمون ساده لوح
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      16 4
      آره. ما بدجور جنگ طلبیم. آخر این ما بودیم که در آمریکا کودتا کردیم.
    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      15 4
      شما واقعیت رو توهم می بینید پس توهم رو چی می بینید؟ اینها همش نکات مهمی بود که امیدواریم بهش توجه شود
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      14 3
      توهم مال اساتید زبان دولت قبل بود اما غافل از آن بودند که زبان دنیا زبان زور نظامی و موشک است. جناب آقای شریعتمداری هم به وضوح مکر سیاسی کدخدا را روشن کردند.
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      9 3
      توهم مذاکره باآمریکایعنی همون سراب
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      14 4
      هیچ جای تاریخ نیست که پیامبر ص با پیمان شکن مذاکره مجدد کند. مشاور سابق لاریجانی در دام آمریکا نیفتد و مذاکره را طولانی و بی اثر نکند لطفا! ایضا دبیر شعام دولت روحانی!
    • حقایق آشکار اما پنهان! IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      14 3
      تا وقتی که حواریون قسم خورده و سینه چاک ظریف همچنااان وزارت خارجه را در قرق و سیطره کامل خود دارند!!!، تا وقتی که فداییان ظریف همچناااااان در تمامی مناصب و پستهای حساس و حیاتی مرکز و سفارتخانه های کشور از مهمترین کشورهای شرق تا غرب عالم را همچنااااااااااااااااااااااااااااااان در چنگ خود حفظ کرده اند!!!!!!!!!!................
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      14 4
      شماها "توهم" هستید نه جناب شریعتمداری!! خخخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      موندم چرا بعضیا راتغییرندادن؟؟
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 4
      توهم این بود دولت روحانی از موضع ضعف و التماس با آمریکا مذاکره مستقیم کرد. مذاکره مستقیم با آمریکا از موضع قدرت و عزت اشکال نداره بلکه به تعبیر وزیر محترم خارجه لازم باشه نادیده گرفته میشه. حرف های جناب شریعتمداری در جای خود صحیح هست ولی این حرف ها نمی‌تواند دلیل شود برای نفی مذاکره مستقیم خصوصا از موضع قدرت و عزت و خصوصا در دولت سیزدهم که نشان داده با عزت مذاکره می‌کند.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
    • DE ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      2 0
      /۱۱/۰۶ خدایا چقدر توهم/ خدایا چقدر تو ,هم غربگدایان هم اصلاحطمعکاران را بخاطر پشت کردن به درگاهت و روی آوردن به قول دشمن و پناه بردن به خصم دون در میان مردم رسوا کردی. // فهمت بره بالا غربگدا.
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 14
    آقا لطبگفا اجازه دهید مذاکره کنندگان با آرامش خیال کارشان را پیش ببرند
    • کیان IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      بنظر من باید فردا کفن بپوشیم و جلوی سفارت امریکا بگیم مرگ بر سازشکار
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 8
    جناب شریعتمداری گمان می‌کنند که اگر مذاکره مستقیم فی ما بین ایران و آمریکا صورت بگیره و در اون درخواست های فرا برجامی مطرح بشه تیم مذاکره کننده ما تو رودربایستی یا با سحر آمریکایی ها قبول میکنن؟؟
    • DE ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 0
      همونهایی که برجام را نخوانده امضاء کردند و نخوانده تصویب کردند نمیدانستند برجام برای تازه به سیاست رسیده ها تازگی دارد . اروپایی های شرور و قاتل و جنایتکار با همین برجام تمام سرزمینهای سرخ پوستها را گرفتند غارتشون کردند و دهها هزار نفرشون را کشتند و تکه تکه کرد واروپایی های شرور و قاتل شدند امریکایی ها !!!! رفت امریکا را کشف کرد دید دهها میلیون اروپایی ادای سرخپوست ها را درمیارن. !!؟؟ اسقاطیل با برجام 75 ساله فلسطینی ها را داره به قتل میرسونه و سرزمینهاشون را میگیره..... مذاکرات فقط برای فرسایش و شرطی کردن کشورهاست.لغو تحریم خیانت است اگر عدالت اجتماعی برقرار نباشد زیرا گرز باز آمدن تحریمها همیشه بالای سر ملت خواهد ماند .بی اثر کردن تحریم ها کار اساسیست و کار زیر بنایی. فقط اگر عدالت در ایران اجرا شود فشار اقتصادی تقسیم بر 85 میلیون کاملا قابل تحمل است .الان فشار اقتصادی فقط روی دوش قشر ضعیف جامعه است. قانون از کجا آورده ای را بالاخره بعد از 40 سال هنوز نمیخواهید اجرا کنید؟؟
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 3
    بس نیست بعد از 20 سال؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    مشکل بینائی باعث اشکال در نوشتارم میشه . ببخشید . چند بار تغییر اعداد بیشتز
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    حتی خود شما هم اسیر همان تفکر هستید
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    16 1
    یک وقت هایی فکر می کنم سران از دشمنان ایران هستند که 20 سال کشور را بازیچه دشمنان ایران کردن!
  • جوادp IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    17 7
    درودبراقای شریعتمداری فهیم وانقلابی..
  • شاهد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 4
    خطری که آقایونی برای نظام داشته بسیار کم نظیر و نادره، تیم مذاکره کننده قبلی هر غلطی کرد با اذن هم فکرای ...که توی شورای عالی امنیت ملی که نفوذ کردن بود..
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 17
    افراط کردن جناب استاد تمامی ندارد ، الان مشکل این است که مذاکره با کلام باشد یا مکتوب ، رفع تحریم ها حق مردم و نیاز کشور است، اگر می‌شود با مذاکره مستقیم با دشمن زودتر این غل و زنجیر را از دست مردم و معیشت شان برداشت درنگ نباید کرد چون ملت نمی بخشتتان که به خاطر توهمات عده‌ای زندگی شان در فلاکت و بدبختی باشد
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      آمریکا وقتی ببیند می تواند امتیاز بگیرد هرگز تحریمها را لغو نخواهد کرد. فقط امتیاز نقد می گیرد و وعده سیه می دهد و بعد هم زیر همان می زند. یکبار تاریخ ننگین آمریکا را بخوانید. کشوری که هرگز به هیج تعهدی وفادار نمانده است.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      تاریخ می گوید بعضی قراردادها ننگ ابدی خواهند بود و برجام و سعد اباد هم در واقع نمونه کوچکی از همان ترکمنچای هست که دشمن را در امور داخلی ایران دخالت داد و مشکلات شما هم درونی هست و نه تحریم البته تحریم اثر دارد به اندازه خودش که زیاد نیست
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 8
    از آیت ا.. سیستانی تا آقایان رئیسی و امیرعبداللهیان و شمخانی و آیندگان با برادرانه های جناب شریعتمداری !
  • رضا صادقی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 12
    دست بردارید آقای شریعتمداری
  • محمد IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 10
    آقای شریعتمداری شما چطوری فکر میکنی
  • کیوان بهمنی IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 12
    شما چرا حرف میزنی دوست نداری تحریم شکسته بشه
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      4 0
      وقتس ناشیان مسوول از تفکراتی همچون تو دارند معلوم است که تحریم خواهد بود و شکسته هم نخواهد شد! حالا اگر فهمیدی منظور چی بود بیا جواب بده!
  • مریم سوری IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 2
    فکرکنم
  • سیدامیر IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 3
    بنده بی صوات هم فهمیدم دو دهه مذاکره برای مذاکره یعنی چی ؟
  • دریا قربانی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 3
    شما چرا
  • رضا زارع IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 2
    حرف تاعمل فرق داره
  • بهروز IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 3
    احسنت
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 5
    به زودی
  • وریا غفور IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 3
    دست بردارید
  • حاج اکبر IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 1
    همون کاری که ظریف و دار دستش انجام دادند این آقایون انجام میدن خدا کمک کنه فقط
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 3
    باز هم مذاکره
  • AT ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 2
    غربی ها اینقدر این مسئله رو کش میدن تا بالاخره مذاکره کننده ما شل بشه
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 4
    امریکا به چه زبانی باید بگوید دنبال سرنگونی انقلاب اسلامی ایران است که طرفداران برجام باور کنند یک متن تنظیمی از طرف امریکایی ارائه شده که حتی ترجمه فارسی هم نداشته؟!!!
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 3
    خدایا چقدر خوشبینی؟ خدایا از این یاران؟ خدایا از چيدمان دفتر رئيس؟ خدایا از ضعف در تیم پشتیبانی؟ خدایا خوف خوف خوف از فروش نیاز به اسم امتياز؟ خدایا چگونه؟
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 3
    ای کاش برجامیون و امضا کنندگان برجام متن برجام را خوانده بودند بعد به ان رای میدانند و امضا کری را تضمین میدانستند
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 4
    ضربه ای که در دیپلماستی دولت حسن فرویدن و مدیریت فشل ایشان به مردم و کشور ایران وارد امد تبعات ان از هشت سال جنگ تحمیلی سنگین تر بود
  • تن تن IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    11 3
    واقعا این تیم هم باید عملکردشون رصد بشه تا دچار سندروم التماسی وین ظریف و روحانی نشن و خدای ناکرده باز دوباره موجب تحقیر ملت نشن
  • علی IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    باز هم
  • سید IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 3
    باسمه تعالی - سلام علیکم. انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود! آزموده را آزمودن خطاست!
  • US ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 4
    اگر رفع همه تحریم ها را میخواهید باید با دولت اورنده ان تحریم ها مذاکره داشته باشید و مذاکره به معنای پذیرفتن همه شروط طرف مقابل نیست
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 4
    آقای دانشمند کمی تاریخ بخوان و فرق لیاخوف روسی و اولیانوف روسی را درک کن یکی مجلس را به توپ بست و ایشون کرامت ایران و ایرانی را دوره قجرها گذشته است .
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 0
      تو اگر تاریخ خوانده بودی اول از همه جلوی برجام می ایستادی
  • مجتبی IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 4
    سراب مذاکره و لغو تحریم ها غیرواقعی و فقط توهم است.
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 1
    دیپلمات به هر حال دیپلمات است هر چند ژست انقلابی بگیرد.
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 4
    و اما مسأله‌ی ساده‌لوحی و مذاکره. مذاکره، یعنی چه؟ صرف این‌که شما بروید با امریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل می‌شود؟ این‌طوری که نیست. مذاکره در عرف سیاسی، یعنی معامله. مذاکره با امریکا، یعنی معامله با امریکا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده. تو از انقلاب اسلامی، به امریکا چه می‌خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی که شما می‌خواهید به امریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می‌توانیم به امریکا بدهیم؟ او از ما چه می‌خواهد؟ آیا می‌دانید که او چه می‌خواهد؟ «و ما نقموا منهم الّا ان یؤمنوا باللَّه العزیز الحمید». واللَّه که امریکا از هیچ‌چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پایبند بودن به اسلام ناب محمّدی، ناراحت نیست. او می‌خواهد شما از این پایبندیتان دست بردارید. او می‌خواهد شما این گردنِ برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟ بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در بیانات در دیدار معلمان و کارگران تاریخ-۱۲ /اردیبهشت/ ۱۳۶۹
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 4
    به همان دامی نیفتید که قبل از شما 400 قبیله سرخپوست و امثال صدام و قذافی افتادند.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    به قیافه آقای عبدالهیان و شمخانی قاطعیت نمیخوره... آقای شمخانی همون کسی است که بنی صدر را هایت نمی‌دونه..
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 5
    درود بر حسین شریعتمداری دلسوز و غیور
  • ع ک ن IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 6
    سلام و درود بر برادر بصیر و مجاهد انقلابی جناب شریعتمداری
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 4
    نوشته اند: اینکه، آقای روحانی با کدام منطق و بر اساس کدام اختیار، این تضمین را داده بود، سؤال درخور تاملی است که هرگز پاسخی به آن داده نشده است
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 7
    با سلام تحلیل آقای شریعتمداری از طرح مذاکره مستقیم با آمریکا کاملا دقیق و متقن و مستند است.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 4
    خیلی سخت نگیراتفاقی نمی افته،دولت فریدون نیست که،در ضمن رهبرمون حواسش هست
  • اسکندر IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    توهم که نیست هوشیاری بیداری است
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 3
    نگو مومن
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    شانس اوردن خودین
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 2
    باشه حاج حسین
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 3
    ببینید مساله شما اعتماد هست امریکا تضمینی نمیکند اشکال ندارد خود ذات مذاکره تنش زا است
  • ناشناس IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 7
    آقای حسین شریعتمداری نمایندهایران میباشد .
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 4
    به هرحال مذاکره با دشمن نیز بهتر از مذاکره نکردن است
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      مذاکره برای دخالت در امور داخلی ایران؟ کجا رفت شعار نه شرقی و نه غربی؟ مذاکره فقط در چارچوب آژانس و قانون ان و نه بیشتر که 20 سال دنبال آن بودید و ملت را هم له کردید با هر بار مذاکره تحریم ها بیشتر هم شد
  • GB ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 4
    راست میگه بنده خدا. حقیقتش ما هم تعجب کرده بودیم.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 6
    آقای شریعتمداری بشود راس تیم مذاکره کننده ها
  • پویان IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 5
    احسنت به حاج حسین عزیز-انقلابی وولایتمدار
  • DE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 3
    عبدالهیان و شمخانی تصمیم گیر نیستند
  • میرک IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    14 4
    توهم نیست برادرامریکاذاتا خبیث است
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 3
    اگه کارهایی مثل واردات واکسن‌های انگلیسی و اقدام شکست خورده برای واردات واکسن‌های آمریکایی، بی‌توجهی به موارد مشکوک بی‌شمار سکته قلبی، مغزی و ایست قلبی در بین جوانان بعد تزریق واکسن‌های ایرانی و خارجی، صحبت از مذاکره با حکومت تروریستی آمریکا اونها بعد ترور علنی بزرگترین فرمانده و اسطوره مقاومت ملت ایران و... رو دولت قبل مرتکب شده بود نیروهای وفادار انقلاب چه کارها که نکرده بودن!..
  • DE ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 4
    /۱۱/۰۶ خدایا چقدر توهم/ خدایا چقدر تو ,هم غربگدایان هم اصلاحطمعکاران را بخاطر پشت کردن به درگاهت و روی آوردن به قول دشمن و پناه بردن به خصم دون در میان مردم رسوا کردی. // اون دوره خر رونی تموم شد ...فهمت بره بالا غربگدا.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    15 6
    شهید ندادیم که بتن بریزید در صنعت و دانش که دشمن ناراحت نشود
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    اقا انها همه چیز شما را می خواهند بگیرند وقتی که شما را از هر لحاظ لخت کردند باز شما را رها نمی کنند بلکه شما را می کشند تا انتقام کذشته را نیز بگیرند خار رسوا می شوید خود دانید
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 1
    مشرق! چرا متن ارسالی ما را کامل منتشر نمیکنید و قسمتی از آنرا که دوست داری منتشر میکنی این رسم امانتداری نیست متاسفم براتون!!
  • CH ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    شیعه
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 2
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    درود
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 0
    این آقای عبدالهیان حتی نمیداند چیزی بنام کشور آذربایجان وجود ندارد حداکثر باکو، وگرنه استان بادکوبه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    عالی
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    غربیان هفت خط به التماس افتاده اندآقای رئیس جمهوردقت فرمایندکه مذاکره کنندگان چکارمیکنند.
  • SE ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 0
    مذاکره با ابلیس سراسر باخت است
  • اشنا IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    امریکایی که دستش به خون شهدای ماوهزاران مردم بیگناه الوده است ترفندهایش فقط مکراست
  • ایرانی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    زمان قدیم عروس و داماد وقتی برای خرید وسایل بیرون می رفتند چند نفر از آشنایان نیز آنان را همراهی می کردند . در این بین عروس و داماد بدبخت باید سلیقه همراهان رو هم لحاظ می کردند . نهایتا بعد از خرید نه عروس و داماد راضی بودند و نه همراهان .حالا قضیه برجام و در نظر گرفتن شرایط ۳ کشور انگلیس و فرانسه و آلمان و موش دوانی آنها شده مثل همان خرید . بجای تمرکز بر یک طرف باید حواسمان به مهاجمان چپ و راست هم باشد
  • جاویدایران GB ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    3 0
    حرفاش خیلی خوبن، کاملاً منطقیه. اما نظر من اینه که دقیق ترین سیاست میتونه این باشه که ایران سلاح اتمی رو بسازه و وقتی ساخت حالا بیاد به امریکا بگه که میخوام باهات دوتایی مذاکره کنم ببینم حرفت چیه، فقط ایران و‌امریکا، این بهترین نوع رویداد و سیاست هست چون ایران اول خودش رو هم سطح امریکا کرده بعد گفته بیا ببینیم چی میگی و بیا مذاکره کنیم برای پذیرش منافع منطقی طرفین، حالا شاید یکی بگه امریکا هزاران بمب اتمی داره ما هم سطح نمیشیم، این درسته اما در کل توازن برقرار میشه و‌هم سطح به حساب میاییم. من نساختن سلاح اتمی روبه سلاح نمیدونم، ماباید سلاح اتمی رو بسازیم و همه دنیا ببینن که ساختیم و داریم بعدش کار رو ادامه بدیم، این ساخت سلاح اتمی برای دشمنان و مزدوران و‌ وطن فروشان و خائنان به ظاهر ایرانی هم خیلی اهمیت داره که ما با ساختن این سلاح از اعماق درون ناامیدشون کنیم به اینکه میتونن درجهت اهداف امریکا درایران حکومت تعیین کنن، این از نظر من بسیار اهمیت داره، از نظر من اگر بهترین توافق رو هم انجام بدیم که به وضوح به نفع ایران باشه اما سلاح اتمی رو این وطن فروشان نبینن که ساختیم باز امیدشون پابرجا میمونه که بیان تلاش کنن حکومت ایران رو سرنگون کنن، اما اگر ایران این سلاح رو بسازه دیگه هیچ امیدی نخواهند داشت که بتونن حکومت مزدور در ایران سرکار بیارن، این پیام خیلی مهمه، اگر سلاح اتمی نسازیم هر از گاهی بازم در ایران سعی میکنن تجمع و تظاهرات راه بندازن تا ایران رو‌دچار چالش درونی کنن،شاید بعضی ها بگن شوروی هم سلاح اتمی داشت چی شد؟ خب شوروی سرزمین اصلی خودش رو و حتی بیشترش رو تونست حفظ کنه، چندتا جمهوری خودمختار بودن که از شوروی جدا شدن نه اینکه خود روسیه تجزیه بشه. گرفتن امید از ضدایرانی ها و مخالفان رژیم برای سرنگونی حکومت ایران و جایگزینی با یک حکومت دست نشانده مهمترین پیامی هست که از نظر من باید داده بشه.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    ایران با پیشنهاد مذاکره با آمریکا دستگاه میلیتاریسم و تبلیغاتی این کشور را به نوعی اچمز کرده به طوری که امریکا در گرداب سیاسی ایران در حال دست و پا زدن است ابتکار عمل بطور کامل دست شماست ولی مغرور نشوید که نابود می شوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس