کد خبر 1331173
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
رشد ۳۸ درصدی صادرات ایران در ۱۰ ماهه امسال

رئیس کل گمرک ایران از رشد ۳۸ درصدی صادرات کشور در ۱۰ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش مشرق، علیرضا مقدسی در نشست خبری که امروز سه‌شنبه در گمرک ایران برگزار شد، با بیان اینکه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰در رویه واردات ۲۳۴هزار اظهارنامه وارداتی دریافتی شده است، گفت: در این مدت ۳۳میلیون تن کالا ترخیص شده که ۱۷درصد نسبت به سال گذشته افرایش داشته است. ارزش این کالاها ۴۱میلیارد دلار و ۴۷۳میلیون دلار بوده است.

وی افزود: ارزش کالاهای صادراتی ۳۸ میلیارد دلار بوده که ۳۸درصد افزایش داشته است و کشورهای عمده مقصد صادراتی چین و عراق هستند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات در ‌سال آینده

رییس کل گمرک درخصوص پرونده کره های وارداتی گفت: این پرونده در ابتدا به دفاتر ستادی ارجاع شده و هم اکنون در محل صدور رای در کمیسیون بدوی رسیدگی به اختلافات گمرکی قرار دارد. این کمیسیون همچون مراجع قضایی در خصوص این پرونده رای خواهند داد. چنانچه بعد از صدور رای اعتراضی در این خصوص وجود داشت پرونده در کمیسیون تجدید نظر ارسال خواهد شد. این کمیسیون متشکل از دستگاههای مختلفی است که تصمیم گیری در مورد پرونده انجام خواهد شد. حتی در مرحله بالاتر امکان اعتراض به دیوان عدالت اداری وجود دارد.

سوالی که مطرح است توجه ویژه به این پرونده است. باید توجه داشت که هیچ فشاری در این خصوص وجود ندارد و رسیدگی به آن به صورت گروهی انجام می‌شود.

وی افزود، گمرک نمیتواند هیچ زمانی برای اعلام رای در خصوص پرونده اعلام کند چراکه فرایند  پرونده مانند بسیاری از پرونده های دیگر توسط تعدادی خبره در کمیسیون در حال رسیدگی است.

مقدسی تاکید کرد، فرایند رسیدگی به پرونده هایی از این دست طولانی است. چرا که در چندین مرحله امکان رسیدگی به اعتراض صاحب کالا وجود دارد.

مقدسی با بیان اینکه قیمت هر دستکاه ایکس ری ۱۰۰ تا ۱۲۰میلیارد تومان است، گفت: با توجه به هزینه های سنگین پشتیبانی سعی کردیم در این‌خصوص اولویت بندی انجام بدهیم و تاجایی که توان هست در نقاط حساس ووردی کشور دستگاههای ایکس ری جا نمایی شود. اکنون در۱۷مبادی مهم کشور ۱۸دستگاه ایکس ری کامیونی مستقر شده است. این دستگاهها هر یک دقیقه یک کامیون یا کانتینر را اسکن میکنند. از سوی دیگر برای تهیه ۱۸دستگاه دیگر نیز از ظرفیت منابع مالی بخش خصوصی استفاده شده است. توجه داشته باشید این ایکس ری ها ساخت ایران است که بین نه تا۱۸ماه دیگر از این ایکس ری ها استفاده می شود.

وی افزود، در جسله اخیر اتاق بازرگانی اعلام شد که آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم. یکسری محموله ها پالتی و چمدانی هستند که در این خصوص از ایکس ری چمدانی استفاده میشود.

* طی هفت روز باید وضعیت مجوزهای ترخیص اعلام شود

مقدسی با بیان اینکه درخصوص علل رسوب کالا نکات مختلفی مطرح است، به عنوان مثال یا ثبت سفارش دریافت نشده و کالا وارد مبادی و بنادر شده یا مدت زمان اعتبار ثبت سفارش سپری شده که هر دو فرایند زمان بر است، گفت: همچنین مشکل دیگر در خصوص دپوی کالاها تامین و تخصیص ارز است. تا زمانی که اسناد فروش به خریدار ارایه نشود امکان ترخیص فراهم نیست.

وی افزود، بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت باید طی هفت روز مجوزهای ترخیص صادر شود تا فرایند ترخیص کالا زمان بر نباشد.

رییس کل گمرک ایران در پاسخ به سوالی در باره چالش عدم ورودی نیروی انسانی به صورت استخدام رسمی جدید در پانزده سال اخیر, گفت: بحران کمبود نیروی انسانی متخصص، ابر چالش گمرک است. در یک دهه گذشته توجه ویژه ای به بحث توسعه فناورانه در گمرک انجام شده که متاسفانه همین‌موضوع باعث یک غفلت در خصوص نیروی انسانی شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ترخیص مرغ از گمرکات تهران گفت: برخی صاحبان کالا دارای انبار اختصاصی تحت کلید گمرک هستند. در این پرونده نیز ۲۳تن مرغ در یک سردخانه مورد تایید دامپزشکی حدود ۲۰۰ روز نگهداری میشد.  قرار بر این بود که دامپزشکی وضعیت این کالا را مشخص کند. در نهایت کالا در یک شهر دیگر کشف می‌شود و طبق اعلام دامپزشکی مجوز استفاده صادر نشده است. بر این اساس ارزش این محموله حدود یک میلیارد تومان است که گمرک اعلام جرم انجام داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس