کد خبر 1267567
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
تجارت

سخنگوی گمرک گفت: در ۵ ماه نخست امسال حدود ۹ و نیم میلیون تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار بین ایران و امارات تبادل شد.

به گزارش مشرق، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره اولویت سیاسی، امنیتی و اقتصادی اش توجه و همکاری با کشورهای همسایه بوده است،   ازاین رو شاهد رونق تجارت باهمسایگان در سالهای اخیر بودیم، به گونه ای که چهار کشور  عراق، امارات، ترکیه و افغانستان همواره جز پنج کشور مقاصد صادراتی کشورمان در سال های اخیر بودند و در رویه واردات نیز امارات و ترکیه دراین جایگاه قرار دارند.

لطیفی در باره صادرات کالاهای ایرانی به امارات گفت: کشورامارات متحده عربی در پنج ماه گذشته  بیش ازپنج میلیون و هفت هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار از ایران خریداری کرده است که این میزان ۱۱ درصد وزن و ارزش کل  صادرات ۴۵ میلیون و ۴۷۴ هزار تنی ایران به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار  در پنج ماه نخست امسال به سایر کشورها بوده است.

سخنگوی گمرک توضیح داد: در پنج ماه نخست سال ۹۹ صادرات کشورمان به امارات پنج میلیون و ۹۱۲ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بوده است که این میزان  تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۵ درصدکاهش و ازلحاظ ارزش ۲۳ درصد رشد داشته است که  ۳۲ درصد وزن و ۳۲.۵ درصد ارزش کل واردات ۱۳ میلیون و ۸۱۹ هزار تنی کشور به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار از سایر کشورها به ایران  را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در مورد کالاهای صادراتی کشور به امارات متحده عربی  گفت: خشکبار، محصولات شیلاتی، میوه و صیفی جات، خرما، سبزیجات، خاویار، شیرینی و شکلات، فراورده های غذایی، ادویه جات،   مواد معدنی، مصالح ساختمانی، انواع شوینده، صنایع دستی و فرش، ظروف آشپزخانه، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، محصولات صنعتی و نیمه صنعتی، آلات موسیقی، پوشاک، کیف و کفش و مبلمان، عمده محصولات صادراتی ایران به امارات بودند.

سخنگوی گمرک در باره واردات  ایران از امارات تصریح کرد: دراین مدت چهار میلیون و ۴۳۶ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار ازامارات خریداری شده و وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۷ درصد از لحاظ وزن و ۶۸ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

وی افزود: نهاده های دامی، دام مولد، انواع بذر، انواع روغن، حبوبات، میوه های گرمسیری، چای و قهوه، ادویه، شکر، آب میوه، مخمرها، الکترودها، برنج، مکمل های غذایی، مواد معدنی، مواد اولیه تولید، ماشین الات، پارچه و نخ، لاستیک، انواع  چوب و تخته، خمیر چوب و کاغذ، انواع مقوا  و کاغذ، کمپروسورها و فیلتر و صافی از عمده کالاهای وارداتی از امارات به کشورمان در پنج ماه نخست امسال بوده است.

لطیفی درپایان افزود: در سال ۹۹ بیش از بیست میلیون و ۵۷۳ هزارتن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار بین ایران و امارات تبادل شد که در صورت ادامه رشد پنج ماهه در حوزه تجارت با این کشور می تواند این میزان تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۲ ونیم میلیون تن کالا به ارزش ۱۷ و نیم میلیارد دلار برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس