کد خبر 1331077
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
قالیشویی

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به تبلیغات و فعالیت واحدهای قالیشویی غیرمجاز هشدار داد و نرخ امسال قالیشویی را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال، سازمان حمایت نسبت به سوءاستفاده برخی افراد سودجو در ایجاد واحدهای صنفی غیرمجاز که با استفاده از امکانات حداقلی مانند چند خط تلفن و یک دستگاه وانت بار در این زمینه فعالیت می‌کنند هشدار داد؛ چراکه این واحدها معمولا به دلیل نداشتن مجوزهای مربوطه، عدم تخصص کافی و نداشتن تعهد کاری با شست وشوی نامناسب و غیراصولی فرش موجب خسارت به اموال مشتریان می‌شوند. از طرف دیگر پیگیری حقوق تضییع شده مصرف کنندگان به دلیل نداشتن مدارک هویتی محل کسب و بعضاً متواری شدن اشخاص مذکور، به دشواری انجام می‌شود.

با توجه به این شرایط، لیست قالیشویان مجاز شهر تهران در سامانه اتحادیه درج شده و مشتریان می‌توانند برای اطمینان و استفاده از خدمات واحدهای قالیشویان مجاز به پورتال اتحادیه به نشانی اینترنتی WWW.Eght۱۳۵۱.com مراجعه کنند و لیست مراکز مجاز به همراه آخرین نرخ خدمات، شامل نرخ شست‌وشوی فرش (برمبنای مترمربع، نوع شست‌وشو و جنس فرش)، هزینه حمل و نقل و نحوه ارایه سایر خدمات مانند بسته بندی فرش، رفوگری، دارکشی  و... و همچنین تلفن‌های رسیدگی به شکایات را مشاهده کنند.

گفتنی است، طبق اعلام سازمان حمایت، رعایت نرخ های مصوب شست و شوی انواع فرش و موکت از سوی تمام واحدهای قالیشویی الزامی است. همچنین این واحدها در زمان انتقال فرش به قالیشویی موظف به ارائه رسید به مصرف کننده هستند که صاحب فرش در زمان تحویل باید آن را ببیند و تاییدیه و فاکتور مربوطه را اخذ کند. نکته دیگر این است که در تمام نوع شست‌وشوها عرضه کننده خدمت ملزم به رعایت زمان تعیین شده در رسید برای تحویل فرش است و باید فرش را سالم به مشتریان تحویل دهد و برای خدمات اضافی مانند دارکشی، پرداخت و رفو، هزینه بسته بندی، کاور، لک برداری و غیره با مشتری توافق شود.

بر این اساس متقاضیان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند شکایت خود را از طریق تماس با سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

جدیدترین نرخ مصوب شست‌وشوی فرش بر مبنای متر مربع، نوع شست‌وشو و جنس فرش به شرح زیر است:

خدمات قالیشویی نرخ معمولی (تومان)   نرخ مصوب درجه یک: شستشوی کامل با کلیه مواد لازم (تومان)
 شستشوی انواع موکت معمولی (هر متر مربع) ۴۱۰۰    ۶۲۰۰
شستشوی موکت پرزدار و گل برجسته(هر متر مربع) ۶۶۰۰    ۸۶۰۰
شستشوی انواع فرش ماشینی معمولی (هر متر مربع) ۱۰۶۰۰    ۱۶۵۰۰
شستشوی انواع فرش ماشینی مدرن (فانتزی) و گل ابریشم (هر متر مربع) ۲۲۵۰۰ ۲۲۵۰۰
شستشوی فرش دستباف معمولی (هر متر مربع) ۱۵۲۰۰    ۲۸۳۰۰
 شستشوی فرش دستباف روشن اعلاء (کاشان – اردکان) (هر متر مربع) ۱۹۰۰۰    ۳۹۶۰۰
 شستشوی فرش گل ابریشم (هر متر مربع) ۷۴۶۰۰ ۷۴۶۰۰

همچنین طبق اعلام اتحادیه، کرایه رفت و برگشت در سراسر تهران بابت هر چند تخته فرش (برای یک آدرس) ۳۵ هزار تومان است و هزینه ایاب و ذهاب تا سقف ۲۰ متر مربع، هر متر مربع ۲۰۰۰ تومان است که به هزینه ۳۵ هزار تومانی اضافه می‌شود. البته از مازاد ۴۰ متر مبلغی دریافت نمی‌شود.

اجرت شست‌وشوی فرش کهنه و عتیقه و تمام ابریشم تبریز و اصفهان (اکسترا) و صادراتی باید با توافق طرفین قرارداد انجام شود. هزینه بسته بندی و کاور هر متر مربع فرش نیز ۳۵۰۰ تومان در صورت درخواست مشتری اعلام شده و واحد قالیشویی موظف است طبق درخواست مشتری نسبت به شست‌وشوی قالی با نرخ معمولی یا درجه یک اقدام کند. هزینه دریافت خدمات نانو نیز در صورت تایید با توافق مشتری انجام می‌شود.

مقایسه این نرخ‌ها با نرخ اعلام شده در اسفند سال گذشته نشان دهنده افزایش بیش از ۳۰ درصدی هزینه قالیشویی است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس