کد خبر 1330353
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
ارتش فرانسه مالی

کاخ الیزه روز یکشنبه (امروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه حمله به یک اردوگاه نظامی متعلق به ارتش فرانسه، یک سرتیپ فرانسوی کشته شد.

به گزارش مشرق، دفتر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه ساعاتی بعد از رسانه‌ای شدن حمله به یک اردوگاه نظامیان این کشور در مالی، از مرگ یک نظامی ارشد فرانسوی خبر داد.بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای در فرانسه، کاخ الیزه (ریاست جمهوری فرانسه) با موضوع کشته شدن یک نظامی فرانسوی در کشور آفریقایی مالی بیانیه صادر کرد.

شبکه «فرانس ۲۴» خبر داد، دفتر امانوئل ماکرون اعلام کرد که در نتیجه حمله راکتی شب شنبه (دیشب) به اردوگاه نظامی «بارخین» در شهر گائو واقع در شمال مالی، سرتیپ «الکساندر مارتین» جان خود را از دست داد.بنا بر گزارش این رسانه، بیش از چهار هزار نظامی فرانسوی در منطقه ساحل واقع در غرب آفریقا حضور دارند و اغلب این نیروها، در مالی مستقر هستند.

ریاست ستاد مشترک ارتش فرانسه هم در پیامی توییتری درباره کشته شدن این نظامی فرانسوی حین ماموریت در مالی را تسلیت گفت.

 ژنرال فرانسوی در مالی کشته شد+عکس

سرتیپ «الکساندر مارتین»

شبکه فرانس ۲۴ در گزارش خود درباره حضور نظامی فرانسه در مالی مدعی شد، پاریس از سال ۲۰۱۳ برای جنگ با «ستیزه‌جویان جهادگرا» وارد مالی شد و سالیانه ۸۸۰ میلیون یورو هزینه کرده و تا قبل از این ۵۳ نظامی فرانسوی هم جانشان را از دست داده‌ بودند.

روابط میان مالی و فرانسه پس از کودتای آگوست ۲۰۲۰ در این کشور تنش آلود شده و  مقامات «باماکو»، پایتخت مالی از پاریس خواسته‌اند تا در توافق دفاعی دو جانبه تجدید نظر کرده و نظامیانش را خارج کند.

فرانسه و مالی در سال ۲۰۱۳ توافق نظامی دو جانبه‌ای امضاء کردند و ارتش فرانسه عملیات نظامی خود علیه شورشیان که چند نقطه در شمال مالی را به کنترل خود در آورده بودند، آغاز کرد.

«چوگوئل مایگا» نخست‌وزیر مالی ۱۷ مهر ماه سال جاری گفته بود که کشورش زمانی که با طرف فرانسوی برای مبارزه با تروریسم در خاک مالی توافق کرد از پاریس فقط برای دریافت اطلاعات و پشتیبانی هوایی درخواست کرد و قرار نبود فرانسه نظامیانش را وارد خاک مالی کند. او همچنین گفته بود که فرانسه گروه‌های تروریستی را آموزش می‌دهد، تروریست‌هایی که از لیبی وارد مالی می‌شوند.

مالی از مستعمره‌های سابق فرانسه بود و مردم این کشور بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌اند. چندی قبل شهروندان مالی در اعتراض به اسلام‌ستیزی فرانسه تصاویر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را آتش زدند. در پایگاه نظامی فرانسه  در مالی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است ۵۱۰۰ نظامی حضور دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    8 1
    به اذای هر کشته فرانسوی دهها هزار کشته و آواره در افریقا در تاریخ ثبت شده است. حالا عمه لیزه با شوهر هیزه از شانزه لیزه رفتن به کاخ الیزه تسلیت بگن که اوضاع در مالی چیزه چیزه....یادم رفت....چیچیزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس