آلمان پشت اوکراین را خالی کرد؛ برلین: به کی‌یف سلاح نمی‌دهیم

آلمان درخواست اوکراین برای ارسال سلاح به این کشور در بحبوحه افزایش تنش‌ها با روسیه را رد کرده و اعلام کرد که این اقدام در حال حاضر مفید نخواهد بود.

به گزارش مشرق، برلین درخواست‌ها برای ارسال سلاح به اوکراین را رد کرده این در حالی است که انگلیس و آمریکا گفته‌اند که به تعهد خود برای کمک نظامی به اوکراین پایبند خواهند ماند.

«کریستین لامبرخت» وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با روزنامه «ولت ام سونتاگ» گفت توافقی در دولت فدرال آلمان وجود دارد که انتقال سلاح به اوکراین در حال حاضر مفید نخواهد بود.

«آندری میلنیک» سفیر اوکراین در برلین این هفته گفته بود که کشورش نیازمند کشتی برای دفاع از سواحل خود در دریای سیاه و دریای آزوف از حمله ادعایی روسیه به این کشور است.

وی که با خبرگزاری DPA‌ مصاحبه می‌کرد، گفت که کشتی‌های آلمان از بهترین کشتی‌ها در جهان به شمار می‌آیند.

لامبرخت در ادامه مصاحبه خود گفت که کی‌یف از برلین حمایت می‌کند اما به حمایت نظامی نخواهد پرداخت و در دیگر زمینه‌ها نظیر بیمارستان صحرایی با ارزش ۵.۳ میلیون یورو کمک خواهد کرد. این مقام آلمانی اضافه کرد: «ما باید هر کاری برای کاهش تنش انجام دهیم».

وی گفت که آلمان پیشتر نیز دستگاه‌های تنفسی به اوکراین ارسال کرده و نظامیان مجروح اوکراینی در بیمارستان‌های آلمان درمان شده‌اند.

پشت کردن برلین به کی‌یف باعث خشم مقام‌های اوکراینی شده است و طی آن «آنکا فلدگوزن» سفیر آلمان در کی‌یف به وزارت امور خارجه اوکراین احضار شد.

وزارت امور خارجه اوکراین اضافه کرد: «ناامیدی عمیقی از موضع دولت آلمان در عدم ارائه تسلیحات دفاعی به اوکراین وجود دارد».

در این بیانیه آمده است: «امروز بیش از هر زمان دیگر، قاطعیت و همبستگی اوکراین و شرکایش برای جلوگیری از مقاصد ویرانگر روسیه، اهمیت دارد».

«اولاف شولز» صدر اعظم آلمان و «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان نیز پیشتر درخواست مشابه اوکراین برای تسلیحات را رد کرده و بائربوک نیز در جریان سفر به کی‌یف، دلایل تاریخی که مربوط به نقش آلمان در جنگ جهانی دوم بوده را دلیل عدم کمک نظامی برلین به کی‌یف عنوان کرده است.

این در حالی است که آمریکا روز شنبه اعلام کرد که محموله کمک‌های تسلیحاتی به کی‌یف پایتخت اوکراین رسیده که شامل تسلیحاتی برای خط مقدم جبهه است.

این نخسین بخش از بسته حمایت امنیتی آمریکا به اوکراین به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار بوده که ماه پیش مورد تایید «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا رسیده بود.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد کاخ سفید و متحدان غربی آن به جای مکث و تمرکز بر پاسخی ملموس به سوالات مطرح شده در اسناد روسیه، یک کارزار تبلیغاتی بسیار مسموم علیه این کشور به راه انداختند و آن را "متجاوز"، "مخالف اروپای متمدن" و "تهدیدی برای ثبات بین‌المللی" معرفی کردند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» که پرسید آیا روسیه مرعوب اوکراین شده، پاسخ داد: ما از هیچ‌کس نمی‌ترسیم، حتی از آمریکا. ریابکوف همچنین گفت که واشنگتن قول داده در هفته آینده به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ دهد.

غرب و کی‌یف اخیراً ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. پیش‌تر، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا به انتشار نقشه‌های ادعایی درباره طرح حمله احتمالی روسیه به اوکراین شدیداً واکنش نشان داد.

آنتونوف اتهام‌زنی‌های واشنگتن از طریق کارزار اطلاعات نادرست در مورد وضعیت اوکراین را بی‌اساس خواند. این دیپلمات روس با بیان اینکه واشنگتن همچنان بر اساس ادعاهای خود در حال ساختن کوه از کاه است، اظهار داشت: [آمریکا] به رد حقایق عینی در مورد آنچه در حال رخ دادن است ادامه می‌دهد.

پیش از این، نشریه «اکونومیست» در گزارشی طرح‌های ادعایی مختلفی از نقشه احتمالی روسیه برای حمله به اوکراین از جهات مختلف را بررسی کرد.

 این در حالی است که مقامات مختلف روسیه قویاً این ادعاها را رد کرده‌اند اما در خصوص تداوم حملات توپخانه‌ای اوکراین به نواحی شرقی خودمختار روس زبان هشدار داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس